(15.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Pan předseda Zbyněk Stanjura bude interpelovat pana ministra školství ve věci kariérního řádu 2. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Tak buď můžeme pana ministra v zásadě pochválit, protože je tady sám voják v poli, nebo politovat, že tady je jako kůl v plotě. Ale to je výtka na jeho kolegyně a kolegy z vlády, já bych chtěl ocenit, že on alespoň jediný tady hájí vládu a její kroky.

Pevně doufám, že kariérní řád nebude schválen, já k tomu taky svůj hlas nedal, hlasoval jsem proti, i když jsme to tady měli poprvé. Nicméně pane ministře, kariérní řád ještě nebyl schválen, jeho přijetí je ve hvězdách, ale už od dubna přímo řízená organizace Ministerstva školství, a to Národní institut pro další vzdělávání, uspěl se svým projektem IMKA, úřednické zkratky, implementace kariérního řádu, za půl miliardy. A to jsou vyhozené peníze. Půl miliardy. V té žádosti jsou veřejné informace, tak jenom abychom měli představu. Hrubý měsíční plat na projektového manažera 72 800, deset týmových manažerů 51 tisíc, 30 až 56 tisíc měsíčně další manažerské, administrativní a odborné pozice. Vzhledem k tomu, pokud mě paměť neklame, že průměrný plat učitele byl v loňském roce 28 416 korun, nástupní plat učitele na základní škole je těsně přes 22 tisíc, u mateřské školy pouhých 17 tisíc, bych řekl, že to je pro ty učitele výsměch. Navíc tito takhle dobře placení odborníci pro tento projekt, jim stačí tři roky praxe, a učitel podle vašeho návrhu potřebuje devět let praxe do třetího stupně.

Pane ministře, jste připraven tento projekt zastavit, zrušit a ty ušetřené peníze poslat přímo do škol, například prostřednictvím těch oblíbených šablon? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Nevím, jestli jsou šablony oblíbené, ale prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Stanislav Štech: Dobrý den, pane poslanče Stanjuro, děkuji za otázku a za podnět. Šablony jsou docela oblíbené, protože jednoduchým způsobem dostávají peníze do škol. To zas bych se zastal.

Vy jistě víte, pane poslanče, protože jste zběhlý v tom, jak fungují evropské projekty, tento projekt IMKA, který byl připravován někdy před třemi lety, když jsem tam přišel, tak jsem se také ptal na toto, protože jak víte, evropské projekty zásadně mají být projekty, které připravují něco, co teprve poté v delší budoucnosti bude kodifikováno. Čili já jsem se sám ptal - jestliže bude ten kariérní řád schválen k 1. 9., nebudeme mít problém s Evropskou komisí? A bylo mi řečeno ne, když se vyjedná ten obsah a zdůvodní. To, že tam jsou jaké platy, to zní velice hezky, ale vy jistě sám dobře víte, že ty platy nenastavuje ani Ministerstvo školství, to jsou prostě platy, které jsou dány v rámci těch evropských tabulek.

Ale chtěl jsem říct jinou věc. Projekt IMKA, aby to bylo jasné, má takovou náplň a takové nastavení, že jeho jádrem je vlastně dobudování systému, konečně, snad po 30 letech, dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. A jak už jsem tady řekl, tohle opravdu berte vážně, tady před 27 lety a pak vládou sociálně demokratickou byla vlastně zrušena pedagogická centra a metodické kabinety. Co ten projekt IMKA má především nastavovat, je pilotním způsobem ověřovat a zajistit to, aby vlastně právě v krajích byla takováto centra, která umožňují na krátkém kontaktu právě školám, aby nemusely jezdit do Prahy, do Brna na různá krátkodobá školení, aby tady vlastně existovala síť odborníků v oblasti didaktické, metodické a další, kde by bylo vlastně možné velice úzce a intenzivně spolupracovat se školami. Čili to je jedna z věcí.

Druhá věc. Samozřejmě, máte pravdu, bylo tam nastaveno pilotní ověřování toho třetího stupně, tedy přechodu z druhého na třetí stupeň, to je to, jakým způsobem. Proto to taky má náběh až za čtyři roky, ten třetí stupeň. A tady samozřejmě je otázka. Tak já doufám, že bude kariérní řád prosazen, a když ne, tak bude potřeba nějakým způsobem provést tu změnu a požádat o patřičnou změnu toho individuálního systémového projektu. Ale já bych netvrdil, že jsou to vyhozené peníze. A není také vůbec možné nebo jednoduché vzít ty peníze a říct "tak je dáme na něco jiného", protože to není úplně jednoduchá záležitost, zastavit individuální systémový projekt. Navíc znovu opakuji na závěr, byla by to škoda vzhledem k tomu, kam to směřuje, vzhledem ke kvalitě toho, jak nám funguje nesystémově další vzdělávání pedagogických pracovníků. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan předseda má doplňující otázku. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já už jsem třikrát položil dneska otázku panu ministrovi a on jako zkušený politik ani jednou neodpověděl. Ptejte se mě na cokoli, já vám odpovím, co chci. Já jsem se ptal, zda jste připraven to zastavit, když ten projekt neprojde.

Já netvrdím, že celá půl miliarda je vyhozená, ale většina ano. Řekněte, pane ministře, v čem vidíte smysl - a teď poslouchejte, kolegyně a kolegové: 41 milionů na propagaci kariérního řádu, neboli na propagaci vlády. Nebo, ještě lépe, ministra školství nebo České strany sociálně demokratické. To jste měl propagovat dopředu, aby ti učitelé to chtěli. A teď dostanete 41 milionů a co budete mít? Titulky? Ministr Štech navázal na ministryni Valachovou a prosadil. Poděkujte ČSSD a volte nás dřív. Nebo já nevím, jak to chcete propagovat. 41 milionů. A ty jsou podle mě stoprocentně vyhozené!

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Prosím, pane ministře, vaše doplňující odpověď.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Stanislav Štech: Děkuji panu předsedovi Stanjurovi, že již ocenil mou politickou zběhlost a zkušenost.

Přátelé, vy přece víte, jak fungovaly od roku 2006 evropské projekty a že tam je vždycky vyčleněná částka na tzv. propagaci projektu. Vždycky. Toto je ne na jeden rok, toto je na celou dobu těch čtyř nebo pěti let. A jsou to věci, které jsou povinně sledovány těmi, co nám dávají peníze. Všechna ta loga, lepky, ty věci, které se rozdávají, ty věci, které se jakoby množí pro ty lidi ve smyslu těch materiálů, to patří k té propagaci. Ale to přece není tak, že si to někdo vymyslel, aby tím propagoval konkrétní osobu nebo stranu. To bych mohl říct, za vašich vlád, ve kterých jste byli, a já to neříkám, že když jste měli evropské projekty, a byly to projekty významné, jako OP VaVpI či jiné, a byly tam pěkné desetimilionové či větší sumy na propagaci, tak jste si propagovali ODS? To bych nikdy neřekl, to přece vůbec nesouvisí.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Paní poslankyně Olga Havlová bude v 18. interpelaci interpelovat nepřítomného pana ministra životního prostředí Richarda Brabce ve věci prodeje vodních zdrojů.

 

Poslankyně Olga Havlová: Vážený pane ministře, dlouhodobě sleduji pořady, kde se vyjadřujete k ochraně vody. V poslední besedě, kterou jsem zaregistrovala z rádia, jste se vyjádřil, že je špatné, že máme mnoho dodavatelů pitné vody, když se to špatně koordinuje.

V názorech našich občanů převažuje názor, že voda a nerostné suroviny by měly patřit státu. Sleduje vůbec ministerstvo prodeje těchto zdrojů? Má snahu je koupit, aby se dostaly zpět do rukou státu, a co pro to děláte? Toto pondělí, 26. 6., byl termín uzavření nabídek na koupi 49% podílu SMVAKu za zhruba 2,5 miliardy. Severomoravské vodovody a kanalizace jsou třetí největší vodárenská společnost a zásobují jeden milion lidí pitnou vodou. Víte o tomto prodeji? Podal stát nabídku na tuto koupi, nebo čekáte, že to koupí zahraniční investor a bude opět zisky odvádět za hranice našeho státu a sdírat naše občany na ceně naší vlastní vody?

Naše média spekulují o tom, že SMVAK chce koupit Čína. Proto jsem se obracela na našeho hejtmana, který si bohužel neudělal čas ani deset minut, o které jsem ho žádala. Mohl dát nabídku i kraj. Severomoravské vodovody a kanalizace nejsou ztrátová investice, a tak mne zajímá důvod, proč se o takové podíly nezajímáte a následně neřešíte nevýhodné smlouvy. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní poslankyni. Paní poslankyně Marta Semelová bude interpelovat pana ministra školství Stanislava Štecha ve věci podvodů se závěrečnými pracemi. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP