Zásada č. 167
Státní zaměstnanec
může podat ve věcech výkonu státní
služby žádost nebo stížnost (dále
jen "žádost" a "stížnost").
Stížnost může
podat státní zaměstnanec jen v případě,
má-li za to, že jeho práva podle tohoto zákona,
ostatních právních předpisů
a vnitřních služebních předpisů
jsou nebo byla ve věcech výkonu státní
služby porušena.
Žádost nebo stížnost
podává státní zaměstnanec písemně
a doručí ji služebnímu úřadu.
Žádost nebo stížnost
vyřídí služební úřad.
Žádost nebo stížnost vedoucího
služebního úřadu, na kterého
se vztahuje; tento zákon, vyřídí nadřízený
služební úřad; stížnost
vedoucího služebního úřadu ve
služebním úřadu, který nemá
nadřízený služební úřad,
vyřídí Úřad pro legislativu
a veřejnou správu.
Odůvodnění:
Státní zaměstnanec
má mít právo podat žádost nebo
stížnost ve věcech výkonu státní
služby služebnímu úřadu. Na uvedená
práva státního zaměstnance navazuje
zásada č. 167.
Stížnost může
být podána jen z důvodů uvedených
v odstavci 2. Žádost státního zaměstnance
může být podána, v jakékoliv
věci týkající se výkonu státní
služby. Pokud jde o vyřizování stížností,
nesouvisí navrhovaná zásada s obecnou právní
úpravou vyřizování stížností
podle vládní vyhlášky č. 150/1958
Ú.l., o vyřizování stížností,
oznámení a podnětů pracujících.
Navrhuje se, že stejně
jako u služebního hodnocení státního
zaměstnance podle zásady č. 166 bude i vyřizování
žádostí a stížností podléhat
řízeni podle navrhovaného zákona.
Zásada č. 168
Ten, kdo byl ve služebním
poměru podle zvláštního zákona
vykonával činnosti uvedené v zásadě
č. 3 a jeho služební poměr skončil,
může být, jestliže splňuje podmínky
podle zásady č. 18 na základě své
písemné žádosti, jmenování
do státní služby stálé, aniž
by musel projít státní službo přípravnou,
jestliže od skončení služebního
poměru
a) neproběhly více,
než 3 roky, pokud znovu složí služební
slib,
b) neproběhlo více,
než 6 let, pokud znovu složí služební
a kvalifikační zkoušku.
Jestliže od skončení
služebního poměru proběhlo více
než 6 let, musí být složen služební
slib, vykonána státní služba přípravná
a složena kvalifikační zkouška.
Žádost o jmenování
a o vykonání kvalifikační zkoušky
se doručí služebnímu úřadu.
Na vykonání kvalifikační
zkoušky se vztahují zásady č. 22 a 24.
Odůvodnění:
Navrhuje se obdobně jako
je tomu v zásadě upravující opětovné
jmenování do státní služby stálé,
aby navrhovaný zákon umožňoval též
fyzickým osobám, které byly ve služebním
poměru, např. podle zákona o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky, jestliže vykonávaly
činnosti rovnocenné s činnostmi podle zásady
č. 3, to je při
- řízení,
nebo
- rozhodování, nebo
- kontrole, nebo
- měli podíl na
řízení, rozhodování nebo kontrole
ve státní správě nebo při plnění
státních záležitostí, aby mohly
být jmenovány do státní služby
stálé po účinnosti navrhovaného
zákona za zjednodušených podmínek, pokud
k tomu dojde do navrhovaným zákonem stanovené
doby.
Zásada č. 169
Státnímu zaměstnanci
vystaví služební úřad služební
průkaz; tento průkaz osvědčuje, že
jeho držitel je státním zaměstnancem.
Při výkonu státní
služby a jestliže toho je podle povahy věci třeba
i v jiných případech se státní
zaměstnanec prokazuje služebním průkazem.
Odůvodnění:
Navrhuje se zákonem stanovit,
že každý státní zaměstnanec
ve státně zaměstnaneckém poměru,
musí mít vystaven služební průkaz.
Tímto průkazem se bude státní zaměstnanec
prokazovat při výkonu státní služby,
jestliže toho bude v konkrétním případě
třeba.
Navrhovaná zásada
by měla umožňovat i to, aby státní
zaměstnanec služebním průkazem osvědčil,
že je státním zaměstnancem ve státní
službě i v případech, kdy o výkon
státní služby nepůjde. O takový
případ, např. může jít
tehdy, jestliže proti státnímu zaměstnanci
bude zahájeno řízení o přestupku;
toto řízení pak bude třeba zastavit
a případ předat příslušnému
služebnímu úřadu.
Zásada č. 170
Právo se promlčí,
jestliže nebylo uplatněno ve lhůtě v
tomto zákoně stanovené u služebního
úřadu. K promlčení se; přihlédne,
jen jestliže se ten, vůči němuž
se právo uplatňuje promlčení dovolává;
v takovém případě nelze promlčené
právo tomu, kdo je uplatňuje, přiznat.
K zániku práva proto,
že nebylo ve stanovené lhůtě u služebního
úřadu uplatněno dochází v případě
zániku disciplinární odpovědnosti,
odpovědnosti za škodu na odložených věcech
a nákladů řízení. Bylo-li právo
uplatněno, po uplynutí stanovené lhůty,
přihlédne se k zániku práva, i když
to účastník nenamítne.
Jestliže účastník
uplatní své právo a v zahájeném
řízení řádně pokračuje,
promlčecí lhůta po dobu řízení
neběží; to platí i o právu, které
bylo pravomocně přiznáno, a pro které
se vede řízení o výkonu rozhodnutí.
Zásada č. 171
Lhůta počíná
běžet ode dne, kdy právo mohlo být uplatněna
poprvé.
Bylo-li rozhodnuto o plnění
ve splátkách, počíná běžet
lhůta jednotlivých splátek ode dne jejich
splatnosti, Stane-li se pro nesplnění některé
ze splátek splatnou celá dlužná částka,
počne lhůta běžet ode dne splatnosti
nesplněné splátky.
Pokud tento zákon nestanoví
jinak, činí lhůta k uplatnění
peněžitých nároků ze státně
zaměstnaneckého poměru 3 roky.
Jde-li o opětující
se plnění, činí lhůta k uplatnění
nároku na jednotlivá plnění 3
roky od jejich splatnosti.
Lhůta k uplatnění
nároku na náhradu škody činí
2 roky; počne běžet ode dne, kdy se poškozený
dozví o tom, že škoda vznikla, a o tom, kdo za
ni odpovídá. Nárok na náhradu škody
se však promlčí, nebyl-li uplatněn ve
lhůtě 3 let, a jde-li o škodu způsobenou
úmyslně, ve lhůtě 10 let ode dne,
kdy došlo k události, z níž škoda
vznikla; to neplatí, jde-li o škodu na zdraví.
Bylo-li právo přiznáno
pravomocným rozhodnutím, promlčuje se za
10 let ode dne, kdy mělo být podle rozhodnutí
plněno.
Promlčecí lhůta
uvedená v předchozím odstavci platí
i pro jednotlivé splátky, na něž bylo
plnění v rozhodnutí rozloženo; promlčecí
lhůta u jednotlivých splátek počíná
běžet ode dne jejich splatnosti.
Úroky a opětující
se plnění pravomocně přiznaná,
jejichž splatnost nastala po právní moci rozhodnutí,
se promlčují za 3 roky ode dne jejich splatnosti.
Zásada č. 172
Získá-li státní
zaměstnanec bezdůvodné obohacení na
úkor majetku svěřeného služebnímu
úřadu nebo služební úřad
na úkor státního zaměstnance, musí
je vydat.
Bezdůvodným obohacením
je prospěch získaný plněním
bez právního důvodu.
Neprávem vyplacené
částky je povinen státní zaměstnanec
vrátit, jestliže věděl nebo musel z
okolností předpokládat, že jde o částky
nesprávné určené nebo omylem vyplacené,
a to ve lhůtě do 3 let ode dne jejich výplaty.
Zásada č. 173
Uspokojení nároku
služebního úřadu lze zajistit rozhodnutím
o srážkách mezi ním a státním
zaměstnancem z plat státního zaměstnance;
srážky z platu nesmějí činit
více, ne by činily srážky při
výkonu rozhodnutí.
Rozhodnutí podle odstavce
1 lze vydat jen se souhlasem státního zaměstnance.
Ustanovení předchozího
odstavce platí i pro jiné příjmy s
nimiž se při výkonu rozhodnutí nakládá
jako se mzdou.
Zásada č. 174
Vznikne-li podle tohoto zákona povinnost
a) státního zaměstnance
zaplatit peněžní částku služebnímu
úřadu,
b) služebního úřadu
zaplatit peněžní částku státnímu
zaměstnanci,
může se jiná
osoba zaručit písemným prohlášením,
že tento nárok uspokojí, jestliže tak
neučiní sám povinný.
Služební úřad
je povinen kdykoliv a bez zbytečného; odkladu sdělit
ručiteli na požádání výši
svého nároku.
Ručitel je povinen nárok
služebního úřadu uspokojit, jestliže
jej neuspokojil státní zaměstnanec, ačkoli
k tonu byl služebním úřadem písemně
vyzván.
Ručitel může
proti služebnímu úřadu uplatnit všechny
námitky, které by měl proti služebnímu
úřadu státní zaměstnanec.
Ručitel může
uspokojení nároku odepřít, pokud služební
úřad zavinil, že nárok nemůže
být uspokojen státním zaměstnancem.
Ručitel, který nárok
služebního úřadu uspokojil, je oprávněn
požadovat na státním zaměstnanci náhradu
za plnění poskytnuté služebnímu
úřadu.
Ustanovení předchozích
odstavců platí obdobně i pro zajištění
nároků státního zaměstnance
vůči služebnímu úřadu.
Zásada č. 175
Nárok na náhradu
škody v případě zvláštní
odpovědnosti a nárok na náhradu škody,
kterou státní zaměstnanec způsobil
úmyslně, může služební úřad
zajistit též rozhodnutím o zřízení
zástavního práva k nemovitosti, kterou vlastní
státní zaměstnanec. Má-li mít
omezení zástavního práva právní
účinky i pro dědice, musí to být
v rozhodnutí uvedeno.
Zástavní právo
vzniklé rozhodnutím služebního úřadu
se zapisuje do katastru nemovitostí zápisem vkladu
a řízení o povolení tohoto vkladu
se zahajuje na návrh služebního úřadu.
Pořadí a způsob
uspokojení nároků zajištěných
zástavním právem při výkonu
rozhodnutí upravuje občanský soudní
řád.
Zánikem nároku podle odstavce 1 zástavní
právo zanikne.
Rozhodnutí podle odstavce
1 lze vydat jen se souhlasem státního zaměstnance.
Zásada č. 176
Zánik služebního
úřadu sloučením, splynutím
nebo rozdělením Zanikne-li služební
úřad na základě zvláštního
zákona sloučením, případně
splynutím s jiným služebním úřadem
přecházejí práva a povinnosti ze státně
zaměstnaneckého poměr v plném rozsahu
na přejímající služební
úřad.
Zanikne-li služební
úřad na základě zvláštního
zákona rozdělením, přecházejí
práva a povinnosti ze státně zaměstnaneckých
poměrů na služební úřady
nově vzniklé. Zvláštní zákon
stanoví, který z nově vzniklých služebních
úřadů přejímá od dosavadního
služebního úřadu práv a povinnosti
ze státně zaměstnaneckého poměru,
které do dne jeho rozdělení
zanikly.
Zásada č. 177
Převádí-li
se na základě zvláštního zákona
část. služebního úřadu
do jiného služebního úřadu, přecházejí
práva a povinnosti ze státně zaměstnaneckého
poměru vůči státním zaměstnancům
této části služebního úřadu
na přejímající služební
úřad.
Práva a povinnosti dosavadního
služebního úřadu vůči
státním zaměstnancům této části
služebního úřadu, jejich státně
zaměstnanecké poměry do dne převodu
zanikly, zůstávají nedotčeny.
Zásada č. 178
Ruší-li se na základě
zvláštního zákona služební
úřad stanoví tento zákon, na který
služební úřad přecházejí
práva a povinnosti ze státně zaměstnaneckého
poměru státních zaměstnanců
zrušeného služebního úřadu,
a který služební úřad je povinen
jménem státu uspokojit nároky státních
zaměstnanců zrušeného služebního
úřadu, případně uplatňovat
jeho nároky.
Zásada č. 179
Uspokojením nárok zanikne.
Zásada č. 180
Nárok je třeba uspokojit
na místě k tomu určeném v rozhodnutí.
Není-li místo plnění určeno
v rozhodnutí, je jím bydliště nebo sídlo
toho, jehož nárok má být uspokojen.
Není-li doba uspokojení nároku stanovena
právním předpisem
nebo určena v rozhodnutí,musí být
nárok uspokojen do dnů ode dne, kdy o uspokojení
oprávněný účastník požádal.
Uspokojuje-li se nárok
prostřednictvím pošty nebo peněžního
ústavu, je nárok uspokojen okamžikem doručení
plnění.
Připouští-li
to povaha plnění, lze je z důležitých
důvodů týkajících se toho,
jehož nárok má být uspokojen, složit
do soudní úschovy, zejména odpírá-li
přijmout plnění nebo není-li přítomen.
Zásada č. 181
Státní zaměstnanec
i služební úřad jsou povinni přijmout
i částečné plnění, neodporuje-li
to povaze nároku, který má být uspokojen.
Jestliže služební
úřad nebo státní zaměstnanec
jsou povinni uspokojit více peněžitých
nároků a plnění nestačí
na vyrovnání všech, je vyrovnán ten
nárok, o němž účastník
při plnění prohlásí, že
jej chce uspokojit; neučiní-li tak, je plněním
uspokojen nárok nejdříve splatný.
Zásada č. 182
Požádá-li písemně
státní zaměstnanec služební úřad,
aby mohl nárok uspokojit ve splátkách, může
mu služební úřad povolit přiměřené
splátky; plní-li je v rozhodnutí stanovených
lhůtách, jde o včasné a řádné
plnění.
Neplní-li státní
zaměstnanec některou ze splátek určené
lhůtě, může služební úřad
žádat zaplacení celého nárok
jen tehdy, jestliže to bylo určeno v rozhodnutí.
Práva podle věty první může však
služební úřad použít nejpozději
do splatnosti nejbližší splátky.
Je-li rozhodnutím stanoveno
plnění ve splátkách a chce-li státní
zaměstnanec nárok uspokojit zcela, je služební
úřad povinen plnění od něho
přijmout.
Zásada č. 183
Účastník,
který včas neuspokojí nárok druhého
účastníka, je v prodlení.
Účastník,
jehož peněžitý nárok nebyl včas
a řádné: uspokojen, může požadovat
úroky z prodlení ve výši stanovené;
pro občanskoprávní vztahy. Jde-li o prodlení
s věcným plněním, odpovídá
účastník, který včas a řádně
neplnil, za ztrátu, poškození nebo zničení
věci, ledaže by k této škodě došlo
i jinak.
K prodlení nedojde, jestliže
druhý účastník včas a řádně
nabídnuté plnění nepřijme nebo
neposkytne součinnost potřebnou k uspokojení
svého nároku. Jde-li o věcné plnění,
nese nebezpečí ztráty, zničení
nebo poškození věci.
Zásada č. 184
Služební úřad
nebo státní zaměstnanec, jejichž nárok
byl uspokojen, jsou povinni vydat o tom písemné
potvrzení požádá-li o ně ten,
kdo nárok uspokojil.
Jestliže ten, jehož
nárok má být uspokojen, odepře vydat
zároveň s přijetím plnění
o tom písemné potvrzení, je ten, kdo chce
nárok uspokojit, oprávněn uspokojení
nároku odepřít.
Zásada č. 185
Práva a povinnosti zaniknou uplynutím doby, na kterou
byly omezeny.
Zásada č. 186
Peněžité nároky
státního zaměstnance jeho smrtí nezanikají;
do výše odpovídající 3 násobku
platu ze státně zaměstnaneckého poměru
přecházejí postupně na jeho manžela,
děti a rodiče, jestliže s ním žili
v době jeho smrti v domácnosti. Předmětem
dědictví se stávají nároky
uvedené v předchozí větě, není-li
osob v této větě uvedených.
Peněžité nároky
služebního úřadu zanikají smrtí
státního zaměstnance, s výjimkou nároků,
o kterých bylo pravomocně rozhodnuto, a nároků
na náhradu škody způsobené úmyslně.
Zásada č. 187
Jde-li o nároky bývalých
státních zaměstnanců, kteří
musí mít opatrovníka, nebo o nároky
proti nim, nezapočítává se do běhu
lhůty stanovené pro uplatnění nároku
doba, po kterou jim opatrovník nebyl ustanoven.
Zásada č. 188
Lhůta určená
podle dní počíná dnem, který
následuje po události, jež je rozhodující
pro její počátek.
Poslední den lhůty
určené podle týdnů, měsíců
nebo let připadá na den, který se pojmenováním
nebo číslem shoduje se dnem, na který připadá
událost, od níž lhůta počíná.
Není-li takový den v měsíci, připadne
poslední den lhůty na poslední den v měsíci.
Polovinou měsíce se rozumí 15 dnů.
Připadne-li poslední
den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek,
je posledním dnem nejbližší následující
pracovní den.
Zásada č. 189
Zastoupení vzniká
na základě dohody o plné moci nebo rozhodnutím
soudu. Zástupce jedná jménem zastoupeného
a ze zastoupení vznikají práva a povinnosti
přímo zastoupenému.
Zastupovat jiného nemůže
ten, kdo sám není způsobilý k právním
úkonům, ani ten, jehož zájmy jsou v
rozporu se zájmy zastoupeného.
Zástupce musí jednat
osobně; dalšího zástupce s i může
ustanovit, jen jestliže je to právním předpisem
stanoveno. I z právních úkonů dalšího
zástupce vznikají práva a povinnosti přímo
zastoupenému.
Překročí-li
zástupce rozsah svého oprávnění,
je tím zastoupený vázán, jen pokud
úkon schválí nebo na jeho základě
jedná.
Zásada č. 190
Státní zaměstnanec
se může dát zastoupit jiným státní
zaměstnancem nebo advokátem; služební
úřad se může dát zastoupit jen
advokátem.
K zastoupení je třeba
písemné plné moci, v níž musí
být uveden rozsah zástupcova oprávnění,
jinak je neplatná.
Plná moc může
být udělena jen jednomu zástupci.
Zásada č. 191
Plná moc zanikne, jestliže
ji zastoupený odvolá nebo jestliže ji zástupce
vypoví. Odvolání nebo vypovězení
plné moci musí být učiněno
písemně, jinak je neplatné. Plná moc
zanikne též smrtí některého z
nich.
Pro jiného než zástupce
a zastoupeného je zánik plné moci účinný
teprve tehdy, až se o něm doví.
Zemře-li zastoupený
nebo vypoví-li zástupce plnou moc, je zástupce
povinen učinit vše, co nesnese odkladu, aby zastoupený
neutrpěl na svých právech újmu. Úkony
takto učiněné mají právní
následky, jako kdyby zastoupení ještě
trvalo, pokud neodporují tomu, co zařídil
ještě zastoupený nebo jeho dědici.
Zásada č. 192
Soud může ustanovit
opatrovníka státnímu zaměstnanci,
jehož pobyt není znám, jestliže je to
třeba k ochraně jeho zájmů nebo vyžaduje-li
to veřejný zájem. Za týchž podmínek
může soud ustanovit opatrovníka i tehdy, jestliže
je to třeba z jiného vážného
důvodu.
Dojde-li ke střetnutí
zájmů opatrovníka se zájmy zastoupeného
nebo ke střetnutí zájmů těch,
kteří jsou zastoupeni týmž opatrovníkem,
ustanoví soud zvláštního opatrovníka.
Odůvodnění
k zásadám č. 170 až 192:
Jako je tomu v pracovněprávních
vztazích podle zákoníku práce, je
třeba upravit i pro účely navrhovaného
zákona některé obecné otázky,
bez nichž se nelze obejít.
Jedná se o
- promlčení a zánik
práva,
- lhůty,
- bezdůvodné obohacení,
- zajištění
práv a povinností ze státně zaměstnaneckého
poměru,
- přechod práv a
povinností ze státně zaměstnaneckého
poměru,
- zánik práv a povinností
ze státně zaměstnaneckého poměru,
- uplynutí doby,
- smrt státního
zaměstnance,
- zvláštní
ustanovení vůči státním zaměstnancům,
kteří musí mít opatrovníka,
- počítání
času,
- zastoupení.
Zúžení subjektů,
které budou moci státního zaměstnance
a služební úřad ve věcech státně
zaměstnaneckého poměru zastupovat, je odůvodněno
tím, že státní služba podle navrhovaného
zákona se má týkat úzkého okruhu
fyzických osob. Je proto důvodné, aby se
také zúžily zastupující subjekty.
Jiní státní zaměstnanci, u nichž
je třeba předpokládat znalosti služebního
zákona, nebo advokát se budou moci s úspěchem
úlohy zástupce zhostit. Komerční právníci
jsou vyloučeni proto, že podle služebního
zákona nepůjde o podnikatelské vztahy.
Nenavrhuje se upravovat ustanovení o právních
úkonech včetně jejich neplatnosti, stejně
jako otázky uzavírání smluv (dohod).
Důvodem je navrhovaná koncepce zákona. O
právních vztazích státních
zaměstnanců bude rozhodováno v řízení
podle navrhovaného zákona.
Zásady č. 176 až
178 se navrhuje koncipovat s ohlede na čl. 79 odst. 1 Ústavy
České republiky, podle něho ministerstva
a jiné správní úřady lze zřídit
pouze zákonem, z čehož je třeba výkladem
a contrario dovodit, že rušit je lze rovněž
jen na základě zákona.
Zásada č. 193
Právní úprava
řízení ve věcech výkonu státní
služby podle tohoto zákona (dále jen "řízení")
se vztahuje, pokud není dále stanoveno jinak, na
věci týkající se státně
zaměstnaneckého poměru.
Řízení se
nevztahuje na věci týkající
se
a) kvalifikační
zkoušky a opakované kvalifikační zkoušky,
b) obsazování kvalifikační
komise, disciplinární komise a poradních
orgánů zřizovaných podle vnitřních
služebních předpisů,
c) služební cesty.
Zásada č. 194
Účastníky
řízení jsou
a) státní zaměstnanec,
b) služební úřad;
za služební úřad v řízení
jedná:
ba) v disciplinárním
řízení navrhovatel,
bb) v ostatních věcech
státně zaměstnaneckého poměru
představený, o němž to stanoví
vnitřní služební předpis (dále
jen "oprávněný představený").
Zásada č. 195
Řízení v
1. stupni provádí a rozhoduje ve věcech disciplinárního
řízení disciplinární komise
I. stupně; v ostatních věcech státně
zaměstnaneckého poměru řízení
v 1. stupni provádí a rozhoduje v něm osobní
úřad, pokud podle zásad upravujících
jmenování do státní služby a
vznik státně zaměstnaneckého poměru,
odvolání ze státní služby, změnu
státní služby, služební hodnocení
státního zaměstnance a žádost
a stížnost státního
zaměstnance ve věcech výkonu státní
služby nepřísluší rozhodnout jinému
orgánu (dále jen "oprávněný
orgán").
Zásada č. 196
Oprávněný
orgán postupuje před vydáním rozhodnutí
tak, aby byl přesně a úplně zjištěn
skutkový stav věci: za tím účelem
je povinen opatřit si potřebné podklady pro
rozhodnutí.
Oprávněný
orgán při posuzování věci objasňuje
se stejnou pečlivostí všechny rozhodné
okolnosti bez ohledu na to, zda svědčí ve
prospěch nebo neprospěch státního
zaměstnance, jehož se řízení
týká.
Zásada č. 197
Jestliže to stanoví
tento zákon je třeba učinit podání
písemně a doručit je oprávněnému
orgánu. Jinak lze učinit podání ústně
do písemného záznamu u oprávněného
orgánu.
Podání se posuzuje podle jeho obsahu. Z podání
musí být zřejmé,
kdo je činí, jaké věci se týká
a co se navrhuje.
Na žádost státního
zaměstnance musí být přijetí
podání oprávněným orgánem
potvrzeno.
Zásada č. 198
O ústních podáních,
důležitých úkonech v řízení
provede oprávněný orgán písemný
záznam.
Z písemného záznamu
musí být zejména patrné, kdo, kde
a kdy řízení prováděl, předmět
řízení, které osoby se ho zúčastnily,
jak probíhalo, jaké návrhy byly podány
a jaká opatření byla přijata; v písemném
záznamu týkajícím se disciplinárního
řízení se uvede též výrok
rozhodnutí a výsledek hlasování.
Písemný záznam
podepisuje ten, kdo úkon provádí, podle povahy
věci i osoby na úkonu zúčastněné
odepření podpisu, důvody tohoto odepření
a námitky proti obsahu písemného záznamu
se v něm uvedou.

