Zásada č.
199
Řízení se
zahajuje na návrh státního zaměstnance
nebo navrhovatele nebo oprávněného představeného.
Řízení je
zahájeno dnem, kdy je podání účastníka
řízení doručeno oprávněnému
orgánu. Pokud se řízení zahajuje na
návrh oprávněného představeného,
je řízení zahájeno dnem, kdy oprávněný
orgán učinil vůči účastníku
řízení první úkon.
Zásada č. 200
Účastníci
řízení jsou povinni postupovat tak, aby svým
jednáním neztěžovali řízení
a nezpůsobili jeho průtahy.
Účastníci
řízení mají právo nahlížet
do spisu, s výjimkou protokolu o hlasování,
a pořizovat si z nich výpisy.
Oprávněný
orgán je povinen učinit opatření,
aby nahlédnutím do spisu nebylo porušeno státní
nebo služební tajemství.
Má-li účastník
řízení pochybnosti o nepodjatosti některého
člena disciplinární komise, oznámí
to neprodleně vedoucímu služebního úřadu,
u něhož je disciplinární komise zřízena.
Vedoucí služebního úřadu uvedený
v předchozí větě rozhodne, zda je
člen disciplinární komise vyloučen;
v případě vyloučení člena
této komise z jednání, zároveň
rozhodne, kdo nahradí vyloučeného člena.
Zásada č. 201
K dokazování je
možné použít všech prostředků,
jimiž lze zjistit a objasnit skutkový stav věci
a které jsou v souladu s právními předpisy.
Důkazem je vše, co
může přispět ke zjištění
skutkového stavu věci, zejména výpovědi
a vyjádření účastníků
řízení a svědků, znalecké
posudky, zprávy, vyjádření a potvrzení
jiných osob, listiny a ohledání.
Účastník
řízení je povinen navrhnout na podporu svých
tvrzení důkazy. Oprávněný orgán
je oprávněn rozhodnout, které z důkazů
podle předchozí věty, budou provedeny. Oprávněný
orgán je povinen provést i jiné důkazy,
než byly účastníkem řízení
navrženy, jestliže jsou potřebné ke zjištění
skutkového stavu.
Oprávněný
orgán hodnotí důkazy podle své úvahy,
a to každý důkaz jednotlivě a všechny
důkazy v jejich vzájemné souvislosti.
Zásada č. 202
Náklady řízení,
které vznikly služebnímu úřadu,
hradí služební úřad. Náklady,
které vznikly státnímu zaměstnanci
nese státní zaměstnanec; má právo
na jejich náhradu, jestliže byl v řízení
úspěšný; náhradu mu poskytne
služební úřad.
Služební úřad
hradí svědku hotové výdaje a výdělek,
který mu prokazatelně ušel, právní
nárok je nutno uplatnit do 3 dnů, od jeho vzniku,
jinak zaniká.
Náklady spojené
s předložením listiny nebo s ohledáním,
které vznikly tomu, kdo není účastníkem
řízení, hradí služební
úřad.
Náhrada hotových
výdajů a poskytování odměn
znalců a tlumočníkům se řídí
zvláštním zákonem.
Zásada č. 203
Oprávněný
orgán je povinen dát účastníkům
řízení možnost, aby se před vydáním
rozhodnutí mohli vyjádřit k jeho podklad
i ke způsobu jeho zjištění, případně
navrhnout jeho doplnění.
Rozhodnutí oprávněného
orgánu musí být v souladu s právními
předpisy, vycházet ze zjištění
skutečného stavu věci, obsahovat výrok,
odůvodnění a poučení o odvolání.
Písemné vyhotovení rozhodnutí musí
obsahovat též datum jeho vydání a musí
být podepsáno s uvedením jména, příjmení
a státně zaměstnaneckého
titulu státního zaměstnance oprávněného
orgánu. Rozhodnutí o vzniku, skončení
nebo změně státně zaměstnaneckého
poměru musí být vydána písemně.
Výrok obsahuje rozhodnutí
ve věci s uvedením ustanovení právního
předpisu, podle kterého bylo rozhodnuto, a rozhodnutí
o nákladech řízení; jestliže
rozhodnutí ukládá povinnost k plnění,
stanoví pro ni oprávněný orgán
lhůtu.
V odůvodnění
rozhodnutí oprávněný orgán
uvede, které skutečnosti byly podkladem rozhodnutí,
jakými úvahami byl veden při hodnocení
důkazů a při použití právních
předpisů, na základě nichž bylo
rozhodnuto.
Chyby v psaní, počtech
a jiné zřejmé nesprávnosti v písemném
vyhotovení rozhodnutí oprávněný
orgán opraví i bez návrhu a vyrozumí
o tom účastníky řízení.
Zásada č. 204
V jednoduchých věcech,
zejména lze-li rozhodnout na základě dokladů
předložených účastníkem
řízení, je třeba rozhodnout bez odkladu.
V ostatních věcech je třeba rozhodnout do
30 dnů od zahájení řízení;
ve zvlášť složitých věcech
do 60 dnů.
Zásada č.
205
Doručené rozhodnutí,
proti němuž již nelze podat odvolání,
je v právní moci.
Rozhodnutí je vykonatelné,
jestliže proti němu nelze podat odvolání,
a uplynula-li marně lhůta k plnění
nebo je odkladný účinek odvolání
vyloučen podle zásady č. 207.
Zásada č. 206
Opatření potřebná
k výkonu rozhodnutí provede služební
úřad. Výkon rozhodnutí se řídí
zvláštním zákonem.
Výnos pokut uložených
podle zásady č. 54 je příjmem státního
rozpočtu.
Disciplinární opatření
podle zásady č. 54 odst. 2 písm. b) až
d) se vykonají i tehdy, jestliže státnímu
zaměstnanci, jemuž byla uložena, skončil
státně zaměstnanecký poměr.
Navrhovatel může rozhodnout,
aby bylo upuštěno od výkonu zbytku zákazu
činnosti podle zvláštního zákona.
K rozhodnutí je příslušná disciplinární
komise I. stupně.
Disciplinární opatření
uložené za přestupek nebo jeho zbytek nelze
vykonat, vztahuje-li se na přestupek amnestie.
Zásada č. 207
Proti rozhodnutí oprávněného
orgánu může účastník řízení
podat odvolání do 15 dnů, a jde-li o rozhodnutí
o disciplinárním opatření do 8 dnů
ode dne doručeni rozhodnutí.
Odvolání se podá
u oprávněného orgánu, který
rozhodnu vydal.
Pokud účastník
řízení v důsledku nesprávného
poučení nebo proto, že nebyl poučen
vůbec, podal odvolání po uplynutí
tímto zákonem stanovené lhůty nebo
u nepříslušného orgánu, má
se za to, že podal odvolání včas a u
příslušného orgánu, jestliže
tak učinil nejpozději do 3 měsíců
ode dne, kdy mu bylo rozhodnutí
doručeno.
Orgán příslušný
k rozhodnutí o odvolání (dále jen
"odvolací orgán") může prominout
zmeškání lhůty pro odvolání,
jestliže k němu došlo ze závažných
důvodů a účastník řízení
o to požádá do 15 dnů ode dne, kdy pominul
důvod zmeškání, a zároveň
podá odvolání.
Podání odvolání
nemá odkladný účinek; to neplatí
v případech
a) uložení disciplinárního
opatření,
b) náhrady škody ve
státní službě nebo bezdůvodného
obohacení,
c) služebního hodnocení
státního zaměstnance a
d) žádosti a stížnosti
státního zaměstnance ve věcech výkonu
státní služby,
e) zřízení
zástavního práva.
Oprávněný
orgán, který napadené rozhodnutí vydal,
může odvolání sám vyhovět
jen vyhoví-li mu v plném rozsahu; neučiní-li
tak, je povinen bez odkladu, nejpozději však do 15
dnů od podání odvolání, předložit
odvolání se spisovým materiálem odvolacímu
orgánu.
Proti rozhodnutí o odvolání se nelze dále
odvolat.
Zásada č. 208
Odvolacím orgánem je
a) ve věcech disciplinárního
řízení disciplinární komise
II. stupně,
b) v ostatních věcech
státně zaměstnaneckého poměru
vedoucí služebního úřadu; pokud
podle zásad upravujících jmenování
30 státní služby a vznik státně
zaměstnaneckého poměru, odvolán ze
státní služby, změnu státní
služby, služební hodnocení státního
zaměstnance a žádost a stížnost
státního zaměstnance ve věcech výkonu
státní služby rozhoduje nadřízený
služební úřad; nemá-li služební
úřad nadřízený služební
úřad rozhoduje Úřad pro legislativu
a veřejnou správu.
Jestliže nejde o disciplinární
řízení, musí rozhodnutí o odvolání
předcházet projednání odvolání
v poradní odvolací komisi.
Jestliže jsou pro to důvody,
odvolací orgán rozhodnutí změní
nebo zruší, jinak odvolání zamítne
a rozhodnutí potvrdí
Odvolací orgán rozhodnutí
zruší a věc vrátí oprávněnému
orgánu který je vydal, k novému projednání
a rozhodnutí, jestliže to je vhodnější
zejména z důvodu rychlosti nebo hospodárnosti;
oprávněný orgán je vázán
právním názorem odvolacího orgánu.
Zásada č. 209
V případech uvedených
v zásadě č. 208 odst. 1 písm. b),
zřizuje se k projednání odvolání
poradní odvolací komise. Poradní odvolací
komise musí mít nejméně 3 členy,
má-li více členů musí jich
být lichý počet. Poradní odvolací
komise se zřizuje ze státních zaměstnanců
státní služby
stálé, pokud možno s právnickým
vysokoškolským vzděláním. Poradní
odvolací komisi předsedá nejvýše
služebně postavený státní zaměstnanec
je-li v této komisi více stejně služebně
postavených státních zaměstnanců,
určí se předseda poradní odvolací
komise losem.
Poradní odvolací
komise je schopna se usnášet, přítomen
plný počet členů, a to většinou
všech hlasů.
Členem poradní odvolací
komise nesmí být oprávněný
představený, státní zaměstnanec
oprávněného orgánu, který se
podílel na rozhodnutí v 1. stupni ani jiný
státní zaměstnanec, který by mohl
mít na projednávaném odvolání
právní zájem.
Má-li odvolatel pochybnosti
o nepodjatosti některého člena poradní
odvolací komise, oznámí to neprodlené
vedoucímu služebního úřadu nebo
orgánu uvedenému v zásadě č.
208 odst. 1 písm. b). Vedoucí služebního
úřadu nebo orgán uvedený v zásadě
č. 208 odst. 1 písm. b) rozhodne, zda je člen
poradní odvolací komise z projednání
odvolání vyloučen; v případě
vyloučení člena z této komise z projednání
zároveň rozhodne o tom,
kdo nahradí vyloučeného člena.
Výsledkem projednání
odvolání v poradní odvolací komisi
je doporučení vedoucímu služebního
úřadu nebo orgánu uvedenému v zásadě
č. 208 odst. 1 písm. b); toto doporučení
obsahuje:
a) označení poradní
odvolací komise, jména, příjmení
a státně zaměstnanecké tituly členů
této komise, kteří projednali odvolání,
b) místo a datum zasedání poradní
odvolací komise,
c) označení odvolatele,
jméno a příjmení a jeho státně
zaměstnanecký titul,
d) napadené rozhodnutí
nebo jeho část,
e) doporučující
výrok, jeho odůvodnění, výsledek
hlasování a podpis předsedy poradní
odvolací komise.
Zásada č. 210
Jestliže se dodatečně
zjistí mimořádně závažné
okolnosti, které účastník řízení
nemohl bez své viny v řízení uplatnit,
a které odůvodňují podstatně
příznivější rozhodnutí
v jeho prospěch, může oprávněný
orgán na jeho návrh změnit nebo zrušit
pravomocné rozhodnutí. Oprávněný
orgán, který rozhodnutí zrušil, rozhodne
ve věci samé. V případě uložení
disciplinárního
opatření může návrh podle předchozí
věty podat jen státní zaměstnanec.
Návrh na zrušení
rozhodnutí podle předchozího odstavce může
účastník řízení podat
jen do 3 měsíců ode dne, kdy se dověděl
o okolnostech odůvodňujících navrhovanou
změn nejpozději však do 3 let od nabytí
právní moci rozhodnutí.
Jestliže se dodatečně
zjistí, že pravomocné rozhodnutí je
v rozporu s právními předpisy, může
je zrušit v disciplinárním řízení
disciplinární komise II. stupně a v ostatních
věcech státně zaměstnaneckého
poměru vedoucí služebního úřadu;
v případech zásad upravujících
jmenování do státní služby a
vznik státně zaměstnaneckého poměru,
odvolání ze státní: služby, změnu
státní služby, služební hodnocení
státního zaměstnance a žádost
a stížnost státního zaměstnance
ve věcech výkonu státní služby,
může je zrušit nadřízený
služební úřad; nemá-li služební
úřad nadřízený služební
úřad může je zrušit Úřad
pro legislativu a veřejnou správu.
Pravomocné rozhodnutí lze zrušit do 3 let od
nabytí právní moci.
Zásada č.
211
Písemnosti týkající
se státně zaměstnaneckého poměru
(dále jen "písemnosti") musí být
doručeny státnímu zaměstnanci do vlastních
rukou.
Písemnost doručuje
služební úřad státnímu
zaměstnanci Ve služebním úřadu,
v jeho bytě nebo kdekoli bude zastižen; není-li
to možné lze doručit písemnost poštou.
Písemnosti doručované
poštou se zasílají na poslední známou
adresu státního zaměstnance, jako doporučená
zásilka s doručenkou a poznámkou "do
vlastních rukou".
Státní zaměstnanec
doručuje písemnosti určené pro služební
úřad zpravidla osobním předáním
služebnímu úřadu.
Povinnost doručit písemnost
je splněna, jakmile ji státní zaměstnanec
převezme nebo jakmile byla poštou vrácena jako
nedoručitelná a státní zaměstnanec
svým jednáním nebo opomenutím doručení
písemnosti zmařil. Účinky doručení
písemnosti nastanou i tehdy, jestliže státní
zaměstnanec přijetí písemnosti odmítne.
Doručení písemnosti
státním zaměstnancem nastane dnem, kdy služební
úřad písemnost obdržel.
Zásada č. 212
Přezkoumání
rozhodnutí vydaného podle tohoto zákona je
vyloučeno; to neplatí v případech
a) skončení státní
služby,
b) uložení disciplinárního
opatření,
c) odvolání z funkce
představeného státního zaměstnance
státní služby stálé,
d) náhrady škody nebo
bezdůvodného obohacení, které přesahují
částku 5 000 Kč,
e) nesouhlasu s obsahem služebního
posudku nebo potvrzení o státní službě,
f) přídavku za státní
službu k důchodu.
Žalobu na soudní přezkoumání
podle odstavce 1 je možné podat až po vyčerpání
opravného prostředku podle zásady č.
213, a to ve lhůtě 30 dnů od nabytí
právní moci rozhodnutí.
Požádá-li státní
zaměstnanec, který podal návrh na přezkoumání
rozhodnutí soudem podle odstavce 1 písm b) a d)
o odložení výkonu rozhodnutí, služební
úřad jeho žádosti vyhoví.
Přezkoumání
podle odstavce 1 se řídí zvláštním
zákonem.
Odůvodnění
k zásadám č. 193 až 212:
Jedním z důležitých
předpokladů vybudování veřejnoprávního
vztahu státního zaměstnance ke státu,
kterým podle navrhovaného zákona má
být státně zaměstnanecký poměr
je, že věci týkající se tohoto
státně zaměstnaneckého poměru
budou realizovány v řízení ve věcech
výkonu státní služby, které se
navrhuje v zákoně upravit.
Navrhuje se opustit soukromoprávní
koncepci, která je vlastní zákoníku
práce, a je založena na dvoustranném právním
úkonu, kterým je pracovní smlouva. Z tohoto
důvodu navrhovaný zákon neupravuje otázky
právních úkonů, protože to není
třeba. Řízení ve věcech výkonu
státní služby podle navrhovaného zákona
se bude uskutečňovat mezi stanovenými účastníky,
z nichž jedním bude státní zaměstnanec
a druhým zpravidla příslušný
služební úřad.
Řízení ve
věcech výkonu státní služby se
má vztahovat v podstatě na všechny věci
týkající se státně zaměstnaneckého
poměru státního zaměstnance. Tomuto
řízení, které zahrnuje zejména
takové otázky, jakými jsou vznik, skončení
a změny státní služby a disciplinární
řízení mají podléhat též
služební hodnocení státního zaměstnance
a vyřizování žádosti a stížnosti
státního zaměstnance ve věcech výkonu
státní služby.
Případy, které
nemají řízení ve věcech výkonu
státní služby podléhat jsou taxativně
uvedeny v zásadě č. 193 odst. 2.
Právní úprava
řízení podle navrhovaného zákona
není řízením správním,
nýbrž zvláštní právní
úpravou pro účely navrhovaného zákona.
Za východisko této úpravy byla vzata právní
úprava podle § 122 až 136 zákona o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky.
V zásadě č.
195 bylo třeba navrhnout specificky úpravu toho,
jaký orgán řízení v 1. stupni
provádí, jakož i toho, který orgán
v něm rozhoduje. V disciplinárním řízení
jde o orgán totožný, bude jím disciplinární
komise I. stupně. V ostatních věcech státně
zaměstnaneckého poměru bylo třeba
vzít zřetel na případy, že podle
zásad upravujících jmenování
do státní služby a vznik státně
zaměstnaneckého poměru, odvolání
ze státní služby, změnu státní
služby, služební hodnocení státního
zaměstnance, žádost a stížnost
státního zaměstnance ve věcech výkonu
státní služby
bude v řízen rozhodovat jiný orgán,
než ten, který bude řízení provádět.
Navrhuje se, aby řízení v těchto případech
prováděl osobní úřad a v tomto
řízení, aby rozhodoval orgán uveden
v citovaných zásadách.
V případech přezkumného
řízení, se navrhuje, aby odvolacím
orgánem byla ve věcech disciplinárního
řízení disciplinární komise
II. stupně a v ostatních věcech státně
zaměstnaneckého poměru vedoucí služebního
úřadu, s výjimkou případů
uvedených v předchozím odstavci; v těchto
případech by měl
podle návrhu rozhodovat, buď nadřízený
služební úřad nebo Úřad
pro legislativu a veřejnou správu.
Obdobné řešení
se navrhuje i v případě přezkoumání
pravomocných rozhodnutí.
Náhrada hotových
výdajů a poskytování odměn
znalcům a tlumočníkům se má
řídit zvláštními předpisy;
zákonem č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících,
ve znění pozdějších předpisů
a vyhláškou ministerstva spravedlnosti č. 37/1967
Sb., k provedení zákona o znalcích a tlumočnících,
ve znění vyhlášky č. 77/1993
Sb.
Výkon rozhodnutí se má
řídit občanským soudním řádem.
Doručování písemností týkajících
se státně zaměstnaneckého poměru
se navrhuje upravit podobně jako je tomu podle § 266a
zákoníku práce.
Právní úprava
soudního přezkoumání ve věcech
podle zásady č. 212 se navrhuje se zřetelem
k čl. 36 Listiny základních práv a
svobod. Podle uvedeného ustanovení se každý
může domáhat stanoveným postupem svého
práva u nezávislého soudu a ve stanovených
případech u jiného orgánu. Kdo tvrdí,
že byl zkrácen na svých právech rozhodnutím
orgánu veřejné správy, může
se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost
takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon
jinak. Z pravomoci soudů však nesmí být
vyloučeno přezkoumání rozhodnutí
týkajících se základních práv
a svobod podle Listiny základních práv a
svobod. Podmínky
a podrobnosti práva na soudní a jinou právní
ochranu má upravit zákon. Je proto třeba
vyrovnat se s touto otázkou i v navrhovaném zákoně.
Pokud jde o právo státního
zaměstnance má soudní přezkoumání
pravomocně uloženého disciplinárního
opatření je respektováno ustanovení
čl. 6 od.st. 1 úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod (č. 209/1992
Sb., podle kterého zejména má každý
právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě
a v přiměřené lhůtě
projednána nezávislým a nestranným
soudem, zřízeným
zákonem, který rozhodne o jeho občanských
právech nebo 0 oprávněnosti jakéhokoli
trestního obvinění vůči němu.
Výše náhrady
škody nebo bezdůvodného obohacení v
částce 5 000 Kč, jejíž překročení
má opravňovat státního zaměstnance
obrátit se na soud je analogicky převzata z §
137 odst. 1 písm. b) zákona o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky.
Soudní přezkoumání
v případě nesouhlasu státního
zaměstnance s obsahem služebního posudku nebo
potvrzení o státní službě, se
navrhuje upravit, jak z povahy věci vyplývá
rovněž jako přezkoumání.
Přezkoumání
soudem se má řídit § 247 až 250k
občanského soudního řádu.
Zásada č. 213
Systemizace podle tohoto zákona se provede
tak, aby mohla být plně uplatněna od 1. ledna
kalendářního roku následujícího
po účinnosti tohoto zákona.
Odůvodnění:
Plné uplatnění
systemizace podle navrhovaného zákona přichází
v úvahu až od 1. ledna příslušného
kalendářního (rozpočtového)
roku po nabytí účinnosti navrhovaného
zákona. Z povahy věci vyplývá, že
ode dne účinnosti navrhovaného zákona,
nepůjde-li o 1. leden kalendářního
roku, bude postupováno podle zákona o státním
rozpočtu na příslušný rok, to
je podle stanoveného objemu prostředků na
platy pracovníků orgánů státní
správy a jim podobných orgánů.
Zásada č. 214
Ve lhůtě 15 dnů
ode dne účinnosti tohoto zákona může
pracovník, který je v pracovním poměru
ke služebnímu úřadu a vykonává
činnosti při výkonu státní
služby nebo při plnění státních
záležitostí podle zásady č. 3
(dále jen "pracovník"), splňuje-li
podmínky podle zásady č. 18 odst. 1 písm.
a) až d) a g) a nedovršil věk 70 let, písemně
požádat služební úřad o
přijetí do
státní služby podle tohoto zákona.
Na přijetí do státní
služby podle tohoto zákona není nárok.
Jestliže pracovník
nesplňuje podmínky podle zásady, 1 odst.
1 písm. a) až c) a g), skončí jeho pracovní
poměr ze zákona uplynutím doby 15 dnů
ode dne účinnosti tohoto zákona; v tomto
případě náleží pracovníku
odstupné ve výši podle zvláštního
zákona.
Jestliže pracovník
nechce vstoupit do státní služby podle tohoto
zákona, písemně to sdělí ve
lhůtě uvedené v odstavci 1 služebnímu
úřadu; v tomto případě jeho
pracovní poměr skončí 16 dnem ode
dne účinnosti tohoto zákona. Ustanovení
předchozí věty platí i tehdy, jestliže
ve lhůtě uvedené v odstavci 1 pracovník
služebnímu úřadu nesdělí
žádné stanovisko.
V době po podání
žádosti o přijetí do státní
služby podle tohoto zákona do doby rozhodnutí
o přijetí do této služby, trvá
pracovní poměr.
Rozhodne-li vedoucí služebního
úřadu, u vedoucího služebního
úřadu, na něhož se vztahuje tento zákon,
vedoucí nadřízeného služebního
úřadu a nemá-li služební úřad
nadřízený služební úřad
vedoucí služebního úřadu v Úřadu
pro legislativu a veřejnou správu o přijetí
pracovníka do státní služby podle tohoto
zákona, vznikne mu státně zaměstnanecký
poměr ve státní službě stálé
doručením rozhodnutí o přijetí
do státní služby; tímto dnem
skončí jeho pracovní poměr.
Rozhodne-li vedoucí služebního
úřadu, u vedoucího služebního
úřadu, na něhož se vztahuje tento zákon,
vedoucí nadřízeného služebního
úřadu a nemá-li služební úřad
nadřízený služební úřad
vedoucí úřadu v Úřadu pro legislativu
a veřejnou správu o nepřijetí pracovníka
do státní služby podle tohoto zákona,
skončí jeho pracovní poměr ke služebnímu
úřadu uplynutím doby 3 měsíců
po doručení rozhodnutí o nepřijetí
do státní služby. Ustanovení odstavce
3 o odstupném platí i zde. Pracovník
má nárok na pracovní volno s náhradou
mzdy před skončením pracovního poměru
na vyhledání nového zaměstnání
na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na 1 půlden
v týdnu, po dobu 3 měsíců. Pracovní
volno lze se souhlasem služebního úřadu
slučovat.
Požádal-li pracovník
o přijetí do státní služby podle
tohoto zákona, může vedoucí služebního
úřadu, u vedoucího služebního
úřadu, na něhož se vztahuje tento zákon,
vedoucí nadřízeného služebního
úřadu a nemá-li služební úřad
nadřízený služební úřad
vedoucí služebního
úřadu v Úřadu pro legislativu a veřejnou
správu rozhodnout o jeho jmenování do státní
služby dočasné; státní služba
dočasná trvá 2 roky ode dne účinnosti
tohoto zákona. Státně zaměstnanecký
poměr vznikne pracovníku doručením
rozhodnutí o jmenování do státní
služby; tímto dnem skončí jeho pracovní
poměr. Zásadu č. 16 odst. 1 větu první
a třetí nelze použít.
V době trvání
státní služby dočasné může
orgán uvedený v odstavci 8 se souhlasem státního
zaměstnance rozhodnout o jeho jmenování do
státní služby stálé.
Nejmenuje-li orgán uvedený
v odstavci 8 státního zaměstnance podle předchozího
odstavce do státní služby stálé,
skončí jeho státně zaměstnanecký
poměr uplynutím doby trvání státní
služby dočasné uvedené v odstavci 8.
Rozhodnutí podle odstavce
6 až 8 musí být vydáno a doručeno
státnímu zaměstnanci do 30 dnů ode
dne doručení žádosti o přijetí
do státní služby podle tohoto zákona
řízení podle tohoto zákona se na něj
nevztahuje.
Rozhodnutí podle odstavce
7 a 8 nelze přezkoumat soudem.
Zásada č. 215
Státní zaměstnanec,
který byl jmenován do státní služby
podle tohoto zákona, je povinen do 3 pracovních
dnů od dne doručení rozhodnutí o přijetí
do státní služby složit služební
slib.
Odmítnutím složit
služební slib nebo služební slib s výhradou
anebo nedostavením se ke složení služebního
slib bez neprodlené náležité písemné
omluvy doručené služebním úřadu,
skončí státně zaměstnanecký
poměr ze zákona; v tomto případě
služební úřad doručí fyzické
osobě oznámení o tom, kterým dnem
její státní služba skončila.
Státnímu zaměstnanci,
kterému zabránila dostavit se ke složení
služebního slibu vážná překážka
na jeho straně, pokud své nedostavení se
ke složení služebního slibu omluvil podle
předchozího odstavce a zároveň písemně
požádal služební úřad o
složení služebního
slibu v náhradním termínu, povolí
služební úřad náhradní
složení služebního slibu.
Jestliže nedošlo ke
složení služebního slibu ani v náhradním
termínu, platí ustanovení odstavce 2.
Nepožádal-li státní
zaměstnanec o složení služebního
slibu v náhradním termínu, skončí
státně zaměstnanecký poměr
ze zákona; v tomto případě služební
úřad fyzické osobě doručí
oznámení o tom, kterým dnem její státní
služba skončila.
Zásada č. 216
Státním zaměstnancům
podle zásady č. 15 odst. 2 vznikne státně
zaměstnanecký poměr ve státní
službě dočasné.
Odůvodnění
k zásadám č. 214 až 216:
Navrhovaný zákon
se musí vyrovnat v přechodných ustanoveních
i s tak citlivou otázkou, jakou je přechod dosavadních
smluvních pracovníků služebních
úřadů do státní služby
podle navrhovaného zákona.
Jde o zásadní systémovou
změnu, protože dosavadní pracovníci
mají pracovní poměr ke služebnímu
úřadu na základě pracovní smlouvy.
Navrhovaným zákonem má být pracovní
poměr nahrazen novým právním vztahem
- státně zaměstnaneckým poměrem.
Návrh vychází
ze dvou základních předpokladů:
a) na přijetí do
státní služby podle navrhovaného zákona
nemá mít fyzická osoba právní
nárok,
b) fyzická osoba, protože
nemá žádnou vinu na tom, že právní
poměry státních zaměstnanců
se mají napříště řídit
jinou právní úpravou, než zákoníkem
práce a další trvání pracovního
poměru proto není možné; nebude-li fyzická
osoba přijata do státní služby - na
což nemá právní nárok - měla
by být finančně reparována. Tento
přístup je přiměřený
i s ohledem na neratifikovanou úmluvu
Mezinárodní organizace práce o skončeni
pracovního poměru z podnětu zaměstnavatele
č. 158/1982. Navrhuje se, aby bylo postupováno podle
zákona č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném
při skončení pracovního poměru.
Kdo bude na základě
své písemné žádosti přijat
do státní služby podle navrhovaného
zákona, bude určovat vedoucí služebního
úřadu nebo vedoucí nadřízeného
služebního úřadu anebo vedoucí
služebního úřadu v Úřadu
pro legislativu a veřejnou správu. Z procesního
hlediska se na přijetí do státní
služby nebude vztahovat řízení podle
navrhovaného zákona.
Dosavadní pracovník,
který se hodlá ucházet o státní
službu podle navrhovaného zákona, bude muset
splňovat uvedené podmínky. V tomto případě
se navrhuje podmínky pro přijetí do státní
služby uvedené v zásadě č. 18
pro účely přechodných ustanovení
modifikovat.
Na rozdíl od zásady
č. 19 odst. 2 nemá státně zaměstnanecký
poměr podle přechodných ustanovení
vznikat až dnem složení služebního
slibu, nýbrž již dnem, kdy bude fyzické
osobě doručeno rozhodnutí o jmenování.
Toto rozdílné řešení je odůvodněno
tím, že kdyby měl být vázán
vznik státně zaměstnaneckého poměru
až na složení služebního slibu, mohlo
by docházet k případům, že by
se fyzické osoby nedostavily ke složení služebního
slibu a jejich dosavadní
pracovní poměry by mohly dále trvat, pokud
by nebyl takto vzniklý s tav navrhovaným zákonem
jinak vyřešen. Taková úprava se nejeví
žádoucí.
Zároveň se navrhuj,
aby v případech, kdy vedoucí příslušného
služebního úřadu nerozhodne o přijetí
dosavadního pracovníka do státní služby
stálé, aby mohl být tento pracovník
jmenován do státní služby dočasné.
Tato státní služba dočasná by
měla trvat nejdéle dva roky od účinnosti
navrhovaného zákona. Nejpozději v poslední
den trvání státní služby dočasné
může vedoucí
příslušného služebního úřadu
rozhodnout. o jmenování státního zaměstnance
státní služby dočasné do státní
služby stálé; jinak státně zaměstnanecký
poměr státního zaměstnance státní
služby dočasné skončí uplynutím
stanovené doby trvání této státní
služby. V době
trvání státní služby dočasné
bude moci být dostatečně ověřeno,
zda se státní zaměstnanec hodí pro
státní službu stálou. Takto bude vhodné
postupovat zvláště u fyzických osob,
které před nabytím účinnosti
služebního zákona pracovaly v příslušném
orgánu, na který se má vztahovat navrhovaný
zákon jen krátkou dobu. Návrh má však
také umožnit, pokud tak vedoucí příslušného
služebního úřadu rozhodne, aby mohl
být do státní služby stálé
jmenován dosavadní pracovník, který
v pracovním poměru k příslušnému
orgánu, na který se má vztahovat tento zákon
jen krátkou dobu.
V době trvání
státní služby dočasné bude fyzická
osoba státním zaměstnancem se všemi
právy a povinnostmi z vyplývajícími.
To znamená, že bude podléhat disciplinární
odpovědnosti podle navrhovaného zákona. Může
tedy skončit jeho státně zaměstnanecký
poměr i z jiných důvodů podle navrhovaného
zákona, než jen uplynutím stanovené
doby trvání státní služby dočasné.
Zároveň se navrhuje vyloučit ustanovení
zásady č. 16 odst. 1 věty druhé a
třetí o zkušební
době.
Navrhovaná úprava
přechodu dosavadních pracovníků služebních
úřadů nepočítá s konáním
kvalifikační zkoušky. Vzhledem k tomu, že
na přijetí do státní služby podle
navrhovaného zákona, nemá být právní
nárok, není žádný důvod
obávat se toho, že by se do státní služby
mohly dostat fyzické osoby, které pro ni nejsou
vhodné.
Zásada č. 217
Státní zaměstnanec
je povinen do 15 dnů ode dne vzniku státně
zaměstnaneckého poměru skončit výkon
činností uvedených v zásadě
č. 50.

