Neautorizováno !


 

(15.50 hodin)

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Prosím pana poslance Ouzkého jako zpravodaje pro prvé čtení.

 

Poslanec Miroslav Ouzký: Děkuji, pane předsedo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, stávající právní úprava v oblasti ochrany veřejného zdraví je opřena o zastaralý zákon č. 20/1966 Sb., nám všem známý zákon o péči o zdraví lidu, ve znění neskutečného množství novel a doplňujících předpisů. Tento zákon je v rozporu se současnými evropskými standardy v této oblasti, takže všichni cítíme, že novela v této oblasti, v oblasti veřejného zdraví je velmi potřebná. Co se týká novely, která nám byla předložena, musíme uznat, že jednoznačně stanoví rozsah veřejného zájmu v ochraně populace, vymezuje působnost státního zdravotního dozoru, a bohužel musíme uznat, jak řekl pan ministr při předložení, že v podstatě zachovává současnou strukturu hygienické služby.

Já se na rozdíl od pana ministra domnívám, že to, co z toho zákona proti minulému znění vypadlo, je to, co tam mělo zůstat, byť respektuji jeho názor, že se tak stalo na základě vystoupení některých poslanců. Myslím si, že minulá předložená novela byla liberálnější, snažila se státní dozor očistit od služeb, které jsou jednoznačně zdravotnického charakteru a které může vykonávat kterýkoliv zdravotnický subjekt, snažila se omezit stávající byrokracii. Přiznávám, že částečně na nátlak některé části této sněmovny tyto věci z novely vypadly.

Doufám, že něco se nám podaří ještě upravit v dalším čtení, ale můj jednoznačný závěr praví, že tato novela je potřebná, tato novela je hodně technická, a doporučuji ji propustit do dalšího čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Ouzkému. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Fischerová.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážení členové vlády, dámy a pánové, předložený návrh zákona je velmi významným vývojovým krokem proti předchozím verzím, které Poslanecká sněmovna odmítla projednávat a které by mohly určitým způsobem ohrozit v současné době velmi důležité funkce hygienické služby jako zdravotnického zařízení na úrovni okresů.

Další přínos navrhovaného zákona spočívá v rámci harmonizace našich právních norem především v zákonném vymezení celé řady povinností, které dosud byly upraveny pouze nižšími právními normami. Například hygienické požadavky na vodu, výkon činnosti ve zdravotnictví nebo školství apod. Z tohoto hlediska jde jednoznačně o pozitivní krok.

Chtěla bych zde zdůraznit, že státy, které věnují ochraně veřejného zdraví dlouhodobě odpovídající pozornost, dosahují lepších výsledků zdravotního stavu obyvatelstva. Jde např. i o státy, které nejsou bohaté a které si nemohou dovolit vydávat příliš prostředků na své zdravotnické služby. Tyto státy jsou praktickou ukázkou toho, že determinanty zdraví z oblasti důležitých faktorů životního prostředí a životního stylu mají podstatně větší vliv na výsledný zdravotní stav než samotné zdravotnické služby. Právě proto je pro Českou republiku tak důležité, aby dosahované výsledky v oblasti monitorování a kontroly různých rizikových faktorů ohrožujících zdraví nebyly podceňovány, ale naopak, aby byly dále pozitivně rozvíjeny.

Vláda České republiky přijala koncem roku 1998 usnesení č. 810 k akčnímu plánu zdraví a životního prostředí České republiky. Cíle akčního plánu zdraví se soustřeďují na zlepšení zdraví národa, na minimalizaci rizik životního prostředí na zdraví obyvatelstva, harmonizaci politiky ochrany zdraví a životního prostředí s politikou Evropské unie, a to vše s využitím podnětů z významných mezinárodních aktivit posledních let. V tomto směru jsou nám všem důvěrně známé např. aktivity Světové zdravotnické organizace ve formě cílů, které byly navrženy pro 21. století.

Další vývoj péče o veřejné zdraví v České republice bude nepochybně ovlivněn těmito novými podněty pro transformaci naší hygienické služby. Transformační kroky by podle mého názoru neměly spočívat ve zrušení nebo podcenění funkce ochrany veřejného zdraví na tak velkých územních celcích, jakými jsou v České republice okresy s počtem obyvatel v rozmezí 100 až 200 tisíc. Ochranu veřejného zdraví a její zlepšení nelze zvládnout pouze její centralizací na úrovni krajů. Naopak. Je potřebí posílit aktivní přístupy v oblasti podpory a obnovy zdraví na menším území, než jaké v budoucnosti bude představovat kraj. Diskuse dalších detailních kroků reformy veřejné správy a přesunu kompetencí se těmito otázkami ve vztahu k organizačnímu uspořádání hygienické služby v současné době právě zabývá.

V oblasti ochrany veřejného zdraví nepůjde totiž jen o výkon státní správy, ale o potřebu především aktivního přístupu při zvládání rizikových faktorů, které poškozují zdraví. Návrh zákona zatím nevyčleňuje problematiku ochrany zdraví při práci do samostatné právní úpravy, podobně jak je tomu např. v některých jiných státech. Je otázkou dalšího vývoje a praktických zkušeností, jak se k tomuto problému budeme v České republice v budoucnosti stavět.

Předložený návrh zákona lze tedy podle mého názoru považovat za velice dlouho očekávaný a nutný krok našeho přiblížení k evropským právním normám. Proto nepochybuji o tom, že se sněmovna vysloví pozitivně a bude souhlasit s propuštěním předloženého návrhu zákona do druhého čtení, čímž se připojuji k návrhu a stanovisku pana zpravodaje. Takový krok, dámy a pánové, by pak byl dokladem, že je možné dosáhnout racionálního obratu, a to i v tvorbě tolik sporného a diskutovaného zdravotního práva. Děkuji vám za pozornost a za podporu.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni Fischerové. Táži se, kdo se další hlásí do rozpravy. Nikdo, pak tedy rozpravu končím. Nepředpokládám vystoupení navrhovatele a zpravodaje. Budeme se tedy zabývat pouze návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo ještě nějaký jiný návrh? Nebudeme obtěžovat kolegy. Já vás odhlásím. Prosím, abyste se zaregistrovali.

 

Zahájil jsem hlasování o návrhu na přikázání. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 70 z přítomných 89 hlasovalo 86 pro, nikdo nebyl proti. Návrh byl přijat.

 

Tím jsme přikázali tento návrh k projednání tomuto výboru. Končím projednávání bodu 41 našeho programu. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodajovi.

 

Dostáváme se k bodu

 

42.
Vládní návrh zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti
k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů
/sněmovní tisk 545/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády uvede předložený návrh ministr Antonín Peltrám. Prosím, pane ministře.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP