Neautorizováno !
(12.40 hodin)
(pokračuje Martínek)
Vážené kolegyně a kolegové, komplexní pozměňovací návrh, který vám jménem výboru předkládám, obsahuje změny, které vyplynuly z projednávání komplexu zákonů k reformě veřejné správy v našem výboru. Zákon také reaguje na některé nově upravované funkce v jednotlivých zákonech, jako např. dozorové funkce, a reaguje také na další zákony, které s reformou souvisejí, jako např. zřizovací funkce okresních úřadů a další.
Vážené kolegyně a kolegové, dovoluji si vás také upozornit, že ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu jsme z technických důvodů nepřiložili přílohu, která je v původním vládním tisku. Jedná se o přílohu Sídla a správní obvody okresních úřadů ke dni voleb do zastupitelstev krajů v roce 2000, která je samozřejmě nedílnou součástí schvalovaného zákona. Důvodem je skutečnost, že v příloze nebyly provedeny výborem žádné změny. Dovoluji si také upozornit, že v podrobné rozpravě podám několik legislativně technických oprav a jeden pozměňovací návrh.
Vážená paní předsedající, dovoluji si vás požádat, aby po otevření podrobné rozpravy jste nechala hlasovat o skutečnosti, aby tisk 424/1 se stal základem pro další probírání vládního návrhu ve druhém a třetím čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Martínkovi. Nyní otevírám obecnou rozpravu, od které se jako první přihlásil pan poslanec Milan Zuna. Připraví se pan poslanec Jaroslav Zvěřina.
Poslanec Milan Zuna: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, státní moc je v čl. 2 odst. 3 ústavy koncipována jako služba občanů a nikoliv jako vláda nad občany. Příloha k návrhu zákona o okresních úřadech stanoví správní obvody jednotlivých okresních úřadů v souladu se zákonem č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, v platném znění, jehož novela, nikoliv zrušení, je navržena v návrhu zákona o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze.
Je nepochybné, že stávající územní členění státu je poplatné době svého vzniku, tj. době ryze administrativního členění státu, jehož cílem je vytvořit přibližně stejně velké okresy s určitým objemem průmyslové výroby bez ohledu na vzdálenost a dostupnost okresního města a jednotlivých obcí. Situace před 40 lety, a to nejen situace politická, se značně lišila od situace současné. Na jedné straně vznikly dálnice, na druhé straně zanikly některé železniční tratě, zhoršila se dopravní obslužnost některých obcí, byla zrušena řada autobusových a vlakových spojení. Mnohé obce prakticky nemají vyhovující spojení veřejným dopravním prostředkem se sídlem svého současného okresního úřadu, mají blíže do sousedního okresního města, se kterým mají podstatně lepší spojení. O zařazení obce do jiného okresu dosud rozhoduje vláda. Pokud je mi známo, je ve vládě, resp. na Ministerstvu vnitra cca 200 žádostí obcí a měst o přeřazení do jiného okresu. Vláda o těchto žádostech už minimálně rok nerozhoduje. Tyto žádosti se hromadí na Ministerstvu vnitra, kam je vláda postupuje. O některých žádostech obcí o zařazení do jiného okresu jsme se v poslední době dozvídali z veřejných sdělovacích prostředků, např. o žádosti města Sázava, které žádá o převedení z okresu Kutná Hora do okresu Benešov, tedy v rámci jednoho, tj. Středočeského kraje. Důvody této žádosti jsou logické a objektivní. Benešov je od Sázavy podstatně blíže než Kutná Hora, cca o 20 km, a vlakové i autobusové spojení ze Sázavy do Benešova je velmi dobré. S Kutnou Horou je spojení pouze autobusem, a to jen v pracovních dnech, a to ještě velmi špatné.
Z předloženého návrhu zákona o okresních úřadech, resp. z jeho přílohy je zřejmé, že vláda k oprávněným žádostem obcí o jejich přeřazení do jiného okresu vůbec nepřihlédne. Uvedený postup vlády je v příkrém rozporu s ústavní zásadou, dle které je státní moc službou občanům. Celá věc je o to závažnější, že dle ustanovení § 5 navrhovaného zákona o okresních úřadech lze správní obvod okresního úřadu změnit pouze zákonem. Reforma se přece nedělá proto, aby si některé strany splnily část svého volebního programu za cenu, ať to stojí, co to stojí, ale především pro občany.
Protože chci alespoň minimalizovat případné ztráty, doporučuji, aby návrh tohoto zákona byl přerušen do doby, než vláda seznámí parlament se všemi žádostmi měst a obcí o změnu dosavadního správního obvodu, resp. o jejich přeřazení do správního obvodu jiného okresního úřadu spolu se stanoviskem k těmto žádostem. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Zunovi. Slovo má pan poslanec Jaroslav Zvěřina.
Poslanec Jaroslav Zvěřina: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, chci se zmínit o podobném problému, který tady před chvilkou otevřel kolega Zuna. Dostal jsem petici několika obcí z Pacovska, jmenovitě obce Bratřice, Cetoraz, Černovice, Hojovice, Křeč, Mezilesí, Obrataň, Pacov, Samšín, Těchobuz a Zhořec, které žádají vesměs, aby zůstaly součástí Jihočeského kraje, a v tomto případě tedy budou muset postupovat žádosti o změnu okresu.
Měl jsem původně v úmyslu přednést v podrobné rozpravě pozměňovací návrh tohoto typu rovnou, protože mám usnesení obecních zastupitelstev v tomto smyslu, nicméně byl jsem ujištěn panem ministrem i zpravodajem k tomuto tisku, že se připraví pozměňovací návrh, který všechny tyto podobné věci sumarizuje a bude moci býti předložen v dohledné době. Doufám, že mohu tomuto slibu uvěřit, a proto oznamuji, že nebudu předkládat onen pozměňovací návrh.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Udílím slovo panu poslanci Radko Martínkovi, který se přihlásil.
Poslanec Radko Martínek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, je pravdou to, co tady kolega říkal. Shodou okolností pocházím z oblasti, které se to týká, a odkazuji na veřejný příslib ministra vnitra, který přislíbil při projednávání v minulé sněmovně, že připraví komplexní návrh, který bude předložen v této věci sněmovně. Z tohoto důvodu bych si dovolil navrhnout, aby ty pozměňovací návrhy nebyly součástí tohoto zákona, ale aby byly provedeny ve zvláštním tisku, protože, jak jsem již říkal, se touto záležitostí velmi pečlivě zabývám, a přeřazování jednotlivých obcí do jiných okresů nebo krajů nese s sebou i řadu dalších věcí a problémů, které je potřeba, aby Ministerstvo pečlivě zpracovalo, aby převod byl převoditelný. Není to jen záležitost přesunu v zákoně, ale je třeba s tím spojit i některé další administrativní a další věci, které je třeba vyřešit. To není možné vyřešit jen tím, že přepíšeme obec z jednoho okresu do okresu jiného.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Martínkovi. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Hlásí se pan poslanec Miroslav Beneš, kterému udílím slovo.
Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, členové vlády, dámy a pánové, nejprve bych chtěl vysvětlit, protože jsem se předtím hlásil do obecné rozpravy písemnou přihláškou, paní předsedající ji ukončila předtím a nevšimla si mé přihlášky, tak jsem jí sděloval, že to řeknu při jiném bodu, to, co se týkalo předchozí materie, a samozřejmě sdělím to, co jsem chtěl sdělit, ne v této souvislosti.
Nyní bych si dovolil zareagovat na to, co tady slyšíme. Nemyslím si, že není možné v rámci této přílohy provést jednoduché změny. Spíš je smůla, že jsme seznam těchto žádostí, které byly doručeny na Ministerstvo vnitra, neobdrželi, protože jsme se dostali k nahodilým žádostem.
***