|
|
PČR, PS 2006-... | 27. schůze | Středa 30. ledna 2008
(16.20 hodin) Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání petičnímu výboru. Má někdo z vás jiný návrh? Není tomu tak. Zahájím tedy hlasování s pořadovým číslem 73 a tážu se vás, kdo souhlasí s takto navrženým přikázáním. Kdo je proti? Děkuji vám. Z přítomných 158 pro 110, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
V rozpravě padl návrh pana poslance Hrnčíře na zkrácení projednávání na 30 dnů. Rozhodneme tedy i o tomto návrhu, a to v hlasování pořadové číslo 74, které tímto zahajuji. Tážu se vás, kdo souhlasí s takto předloženým návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám. Z přítomných 159 pro 55, proti 55, tento návrh nebyl schválen.
Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání petičnímu výboru, a končím projednávání tohoto bodu.
Nyní se budeme zabývat bodem
41.
Opět zde bylo navrženo vládou České republiky, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, a taktéž i k tomuto sněmovnímu tisku bylo vzneseno veto poslaneckého klubu sociální demokracie proti zkrácenému projednávání. Nyní prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr vnitra pan Ivan Langer. Máte slovo, pane ministře.
Ministr vnitra ČR Ivan Langer Jak jsem již avizoval, k tomuto návrhu zákona bylo navrženo, aby byl projednáván ve zrychleném čtení, nicméně respektuji ono veto. Účelem návrhu tohoto zákona je novelizace několika zákonů, které spočívají zejména v doplnění taxativních výčtů údajů z informačního systému evidence obyvatel, které se poskytují jednotlivým orgánům veřejné moci pro výkon jejich působnosti a které jim dosud nemohly být pro absenci zákonné úpravy poskytovány. Konkrétně se jedná o poskytování údajů Ministerstvu financí pro zjišťování a ověřování údajů o fyzických osobách potřebných pro posouzení oprávněnosti uplatněného nároku na finanční náhradu podle zákona č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích, a Národnímu bezpečnostnímu úřadu pro výkon jeho působnosti podle zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti. Návrh zákona rovněž mění podle mého názoru nepříliš vhodnou úpravu podmínek pro poskytování údajů z informačního systému evidence obyvatel a užívání rodného čísla v zákoně o silniční dopravě, který v současné době umožňuje poskytovat osobní údaje i některým soukromým podnikatelským subjektům. Návrh zákona přináší dále změnu zákona č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu, a to v oblasti úpravy podmínek poskytování údajů z informačního systému evidence obyvatel, kde dochází ke změně příjemce příslušných údajů, kde místo již zaniklé Komise pro cenné papíry je uvedena Česká národní banka. A návrh zákona, jak jsem již avizoval u předešlého, také souvisí s předcházejícím návrhem zákona, resp. se zákonem o registrovaném partnerství. Vzhledem k tomu, že nebylo podpořeno zrychlené projednávání, vzhledem k tomu, že nebylo podpořeno také zkrácení lhůty na projednání předcházející normy, nebudu navrhovat tedy ani zkrácení v tomto případě. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová I já děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Krupka. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Krupka:: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Tak jak jste úvodem slyšeli z úst předkladatele ministra vnitra, tato novela zákona, tisk č. 397, v sobě zahrnuje novelizaci celkem šesti zákonů. Veškeré změny vyplývají z jednoduché úvahy - aby byl sjednocen postup při poskytování informace z centrálního zdroje evidence obyvatel, který je spravován Ministerstvem vnitra. Ta změna se týká celkem šesti zákonů, já je pro formálnost tady zopakuji: je to zákon o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích, zákon o silniční dopravě, zákon o zpravodajských službách České republiky, zákon o dohledu v oblasti kapitálového trhu, zákon o ochraně utajovaných skutečností a zákon o ochraně utajovaných informací. Ve všech úpravách, tak jak to tady konstatoval pan ministr, jsou provedeny pouze technické úpravy, které nemají dopad do zásadních věcí a věcnosti zákonů. Proto se domnívám, že tuto novelu, tak jak bylo řečeno, bychom měli schválit a současně, tak jak avizoval pan ministr, tím, že bylo podáno veto, zůstáváme u standardního procesu projednávání. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová I já děkuji. Otevírám rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se vás tedy, zdali se někdo přeje přihlásit do této rozpravy teď z místa. Není tomu tak, tedy rozpravu končím. Předpokládám, že ani pan ministr, ani pan zpravodaj si nepřejí využít svého závěrečného slova, a budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednávání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Má prosím někdo z vás jiný návrh? Nemá, můžeme tedy přistoupit k hlasování. Bude to hlasování s pořadovým číslem 75, které tímto zahajuji, a tážu se vás, kdo souhlasí s takto předloženým návrhem k přikázání. Kdo je proti? Děkuji vám. Z přítomných 158 poslankyň a poslanců pro 4, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Končím projednávání tohoto bodu. Další bod, kterým se budeme zabývat je bod číslo
49.
Nejprve bych vám chtěla oznámit, že paní poslankyně Kateřina Jacques připojila svůj podpis k tomuto návrhu zákona a tuto informaci obdržely všechny poslanecké kluby. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 344/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Walter Bartoš. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, téma, které je dnes předmětem projednávání v této ctěné Sněmovně, v minulosti už několikrát rozčeřilo mediální hladinu a vzbudilo dokonce také nejednu ostrou debatu. Jedná se totiž o problém vzdělávací volby a to je vždycky věc, která vyvolává určité emoce. Je to jednak na straně dětí a jejich rodičů, ale také samozřejmě na straně poskytovatelů vzdělávání, tedy škol. Školský zákon, který Poslanecká sněmovna přijala v roce 2004, ve svém úvodu definuje, že vzdělávání je veřejná služba poskytovaná občanovi. *** |