|
|
PČR, PS 2006-... | 38. schůze | Středa 24. září 2008
(15.00 hodin) Zákon o zemědělství proto zavádí vlastně určité ocenění toho, když zemědělec pečuje o tyto krajinotvorné prvky, ale rovněž zavádí samozřejmě i evidenci těchto krajinotvorných prvků a způsob péče o ně. Dalším posunem, který je pro zemědělce určitým předělem, podobným, jako bylo zavedení bodového systému v dopravě, je zavedení tzv. systému křížových kontrol. V evropském jazyce, jak už jsme si zvykli, v tom evropském newspeaku, se tento systém křížových kontrol nazývá cross compliance a v podstatě to, jak už jsem řekl, opravdu připomíná trošku bodový systém v dopravě. Jinými slovy, nezavádějí se žádné nové povinnosti, ale vytváří se systém sledování dodržování povinností stávajících a také určitý systém penalizace v případě, že tyto povinnosti nejsou opakovaně, případně dokonce i svévolně dodržovány. Na okraj bych chtěl říci, že děláme vše pro to, aby systém křížových kontrol v zemědělství nedopadl v řadě případů tak, jako dopadl bodový systém, to znamená že převládl formalismus, a toho stanoveného účelu, to znamená v případě dopravy pokles počtu nebezpečných dopravních nehod, v případě zemědělství to je nepochybně pokles případů určitého špatného chování se k přírodě, ke zvířatům a k potravinovému řetězci, aby tyto případy poklesly. Takže my budeme dělat vše pro to, aby systém křížových kontrol pracoval efektivně a byl založen spíše na prevenci, na řekněme určitém poradenství než na nějaké prvoplánové snaze někoho nachytat. Jak už jsem řekl, navazujícím zákonem, který se také navrhuje novelizovat, je zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu, kde se do jisté míry zpřesňují pravomoci této instituce, upravují se výše pokut a rovněž se do jisté míry provazuje daleko podrobněji Státní zemědělský intervenční fond s resortem Ministerstva zemědělství. Toto provázání se navrhuje zdůraznit především i tím, že ředitele fondu by do budoucna měl jmenovat přímo ministr zemědělství na rozdíl od současné situace, kdy jej jmenuje vláda. Tady u toho bych se chtěl krátce zastavit. Zde se nejedná o nějaké svévolné posilování pravomocí ministra, myslím, že osobně rozhodně nejsem ten, kdo by chtěl nějak své pravomoci zvyšovat, nicméně je prostě pravdou, že Státní zemědělský intervenční fond v minulosti byl chápán jako spíše orgán více nezávislý na resortu, protože měl provádět právě tu intervenční politiku, také je to vyjádřeno v jeho názvu. Dnes už prakticky žádnou intervenční politiku neprovádí a naopak funguje jako platební agentura pro Evropské fondy. A jako taková platební agentura samozřejmě vstupuje do kontaktu se zemědělci, vyřizuje jejich žádosti, ale také zamítá jejich žádosti a podobně, což je prostě věc, kterou, upřímně řečeno, zemědělci spojují přímo s resortem, a tuto odpovědnost za výkon takovéto činnosti chceme posílit tím, že je zde přímá vazba mezi ředitelem Státního zemědělského intervenčního fondu a resortem zemědělství. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych závěrem vám poděkoval za pozornost a požádal vás, abyste propustili tento vládní návrh zákona do dalšího legislativního procesu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová I já vám děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec František Dědič. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec František Dědič: Dobré odpoledne, vážená paní předsedající, vážený pane premiére, členové vlády, Poslanecká sněmovno. Pan ministr podrobně zdůvodnil novelu zákona o zemědělství a já bych chtěl jenom zdůraznit dopad na státní rozpočet a dopad na podnikatelské prostředí v České republice. Předpokládaný návrh zákona si vyžádá dopad na státní rozpočet v rozsahu přibližně 10 milionů korun, které budou hrazeny z rozpočtové kapitoly ministerstva. Většina těchto nákladů je v podstatě administrativních. Novela zákona si nevyžádá dopady na ostatní veřejné rozpočty a má pozitivní vliv na podnikatelské prostředí v České republice, zejména snížením rozsahu evidovaných aktualizovaných údajů evidence zemědělského podnikatele podle zákona číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, snížením informačních povinností při pěstování geneticky modifikovaných odrůd podle stejného zákona, a mohl bych ještě dále pokračovat. Vzhledem k tomu, že bude mít pozitivní dopad i na životní prostředí a nevyvolává žádné sociální dopady, doporučuji propuštění novely zákona do dalšího čtení.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Děkuji vám, vážený pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Do této rozpravy nemám žádnou přihlášku, ani z místa se nikdo do této rozpravy nechce zapojit. Obecnou rozpravu tedy končím a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování s pořadovým číslem 69A, které tímto zahajuji, a táži se vás, kdo souhlasí s takto navrženým přikázáním. Kdo je proti? Děkuji vám. Z přihlášených 167 poslankyň a poslanců pro návrh 128, proti 1. Návrh byl přijat.
Návrh na zkrácení projednávání nebyl vznesen. Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru zemědělskému, a končím prvé čtení tisku 587.
Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je bod číslo
18.
Současně oznamuji k navržení, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, předložené veto poslaneckého klubu Občanské demokratické strany. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 503/1. Předložený návrh by za navrhovatele měl uvést v logice věci pan poslanec Jiří Paroubek. Pan poslanec Paroubek je řádně z této schůze omluven. Prosím tedy pana poslance Davida Ratha, aby za navrhovatele uvedl předložený tisk. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Rath:: Děkuji, paní předsedající. Nejdříve, než přistoupím k úvodu, rád bych požádal Sněmovnu, zda by šlo sloučit rozpravu k bodům 18 a 19 dohromady, tedy k tiskům 503 a 504, protože je to velmi podobná materie a bylo by zbytečné plýtvat silami a časem Sněmovny, každou z nich projednávat samostatně.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Souhlasím s vámi. O tomto návrhu dám bezprostředně hlasovat. Bude to hlasování s pořadovým číslem 69, které tímto zahajuji, a táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem… Ano. Takže ukončíme, vynulujeme. Technické problémy. Bude vám stačit 10 minut? Sejdeme se v 15.20 hodin.
(Jednání přerušeno v 15.10 hodin.) *** |