PČR, PS 2013-2017 | 33. schůze

Minulý  Dolů  Další

(Jednání zahájeno v 9. 00 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji další jednací den 33. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás zde vítám.

Prosím, abyste se všichni přihlásili identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty. Zatím eviduji pana poslance Rykalu s náhradní kartou č. 6.

Sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci: Ivan Adamec - zdravotní důvody, Markéta Adamová - zahraniční cesta, Stanislav Berkovec od 9.00 do 14 hodin z pracovních důvodů, Jana Černochová ze zdravotních důvodů, Vlastimil Gabrhel ze zdravotních důvodů, Petr Gazdík - zahraniční cesta, Leoš Heger z pracovních důvodů, Jaroslava Jermanová z pracovních důvodů, Helena Langšádlová - zahraniční cesta, Jaroslav Lobkowicz z pracovních důvodů, Květa Matušovská z osobních důvodů, Nina Nováková - zahraniční cesta, Josef Novotný - pracovní důvody, Martin Novotný - pracovní důvody, Igor Nykl - zdravotní důvody, Zdeněk Ondráček - zahraniční cesta, Karel Pražák ze zdravotních důvodů, Karel Schwarzenberg - pracovní důvody, Zuzana Šánová - rodinné důvody, Helena Válková - pracovní cesta do Kostnice, Josef Vondrášek - zdravotní důvody, Josef Vozdecký - zdravotní důvody, Zelienková Kristýna - zahraniční cesta, Marek Ženíšek z pracovních důvodů.

Z členů vlády se omlouvají: Pavel Bělobrádek do 12 hodin z důvodu zahraniční cesty, Marian Jurečka z osobních důvodů, Robert z osobních důvodů, Dan Ťok - pracovní důvody, Kateřina Valachová - zdravotní důvody, Lubomír Zaorálek - zahraniční cesta.

Dnešní jednací den bychom měli zahájit pevně zařazenými body 63, 62, 91, 148, 150, 167, 151, 153 a 154. Jsou to sněmovní tisky 614, 589, 378, 416, 461, 465, 493, 513 a 514.

Chci se zeptat, zda někdo vznáší návrh na úpravu navrženého programu. Pokud se nikdo nehlásí, přistoupíme k projednávání bodu tak, jak jsme si schválili. Ještě pan poslanec Ondráček bude dnes hlasovat s náhradní kartou č. 11.

 

Otevírám první bod dnešního jednání a tím je

63.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb.,
o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 614/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček a já vás poprosím, pane ministře, abyste se ujal slova, a vás kolegyně a kolegové, požádám o ztišení, abychom rozuměli, co bude pan ministr přednášet. Prosím, pane ministře. (V sále je hlučno.)

 

Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych stručně uvedl projednávaný vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách. Navrhovaná novela upravuje zákon o zdravotních službách především v rozsahu vymezení Národního zdravotnického informačního systému, dále už jenom NZIS. K této právní úpravě bylo přistoupeno zejména proto, že vyvstala potřeba stávající právní úpravu NZIS upřesnit co do účelu a obsahu tak, aby bylo jednoznačné zřejmé využití opodstatněné sbírání údajů a zajištění jejich ochrany před možným zneužitím.

Jen na okraj poznamenávám, že téměř za šedesát let existence tohoto informačního systému nedošlo k úniku dat a jejich zneužití. Nicméně v oblasti zabezpečení dat a kybernetické bezpečnosti -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, že vás přerušuji, ale opět vás kolegyně a kolegové požádám, abyste snížili hladinu hluku v sále. Jestli máte něco důležitého, co si potřebujete říct, tak jděte do předsálí. Děkuji vám. Prosím, pokračujte.

 

Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček: Nicméně v oblasti zabezpečení dat a kybernetické bezpečnosti nyní dochází k intenzivnímu vývoji a na něj musí reagovat i nastavení NZIS. Vedle zmíněného zpřesnění dochází ke změně vymezení správce NZIS. Stávající právní úprava totiž umožňuje správu jednotlivých součástí NZIS vícero subjektům. Možnost ad hoc činit změny v osobě správce NZIS nepřispívá k jednotnému koncepčnímu vedení ani nepřispívá ke kontinuitě sběru a zpracování dat. Rovněž představuje riziko v nejednoznačném vymezení odpovědnosti za správu a ochranu osobních dat subjektů, o nichž jsou v NZIS vedeny záznamy. Navrhuje se tedy, aby NZIS měl ze zákona určeného jednoho správce, a to Ústav zdravotnických informací a statistiky.

Navrženou právní úpravou se upřesňují některé stávající zdravotnické registry zřízené podle zákona o zdravotních službách, které jsou součástí NZIS, a jako součást NZIS se doplňují nové národní zdravotnické registry, a to Národní diabetologický registr, Národní registr intenzivní péče. Vedle již zmíněných registrů se dále zřizuje Národní registr hrazených zdravotních služeb a Národní registr zdravotnických pracovníků. Jejich zřízením chceme vyplnit bílé místo v oblasti dostupnosti dat pro hodnocení kvality péče a také vybudovat nezbytnou datovou základnu pro optimalizaci systému úhrad ke zdravotní péči.

Nyní bych se rád pro bližší vysvětlení stručně vyjádřil k nově zřizovaným registrům.

Zavedením Národního registru hrazených zdravotních služeb se především sleduje založení datové základny pro optimalizaci a kultivaci systému úhrad z veřejného zdravotního pojištění. K tomuto účelu budou využity údaje zdravotních pojišťoven, které mají tyto instituce s ohledem na svou činnost již nyní k dispozici. Umožníme-li naši informovanost o dostupnosti péče, její kvalitě a výsledcích a také o jejich nákladech, významným efektem tohoto registru bude také omezení administrativní náročnosti sběru rezortních dat a snížení této zátěže pro klinickou praxi. Analýza, již existujících dat zdravotních pojišťoven totiž umožní zrušit celou řadu nadbytečných statistických zjišťování. (V sále je trvalý hluk.) ***


Minulý  Nahoru  Další