PČR, PS 2021-... | 82. schůze

Minulý  Dolů  Další

(20.00 hodin)
(pokračuje Marek Novák)

Vážení přátelé, tady je potřeba se skutečně zaměřit na to, aby nám nevznikali drogově závislí, abychom se na tuto problematiku konečně pořádně podívali a zaměřili, a zaměřili se třeba i na neziskovky, které si dneska rozdělily trh. Vlastně jeden z šéfů neziskovek nám dneska vede úřad, který se drogovou problematikou zabývá, nemusím říkat jeho jméno, určitě ho všichni znáte, a bohužel já už mu říkám prodrogový koordinátor, ne protidrogový, protože protidrogová politika tohoto státu pod jeho vedením je naprosto šílená.

Přátelé, prosím o podporu těchto pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane poslanče. Nyní paní poslankyně Eliška Olšáková, připraví se pan poslanec Aleš Juchelka. Máte slovo.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já bych zde chtěla představit dva pozměňovací návrhy poslanců Elišky Olšákové, Jiřího Carbola a Petra Lišky. Jedná se o pozměňovací návrhy, které jsou nahrány v systému pod sněmovním dokumentem číslo 3683 a 3686.

Pozměňovací návrh, sněmovní dokument 3683, je k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2024 a mění se takto: v kapitole 317 Ministerstvo pro místní rozvoj se zvyšují výdaje v souhrnném ukazateli Výdaje celkem, ve specifickém ukazateli Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu, v tom Ostatní výdaje na regionální rozvoj a cestovní ruch celkem o částku 1,5 miliardy korun v programu Podpora rozvoje regionu. V kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Vládní rozpočtová rezerva o částku 1,5 miliardy korun. Ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu, jak už bylo řečeno, se navrhuje provést změny spočívající v navýšení výdajů kapitoly 317 Ministerstva pro místní rozvoj na úkor kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa. I přes tuto provedenou změnu povinná nejnižší částka určená pro vládní rozpočtovou rezervu je v případě této změny zcela nedotčená.

Cílem programu Podpora rozvoje regionu je podpořit obnovu a rozvoj zejména malých sídel realizací projektů zvyšujících kvalitu života jejich obyvatel a atraktivitu obecního prostoru. Podporované aktivity zahrnují výstavbu a rekonstrukci místních komunikací, veřejných budov a další infrastruktury obcí včetně projektových dokumentací s tím, že tento program se zaměřuje na oblasti nezahrnuté v podpoře z evropských zdrojů.

My všichni víme, že poptávka po programu ze strany malých obcí je dlouhodobě vysoká, a to konkrétně v podpoře rekonstrukcí a výstavby místních komunikací, které trpí enormním, dlouhodobě kumulovaným infrastrukturním dluhem, anebo také rekonstrukcí veřejných budov. Z toho důvodu vzniká každým rokem obrovský převis objemu žádostí nad množstvím alokovaných prostředků, což indikuje, že obce vědí, jak dotační prostředky optimálně využít, a mají připravené projekty. Stát by měl podle názoru předkladatelů návrhu dostatečnou alokací finanční prostředky v programu podpořit realizaci co největšího množství z nich, aby čas a finance vložené do jejich přípravy nebyly vynaloženy marně. Obce mají na realizaci projektu významnou spoluúčast, navíc jsou s nimi spojeny také neuznatelné náklady, které obce hradí v plné výši. Většina z nich je dlouhodobě rozpočtově odpovědná a na spolufinancování těchto projektů mají naspořeno. Realizace vyššího množství projektů tedy znamená na jedné straně možnost využít prostředky naspořené v rozpočtech obcí a na druhé straně příležitost pro stát výrazně zlepšit kvalitu života obyvatel a nést pouze část vynaložených nákladů. Investiční projekty navíc podpoří lokální ekonomiku a díky multiplikačnímu efektu přinesou státu nezanedbatelné daňové výnosy.

Další pozměňovací návrh, který - už jsem říkala - je nahrán sněmovním systému pod číslem 3686, je opět poslanců Olšákové, Jiřího Carbola a Petra Lišky a týká se stejných kapitol. Je to opět převod v kapitole 317 Ministerstvo pro místní rozvoj, kdy se zvyšují výdaje o částku 800 milionů korun, a v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje souhrnného ukazatele právě o částku 800 milionů korun. Důvodová zpráva tohoto pozměňovacího návrhu je totožná a v neposlední řadě bych chtěla zmínit, že tento pozměňovací návrh je předkládán v kompromisní výši 800 milionů korun, kdy potřebná výše výdaje v programu Podpora rozvoje regionu je odhadována na 1,5 miliardy korun právě s ohledem na současný převis, který indikuje zájem a potřebnost programu. Proto také v případě pozitivního vývoje státního rozpočtu, například díky nižším výdajům na obsluhu státního dluhu z důvodu nižší úrokové sazby, by bylo navýšení výdajů v programu Podpora rozvoje regionu žádoucí v případě zlepšeného, tedy pozitivního vývoje státního rozpočtu.

Takže já bych se tímto, jak jsem představila, oba dva pozměňovací návrhy, k nim chtěla tedy za kolegy ještě jednou přihlásit, a jsou, jak už jsem říkala, v systému pod číslem sněmovní dokument 3683 a sněmovní dokument 3686. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Aleš Juchelka, připraví se paní poslankyně Margita Balaštíková, potom Martin Kolovratník. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, pane předsedající. Já budu velmi stručný. Mám tady pozměňovací návrh, který by přidal sociálním službám 2,6 miliardy korun z vládní rozpočtové rezervy. My víme, že služby sociální péče jsou dlouhodobě podfinancované, a zaměstnanci, kteří sociální služby poskytují, tak patří k jedněm z nejhůře odměňovaných pracovníků v rámci veřejných služeb. Nedostatek zaměstnanců v sociálních službách způsobuje opravdu vážné personální problémy napříč republikou při jejich poskytování, sociální služby jako zaměstnavatel jsou tak nekonkurenceschopné a nedostatek pracovníků ohrožuje kvalitu a rozsah poskytované péče.

Na základě vyhodnocení kritické personální situace navrhuji, abychom zvýšili v kapitole 313 Ministerstva práce a sociálních věcí položku Neinvestiční nedávkové transfery, a v tom oblast služeb sociální péče posílí tedy o částku 2,6 miliardy korun, a zvýšené finanční prostředky dotačním titulem účelově právě vázat na zvýšení platů a mezd zaměstnanců. Náš návrh, který předkládáme společně s panem kolegou Andrejem Babišem, tak reaguje jak na sociální situaci samotných zaměstnanců, kteří jsou nuceni kvůli nízkým mzdám a platům pobírat sociální dávky, což považujeme za naprosto absurdní a zatěžující pro systém, tak na statistické údaje týkající se průměrné mzdy. Jenom připomenu, že pro rok 2022 činila průměrná mzda 38 911 korun, průměrný plat zaměstnanců v sociálních službách za rok 2022 pak něco málo přes 35 000 korun. Průměrná mzda potom v organizacích, které nejsou příspěvkové, ale pozor, činila 33 500 korun. V roce 2021 v sociálních službách pracovalo něco málo přes 109 000 zaměstnanců a počet zaměstnanců odměňovaných platem byl 49 188 korun, jejich průměrná platová třída byla 6 a průměrný platový tarif byl 21 923 korun. Celkový počet finančních prostředků na platové tarify byl tedy 19,7 miliardy korun. Vhledem k nutnosti personálně stabilizovat sociální služby navrhujeme zajistit zaměstnancům jakousi garanci zvýšení platů a mezd z námi navrhované zvýšené částky.

Tak já bych se chtěl přihlásit k tomuto pozměňovacímu návrhu pod číslem 3603. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Jako další paní poslankyně Margita Balaštíková, připraví se pan poslanec Martin Kolovratník, potom pan poslanec Jan Berki. Prosím.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý den, kolegyně a kolegové. Já bych svůj projev začala trošku takovým exkurzem do začátku tohoto roku, kdy nám v druhém kvartálu klesla HDP o 0,4 %, ovšem spotřeba domácností nám klesla o 4,5 %, a to, domnívám se, způsobuje velké problémy v naší ekonomice, v jejím chodu, klesá odbyt zboží a příjmy firem v celém řetězci od výrobců a dovozců přes dopravu, sledování, skladování až po obchod klesají. Zas od ledna do srpna zaniklo více než 10 000 firem, což je hodně. Jsou to spíš menší firmy a živnosti, ale domnívám se, že je to číslo dost vysoké. Zanikají jednak v důsledku snížené poptávky, ale také kvůli drahým úvěrům. ***


Minulý  Nahoru  Další