Neautorizováno !


 

(11.50 hodin)

(pokračuje Grulich)

Navrhovaný zákon o krajích, tedy krajském zřízení, je norma nezbytná k tomu, aby kraje mohly zahájit svou činnost v předpokládaném termínu a fungovat v Ústavou České republiky stanoveném rozsahu práv a povinností a aby bylo plně realizováno právo na samosprávu zaručené v článku 8 Ústavy České republiky. Návrh zákona respektuje usnesení Poslanecké sněmovny k návrhu koncepce reformy veřejné správy vypracovanému vládou, které doporučilo vládě tzv. spojený model výkonu územní veřejné správy, tj. výkon státní správy na úrovni krajů orgány samosprávy vyšších územně samosprávných celků, tak jak tomu je na úrovni obcí. Z toho vyplývá vybavení vyšších územně samosprávných celků nejen působnostmi v oblasti samosprávy, ale i působnostmi při výkonu státní správy.

Návrh zákona o krajích podrobně vymezuje jejich samostatnou a přenesenou působnost, strukturu a oprávnění orgánů kraje a především kompetence zastupitelstva kraje. Při koncipování tohoto návrhu zákona se totiž vycházelo ze zásady obsažené v článku 101 odstavec 2 Ústavy České republiky, podle něhož je vyšší územně samosprávný celek samostatně spravován zastupitelstvem, jehož samostatná působnost musí být podle článku 104 odstavec 2 Ústavy ČR dána zákonem, jinak by náležela zastupitelstvu obcí.

Návrh zákona dále stanoví práva a povinnosti občanů kraje, principy vydávání obecně závazných vyhlášek a nařízení kraje, jež mohou být vydávána na základě zmocnění v zákoně a v jeho mezích ve věcech patřících do přenesené působnosti, zásady hospodaření kraje, dozor nad výkonem samostatné i přenesené působnosti ze strany státu, jakož i vztah ministerstev ke krajům, pokud jde o jejich přenesenou působnost. (Hluk v sále.)

Doufám, že i pan kolega Matulka mi umožní, abych pokračoval v úvodním slově. Děkuji za vstřícnost.

Navrhovaný zákon je svou povahou organizační normou, která bude mít podpůrnou povahu ve vztahu ke zvláštním zákonům, jež podrobně upraví působnost krajů. Přímé novely příslušných zákonů jsou obsaženy v samostatném návrhu zákona o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze. Zařazení těchto novel do samostatného zákona si vyžádala především skutečnost, že se týkají poměrně velkého počtu zákonů. Návrh tohoto zákona je předkládán současně s dalšími zákony vytvářejícími předpoklady pro realizaci reformy veřejné správy. V neposlední řadě je třeba zdůraznit, že existence a faktická činnost krajů je důležitým předpokladem pro vytvoření podmínek pro uplatňování regionální politiky a pro vstup České republiky do Evropské unie.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, vy samozřejmě dobře víte, že neexistence regionální politiky a regionů je jedním z klíčových bodů, které např. byly kritizovány v kontrolní zprávě komise EU. Je irelevantní, jestli se regiony někde nazývají kraje, jinde země, ale je rozhodující, že státy dávají váhu na působnost a existenci regionální politiky, vyšší zapojení občanů do samosprávy svých krajů, své země, uplatňování demokratického principu občanského společenství a soužití. Bylo by podle mého názoru zbytečné, aby v souvislosti s tímto zákonem se zvedla diskuse o tom, kolik krajů je lépe mít. Tato diskuse probíhala v jiných souvislostech, ale v této souvislosti by bylo nadměrné, zbytečné a rozšiřující, kdyby se opět tyto někdy i vášně pozvedly. Mnohokrát jsme se na různých úrovních přesvědčovali, kolik krajů by bylo výhodnější. V tuto chvíli se soustřeďme - a o to velmi prosím - na to, aby činnost, účinnost a kompetence krajů byly co nejlepší, takové, které záměrům schválené koncepce reformy veřejné správy budou odpovídat.

Při projednávání minulého návrhu zákona o obcích jste byli svědky toho, že má prosba, aby se koncentrovaly pozměňovací návrhy do příslušného výboru a tam se mohly zodpovědně, dlouhodobě a za účasti expertů sjednotit a probrat, byla splněna jen zčásti. Znovu se objevuje celá plejáda nahodilých pozměňovacích návrhů, které ve svém důsledku mohou být pro konečnou podobu těchto zákonů velmi nebezpečné. Je to lidová tvořivost, jak tomu často říkáme, která sebelepší záměry může zkazit, protože tyto návrhy, které nelze z časových, odborných důvodů už dobře zkonzultovat a správně začlenit nebo posoudit možnost jejich začlenění do návrhu zákona, mohou samozřejmě nakonec celý záměr zákona postavit naruby. Velmi bych se přimlouval, aby bylo podrženo v paměti, co jsem říkal, že individuálních názorů na to může být celá řada. Všechny názory a návrhy, které pocházely ze širších kruhů ať starostů, zastupitelů, Svazu měst a obcí, ale i občanů a poslanců, jsme se snažili do komplexních pozměňovacích návrhů vložit. Je nezadatelné právo každého poslance přicházet i jednotlivě s pozměňovacími návrhy, ale v zájmu věci, v zájmu toho, abychom nepostavili celou koncepci reformy na falešné, někdy individualistické základy, se velice přimlouvám, aby se, pokud to bude trochu možné, dodržela zásada, kterou jsem se snažil tady už podruhé nebo potřetí proklamovat.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Grulichovi. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk č. 423/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Jiří Drda.

 

Poslanec Jiří Drda: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, pokusím se být velmi stručný. Protože pan ministr tady velmi obšírně uvedl nejen celou reformu, ale také zákon o krajích.

Chci říci, že náš výbor se velmi zodpovědně zabýval vládní předlohou, kterou přepracoval za spolupráce pracovníků Ministerstva vnitra do té podoby, kterou máte před sebou ve sněmovním tisku č. 423/1, který je komplexním pozměňovacím návrhem k původnímu vládnímu návrhu. Tento komplexní pozměňovací návrh je velmi odlišný od původní předlohy nejen co do znění jednotlivých paragrafů, ale i co do celkového ducha a byl koncipován tak, aby byl velmi podobný zákonu o obcích, protože to je jediný zákon, který jsme měli v praxi nějak odzkoušený, kde jsme věděli, jakým způsobem samospráva funguje a jakým způsobem je schopna vykonávat i úlohy na ni kladené, lépe řečeno, jak jsou její orgány schopny vykonávat úlohy na ni kladené v rámci přenesené státní správy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP