Neautorizováno !


 

(12.00 hodin)

(pokračuje Drda)

Dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením, tak jak bylo přijato na našem výboru, a zároveň vás pak požádal, abychom procedurálně rozhodli o tom, že tento komplexní pozměňovací návrh bude základem dalšího projednávání.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na své 26. schůzi dne 2. 2. 2000 po úvodním slově náměstkyně ministra vnitra prof. Yvonne Streckové, po zpravodajské zprávě Ing. Jiřího Drdy a po rozpravě přijal usnesení, kterým

1. doporučuje Poslanecké sněmovně jako základ pro projednávání ve druhém a třetím čtení komplexní pozměňovací návrh zákona o krajích,

2. doporučuje Poslanecké sněmovně schválit zákon o krajích ve znění komplexního pozměňovacího návrhu, který přijal výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí,

3. schvaluje zákon o krajích (krajské zřízení) ve znění, které máte před sebou v dotčeném sněmovním tisku.

Ještě mi dovolte pár slov k tomu, co tady zaznělo. Já samozřejmě vím, že tento zákon o krajích je základním zákonem koncipované změny veřejné správy, a chtěl bych říci jen to, že je pouze základem, není tím, co by bylo reformou veřejné správy. My potřebujeme schválit celý komplex zákonů a já jsem trošičku na vahách, abych doporučil přijetí zákona s termínem platnosti, který je tam uveden, právě proto, že mám velkou obavu, že nebudeme schopni v dalším projednávání naplnit věcně to, co kraje by měly vykonávat, a udělat to tak, abychom zodpovědně mohli spustit reformu tak, jak to původně měl na mysli předkladatel.

Proto doufám a věřím, že vy všichni přistoupíte velmi rozumně k tomu, abychom dokázali svěřit patřičné kompetence krajům, abychom dokázali nenarušit výkon státní správy a nestal se nám kraj jenom dalším a zbytečným článkem bez jakýchkoliv rozumných a před naším obyvatelstvem zdůvodnitelných důvodů.

Nebudu dále zdržovat. Chci se tímto přihlásit do podrobné rozpravy, kde bych přednesl dva pozměňovací návrhy, které vznikly podobně jako pozměňovací návrhy k zákonu o obcích, tedy těsně po přijetí našeho usnesení, s tím, že jsme měli za to, že by bylo dobré takto ještě původní text vylepšit.

Zatím děkuji za pozornost a přihlašuji se do podrobné rozpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Drdovi. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím. Zahajuji rozpravu podrobnou, do které jako prvnímu uděluji slovo panu poslanci Drdovi, který jako zpravodaj má přednostní právo vystoupení. Připraví se pan poslanec Vladimír Cisár.

 

Poslanec Jiří Drda: Děkuji. Můj pozměňovací návrh - byť byl rozdán na lavice - není součástí sněmovního tisku, takže jsem povinen ho zde přednést. Má dva body.

1. V § 34 se doplňuje odst. 3 ve znění: Zastupitelstvo rozhoduje o zrušení usnesení rady, jsou-li mu předložena rozhodnutí podle § 61.

2. V § 82 vypustit stávající text odst. 2 a nahradit jej novými odstavci ve znění:

(2) Má-li ministerstvo za to, že usnesení nebo jiná opatření zastupitelstva nebo orgánu kraje samostatné působnosti, která nemají povahu právního předpisu, jsou v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem vydaným na základě zákona, pozastaví ministerstvo jejich výkon. Rozhodnutí o pozastavení výkonu opatření nabývá účinnosti dnem doručení jeho písemného vyhotovení krajskému úřadu. Včas podaný opravný prostředek proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.

(3) Nezjedná-li nápravu zastupitelstvo kraje do tří měsíců od pozastavení výkonu opatření, podá ministerstvo žalobu Vrchnímu soudu na jeho zrušení. Vrchní soud v řízení o žalobě postupuje přiměřeně podle zvláštního právního předpisu (v indexu odvolávka 23). Zjedná-li příslušný orgán kraje nápravu před rozhodnutím soudu, ministerstvo své rozhodnutí o pozastavení výkonu rozhodnutí zruší do 15 dnů od doručení usnesení příslušného orgánu kraje po zjednání nápravy ministerstvu.

(4) Zamítne-li soud žalobu, ministerstvo své rozhodnutí o pozastavení výkonu opatření zastupitelstva nebo orgánu kraje zruší do 15 dnů od nabytí právní moci rozsudku soudu.

Dosavadní odstavec 3 se přečísluje na odstavec 5 a odstavec 4 na odstavec 6. Doplňuje se odstavec 7 ve znění: "Ustanovení odstavce 2 se nepoužije na vztahy pracovně právní."

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Drdovi. Slovo má pan poslanec Vladimír Cisár.

 

Poslanec Jiří Drda: Paní předsedající, mám ještě technickou poznámku. Byl bych rád, abychom nyní hlasovali o tom, že základem projednávání bude komplexní pozměňovací návrh, tak jak to zaznělo v usnesení výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, máte pravdu, učiním tak. Pro jistotu vás všechny odhlašuji a prosím o novou registraci.

 

V hlasování pořadové číslo 143 rozhodneme o tom, že za základ pro projednávání tohoto bodu bude vzato usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 143, které zahajuji a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 143 tento návrh byl přijat, když ze 138 přítomných hlasovalo 132 pro, nikdo nebyl proti.

 

Nyní tedy udílím slovo panu poslanci Vladimíru Cisárovi, připraví se paní poslankyně Zuzka Rujbrová.

 

Poslanec Vladimír Cisár: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, podávám následující pozměňující návrh.

Zákon o obcích (obecní zřízení) dává obcím právo užívat znak a prapor. V případě, že obce nemají historicky vydržený znak a prapor, je jim udělen předsedou Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Kraj jako vyšší samostatný samosprávný celek toto právo v návrhu zákona nemá. Domnívám se proto, že je analogická kompetence na místě, a navrhuji doplnit návrh zákona o krajích takto.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP