Neautorizováno !


 

(13.50 hodin)

(pokračuje Krátký)

"Odstavec 3. Zamítne-li soud žalobu, ministerstvo své rozhodnutí o pozastavení výkonu usnesení nebo rozhodnutí orgánu hl. m. Prahy v samostatné působnosti zruší do 15 dnů od nabytí právní moci rozsudku."

Za deváté § 109 zní:

"Odstavec 1. Rada hl. m. Prahy je oprávněna pozastavit výkon usnesení nebo rozhodnutí orgánu městské části v samostatné působnosti, je-li v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem. Rozhodnutí o pozastavení výkonu usnesení nebo rozhodnutí orgánu městské části v samostatné působnosti nabývá účinnosti dnem doručení jeho písemného vyhotovení městské části. Včas podaný opravný prostředek proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek."

"Odstavec 2. Nezjedná-li příslušný orgán městské části nápravu do tří měsíců od pozastavení výkonu usnesení nebo rozhodnutí orgánu městské části v samostatné působnosti, podá rada hl. m. Prahy žalobu k Městskému soudu v Praze na jeho zrušení. Městský soud v řízení o této žalobě postupuje přiměřeně podle zvláštního předpisu - odkaz 23. Zjedná-li příslušný orgán městské části nápravu před rozhodnutím soudu, rada hl. m. Prahy své rozhodnutí o pozastavení výkonu usnesení nebo rozhodnutí orgánu městské části v samostatné působnosti zruší do 15 dnů od doručení usnesení nebo rozhodnutí orgánu městské části o zjednání nápravy radě hl. m. Prahy."

"Odstavec 3. Zamítne-li soud žalobu, rada hl. m. Prahy své rozhodnutí o pozastavení výkonu usnesení nebo rozhodnutí orgánu městské části v samostatné působnosti zruší do 15 dnů od nabytí právní moci rozsudku soudu."

To je vše, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji, hovořil pan kolega Krátký. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.) Ne, rozpravu uzavírám.

Pane zpravodaji, nezazněl ani návrh na zamítnutí, ani návrh na vrácení, takže můžeme považovat druhé čtení tohoto návrhu za ukončené a zákon úspěšně prošel do závěrečného třetího čtení. Končím tím projednávání bodu č. 10.

 

Přecházíme k bodu

 

11.
Vládní návrh zákona o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech
a zákonem o hlavním městě Praze
/sněmovní tisk 426/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády České republiky opět uvede ministr vnitra pan Václav Grulich. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Dámy a pánové, vážený pane předsedající. Hlavním smyslem zákona, jehož název jste právě citoval, tj. o změně a zrušení některých zákonů, je stanovení působností, které budou vykonávat nově zřizované kraje, a to jak v rámci samostatné, tak i přenesené působnosti.

Zákon o změně zákonů neobsahuje žádné nové působnosti, které by prozatím nevykonávalo nějaké ministerstvo, jiný ústřední správní úřad, okresní úřad nebo jiný správní úřad. Zákon o změně a zrušení zákonů zahrnuje dále i novely zákonů, u nichž nejde o přenos působností - to je část 1 až 25 - avšak tyto novely je třeba provést v souvislosti s přijetím zákona o krajích, zákona o obcích, zákona o okresních úřadech a zákona o hlavním městě Praze, tedy zákonů, které jsme právě do této chvíle projednali.

Konkrétně se například jedná o zákon o Ústavním soudu. Na základě navrhované novely zákona o Ústavním soudu bude mimo jiné oprávněn ministr vnitra podat návrh Ústavnímu soudu na zrušení právního předpisu kraje, hlavního města Prahy a nařízení okresního úřadu, pokud samozřejmě pozměňovacími návrhy nedojde ke změně těchto ustanovení.

K dalším zákonům patří například zákony v oblasti pracovněprávní, odměňování nebo sociálního a nemocenského zabezpečení.

Kromě působností uvedených v zákoně o změně a zrušení zákonů budou kraje vykonávat i další působnosti, které jsou navrhovány v zákoně o krajích, např. za zákonem stanovených podmínek budou přezkoumávat rozhodnutí vydaná okresními úřady ve správním řízení. Přenos působností na kraje bude samozřejmě pokračovat i v budoucnu, a to na základě dalších zákonů, např. připravovaný zákon o spolcích. Zákon o změně a zrušení zákonů má tak zahájit proces postupného přenosu působností na kraje.

Chtěl bych podotknout, že v současné době ode mne všichni resortní ministři dostali osobní dopis, ve kterém je vyzývám k osobnímu jednání na přípravu právě tohoto procesu, kde by decentralizace a dekoncentrace z jednotlivých resortů byla jasně naprogramována, dána do určitých časových souvislostí tak, aby skutečně nedošlo k tomu, před čím mnozí varovali, a mnohdy řekl bych oprávněně, že nám přibudou nové úřady a staré dosavadní centrální úřady příslušně nezhubnou a nedojde k přenosu pravomocí, kompetencí na nižší články. To by samozřejmě znamenalo, že by se minula celá reforma veřejné správy účinkem a smyslem, a toho se v žádném případě nechceme dopustit.

S přenosem působností z ministerstev na krajskou úroveň přecházejí i působnosti regionálních pracovišť Ministerstva pro místní rozvoj, regionálních pracovišť pro státní sociální podporu a sociální péči Ministerstva práce a sociálních věcí, územních odborů Ministerstva zemědělství a Ministerstva životního prostředí, a tím dochází ke zrušení těchto pracovišť. U Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy dochází s přenosem některých působností na kraj i k začlenění jeho dekoncentrovaných orgánů školských úřadů v rámci kraje.

Zákon o změně zákonů je nezbytnou součástí první etapy reformy veřejné správy, neboť představuje decentralizaci a dekoncentraci působností při výkonu veřejné správy v České republice.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi vnitra České republiky panu Václavu Grulichovi.

Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Návrh iniciativně také projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

Usnesení těchto výborů byla rozdána jako sněmovní tisky č. 426/1 a 426/2. Prosím, aby slova postupně ujali zpravodajové těchto výborů, nejprve pan poslanec Libor Ambrozek a poté pan kolega Václav Pícl. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Libor Ambrozek: Vážený pane předsedající, pane ministře, zbylé kolegyně a kolegové, dovolte mi jenom krátký komentář ke sněmovnímu tisku 426/2, kterým je usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, k zákonu, který se dá zjednodušeně nazvat jako zákon o kompetencích krajů, i když samozřejmě není jenom o nich. Je to poslední z balíku zákonů, který dnes projednáváme. Musím říci, že jsem skutečně nadšen, že zpravodajování tohoto zákona vyšlo skutečně na mne, protože se skládá celkem ze 60 novel, a pokud bude podávání pozměňovacích návrhů stejně aktivní jako u předchozích bodů, tak třetí čtení bude docela zajímavé a vzrušující.

Náš výbor se zákonem zabýval velmi podrobně. Měli jsme několik jednání i s příslušnými resorty a výsledkem je komplexní pozměňovací návrh, který náš výbor schválil a doporučil vzít Poslanecké sněmovně jako základ pro projednávání ve druhém a třetím čtení. Požádám pak na začátku podrobné rozpravy paní předsedající, aby o tom nechala hlasovat.

Z těch 60 novel samozřejmě zdaleka ne všechny se týkají kompetencí nově vznikajících krajů. Řada novel se snaží vyčistit z různých zákonů novely zákona o obcích. Řada těchto novel má v podstatě jenom velmi formální změny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP