Neautorizováno !


 

(10.20 hodin)

(pokračuje Hrnčíř)

Jsem přesvědčen, že právo občana má být formulováno jasně, stručně a pokud možno obecně. Navrhuji tedy formulaci těchto odstavců v duchu tohoto odůvodnění.

1. § 16 odst. 2 písm. f) bude nově znít: požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti příslušnými orgány obce.

2. § 16 odst. 2 písm. g): podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty.

Druhý blok pozměňovacích návrhů se týká § 47 a § 53. Na jednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí bylo podle mého názoru schváleno doplnění textu o nadbytečnou část. V obou paragrafech je uvedeno, že smlouva o spolupráci mezi obcemi nebo s obcemi jiných států musí mít písemnou formu a musí být předem schválena zastupitelstvem obce. Toto považuji za správné, nebýt toho, že následně v § 82 je pojednáváno výčtově o pravomocích zastupitelstva obce. V odst. 2 písm. b) je jasně stanoveno "zastupitelstvu obce je vyhrazeno rozhodovat o spolupráci s jinými obcemi a o formě této spolupráce". Vložený text v § 47 a v § 53 proto považuji za nadbytečný, neboť cíleného účelu bylo dosaženo v jiném ustanovení. Návrh by zněl takto:

3. V § 47 odst. 1 ve třetí větě vypustit slova "a musí být předem schválena zastupitelstvem obce".

4. V § 53 odst. 3 v první větě vypustit slova "a musí být předem schválena zastupitelstvem obce".

O 3. a 4. návrhu navrhuji hlasovat společně, stejně jako o předchozích návrzích 1 a 2.

Třetí soubor pozměňovacích návrhů se týká oblasti principu rozhodování v jednotlivých orgánech obce, konkrétně počtu hlasů nutných pro přijetí usnesení nebo rozhodnutí. V české zastupitelské demokracii máme dva modely hlasování. V Poslanecké sněmovně a v Senátu je zapotřebí pro rozhodnutí dosáhnout nadpoloviční většiny hlasů z přítomných poslanců nebo senátorů, zatímco v orgánech samospráv je nutno pro přijetí návrhu souhlas nadpoloviční většiny ze všech zastupitelů. Toto je podle mého názoru nezasloužený a neodůvodněný rozdíl. V praxi přináší některé zbytečné problémy. Při neúčasti několika málo členů zastupitelstva dochází k podstatné změně politického rozvrstvení daného volebními výsledky. Při větší neúčasti zastupitelů může zase velmi malá menšina zablokovat veškeré rozhodování v těchto orgánech, neboť vždy je nutno dosáhnout konstantního kvora daného pro celé volební období.

Evidentně z toho vyplývá: nepřítomný nebo zdržující se hlas de facto hlasuje proti. Každý nepřítomný zastupitel např. po dobu nemoci musí žít s vědomím, že v podstatě hlasuje proti všemu, co je projednáváno. Z toho důvodu podávám tento návrh změn:

5. V § 85 slovo "všech" nahradit slovem "přítomných".

6. V § 99 odst. 2 ve druhé části věty za středníkem slova "všech jejich" nahradit slovem "přítomných".

7. V § 111 odst. 3 slovo "všech" nahradit slovem "přítomných".

8. V § 120 odst. 3 slova "všech svých" nahradit slovem "přítomných".

Dámy a pánové, je mi jasné, že tyto návrhy budou muset být kompatibilní s projednáváním ostatních zákonů, které budou projednávány následně na naší dnešní schůzi. Proto je přednesu i při projednávání návrhu zákona o krajích a o hl. m. Praze, ale nebudu je takto zdůvodňovat.

Děkuji vám všem za podporu těchto návrhů.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Hrnčířovi. nyní bude hovořit paní kolegyně Zuzka Rujbrová, připraví se pan kolega Kostrhun.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Kolegyně a kolegové, můj pozměňovací návrh k tisku 422 bude velmi stručný. Z hlediska konečného přístupu poslaneckého klubu KSČM k návrhu zákona o obcích ovšem má mimořádný význam a předem avizuji, že podobné pozměňovací návrhy mám v úmyslu podat i k zákonu o krajích a o hl. m. Praze.

Pozměňovací návrh směřuje k posílení pravomoci rozhodování zastupitelstev oproti rozhodování rad v tom směru, že by si zastupitelstvo mohlo bez omezení vyhradit ke svému rozhodnutí i to, co je dnes svěřeno radám. Můj návrh je následující.

V § 82 odst. 4: Zastupitelstvo obce si může vyhradit další pravomoci v samostatné působnosti obce.

V § 100 odst. 2 první věta zní: "Radě obce je svěřeno".

Podotýkám, že jde o společný návrh, takže připadá v úvahu společné hlasování.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Rujbrové. Nyní bude hovořit pan kolega Jan Kostrhun, připraví se pan kolega Doležal.

 

Poslanec Jan Kostrhun: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, dovolte mi přednést stručný pozměňovací návrh k tisku 422/1. Týká se dílu 1., postavení obcí, § 2 odst. 2, který ve znění, jež navrhuji, bude znít: "Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů, zabezpečuje vzdělávací a kulturní činnosti ve veřejném zájmu, včetně těch, které jsou v zájmu zachování identity a rozvoje národnostních menšin;" následuje autentický text "při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem vyjádřený v zákonech a jiných právních předpisech".

Dovolte mi stručné zdůvodnění. Jak je všeobecně známo, v průběhu několika let po roce 1989 byly zrušeny některé zákony v oblasti kultury, které garantovaly veřejný zájem v určitých činnostech umění, např. pokud se týká divadel nebo symfonických orchestrů, a další oblasti nebyly právními předpisy upraveny nikdy. Proto se domnívám, že je nezbytné zakotvit v tomto zákoně povinnost obce, aby se touto problematikou v rámci svých možností zabývala.

Ještě mi dovolte druhý pozměňovací návrh, který se týká § 37 odst. 1, kde ve druhé větě před tečkou navrhuji doplnit slova "a řídí se přitom obecně platnými a zvláštními předpisy" - odkaz na poznámku č. 1 - a pod čarou v poznámce č. 1 doplnit citaci "zákon o ochraně sbírek muzejní povahy č. 71/94 Sb."

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Kostrhunovi. Nyní bude hovořit pan kolega Doležal, připraví se pan kolega Exner.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP