Neautorizováno !


 

(14.10 hodin)

(pokračuje Pícl)

K bodu 5. V § 12 odst. 5 písm. c) se uvádí, že ministerstvo jmenuje a odvolává ředitele předškolního zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje, ústředního školského inspektora a na jeho návrh školní inspektory, přičemž vychází z výsledků konkursního řízení. Navrhuje se podle zkušeností z dosavadní praxe za slovo "vychází" doplnit slovo "zejména", čímž výslovně vyjádřit, že ministerstvo může ve výjimečných případech jmenovat ředitelem jinou osobu, než která se umístila v konkursním řízení na prvním místě, což odpovídá dosavadnímu výkladu tohoto ustanovení.

K bodu 7. Vložením nového ustanovení písm. h) v § 12 odst. 5 se navrhuje, aby ministerstvo metodicky řídilo a koordinovalo tvorbu dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy na úrovni krajů, které budou kraje zpracovávat podle nového znění § 6. A aby ministerstvo vždy po dvou letech sestavovalo dlouhodobé záměry vzdělávání České republiky. To povede ke zvýšení koncepčnosti rozvoje vzdělávací soustavy České republiky.

K bodu 8. Navrhuje se v posledním ustanovení § 12 odst. 5, aby ministerstvo udělovalo souhlas se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem. Tím by měla být do jmenování ředitelů prosazena hlediska odborné a pedagogické způsobilosti a odpovědnosti za hospodaření s prostředky státního rozpočtu. Jde o obdobu souhlasu kraje se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol a školských zařízení zřízených obcemi podle § 7 písm. h) návrhu.

K bodům 9 a 10. Doplněnými ustanovením v § 14 a 17 je vhodné obcím a krajům umožnit, aby mohly výjimečně přispívat, pokud jde o neinvestiční náklady, také na mzdy, učebnice, školní pomůcky a potřeby jinak hrazené státem. Tím by mohly být v mnohých případech zlepšeny materiální podmínky pedagogických pracovníků a zkvalitnění zabezpečení škol učebnicemi a učebními pomůckami. Návrh odpovídá dosavadním poznatkům z praxe.

K bodu 11. Do přechodných ustanovení § 24 se navrhuje v souladu s návrhem dikce zákona o okresních úřadech doplnit, že po zrušení zákona o okresních úřadech pozbude platnosti i ustanovení § 14 odst. 2, podle kterého okresní úřad plní úkoly zaměstnavatele vyplývajících z pracovněprávních vztahů pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení zřizované obcí, pokud nemají právní subjektivitu. Návrh řeší přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů při zániku okresních úřadů jako zaměstnavatele.

Tolik k mému odůvodnění přijatých pozměňovacích návrhů uvedených v tisku 426/1.

Dámy a pánové, na základě zmocnění výboru doporučuji Poslanecké sněmovně, aby usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, uvedené v tisku 426/1 bylo přijato jako pozměňovací návrh k tisku 426/2.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Píclovi. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Václav Brousek, připraví se paní poslankyně Šojdrová.

 

Poslanec Václav Brousek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, zákon o změně některých zákonů neboli kompetenční zákon provádí mnoho změn v různých zákonech, jak již bylo řečeno. Nejvýraznější změny jsou ale v zákonech týkajících se vzdělávání, hlavně v zákoně o státní správě a samosprávě ve školství. Tyto změny jsou nesmírně významné. Znamenají zrušení školských úřadů, a tedy odvětvového řízení. To mi tolik nevadí, protože jsem nikdy nebyl pro existenci těchto nesystémových zařízení, ale způsob, jakým k tomu dochází, a hlavně krátký čas, který byl k projednávání těchto závažných změn, ve mně budí pochybnost o funkčnosti školství po 1. 1. 2001.

Komplexní protinávrh výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí dává již větší možnosti pro funkčnost tohoto systému. Přesto pochybnosti zůstávají např. v pojistkách, které jsou v zákoně k tomu, aby nevzniklo 14 samostatných školských soustav. Obávám se, že pojistek tam dostatek není. Dál personální obsazení vedoucího odboru školství, který bude mít pod sebou skoro polovinu zaměstnanců krajského úřadu. Jestli dobře počítám, tak pokud všechno bude tak, jak je navrženo, tak krajské zastupitelstvo bude zvoleno v listopadu a rada je ten orgán, který má jmenovat vedoucího tohoto odboru. Jestliže má od 1. 1. 2001 tento odbor velmi dobře fungovat, tak bude muset rada někoho pověřit, protože ho zřejmě bude vybírat konkursem. Nedovedu si představit, jak bude řídit polovinu těchto úředníků, kterých bude zcela jistě ve většině krajů přes sto, člověk, který je pouze pověřen. Myslím si, že to je velmi závažná věc.

Dále není ošetřeno v tomto návrhu financování církevních a soukromých škol, i když na financování soukromých škol jsme přijali zákon.

Vzhledem k závažnosti těchto změn navrhuji proto vrácení výboru k dopracování. V případě, že tento návrh neprojde, jsem připraven v podrobné rozpravě předložit několik pozměňovacích návrhů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Brouskovi. Slovo má paní poslankyně Michaela Šojdrová, připraví se pan poslanec Radko Martínek.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, své vystoupení v obecné rozpravě zkrátím na minimum, protože se mohu ztotožnit s mnohým, co zde přede mnou řekl zpravodaj kolega Pícl i kolega Brousek. Obavy, které z omezení odvětvového neboli odborného řízení ve školství vyplývají z obrovských změn v majetkoprávních a ekonomických, které ve školství nastanou, jsou oprávněné, nicméně hodnotím kladně pozměňovací návrhy, které přijal výbor pro veřejnou správu i výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, a tímto svým vystoupením chci podpořit, aby sněmovna tyto pozměňovací návrhy přijala.

Ve svém vystoupení se již omezím pouze na jednu připomínku. Myslím si, že v diskusi o reformě k veřejné správě ve školství se zapomíná na to nejpodstatnější, a to je zabezpečení podmínek pro vlastní výchovně vzdělávací proces. Ten se, vážené kolegyně a kolegové, dotýká všech žáků, všech studentů, od mateřských škol až po vyšší odborné školy, a to všech zřizovatelů. Domnívám se, že toto je skutečnost, která nás opravňuje, ale také zavazuje, abychom projednávání tohoto bodu a této reformy věnovali patřičnou pozornost. Potom se ještě přihlásím v diskusi s konkrétním pozměňovacím návrhem.

Děkuji zatím za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Šojdrové. Slovo má pan poslanec Radko Martínek, připraví se pan poslanec Walter Bartoš.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, také já se připojuji k názoru, že tento zákon je jedním z nejkomplikovanějších a zároveň nejdůležitějších a je to také zákon, po kterém se tady dlouho volalo. Pořád se tvrdilo, že kraje jsou prázdné, že se neví, co budou dělat. Tento zákon říká jasně, co budou dělat.

Musím říci, že péčí Ministerstva vnitra dostali všichni poslanci našeho výboru nejen pozitivní seznam, ale také negativní seznam, to znamená to, co na orgánech ústřední správy zůstává. Musím vyslovit při této příležitosti svůj názor, že jsem vcelku spokojen s tím, kolik kompetence a jaké kompetence kraje od začátku své existence budou mít, i když říkám zcela otevřeně, že nepovažuji tuto množinu za konečnou. Jsem přesvědčen, že v druhé etapě reformy dojde k dokončení přechodu některých dalších kompetencí.

Chtěl bych se zde také vyjádřit k tomu, co tady už říkali někteří předřečníci k věcem, které se týkají školství. Jsem svým původním povoláním kantor a pracoval jsem snad na všech typech středních škol, které existují u nás. Musím říci, že speciálně tato věc mi ležela velmi na srdci. Musím říci, že jsem spokojen s tím, že se nám podařilo v komplexním pozměňovacím návrhu v řadě problémů najít řešení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP