Neautorizováno !
(15.00 hodin)
(pokračuje Karas)
Ve Švédsku se zaměřili na postihování zákazníků a ve srovnání s okolními zeměmi dosáhli mnohem pozitivnějšího vývoje. Při přepočtu na tisíc obyvatel je počet prostitutek přibližně 3,75 v Německu, 2,19 v Rakousku až 3,13 v Holandsku. U nás se maximální odhady poměru pohybují od 1,5 do 2,5. Oproti tomu ve Švédsku je poměr 0,29 prostitutky na tisíc obyvatel, neboť obchodníci s lidmi se raději etablují v Dánsku a Norsku, kde je trh příznivější.
Pojďme se ještě zamyslet, komu tento zákon prospěje a komu nejvíce uškodí. Troufám si říci, že nejužitečnější bude pro zákazníky, kteří budou mít větší jistotu, že dostanou zdravé zboží. Zdravotní osvědčení totiž není služba prostitutkám, ale zákazníkům. Naopak, co se stane, když bude prostitutka či homosexuální prostitut nakažen a přijde o licenci? Jednoduše přejde do ilegality. Koho však tento zákon poškodí nejvíce? Troufám si říci, že ubohé ženy, které dnes, když bohudíky utečou, dostanou okamžitě potřebnou pomoc a ochranu. Zatímco bude-li prostituce legální, přenese se důkazní břemeno z pasáka na ženu. Žena bude muset složitě, a chce-li být úspěšná, i za pomoci advokátů dokazovat, že byla k podepsání patřičných dohod, a tím k prostituci donucena. A když už je dnes údajně část policie zkorumpovaná a těmto dívkám nerada pomáhá, co se stane po přijetí tohoto zákona?
Proto se ptám, proč vláda tuto smlouvu vypovídá. Chce pomoci zotročeným dívkám, anebo spíše pasákům? Musím smutně konstatovat, že výpovědí této smlouvy a pokusem legalizace prostituce se nevracíme do středověku, ale stáváme se barbary, kteří prodávají své manželky a dcery za odpornou odměnu, a stát se ještě chlubí, že toto cizí neštěstí bude danit. To není cesta k liberalizaci jedince, ale k jeho ponížení a zotročení.
Někteří kolegové mě mohou obviňovat z náboženských předsudků, ale čísla o realitě hovoří jasně. Rád případným zájemcům analýzu Parlamentního institutu poskytnu. Záleží na nás, kudy se vydáme, zda Praha bude po Hamburku největším veřejným domem a zda naše děti ve školách budou u zaměstnání matky uvádět i slovo prostitutka, nebo zda půjdeme cestou moderního Švédska.
Dámy a pánové, na závěr si dovoluji navrhnout, aby vládní návrh byl zamítnut. (Potlesk poslanců KDU-ČSL.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Posledním písemně přihlášeným do obecné rozpravy je paní poslankyně Čelišová. Prosím ji, aby se ujala slova. Pak vidím pana poslance Jičínského jako dalšího přihlášeného. Prosím, máte slovo. (Velký hluk v sále.)
Poslankyně Květoslava Čelišová: Děkuji, pane předsedo. Kolegyně a kolegové, sami z právě proběhlé rozpravy vnímáte tentokrát velice nezodpovědný přístup vlády k předložení vypovězení této úmluvy. Nezlobte se na mne, samotná rozprava zde jasně ukázala na to, že přistupujeme k této problematice velice lehkomyslně. Celá úmluva postihuje daleko širší oblast než jenom prostituci. Nejsem si jista, že vypovězením této úmluvy ochráníme i zbývající část, která je předmětem dané úmluvy.
Naprosto se ztotožňuji se svými předřečníky. Přiznám se vám, že mě zarazila i předkládací zpráva k tomuto materiálu, kde hovoříme o zastaralosti úmluvy z roku 1950, ale vůbec už se nezmiňujeme o materiálu daleko novějším, který ošetřuje tuto problematiku a kterým je Protokol o prevenci, potlačování a trestání obchodování s lidmi přijatý v Palermu v roce 2000.
Na rozdíl od svých kolegů jsem se minulý týden v Černínském paláci na semináři k této problematice dostala k připravovanému zákonu o regulaci prostituce. Řekněte mi, jak je možné, že na semináři k této problematice jsme schopni tento materiál dostat, zde ve Sněmovně ho ještě nemáme? Já právník nejsem a neumím právně zhodnotit předkládaný materiál o regulaci prostituce, ale jak tady kolega Benda zmiňoval, velice povrchně a lehkovážně řešíme regulaci prostituce v naší zemi. Je to nezodpovědný přístup, protože tento problém si vyžaduje širší diskusi jak se státní správou, tak s odborníky na danou problematiku a hlavně diskusi i s lidmi ze zemí, kde podobné zkušenosti mají.
Ze semináře zde budu citovat některé věci, které rozšiřují jenom to, co zde již zaznělo z úst mých předřečníků. Nebudu opakovat věci, které zde byly řečeny. Hovoří se zde o obrovském nárůstu v posledních patnácti letech sexuálního průmyslu a v podstatě se hovoří i o tom, že v zemích, kde sexuální průmysl tlačí na legalizaci prostituce, se usnadňuje podnikání pasáků. Vlády chtějí reagovat. Je to velký příjem do státní pokladny. Chtěla bych věřit, že u nás není zdrojem předkládaného návrhu tento záměr. Víme ze světa, že v zemích, kde zkusili podobné praktiky, a bylo zde hovořeno o holandském modelu a švédském modelu, který by pro nás byl daleko přijatelnější, regulace i dekriminalizace selhala, protože nedokázala ochránit ženy. Míra násilí v nevěstincích je stejná, ale hlavně nedokáže zabránit prostituci dětí. Z tří tisíc dětí před přijetím zákona o regulaci prostituce vykazují tyto země, jako je třeba Holandsko nebo Nizozemí, po legalizaci prostituce 15 tisíc dětí, které se zapojují do prostituce. Je potřeba o těchto věcech dost hovořit, nepřistupovat k tomu s neznalostí věci a znovu si uvědomit, a také to tady zaznělo, že legalizace podporuje hlavně praktiky pasáků a kuplířů.
Jestli zde bylo řečeno, že v Holandsku prostituce představuje 5 % ekonomiky, že sexuální průmysl narostl po legalizaci na 25 %, pak není o čem hovořit. 80 % žen je v podstatě do těchto zemí zavlečeno z jiných zemí. To, že narůstá obchodování s lidmi, je bez komentáře. Třeba v Holandsku, když diskutujete s lidmi, kteří se kolem tohoto zákona angažovali, tak oni sami se zaměřují na vlastní chudé ženy v podstatě nějakým sociálním programem a k prostituci jsou dováženy ženy z jiných zemí. Že to jsou balkánské země, Asie a země bývalého Východu, nemusím říkat.
Byla bych velice ráda, kdybychom se mohli připojit také v naší zemi k dekriminalizaci ženy. Jsem přesvědčena, že je nutné v tomto případě trestat i muže, tak jak se to daří třeba ve Švédsku. Společnost dneska v zemích kolem nás vnímá sexbyznys jako výdobytek a součást svobody. O tom bychom ale mohli diskutovat, jakkoliv jsem přesvědčena, že je to spíše o tom, o čem jsem hovořila před chvílí. Konvence o lidských právech a další věci. Myslím si, že by nebylo dobré, aby se naše země připojila mezi první země, které by legalizovaly prostituci, vypověděly úmluvu a tak daly vzor zemím kolem nás.
Zvažte, zda by nebylo rozumnější uvést definici trestného činu obchodování s lidmi do souladu s definicí obsaženou v Protokolu o prevenci, potlačování a trestání obchodování s lidmi, zejména ženami a dětmi, doplňujícím Úmluvu OSN o mezinárodním organizovaném zločinu. Platná definice trestného činu obchodování s lidmi postihuje pouze obchodování za účelem pohlavního styku a úplně pomíjí obchodování za dalšími účely, jakými jsou nucené práce, otroctví, praktiky podobné otroctví a odstraňování orgánů.
***