Neautorizováno !


 

(15.40 hodin)
(pokračuje C. Svoboda)

Obsahem této smlouvy je poskytnutí výsad a imunit Evropské obranné agentuře, která vznikla na základě rozhodnutí Evropské rady v Soluni v roce 2003. Jde o standardní mezinárodní smlouvu, která zavádí klasické standardní výsady a imunity této Evropské obranné agentuře, a to jí jako právnické osobě stejně tak jako těm, kteří v této agentuře pracují. Podle mého názoru již nejde o otázku, zda má, nebo nemá existovat Evropská obranná agentura jako součást koncepce evropské obranné politiky, ale jde o normu víceméně technického charakteru, která poskytuje standardní výsady a imunity této organizaci jako organizacím obdobným.

Z tohoto důvodu si vláda dovoluje tento návrh předložit a požádat o propuštění do dalšího čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře, za úvodní slovo. Ještě by měl v úvodu vystoupit pan poslanec Jan Kavan, který je zpravodajem pro prvé čtení tohoto návrhu. Prosím pana poslance, aby se ujal slova.

 

Poslanec Jan Kavan: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, rozhodnutím Evropské unie byla zřízena Evropská obranná agentura za účelem rozvoje obranných schopností, výzkumu, akvizic a vyzbrojování.

Rozhodnutím zástupců vlád členských států byl projednán rozsah výsad a imunit, které budou agentuře jako právnímu subjektu poskytovány. Rozsah výsad a imunit s jednou výjimkou odpovídá postavení zastupitelských úřadů podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích, jejímž je Česká republika účastníkem. Tou výjimkou mám na mysli okolnost, že výsady a imunity pracovníků agentury se vztahují i na pracovníky, kteří působí v zemích své státní příslušnosti. Podle Vídeňské úmluvy mají takové postavení pouze občané druhých zemí.

Výsady a imunity poskytované podle uvedeného rozhodnutí neznamenají konečné vynětí českých pracovníků agentury z české trestní jurisdikce, jenom jejich zbavení imunity je podmíněno souhlasem vedoucího Evropské obranné agentury, nikoliv tedy ředitele afilace. Spory o zbavení imunit rozhoduje Rada Evropské unie. Podle úmluvy je vedoucí agentury povinen zbavit pracovníka imunity vždy, pokud by imunita bránila výkonu spravedlnosti a nebyly by tím dotčeny zájmy agentury.

Je nesporné, že předání rozhodnutí o zbavení imunity na orgány mimo strukturu České republiky je neobvyklé. Ale není přímo v rozporu s českým právním řádem.

Přes tyto výhrady doporučuji, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s ratifikací uvedeného rozhodnutí zástupců vlád, protože vytvoření podmínek pro činnost agentury je v zájmu našeho členství v Evropské unii. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní přihlášku pana poslance Stanislava Fischera.

 

Poslanec Stanislav Fischer: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, musím říci, že jsem byl dosti zklamán vystoupením pana ministra při jeho předkládacím vystoupení, protože bych očekával, že ve svém vystoupení se dotkne také jiných okolností, které mají k tomuto tématu vztah a které považuji za mnohem podstatnější než samotné toto rozhodnutí.

Česká vláda během veškerých jednání o zřízení Evropské obranné agentury vyjadřovala podporu jejímu zřízení, neboť ji považuje za vhodný přínos k rozvoji obranných schopností Evropské unie. /Cituji z předkládací zprávy./ Nyní je tato agentura již zřízena a před námi stojí jen velmi dílčí otázka, zda přiznat jejím pracovníkům v České republice v podstatě diplomatické výsady a imunity. Toto nebudu rozebírat, to již učinil pan ministr a podrobně ještě pan zpravodaj. S tím nelze než souhlasit.

Jak početná ale bude tato komunita, která bude u nás nebo i v jiných zemích, jakým způsobem je ustavena stejně jako zásady a principy její práce ale v předloženém materiálu, který jsme dostali, nejsou popsány.

Podle deklarovaných záměrů by činnost agentury měla příznivě ovlivnit rozvoj výzkumu, vývoje a výroby v českém vojenském a přidruženém průmyslu. Hodně bude ale záležet na tom, kdo a jak bude práci agentury řídit jak v jejím centru, tak i v národních složkách. Po známých zkušenostech s některými "strategickými investory" ze zahraničí, viz příklad Aero Vodochody, se nemohu zbavit dojmu, že nelze vyloučit ani opačný, tj. negativní vliv na české instituce v této oblasti jako snahu o likvidaci konkurence, vytěžení výsledků výzkumu a vývoje v zájmu zahraničních firem apod.

Otázkou pro mne zůstávají též rozhodovací pravomoci a kontroly přijatých opatření této nadnárodní instituce. Chtěl jsem se s tím blíže seznámit, s fungováním této složky u nás, a proto jsem hledal vlastní právní základ, kterým je společná akce Rady 2004/551/SZBP, tj. společná zahraniční a bezpečnostní politika ze 12. července 2004. Překvapilo mě, že jsem nemohl najít český text. Nakonec asistentka našla text slovenský.

Poprosil bych pana předsedu, zda je možné, abych zde ocitoval z tohoto úředního slovenského textu několik krátkých výňatků.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Domnívám se, že to není poprvé, co zde zněla slovenština.

 

Poslanec Stanislav Fischer: Děkuji. Podle stanov je jednacím jazykem rodný jazyk, ale na Slovensku jsem byl deset let zaměstnán, takže snad to nepokazím.

Už v úvodu dokumentu, který byl opublikovaný v Úradnom vestníku Európskej únie, se praví hned jako první odstavec: Európska rada na zasadnutí v Solune 19. a 20. júna 2003 poverila príslušné útvary Rady prijatím opatrení potrebných na vytvorení medzivládnej agentúry v oblasti rozvoja obranných kapacít výskumu, nadobúdania a výzbroje v priebehu roku 2004. - Tady si povšimněte, že toto opatření nepřijal žádný parlament, ale zde rozhodli úředníci. Příslušné útvary Rady přijaly opatření a nám jako parlamentu se svěřuje, že se můžeme vyjádřit k výsadám a imunitám. Myslím si, že jestliže už úředníci někde v centru Evropské unie rozhodli o zřízení evropské agentury, mohli rozhodnout i o výsadách a imunitách a nemuselo to přijít do našeho parlamentu. Proč tuto tichou proceduru prolomila Velká Británie, jak se uvádí také v důvodové zprávě, kterou jsme dostali, by mohl snad vysvětlit pan ministr.

Když se budeme dívat do textu, najdeme tam i jiné zajímavosti. V předkládací zprávě se například praví, že výzkum, na kterém se podle zájmu budou podílet jednotlivé země, bude financován z rozpočtu Evropské unie. Ale nikde se nepraví, že v základním textu, tedy v přijatém opatření - společná akce Rady - článek 13, to je všeobecný rozpočet, odstavec 8: Príjmy sa skladajú z rôznych príjmov - není specifikováno jakých, b) príspevkov, ktoré platia zúčastnené členské štáty agentúry podľa stupnice hrubého národného dôchodku. - To znamená, že kromě řádného příspěvku do Evropské unie, se kterým jsme seznámeni, budeme platit ještě další výdaje na tuto Evropskou obrannou agenturu. Přičemž v článku 16 je už dán i kalendář:

***




Přihlásit/registrovat se do ISP