Neautorizováno !
(16.50 hodin)
(pokračuje Feber)
Senát se proto domnívá, že původní znění návrhu, podle kterého soud ustanoví opatrovníka pro řízení o způsobilosti k právním úkonům zpravidla z řad advokátů - v bodu 5 návrhu - skýtalo vhodnější poskytnutí ochrany práv dotčených osob. Ze stejných důvodů také ustanovování opatrovníka soudem pro řízení detenční bez upřednostňování advokátů těchto nesporných řízení, podle původního znění bodu 15 návrhu, než byl projednáván výbory v Poslanecké sněmovně, se Senátu jeví jako mnohem vhodnější a pro vyšetřovaného užitečnější.
Dále podle platné právní úpravy může soud na návrh znalce nařídit vyšetřování ve zdravotnickém zařízení, a to na dobu maximálně tří měsíců, o čemž se už paní poslankyně zmiňovala. Navrhuje se nyní zkrácení této doby maximálně na šest týdnů. Senát je názoru, že ke zkrácení dochází na úkor kvality znaleckého lékařského posudku. Na jedné straně nově budeme kvalitu soudního řízení hlídat dozorováním státního zastupitelství, což je, a proti čemuž Senát nenamítal, nový bod 1 návrhu, tedy úprava § 35 občanského soudního řádu v odst. 4, na druhé straně však zkracujeme lhůty pro řádné lékařské sledování a vyšetřování.
Senát proto v daném případě navrhuje zachovat platný právní stav, neboť má za to, že pro zkrácení doby pro takové vyšetřování zde nejsou dostatečné argumenty. To znamená vypuštění bodu 7.
Nyní k části druhé - změna zákona o advokacii. V § 1 odst. 2 zákona o advokacii je stanoveno, co se rozumí poskytováním právní služby advokáta. Činnost opatrovníka pro řízení lze pod tam uvedený výčet subsumovat už nyní. Proto není důvod obecnost tohoto ustanovení narušovat vložením nového textu, který by se týkal speciálně opatrovníka pro řízení. Vzniká totiž důvodná obava precedentu pro nedokončené doplňování řady dalších konkrétních advokátních činností.
Protože ke změnám týkajícím se části druhé došlo až v rámci druhého čtení, nebyla tato problematika řádně projednána v příslušných výborech Poslanecké sněmovny, a přestože se jedná o vážný zásah do zákona o advokacii - zde se mají na mysli především změny vnitřní organizace České advokátní komory - schází například stanovisko vlády. V ústavněprávním výboru Senátu k této otázce náměstek ministra spravedlnosti navíc deklaroval připravenost vlády řešit danou problematiku samostatnou novelou zákona o advokacii.
Senát je přesvědčen, že změny zákona o advokacii s výjimkou právě zmiňované, avšak nikoliv nutné změny § 1 odst. 2 zákona o advokacii, nesouvisí s danou problematikou a že by tak závažné změny měly projít důkladným legislativním procesem. Navrhuje proto dosavadní část druhou vypustit. V souvislosti s tím je upravena účinnost v nově označené části druhé, což je poslední bod senátních změn.
Dámy a pánové, takto upravený poslanecký návrh občanského soudního řádu ve věcech řízení o způsobilosti k právním úkonům a detenčních je normou velmi vyváženou a pozitivně přispěje k naplnění aktuálních potřeb v této oblasti. Prosím vás proto o schválení této předlohy ve znění, jak vám ji Senát předložil. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane senátore. Přihlášky do rozpravy nemám. Nikdo se nehlásí, takže rozpravu končím. Poté co se zeptám, zdali hodlá paní poslankyně Rujbrová vystoupit, a po zjištění, že tomu tak není, vás zvu všechny do jednací síně, a to proto, abychom mohli přistoupit k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Připomínám, že k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 725/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 725/6."
Přistoupíme k hlasování s pořadovým číslem 33. Kdo s usnesením souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Hlasování skončilo. Hlasovalo 189 poslanců, pro bylo 31, proti 79. Senátní verze nebyla přijata.
Nyní budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu. K přijetí tohoto usnesení je ovšem zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy 101 poslance.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 725/5."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 34. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Hlasování skončilo. Hlasovalo 188 poslanců, pro bylo 182, jeden byl proti. Návrh usnesení byl přijat.
Děkuji panu senátorovi i paní poslankyni. Končím tento bod.
Nyní se budeme věnovat bodu
6.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
/sněmovní tisk 877/3/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy jako usnesení. Jeho usnesení jsme obdrželi jako tisk 877/4. Vítám paní senátorku Danielu Filipiovou.
Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu, k předloženým pozměňovacím návrhům, vyjádřil místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Pana ministra Martínka prosím, aby pana místopředsedu vlády nemeškal. Máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, paní senátorko, v následujícím bodu našeho jednání se opětovně vracíme k novele zákona o zaměstnanosti. Jde o návrh, který Poslanecká sněmovna již projednala a schválila ve třetím čtení. Nyní byl vrácen Senátem.
Domnívám se, že není nutné se k této novele vracet v podrobnostech. Jenom připomenu, že jde o novelu zákona o zaměstnanosti v ustanovení § 13 zakazujícím tzv. švarcsystém neboli zaměstnávání na živnosťák. Novela vylučuje pochybnosti o tom, že osoby samostatně výdělečně činné, například živnostníci, mohou bez hrozby sankce plnit činnosti, které mají zahrnuty v předmětu činnosti a které jim svěří právnická nebo fyzická osoba. Tyto práce budou moci pro zadavatelské firmy vykonávat i v případě, že nebudou mít vlastní zaměstnance.
Senát vůbec nevzal v úvahu, že nová právní úprava, jak ji přijala Poslanecká sněmovna, je ve vztahu k podnikatelské sféře mnohem vstřícnější a jednodušší a odstraňuje veškerá kritická místa, k nimž se právě podnikatelé nesouhlasně vyjadřovali. Novela umožní každému živnostníkovi, že může s jinou firmou bez obav uzavírat obchodní a podnikatelské vztahy, pokud provozování svěřené činnosti bude naplňovat znaky podnikání.
***