Neautorizováno !
(17.50 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, registruji návrh pana poslance Tomíčka. Nikdo další se nehlásí, takže rozpravu končím. Pan ministr nehodlá vystoupit se závěrečným slovem, nebo hodlá? Není třeba. Paní zpravodajka, chce-li. (Nechce.)
Pan poslanec Schwippel říká, že se připojí k návrhu na vrácení navrhovateli k dopracování. Jak se ta věc má v tuto chvíli?
Poslankyně Veronika Nedvědová: Já si dovolím mimo návrh vrátit tuto předlohu předkladateli k dopracování ještě přikázat k projednání zemědělskému výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. To navrhuje i organizační výbor, takže jste v zákrytu - vzácně. Protože je návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, tak já zazvoním, pozvu všechny, kteří chtějí o této věci hlasovat, ke strojům.
Dámy a pánové v hlasování, které má pořadové číslo 50, rozhodneme o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Hlasování číslo 50 je zahájeno. Kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo, hlasovalo 122 poslanců, 31 pro, 75 proti. Tento návrh nebyl přijat.
Přistoupíme k návrhům na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. V rozpravě zazněl návrh na přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Další návrhy?
Pokud nejsou, rozhodneme v hlasování číslo 51 o přikázání zemědělskému výboru. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo, hlasovalo 124 poslanců, 101 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Nyní rozhodneme o přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 52. Kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo, hlasovalo 124 poslanců, 80 pro, 13 proti. I tento návrh byl přijat.
Přikázali jsme tuto předlohu dvěma výborům - a přestože vidím, že paní zpravodajka chce ještě něco říci? Nechce, tak jí poděkuji za její činnost, stejně tak panu ministru Petru Zgarbovi. Končím první čtení této předlohy.
Budeme se věnovat bodu
41.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb.,
o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 957/ - prvé čtení
Z pověření vlády návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Pane ministře, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban: Pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych uvedl vládní návrh novely zákona o regulaci reklamy, který je předkládán hlavně z důvodu nutnosti sladit českou právní úpravu regulace reklamy s nově přijatými předpisy ES vztahujícími se k této oblasti.
Předloženým návrhem dochází k transpozici několika směrnic Evropských společenství nebo jejich částí do národní právní úpravy. Jedná se o směrnici 2003/33/ES, upravující regulaci reklamy na tabákové výrobky a sponzorství související s tabákovými výrobky, dále o směrnice 2001/83/ES a 2004/27/ES, které upravují problematiku humánních léčivých přípravků včetně omezení reklamy na tyto přípravky a o směrnici 2004/28/ES, která se týká veterinárních léčivých přípravků a zavádí regulaci reklamy pro stanovené veterinární léčivé přípravky. Transpozice příslušných částí směrnic k humánním léčivým přípravkům byla provedena v součinnosti s Ministerstvem zdravotnictví. Ustanovení směrnice 2004/28/ES vztahující se k reklamě na některé veterinární léčivé přípravky byla provedena v součinnosti s Ministerstvem zemědělství.
Dále návrh obsahuje i několik ustanovení, která vyplynula z nutnosti odstranit nedostatky stávající právní úpravy, například v souvislosti s přijetím zákona o soudním řádu správním. Bylo třeba jednoznačně upravit problematiku opravného prostředku proti rozhodnutím orgánů dozoru o uložení sankce. Obdobně i oblast ukládání sankcí bylo nutno upravit v souladu se zásadami správního trestání ve smyslu usnesení vlády číslo 162/2002.
Do návrhu je rovněž doplněna upřesňující úprava reklamy uvádějící zvláštní nabídku, tedy chcete-li, výprodejní akce. Účelem tohoto upřesnění je vymezit jednoznačná pravidla pro reklamu na výprodejní a podobné akce tak, aby nedocházelo k situacím, které jsou nepříjemné pro zákazníky. Návrh úpravy v této oblasti vychází z chystané směrnice Evropského společenství k nekalým obchodním praktikám, která by měla být v nejbližší době schválena příslušnými evropskými institucemi.
Účinnost zákona předpokládáme, vážené paní poslankyně, páni poslanci, k termínu 31. července 2005, a to shodně s termínem pro transpozici směrnice 2003/33/ES k reklamě na tabákové výrobky.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Milanu Urbanovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Sehoř.
Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, trošku mě překvapilo, že jsem dostal za úkol tento zákon, nicméně snad se s tím nějak srovnám.
Novela zákona o regulaci reklamy řeší zapracování příslušných předpisů ES. V poznámce pod čarou v tom zákoně jsou vyjmenovány všechny směrnice a články, kterých se to týká.
U humánních léčivých prostředků se snižuje počet osob spadajících pod pojem odborníci. Nadále pod tento pojem patří jen ti, co léčivé přípravky předepisují či vydávají, nikoliv ti, co zdravotní péči poskytují. Řeší se tzv. reklama uvádějící zvláštní nabídku, což má více chránit zákazníky. Nově se zakazuje sponzorování akcí souvisejících s tabákovými výrobky, které mají přeshraniční účinek, a rozšiřuje se definice reklamy na tabákové výrobky. Definují se osoby - tzv. profesionálové - na které se zákaz reklamy nevztahuje. Ruší se zákaz reklamy na homeopatika, ruší se zákaz uvádět v reklamě některé vymezené léčivé indikace. Nově bude moci reklama léčivých přípravků zaměřená na širokou veřejnost uvádět v reklamě údaj o jeho registraci. Obchodní zástupci musí nově předávat stanovené informace o významných skutečnostech, o kterých se dozvěděli. Bezplatný rozsah pohoštění na seminářích odborníků se rozšiřuje o ubytování. Ruší se speciální úprava reklamy na zdravotnické prostředky.
***