Neautorizováno !


 

(15.30 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

A já věřím, že nebude snaha odmítnout tento návrh zákona, který je podobným zákonem, který přijímají i ostatní evropské země, naposledy ho přijalo Rakousko, v Holandsku se chystá podstatné zpřísnění sankcí za porušování předpisů na silnicích a předpokládám, že také stav v České republice by měl vést k tomu, aby policie dostala do ruky účinnější nástroj pro omezení bezohlednosti řidičů v provozu na pozemních komunikacích. Děkuji vám za podporu tohoto návrhu.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře, za úvodní slovo. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 833/1 a prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Miloslav Kala. Máte slovo.

 

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, pane předsedo. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Ing. Šimonovského, zpravodajské zprávě poslance Miloslava Kaly a po obecné a podrobné rozpravě přijal usnesení, kterým - za prvé - doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit tisk 833 s pozměňovacími návrhy obsaženými v tisku 833/1. Dále pověřil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání, a pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny.

Domnívám se, že je skutečně nadbytečné teď vést meritorní debatu. Hospodářský výbor se velmi detailně zabýval několika stovkami pozměňovacích návrhů. Projednávání tohoto tisku probíhalo na několika schůzích hospodářského výboru a domnívám se, že tento tisk je způsobilý k tomu, aby prošel druhým čtením. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji zpravodaji. Teď otevírám obecnou rozpravu, do které mám pouze dvě písemné přihlášky. Mám tady přihlášku pana poslance Václava Votavy a Davida Šeicha, a jestli jsem to správně četl, tak všechny ty přihlášky ostatní jsou do rozpravy podrobné. Pokud jsem zapomněl někoho, kdo se ještě hlásil do obecné rozpravy, ať se přihlásí, ale já jsem to vytřídil tak, že do obecné rozpravy je pouze pan poslanec David Šeich a první Václav Votava.

Otevírám obecnou rozpravu a prosím pana poslance Votavu, aby se ujal slova jako první.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, v krátké době je to již podruhé, co tato Sněmovna projednává tak zásadní novelu, jako je novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. S odstupem času lze zamítnutí původního návrhu této novely v listopadu loňského roku hodnotit jistě různě. Text návrhu zákona bude určitě v průběhu projednávání patrně ještě upraven některými z mnoha předložených pozměňovacích návrhů. Bude tedy na této Sněmovně, aby zvážila, který z těchto pozměňovacích návrhů je odůvodněný, který je pouze účelový. Vždy by se však Sněmovna myslím měla řídit tím - a to při hlasování o konkrétním pozměňovacím návrhu a upřednostnit právě ten pozměňovací návrh, který přispěje ke zvýšení bezpečnosti provozu na našich komunikacích.

Jsem přesvědčen, že takovými návrhy mohou být bezesporu několikrát již ve Sněmovně projednávané návrhy, jako je návrh přísnějšího postihu osob, které řídí motorové vozidlo pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky, jako jsou drogy, léky apod., nebo návrh přísnějšího postihu řízení motorových vozidel osobami bez příslušného řidičského oprávnění, tedy bez absolvování autoškoly. Oba tyto mé pozměňovací návrhy schválil na svém jednání i hospodářský výbor.

Problematika upravená v obou citovaných pozměňovacích návrzích není, jak jsem již zmínil, nová, zdaleka není prvním pokusem o reflexi a s ní spojenou snahu o důraznější postih společensky nebezpečných jevů na pozemních komunikacích. Ohrožení, v nejzazším případě dokonce ztráty na životech, zdraví, majetku právě lidmi, kteří řídí motorová vozidla pod vlivem návykových látek, stejně jako řízení dopravních prostředků bez řidičského oprávnění, jednoznačně vyžadují nový a trvalý legislativní zásah, který by obě tato společensky nebezpečná jednání spravedlivě také stíhal. Ve světle výstupů z dopravně bezpečnostních akcí za uplynulé období posledního roku se prokazatelně a jasně ukazuje, že oba případy, které jsem vzpomenul a na něž tyto pozměňovací návrhy dopadají, jsou delikty velice časté a vykazující spíše nárůst nežli pokles.

V uplynulém roce jsem na plénu této Sněmovny také předložil návrh omezení řízení motorových vozidel v provozu na pozemních komunikacích osobami, které nikdy nezískaly řidičské oprávnění požadované skupiny nebo podskupiny. Tak jako tehdy, i nyní navrhuji takové jednání koncipovat jako nový trestný čin. Také k tomuto mému legislativnímu námětu vydal hospodářský výbor své souhlasné doporučení a já za něj děkuji.

Dámy a pánové, nemine den, aniž by motorové vozidlo řídila osoba pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, aniž by vlastnila třeba i řidičské oprávnění. V živé paměti určitě máme i tragické nehody, o nichž nás dnes a denně informují právě sdělovací prostředky. Pokud vás takováto situace netěší, a já věřím, že vás netěší, prosím o zpřísnění postihu takovéhoto jednání nezodpovědnými lidmi.

Jsem přihlášen i do podrobné rozpravy a v podrobné rozpravě bych si potom dovolil předložit jeden pozměňovací návrh, který, jak se domnívám já, by i mohl výrazně přispět ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci za jeho příspěvek. Tím dalším přihlášeným do rozpravy obecné je pan poslanec David Šeich, takže ho prosím, aby i on přednesl svůj příspěvek v rámci obecné rozpravy.

 

Poslanec David Šeich: Vážený pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, mrzí mě, že musím vážené kolegy a kolegyně z Poslanecké sněmovny již poněkolikáté obtěžovat svými argumenty, které měli možnost v tomto sále již vyslechnout. Mohu však slíbit, že tyto argumenty se pokusím podat pouze heslovitě a ve zkratce, a jsou to argumenty, které mě vedou k tomu, že nemohu tento návrh zákona podpořit. A musím tyto argumenty také zopakovat proto, že pan ministr dopravy s tímto návrhem, odmítnutým touto Poslaneckou sněmovnou, do této Poslanecké sněmovny v nepříliš změněné verzi stále dochází a stále tento zákon velmi silně prosazuje.

Těch důvodů je několik a zmíním jen ty nejpodstatnější z nich.

Návrh zákona je totální rezignací na kvalitní a důslednou práci policie. Kvalitní a důsledná práce policie v mezích stávajících pravidel, stávajících předpisů je dostatečným nástrojem zvýšení bezpečnosti na českých silnicích. Tento zákon na tuto kvalitní a důslednou práci policie rezignuje a snaží se tuto práci nahradit legislativní cestou. Policisté na silnicích se však tímto návrhem zákona nezmění, nevymění a nebudou důsledněji a kvalitněji svou práci vykonávat. Budou to ti, kteří budou kontrolovat vymáhání tohoto předpisu, a budou ti stejní, a již v této chvíli mají dostatečné nástroje ve svých rukou, aby bezpečnost na českých silnicích zvýšili. Proto je z mého pohledu tento návrh totální rezignací na kvalitní a důslednou práci policie.

Argument druhý. Pan ministr do značné míry sleduje svou osobní kampaň tímto návrhem zákona, se kterým velmi významně spojil svou prestiž, s projitím či neprojitím tohoto zákona, o čemž svědčí jeho opakované předložení do Poslanecké sněmovny. Tvrdím proto, že návrh zákona je spíše hrou mediální nežli reálnou snahou zvýšit bezpečnost na českých silnicích.

A argument třetí. Zákon bude spíše šikanózním instrumentem na řidiče, kteří vyjíždějí častěji na silnice a kteří používají vozidlo k výkonu svého povolání. Sankcionuje spíše četnost než skutečné možnosti ovlivnění chování řidiče k tomu, aby se choval bezpečněji na českých silnicích.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP