Neautorizováno !
(15.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za vaši zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku, ale vidím přihlášku pana poslance Karla Vymětala, který má tedy slovo jako první v rámci obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, vážená vládo, vláda předložila takovou zdánlivě malinkou novelku, která vypouští ze zákona pouze sedm slov, ale svým dopadem je velmi významná. Exportní garanční a pojišťovací společnost, které se týká ta novelka, svým vývojem od založení poskytuje pojišťovací služby exportérům se státní podporou a současně pro komplexnost služeb v minulosti začala poskytovat i komerční pojištění exportérům. To komerční pojištění se týká zejména malých a středních podniků. Jde o pojišťování krátkodobých úvěrů a byl to i tlak hospodářského výboru, aby EGAP tyto služby poskytoval tak, aby měli tito exportéři služby komplexní.
Podle podmínek Evropské unie bylo nutné přísně účetně oddělit obě činnosti, aby komerční pojištění nebylo nedovoleně využíváno ke skryté státní podpoře. Koneckonců je to konstatováno i v důvodové zprávě, že takovýto požadavek z orgánů Evropské unie je. Toto oddělení účetnictví je tedy minimálním požadavkem a bylo v minulosti v EGAP provedeno.
V roce 2002 přišla vláda s novelkou téhož zákona, kdy chtěla provést další krok ve vývoji EGAP, a to zavedení možnosti založení dceřiné společnosti EGAP, do které by bylo vyčleněno komerční pojišťování. Já jsem tehdy při této novelce měl velké pochybnosti o tom, aby to nebyl první krok, který by znamenal rozdělení tohoto jednoho subjektu, který poskytuje komplexní služby exportérům, na dva subjekty, čímž by se komfort zhoršil, a navíc jsem měl obavy, že by to mohl být krok k privatizaci právě té vzniklé dcery a z toho plynoucí finanční dopady do pojišťování se státní podporou, to znamená riziko zvýšení potřeby státní podpory. Nakonec jsem ustoupil u této novelky tehdy v roce 2002, a to proto, že do zákona bylo vloženo, že EGAP musí být většinovým společníkem dcery nejen při založení, ale po celou dobu. Tak je to dnes napsáno v zákoně.
Nyní vláda přichází s návrhem, aby právě tato pojistka, že EGAP musí být většinovým vlastníkem dcery, byla vypuštěna a aby tak byly vytvořeny podmínky pro odprodej většinového podílu, eventuálně celého podílu. A ještě se uvádí, že výnos by měl být použit k posílení vlastních zdrojů EGAP s dopadem na snížení státní dotace do fondů EGAP.
Já to považuji za neskutečný návrh už jen proto, že by - samozřejmě, rozumím tomu - jednorázově sice fondy byly posíleny, ale do budoucna už nikdy, už jen ze státního rozpočtu. Navíc vidím problém v tom, že by komfort služeb poskytovaných podnikatelům utrpěl, protože oba druhy pojištění by nezajišťoval jeden právní subjekt, ale dva zcela samostatné a cizí subjekty. Pro ilustraci bych chtěl ještě uvést, že v současné době činí z objemu pojištění EGAPem zhruba to komerční pojištění cca 80 % objemu a pojištění se státní podporou jen 20 %, takže mně se v této souvislosti nabízí i otázka, co potom z EGAP zbude a jak silný asi bude, o tom netřeba pochybovat.
Dámy a pánové, z těchto všech důvodů navrhuji v prvém čtení zamítnutí předloženého vládního návrhu zákona. Nenavrhuji vrácení k přepracování, protože na tom není co přepracovávat. To prostě buď zamítneme, anebo budeme privatizovat dceru se všemi důsledky, o kterých jsem hovořil.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Ptám se na další přihlášku do rozpravy. Není, končím obecnou rozpravu.
Zeptám se na případná závěrečná slova. Není o ně zájem, proto přivolám naše kolegy, protože je před námi hlasování nejprve o návrhu na zamítnutí, tak jak přednesl tento návrh pan kolega Karel Vymětal, který zároveň žádá o to, abych vás odhlásila, což činím. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, a jakmile se tak stane, domnívám se, že budu moci zahájit hlasování o návrhu na zamítnutí.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 170. Táži se, kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu zákona.
Prohlašuji ale toto hlasování za zmatečné, protože pan ministr avizoval, že není schopen se přihlásit, čili budeme opakovat hlasování ještě jednou. Já vás prosím, abyste se ještě zaregistrovali a zkontrolovali, zda je vše v pořádku.
Zopakuji, že padl návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona.
O tomto návrhu na zamítnutí rozhodneme v hlasování s pořadovým číslem 171, které jsem zahájila. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování s pořadovým číslem 171 z přítomných 138 pro 36, proti 70. Tento návrh nebyl přijat.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? O slovo se hlásí pan poslanec Karel Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, navrhuji přikázání samozřejmě hospodářskému výboru, protože to není jen finanční záležitost, ale má to bezprostřední dopad na podnikatelské prostředí. Takže přikázat hospodářskému výboru.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za tento návrh. Táži se, zda má někdo návrh na další přikázání výboru. Není tomu tak, přistoupíme k hlasování.
Nejprve rozhodneme o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 172 a táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování s pořadovým číslem 172 z přítomných 144 pro 133, proti 6. Návrh byl přijat.
Dalším hlasováním rozhodneme o přikázání výboru hospodářskému.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 173. Táži se, kdo je pro tento návrh na přikázání hospodářskému výboru. Kdo je proti?
V hlasování s pořadovým číslem 173 z přítomných 145 pro 86, proti 24. Také tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že návrh jsme přikázali k projednání výboru rozpočtovému a výboru hospodářskému. Končím projednávání bodu číslo 49, sněmovní tisk 30. Děkuji jak panu ministrovi, tak také panu zpravodaji.
Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je bod číslo
50.
Návrh poslanců Jitky Gruntové, Kateřiny Konečné, Radko Martínka
a Karla Šplíchala na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 245/2000 Sb.,
o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech
a o dnech pracovního klidu, ve znění zákona č. 101/2004 Sb.
/sněmovní tisk 905/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 905/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedla paní poslankyně Jitka Gruntová. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.
***