Neautorizováno !


 

(18.00 hodin)
(pokračuje Kasal)

Prosím o chvíli strpení. (Pan poslanec Doktor není přítomen v sále.) Pan poslanec Doktor ladí formu, přijde vzápětí. Už je zde.

 

Poslanec Michal Doktor: Dámy a pánové, já budu ještě stručnější než ministr financí. Myslím, že Poslanecká sněmovna by měla maximálně využít čas, který dostala na projednávání tohoto tisku. Sjednocení dohledu nad finančními trhy, resp. přechod některých kompetencí týkajících se dozoru nad segmentem družstevních záložen, resp. peněžního družstevnictví, by mělo přejít do kompetencí České národní banky, alespoň podle toho, jak byl nastaven rozpočet Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami k 1. 7. letošního roku.

Upozorňuji na určité riziko finančního nedostatku, které může vzniknout v provozu Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami, protože těm z vás, kteří jsou si schopni připomenout či vzpomenout na atmosféru projednávání rozpočtu právě tohoto úřadu, projednávali jsme povinný příspěvek jednak se zpožděním, ale také s tím, že základním limitním parametrem bylo ukončení činnosti Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami k pololetí tohoto roku. Z tohoto pohledu tedy pomyslně zvedám prst a vznáším výtku vůči panu ministru financí, protože tento sněmovní tisk projednáváme s určitým zpožděním, a váhám, zda nemám navrhnout zkrácené projednávání, ale to si myslím, že je zřetelně na úvaze především předkladatele.

Doporučuji tento sněmovní tisk projednat a propustit do režimu druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám jednu přihlášku a ta je od pana poslance Svatomíra Recmana, takže v tuto chvíli bude hovořit právě on.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se stručně zmínil k některým aspektům spojení regulačních orgánů. Já jsem přesvědčen o tom, že vláda vzala věc za správný konec, že je potřeba vnést trochu efektivnosti a kvality do dozorových orgánů, které budou dohlížet nad finančními trhy. Jsem si vědom, že v současné době neexistuje jednotná komplexní evropská legislativa, která upravuje institucionální formu regulačních a dozorových orgánů nad finančními trhy. Přesto si myslím, že jde v trendu, který v Evropské unii je příznivý těmto dozorovým orgánům, a to je určitý trend sjednocování institucí do instituce jediné.

Vládní návrh řeší tuto situaci v České republice ve dvou krocích. Já když jsem prostudoval tento návrh zákona, jsem si položil otázku, jestli nastanou nějaké úspory, jaká budou pozitiva či negativa tohoto návrhu. Jsem přesvědčen o tom, že sloučením ve dvou krocích těchto dozorových orgánů do jedné instituce, bude dosaženo lepší kvality v činnosti dozorových orgánů, může v rámci synergického efektu dojít i k úsporám pracovních sil, ekonomiky, svým způsobem se tam implementují i směrnice Evropské unie. Jsem však přesvědčen o tom, že tyto úspory a tyto pozitivní trendy se spíše projeví v delším časovém horizontu než v nějakém bližším horizontu několika měsíců nebo let.

Z tohoto pohledu bych se rád dotkl dvou nebo tří spornějších bodů, u kterých jsem přesvědčen, že je třeba se jich v prvním čtení dotknout, a chtěl bych případně požádat pana ministra financí o odpověď.

První problematika se dotýká personalistiky, to znamená vnímám, že v současné době v dozorových orgánech je určitý nesoulad v odměňování pracovníků těchto orgánů. V Komisi pro cenné papíry a na Ministerstvu financí se odměňování řídí zákonem o platech a stanovenými tarify, zatímco v České národní bance nikoliv. Tady bych se chtěl pana ministra zeptat, jestli tato problematika se bude řešit ještě v rámci první etapy, či jestli bude řešena v rámci druhé etapy, to znamená, kdy se dva dozorové orgány potom sloučí v jeden.

Ještě jedna problematika, o které si myslím, že je aktuální, a která se dotýká i finanční stránky sjednocení, konkrétně zadlužení Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami a zadlužení zajišťovacího fondu. Jistě si vzpomenete, že při projednávání rozpočtu Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami jsme byli v situaci, kdy družstevním záložnám se vypomáhalo ze státního rozpočtu, aby vůbec úřad mohl fungovat, aby mohl být funkční. Tento dluh bude převeden do nového orgánu. Obdobným způsobem jsme vypomohli, a to dokonce dvakrát, Zajišťovacímu fondu družstevních záložen, kdy ze státního rozpočtu jsme pomohli zajišťovacímu fondu částkou ve výši 8 miliard Kč, a to návratnou finanční výpomocí.

Státní dluhopisový program, který byl při této příležitosti vypsán, projednán a schválen, a z něho vyplývá, že splatnost státních dluhopisů zajišťovacího fondu zpět ke státnímu rozpočtu je stanoven na roky 2021 a 2022. Jsem si vědom toho, že 8 miliard Kč je nemalá částka. Období let 2021 a 2022 je období, kdy skutečně již nebudu v Poslanecké sněmovně. Pokud budu živ a zdráv, budu si užívat zaslouženého důchodu. Nicméně jsem pro to hlasoval a rád bych požádal pana ministra financí o vyjádření, jakým způsobem je tato situace ošetřena, neboť předpokládám, že nová instituce bude ctít rozhodnutí Poslanecké sněmovny a návratnou finanční výpomoc, tak jak je schválena zákonem, vrátí. Nicméně není mi jasné ošetření, které jsem nenašel v návrhu zákona.

Nemám další připomínky k tomuto návrhu zákona. Podporuji jeho projednání v prvním čtení a postoupení do druhého čtení. Spíše bych ještě požádal - předpokládám, že návrh zákona bude přikázán k projednání rozpočtovému výboru - jestli by mohl být přikázán k projednání také stálé komisi Poslanecké sněmovny pro bankovnictví, která se uvedenou problematikou zabývá a která byla speciálně k tomuto účelu zřízena Poslaneckou sněmovnou.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Recmanovi. Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Ptám se, zdali hodlá vystoupit pan ministr. Ano, je tomu tak.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, já jsem si vědom toho, že bude třeba skutečně využít projednávání v rozpočtovém výboru, abychom doladili všechny návaznosti, zejména k předpokládanému datu účinnosti zákona.

Přirozeně jsem připraven vést debatu i o předpokládané druhé fázi integrace včetně toho, jakým způsobem předpokládáme budoucí uhrazení pohledávky, která existuje mezi státem a fondem družstevních záložen. My jsme hledali takové řešení, abychom do budoucna existencí tohoto závazku nepodlomili existenci sektoru družstevních záležen v České republice, čili naším cílem je do značné míry minulost oddělit od budoucnosti. Platí, že tento závazek zde do budoucích let existovat bude.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pan zpravodaj, předpokládám, nehodlá vystoupit.

Připomenu, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru a pan poslanec Recman navrhuje, aby se tímto materiálem zabývala také stálá komise pro bankovnictví. O obou návrzích rozhodneme hlasováním.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP