Neautorizováno !
(16.40 hodin)
(pokračuje Šojdrová)
Proto podporuji, aby návrh byl propuštěn do druhého čtení. Myslím si, že by bylo vhodné, aby také poslanci výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu se seznámili se sociální problematikou studentů, a proto doporučuji, aby tento návrh byl projednán školským výborem. Navrhuji to tedy jako návrh pro projednání.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji paní poslankyni Šojdrové. To byl tuším poslední příspěvek do obecné rozpravy. Ne, ještě ne. Hlásí se pan poslanec Říman.
Poslanec Martin Říman: Děkuji, pane předsedo, že jste si mě všiml. Nechtěl jsem k tomuto návrhu vystupovat, protože jsem nezaslechl žádný návrh na zamítnutí, což jsem rád. Považuji tento návrh za praktický. Ale donutila mě k tomu asi nechtíc paní kolegyně Šojdrová, protože opakovala již jednou zde řečené, totiž že tento návrh je snad motivován záměry v oblasti školného na vysokých školách.
Já bych doporučoval snést se z těchto ideologických výšin na zem praxe a připomenout nám všem, že jsme také, většina z nás, snad byla někdy mladá a že jsme o prázdninách chodili, asi také většina z nás, na prázdninové brigády. Měsíc jsme někde pracovali a pak za ten měsíc, co jsme pracovali a vydělali si nějaké peníze, tak jsme ten druhý měsíc si něco někde užili. Připomínám to proto, že právní úprava, která platí dnes a o které tady hovořil kolega Bartoš, a nebudu to znova rozebírat, prostě tuto jednoduchou formu trávení dvouměsíčních prázdnin neumožňuje. Naši studenti, třeba středoškoláci, kteří mají skoro osmnáct let, to znamená, ti pravidelně studují, nemají ten volnější režim vysokoškoláků, ti prostě dva měsíce prázdnin takto trávit nemohou, protože mohou pracovat buďto maximálně sto hodin v roce, což je zhruba 14 dní, nebo dvacet hodin týdně, což kdyby si chtěli něco vydělat, tak vlastně celých osm týdnů prázdnin nedělají nic jiného, než na střídačku chodí do práce a nemohou nikam odjet.
Takže i toto je jeden, a řekl bych z mého pohledu klíčový, důvod, proč se vrátit zhruba k tomu původnímu stavu, aby tady bylo možno dva měsíce prázdnin strávit způsobem, který je logický a který i my si pamatujeme: měsíc brigáda, měsíc volno.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ještě se hlásí o slovo pan poslanec Robert Kopecký.
Poslanec Robert Kopecký: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych prosil o ukončení této debaty, protože jestli tato debata bude ještě chvilku pokračovat, tak budou mít studenti nejen po brigádě, ale i po prázdninách.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se, jestli ještě někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Už nikoho nevidím, takže obecnou rozpravu ukončuji.
Závěrečné slovo může pronést ještě pan poslanec Bartoš. Ten může reagovat jako navrhovatel.
Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážená vládo, dámy a pánové, já vás uklidním, budu velmi stručný. Chtěl bych sněmovně poděkovat ze velmi věcnou diskusi, a to napříč politickým spektrem. Teď bych jenom zareagoval na některé poznámky, které zde zazněly.
Paní kolegyně Šojdrová řekla, že by bylo nesystémové zvýhodňovat některé skupiny obyvatel. Svým způsobem má pravdu, nicméně ony už jsou dneska zvýhodněny, například filmový kompars je ve zcela jiném režimu než ostatní lidé. Takže to není první zvýhodnění některých skupin.
Kolega Zeman mluvil o školném. Musím říci, že jsem nikdy žádný zákon, který se týkal školného, který byl předložen v Poslanecké sněmovně, nepředkládal. Já jsem všechny tyto zákony podporoval, ale nebyl jsem nikdy předkladatelem tohoto zákona - prozatím jsem nebyl předkladatelem tohoto zákona, abych to upřesnil. To byla taková poslední poznámka.
Nechci sněmovnu zdržovat. Děkuji za věcnou diskusi a děkuji za to, že jste to pustili do druhého čtení. (Ojedinělý potlesk z pravé části jednací síně.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Slovo má pan poslanec Kalousek, může také shrnout diskusi.
Poslanec Miroslav Kalousek: Pane předsedo, shrnutí bude pouze kvantitativní. Padl jediný návrh, aby kromě rozpočtového výboru se zabýval touto předlohou i výbor pro školství, vzdělání a kulturu.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, takže se budeme pravděpodobně zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Slyšeli jsme další návrh, aby byl tento návrh projednán také výborem pro školství, vědu a kulturu. Myslím, že můžeme přistoupit k hlasování, pokud už nikdo žádný další návrh nemá.
Tady je ještě návrh, aby se to také přikázalo výboru sociálnímu a zdravotnímu. Takže třetí výbor? Návrh nepadl? (Neklid v jednací síni.) To ale nemusí padnout v rozpravě. Myslím si, že je možné, aby i v této chvíli padl návrh. To je první čtení, to může padnout i nyní. Takže jestli pan ministr Škromach navrhuje, aby se projednal také v sociálním a zdravotním výboru, tak ho zařadíme mezi ty výbory, o kterých budeme hlasovat.
Budeme hlasovat o těchto třech návrzích. Vážení kolegové, mám tady návrh vás odhlásit, takže vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se znovu přihlásili.
Nejdřív je tady návrh organizačního výboru přikázat předlohu k projednání rozpočtovému výboru.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro rozpočtový výbor, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 259, přítomno 121 poslanců, pro hlasovalo 114, proti 1. Návrh byl přijat.
Další je návrh nechat předlohu projednat výboru pro školství, vědu a kulturu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento výbor, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Toto hlasování má pořadové číslo 260, přítomno bylo 122 poslanců, pro hlasovalo 74, proti 25. Tento návrh byl také přijat.
A je tu třetí návrh, aby se tím zabýval také výbor pro sociální politiku a zdravotnictví.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro sociální politiku a zdravotnictví, tak stiskne tlačítko a zvedne ruku. A kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má pořadové číslo 261, přítomno je 121 poslanců, pro hlasovalo 59, proti 28, takže tento návrh přijat nebyl.
Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání výboru rozpočtovému a výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Děkuji navrhovateli, zpravodaji a také děkuji za lidskou diskusi, kterou zmínil pan poslanec Bartoš.
Dalším bodem našeho programu je bod číslo
50.
Návrh poslanců Josefa Janečka, Jiřího Hanuše a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 933/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 933/1.
Takže teď poprosím, aby návrh uvedl poslanec Josef Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážené dámy, vážení pánové, kolegové a kolegyně, novelou zákoníku práce, čili novelou, která byla provedena zákonem 436/2004 Sb., došlo ke změnám v oblasti čerpání dovolené na zotavenou. Protože ve zmiňované novele nebylo přechodným ustanovením pamatováno na specifické případy některých zaměstnanců, dopadl zákon nepřiměřeně tvrdě na několik skupin zaměstnanců, kteří přišli o svůj zákonný nárok na dovolenou na zotavenou.
***