Neautorizováno !


 

(17.30 hodin)
(pokračuje Konečná)

Dále rozšiřujeme působnost § 4 týkajícího se reklamy na alkoholické výrobky i na sponzorské aktivity, které samy o sobě nejsou reklamou, ale jejich důsledkem či účelem je přímo nebo i nepřímo reklama na zboží nebo služby vyráběné nebo poskytované konkrétním sponzorem. Takové sponzorství je nově navrhovaným odstavcem 3 zakázáno. Jsme toho názoru, že nově zahrnuté sponzorské aktivity mají efekt srovnatelný s efektem reklamy na alkoholické nápoje samotné, a tak při ponechání sponzorských aktivit mimo rámec regulace může docházet k zásadnímu narušování ochrany psychického a fyzického vývoje osob mladších 18 let. Navíc požadavek regulace sponzorských aktivit zaměřených na různé události, které jsou organizovány pro děti nebo adolescenty, a to bez ohledu na to, zda se tak děje z pozice aktérů nebo jen přihlížejících diváků, je opět obsažen v již zmiňovaném doporučení Rady.

Dovolte mi, vážené kolegyně a kolegové, upozornit na to, že se nebude jednat o omezení či zrušení Gambrinus ligy, tak jak mi to někteří vyčítají, že bychom zrušili fotbal v České republice. Tohoto se toto ustanovení týkat nebude.

V článku 2 jde o zákaz vysílat reklamu na alkoholické nápoje v době od 6 hodin do 22 hodin, tedy ve vysílacím čase, kdy je pravděpodobné, že mezi diváky, respektive posluchači, je nezanedbatelné procento dětí a mladistvých, a tak vyloučit jejich možný negativní vliv na chráněnou skupinu osob mladších 18 let. I Evropská charta o alkoholu řadí mezi základní etické zásady právo všech dětí a adolescentů vyrůstat v prostředí oproštěném od negativních důsledků konzumace alkoholu a v co největší možné míře i od propagace alkoholických nápojů.

Tyto dva velmi podstatné body se podle mého názoru opírají také o analýzu doktora Safra, který v průběhu čtrnácti let v sedmnácti zemích vliv reklamy na spotřebu alkoholu prokázal. Dovolte mi citovat z jeho závěrečné zprávy: "V zemích, v nichž byla zakázána reklama na destiláty, byla o 16 % nižší spotřeba alkoholu a o 10 % nižší výskyt smrtelných úrazů v dopravě než v zemích, kde nebyla reklama omezena. V zemích s úplným zákazem reklamy statistická metoda koriguje vlivy rozdílu mezi zeměmi. Na tyto produkty byla spotřeba nižší o 27 % a smrtelné úrazy v dopravě dokonce o 33 %. Vysoká spotřeba alkoholu v přepočtu na obyvatele je proto prokazatelně spojena s vyšší nemocností, zejména jaterní cirhózou a duševními poruchami."

Existence reklamy na alkoholické nápoje, jak sami uznáváme, jistě není jediným ani rozhodujícím faktorem zvyšujícím spotřebu alkoholu. Přesto by podle mého názoru a názoru předkladatelů bylo jistě na místě zachovat její omezení v situaci, kdy spotřeba alkoholu v České republice prokazatelně roste, a to především u žen a mládeže. Navíc legální propagace propůjčuje konzumaci alkoholu dojem společenského schválení a nezávadnosti, což má zvláštní vliv na mládež ve věku, kdy si osvojuje společenské normy.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, členové vlády, dovolte mi, abych vás požádala o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení. Netvrdíme, že návrh zákona je dokonalý. Jsme vstřícní ke všem námitkám, které se budou týkat úpravy jednotlivých ustanovení týkajících se dejme tomu konkrétního opatření, které je možné v důsledku tohoto zákona změnit. Myslíme si, že tento zákon je potřebný, a je potřebný právě proto, abychom ochránili ty, které nikdo jiný v této republice neochrání.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Tolik paní poslankyně Konečná jako zástupkyně navrhovatelů. Pan poslanec Pleva promluví jako zpravodaj pro prvé čtení.

 

Poslanec Petr Pleva: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych říci, že se ve své zpravodajské zprávě plně ztotožňuji se stanoviskem vlády, která tomuto návrhu vytýká značné nedostatky. Ať už jsou to ekonomické dopady na subjekty, které budou tímto zákazem dotčeny, tak je to samozřejmě velmi problematický záměr zákona, protože skutečnost není tak jednoduchá a tak přímočará, že pouhý zákaz reklamy sníží konzumaci alkoholu. Zde funguje daleko více rodinné prostředí, jisté civilizační stereotypy a podobně než konkrétní reklama, která je spíše směřována do výběru výrobku než k tomu, aby nutila přímo ke spotřebě. Tato reklama, která je zaměřena na přímou spotřebu mladistvými, je ostatně už v našem právním řádu velmi dlouhou zakázána. Taková reklama se nesmí dělat.

Teď bych konkrétněji k některým ustanovením. Pokud jde o část první, kde se zakazuje sponzoring akcí, které jsou určeny pro osoby mladší 18 let, toto ustanovení je velmi problematické nejen dejme tomu kvůli možnému dopadu na to, že pořadatelé těchto akcí budou mít méně peněz, protože stejně nepředpokládám, že když někdo dělá nějakou akci v mateřské školce, že je sponzorem nějaká likérka nebo pivovar, ale spíše k ustanovení, které se týká toho, že jsou to akce určené pro osoby mladší 18 let. Ono je totiž velmi obtížné dokázat, že určitá akce je konkrétně určená pro osoby mladší 18 let, že třeba i na dětský den nemohou přijít i rodiče s dětmi, a pak je to akce určená pro celou rodinu, nikoliv pouze pro osoby mladší 18 let. Myslím si, že toto ustanovení je v podstatě prázdné, nevymáhatelné, dá se velmi jednoduše obcházet, a tudíž to bude jenom jakési deklaratorní ustanovení v našem právním řádu.

Druhá část ovšem, která mění zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a která zakazuje sponzorování firmami, které vyrábějí alkoholické nápoje, a to v době od 6 do 22 hodin, skutečně může být o zákazu Gambrinus ligy. My sice nezakážeme Gambrinus ligu, ale zakážeme ji přenášet v televizi, a tím pádem ji samozřejmě velmi poškodíme. Další a další sportovní přenosy, kde mnohdy jsou takovéto firmy sponzorem. Získání třeba zahraničních práv je podmíněno právě uvedením sponzorského vzkazu. Pokud to takhle bude, pak tyto sportovní přenosy budou moci být vysílány jenom mezi dvaadvacátou až šestou hodinou, což je zřejmý nesmysl.

Z toho důvodu navrhnu v obecné rozpravě zamítnout tento návrh zákona. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, zazněl tedy návrh na zamítnutí. Můžeme otevřít obecnou rozpravu. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí. Hlásí se pan poslanec Pleva a paní poslankyně Dundáčková.

 

Poslanec Petr Pleva: V obecné rozpravě podávám návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Návrh zazněl. Prosím paní poslankyni Dundáčkovou.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mě poněkud vyprovokovala jedna věta z úst paní předkladatelky, a sice její prosba, abychom jí pomohli chránit ty, které nikdo jiný v tomto státě neochrání. Musím říci, že mně tato věta připadá neuvěřitelně zpupná. Mám pocit, že tím, že budeme regulovat reklamu, omezíme reklamu, uděláme ten nejméně významný, nejméně efektivní krok, pokud vůbec nějakou efektivitu bude mít, k tomu, abychom ochránili naše děti, a k tomu, abychom bojovali s alkoholismem mládeže, což je jinak samozřejmě velmi závažný fenomén. Dokonce podle některých statistik se nacházíme na prvním místě ve věku mládeže, která začíná s alkoholismem nebo s požíváním alkoholu. Tato věková hranice mimochodem se pohybuje někde kolem 10 či 11 let, čili na přelomu desátého a jedenáctého roku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP