Neautorizováno !
(15.20 hodin)
(pokračuje Hrnčíř)
Služba se opět občanovi vzdaluje, opět větší část našich spoluobčanů bude dojíždět do vzdálenějších sídel.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, za zcela skandální považuji nové prvky zaváděné v novém stavebním zákoně a těmi jsou násilná výměna soukromého pozemku a násilné předkupní právo. Vysvětlím. Stavební úřad může svým rozhodnutím občanovi násilím vyměnit jeho vlastní pozemek za jiný - cizí. To je forma vyvlastnění, která není ničím ospravedlnitelná, ani žádným regulačním plánem. Podobně také zřízení předkupního práva k soukromému pozemku ve prospěch státu je děsivé. Občan bude muset ze zákona svůj pozemek v případě převodu nabídnout obci, kraji nebo státu za odhadní cenu jenom proto, že to určuje nějaký regulační plán.
Zajímavým prvkem je tzv. autorizovaný inspektor. Tento subjekt bude vydávat certifikát na stavbu. Je to jakýsi soukromý stavební úřad, klidně třeba s. r. o., který bude místo tohoto úřadu vydávat stavební povolení, ale za úhradu. Nemám vcelku nic proti privatizaci činnosti stavebního úřadu, považuji to za docela odvážný čin této vlády, ale pomůže jen velkým firmám. Občané, drobní podnikatelé tohoto draze zaplaceného zjednodušení zcela určitě využívat nebudou.
Na místě jsou, dámy a pánové, ale dvě otázky, na které bych byl rád, kdyby pan ministr odpověděl. Když je stavební řízení tak jednoduché, jak říká, tak proč by někdo potřeboval certifikát od autorizovaného inspektora za značnou sumu, když by mohl mít stavební povolení pouze za správní poplatek? Bude postavení účastníků stavebního řízení před autorizovaným inspektorem opravdu rovné, bude-li proti sobě stát například zájem občana proti zájmu velké firmy, která si právě toho autorizovaného inspektora platí? Jsem zvědav, jakou dostanu odpověď.
Závěrečným procesem každé stavby je pochopitelně kolaudace. Ano, zde přiznávám s radostí, že zde je patrné zjednodušení tohoto kolaudačního procesu, ale bohužel je kompenzováno kontrolními prohlídkami na stavbách. Dokonce už ve fázi žádosti o stavební povolení musí být součástí dokumentace vypracovaný plán kontrolních prohlídek. Ty bude provádět stavební úřad, vést jejich evidenci, zajišťovat součinnost se stavebním dodavatelem a koordinátorem bezpečnosti a ochrany zdraví. Tato nová byrokracie vyváží zcela výhodu zjednodušeného kolaudačního protokolu.
Navíc jako novinku si podle tohoto návrhu stavebního zákona musí vlastníci některých staveb, a jsou mezi nimi například i vlastníci nájemních bytových domů, vést po celou dobu životnosti stavby knihu o užívání stavby a tam musí zapisovat a zapisovat. Dámy a pánové, to snad už je žert!
Stavební zákon, tak jak je nám navržen, obsahuje celou řadu dalších a dalších problémů. Nerad bych je tady vypočítával úplně všechny, ale v rychlosti snad nadnesu aspoň poslední. Jako vlastníci sousední nemovitosti se, dámy a pánové, u ohlašovaných staveb vůbec nedozvíte, co se vedle vás staví. Stavební úřad může komukoliv nařídit vybudovat například bezbariérové přístupy, a to v době, kdy těmito přístupy nejsou vybaveny zdaleka ani všechny veřejné budovy, stavební úřad může bez dalších omezujících podmínek nařídit komukoliv odstranění stavby, vyklizení stavby atd. atd.
Nebudu už dále zdržovat a směřoval bych, dámy a pánové, k jakémusi závěru. Chtěl bych přednést negativa nebo sliby, které nebyly splněny. Nazval jsem je "Sedmero Paroubkových krkavců". (Smích v sále.)
1. Nový stavební zákon přináší málo zjednodušení v málo případech a hodně komplikací v hodně případech.
2. Nový stavební zákon přináší nárůst počtu úředníků a byrokracie, a to na všech stupních veřejné správy.
3. Nový stavební zákon občanům, podnikatelům neulehčuje vůbec nic, stavebník dál bude obíhat úřady s lejstry a razítky jako doposud - úlevy jsou patrné pouze u úřednického aparátu.
4. Nový stavební zákon výrazně rozšiřuje prostor pro vyvlastnění násilnou výměnou pozemků a násilným předkupním právem pro vlastníky soukromých nemovitostí.
Pátý krkavec. Nový stavební zákon omezuje samosprávné rozhodování obecních zastupitelů ve prospěch úřadů, které leckdy mohou mít odlišné zájmy než volení zastupitelé.
6. Nový stavební zákon vzdaluje výkon státní správy od občanů, neboť ruší téměř polovinu stavebních úřadů.
7. Nový stavební zákon obsahuje zlomyslnost, neboť bude platit od 1. 1. 2007, kdy zde tato vláda zcela určitě už nebude, a občané tyto negativní důsledky a plané sliby poznají až pozdě. (Potlesk ODS.)
Dámy a pánové, zkusím něco pozitivního. Jaký zákon bychom tedy chtěli? Takový, který doopravdy zjednoduší procesy, doopravdy zkrátí lhůty a doopravdy odstraní možnost korupce. Chceme to, aby občan na stavební úřad přinesl žádost, stavební úřad sám zjistil resortní stanoviska a vydal občanovi stavební povolení. Takovýto servis občanům nový návrh nepřináší a to je pro mě zklamání a to jsou promarněné čtyři roky příprav.
Navrhuji vrátit návrh zákona k dopracování. (Potlesk ODS.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo vystoupení v rámci obecné rozpravy. Mám tady písemné přihlášky - pan poslanec Miloš Máša a pak tady mám písemnou přihlášku pana poslance Františka Beneše. Nejdřív prosím pana poslance Mášu.
Poslanec Miloš Máša: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové. Krátce se chci vyjádřit k tisku 998, návrhu zákona o územním plánování a stavebním řádu.
Předkládaný návrh zákona zpřehledňuje, dle mého názoru, zjednodušuje a zkracuje postupy územního plánování a řízení podle stavebního zákona. Účelem návrhu zákona je vytvoření efektivního systému nástrojů územního plánování a stavebního řádu, který bude zajišťovat udržitelný rozvoj území a umožňovat přípravu a realizaci potřebných změn v území, zjednodušuje a zrychluje dosavadní povolovací řízení s tím, že některé administrativní úkony vypouští nebo snižuje jejich formálnost.
Oceňuji, že zpracování zákona předcházelo zhodnocení platného právního řádu, a to jak v oblasti územního plánování, tak rovněž stavebního řádu. Nedostatky zjištěné v rámci provedené analýzy platného zákona jsou natolik principiální, že je lze odstranit jen koncepčně novou úpravou, která odpovídá novým vnitřním i vnějším ekonomickým, sociálním a politickým podmínkám.
Nezbytnost nové právní úpravy byla vyvolána i v souvislosti se začleňováním České republiky do struktur Evropské unie a do společného trhu. Tak jak vyplývá z předloženého zákona, jsou v tomto stavebním zákoně zohledněny závazky, které vyplývají pro Českou republiku z uzavřených smluv.
***