Neautorizováno !
(17.40 hodin)
(pokračuje Opálka)
Složitost zavádění nové kmenové evidence v této době na České správě sociálního zabezpečení ukazuje na možné limity.
Doporučuji proto, aby předloha byla propuštěna do druhého čtení, ale aby se prodloužily lhůty k projednávání ve výborech. Tím se vytvoří lepší časové podmínky pro odstranění sporných míst a vyvarujeme se případných chyb, jako se nedávno stalo s dvojím převáděním správy státní sociální podpory.
Vzhledem k tomu, že se jedná o problematiku, která se týká širšího spektra nejen ministerstev, ale i výborů Poslanecké sněmovny, doporučuji, aby tato předloha byla přikázána výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, dále i výboru pro obranu a bezpečnost v oblasti ozbrojených složek a nápravných zařízení, ústavněprávnímu výboru v oblasti soudů a státních zastupitelstev a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí v oblasti samosprávných zastupitelstev, volených a jmenovaných osob. Tyto výbory by měly projednat oblasti, které se jich bezprostředně týkají a jsou v jejich kompetenci.
A nyní zpravodajská zpráva k bodu 73.
Případné přijetí zásadní změny v organizaci a systému nemocenského pojištění, viz předchozí předloha tisk č. 1005, si vyžádá ještě nemálo novel v dalších zákonech. Vládní návrh zákona evidovaný jako sněmovní tisk 1006 navrhuje novelizovat celkem 54 právních předpisů. K rozšíření dochází v zákoníku práce, kde je nutno zakotvit institut náhrady mzdy zaměstnanci zaměstnavatelem z důvodu krátkodobé nemoci či karantény prvých 14 dnů. K zúžení i ke změnám dochází v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Rozšiřuje se např. kontrolní oprávnění orgánů sociálního zabezpečení. Značné změny jsou obsaženy i v zákoně o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Mimo jiné řeší pomoc okresních správ sociálního zabezpečení zaměstnavatelům zaměstnávajícím zaměstnance se zdravotním postižením a stejně tak jako v zákoně o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění stanovuje od roku 2007 postupně se snižující maximální redukční hranice příjmů pro odvody do pojistných systémů. Změny v dalších zákonech jsou převážně dílčí, technologické.
Považuji však za důležité uvést, že v některých případech navržené novely nesouvisí vůbec či zcela s novým zákonem o nemocenském pojištění a jdou za jeho rámec. Uvedu tři příklady. Za prvé povinnost zdravotnických zařízení k přijímání a následně k výplatě důchodů. Toto bych celkem chápal. Za druhé, pravomoc sepisovat žádosti o důchod se dává pouze okresním správám sociálního zabezpečení. I toto bych toleroval. Za třetí ale - zavádění maximálního vyměřovacího základu, a to nejen pro účely nemocenského pojištění, ale i pro účely zdravotního pojištění, důchodového pojištění a pro politiku zaměstnanosti považuji za razantní průlom ohrožující solidaritu ve všech uvedených systémech. S tím zásadně nesouhlasím.
Jak prokazuje tabulka v důvodové zprávě na str. 88, postupné snižování redukční hranice z pětinásobku od roku 2007 až na pouhý trojnásobek průměrného platu v roce 2009 značně sníží příjmovou stránku a ohrozí přerozdělovací solidární procesy. Situace může nakonec dopadnout obdobně jako po roce 1996, kdy na důchodovém účtu vznikly z důvodu snížených odvodů příjmů deficity a bylo voláno po redukcích na výdajové stránce. Nedostatečnost výběru na zdravotním pojištění je už řadu let kritizována, a my ji chceme ještě omezit. Proto apel, který zde zazněl z úst pana místopředsedy vlády a který je obsažen i v důvodové zprávě, nepřijímám.
Bez komentářů a kupodivu i bez zájmu médií je také stanoven stejný režim nástupu pracovní neschopnosti či karantény, včetně vyměření náhrady mzdy v prvních 14 dnech a od 15. dne vyměření nemocenských či jiných dávek, některým představitelům státní moci, mimo jiné poslancům, senátorům, členům vlády, uvolněným členům zastupitelstev obcí, krajů a hl. m. Prahy. Tato změna se však již netýká, stejně jako ve vládním návrhu úpravy platů poslanců, senátorů aj., viz sněmovní tisk č. 839, soudců, státních zástupců, příslušníků bezpečnostních sborů a vojáků z povolání. Přiznám se, že vůbec nechápu, proč vláda přistupuje opakovaně k takovéto diferenciaci, k takovémuto rozdělení.
Mám za to, že i v této předloze se objevují chyby. Například k návrhu změny zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti v § 9 odst. 3 a 4 je potřebné zpřesnit formulaci o výsledném úhrnu pojistného. V § 14a i 14c se zavádějí místo jedné platby dvě platby v kalendářním měsíci, přitom je pro plátce praktičtější i finančně méně náročné zúřadovat vše jednou platbou. V § 22 jsou neplatné odkazy a chybí sankce za nepoužívání předepsaných tiskopisů zaměstnavatelem.
Přimlouvám se, aby i tento tisk měl prodlouženou lhůtu k projednávání. I v tomto případě doporučuji přikázat tisk 1006 výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, stejně tak jako u sněmovního tisku 1005 výboru pro obranu a bezpečnost, ústavněprávnímu výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu zpravodaji Miroslavu Opálkovi.
Dámy a pánové, v souladu s naším rozhodnutím zahajuji projednávání bodu číslo
73.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o nemocenském pojištění
/sněmovní tisk 1006/ - prvé čtení
Jak jsem zaregistroval spolu s vámi, pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach už tento tisk uvedl ve svém předchozím vystoupení. Stejně tak zpravodaj pro prvé čtení Miroslav Opálka.
Dámy a pánové, v tuto chvíli přerušuji projednávání bodů 72 a 73. Vyhlašuji přestávku do 18 hodin. V 18 hodin začne volební blok, blok voleb, takže prosím, abyste všichni přišli do sněmovny. Do 18 hodin je tedy přestávka.
(Jednání přerušeno v 17.49 hodin.)
***