Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

rozpočtový výbor

2. volební období

 

315

USNESENÍ

rozpočtového výboru

z 36. schůze dne 29. dubna 1998

 

k výročním finančním zprávám politických stran a hnutí za rok 1997

Po úvodním slově předsedy podvýboru pro kontrolu posl. T. Páva a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. bere na vědomí důvodovou zprávu ke kontrole výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1997;

II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení:

˝Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

I. konstatuje , že výroční finanční zprávy předložené následujícími politickými stranami a hnutími jsou úplné ve smyslu zákona č.424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích:

a) strany, které mají nárok na státní příspěvek:

Česká strana sociálně demokratická

Důchodci za životní jistoty

Komunistická strana Čech a Moravy

Křesťanská a demokratická unie-Československá strana lidová

Občanská demokratická aliance

Občanská demokratická strana

Sdružení pro republiku-Republikánská strana Československa

b) ostatní strany a hnutí:

Demokratická unie

Konzervativní strana

Masarykova demokratická strana

Pravý blok

Strana demokratického socialismu

Strana zdravotně postižených, důchodců a sociálně slabých občanů

Vlastenecká republikánská strana

Hnutí samosprávné Moravy a Slezska-Moravské národní sjednocení

Hnutí zemědělců

Koruna Česká

Nezávislí

II. žádá vládu ČR, aby podle § 15 zákona č.424/1991 Sb., podala návrh k Nejvyššímu soudu na pozastavení činnosti politických stran a hnutí, které v zákonném termínu nepředložily své výroční finanční zprávy, jejichž zprávy byly neúplné nebo jiným způsobem porušily zákony upravující činnost a hospodaření politických stran a hnutí. Jde o tyto strany a hnutí:

a) politické strany a hnutí, které nepředložily výroční finanční zprávy:

Agrární strana

Česká a moravská agrární strana

Česká pravice

Česká volba

Českomoravská unie středu (v likvidaci)

Československá strana socialistická

Moravská demokratická strana

Národně sociální strana-Československá strana národně socialistická

Nezávislá iniciativa

Republikánská strana

Republikánská unie

Strana demokratické levice

Strana drobných podnikatelů

Strana ponikatelů, živnostníků a rolníků České republiky

Strana Přírodního Zákona

Strana zelených

Živnostenská strana

Coexistentia - Soužití

Českomoravské hnutí občanské nespokojenosti

Demokraté 92

Hnutí 90

Pražané Praze

Sdružení nezávislých kandidátů města České Budějovice

Východoevropské národnostní politické hnutí v ČR

b) politické strany a hnutí, jejichž výroční finanční zprávy byly neúplné:

Česká strana národně sociální

Národně demokratická strana

Romská občanská iniciativa ČR

Strana Československých komunistů

Strana moravského venkova

Strana svobodných demokratů

Strana venkova

Celostátní aktiv občanů

Hnutí proti kriminalitě

Humanistická aliance

Iniciativa pražských občanů

c) politické strany, které nevedou účetnictví nebo vedou pouze jednoduché účetnictví:

Republikáni

Strana Československých komunistů

Klub angažovaných nestraníků

Sdružení důchodců České republiky

III. žádá vládu ČR, aby podle § 13 odst.6 zák.č.424/1991 Sb. podala návrh soudu na zrušení politických stran a hnutí, jejichž činnost již byla pozastavena a strany a hnutí přesto nepředložily své výroční finanční zprávy za rok 1997. Jde o tyto strany a hnutí:

Asociace Radikálů za Spojené státy evropské

Česká národní strana

Českomoravská strana lidová

Československá strana integrace

Demokratická strana Československa

Křesťanská a demokratická strana Romů

Strana občanů romské národnosti Severočeského kraje

Unie měst a venkova

Asociace sociálních demokratů

Hnutí angažovaných Romů

Hnutí československého porozumění

Hnutí za samosprávnou demokracii-Společnost pro Moravu a Slezsko

Hnutí za sociální spravedlnost

Levá alternativa-hnutí za demokratický a samosprávný socialismus

Romský národní kongres.? ;

III. zmocňuje předsedu podvýboru pro kontrolu posl. T. Páva nebo posl. A. Macháčka, aby Poslanecké sněmovně předložili

a) důvodovou zprávu k hodnocení výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1997;

b) toto usnesení.

 

Jan TŘEBICKÝ v.r.
ověřovatel

Jozef WAGNER v.r.
předseda

 

Příloha k usnesení RV č. 315/1998

 

důvodová zpráva

ke kontrole výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 1997

 

Ministerstvo vnitra poskytlo rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny seznam, podle nějž bylo k 31.12.1997 registrováno 56 politických stran a 26 politických hnutí, tedy celkem 82 subjektů. Z toho počtu je 7 stran a 2 hnutí již soudem zrušeno, avšak dosud nebyl podán návrh na výmaz ze seznamu. Dvě strany jsou údajně v likvidaci. Dalších 8 stran a 7 hnutí má činnost soudem pozastavenu. Jelikož žádná z těchto stran a hnutí nepředložila výroční finanční zprávu, lze mít za to, že tyto strany a hnutí ke svému zrušení spějí.

Celkem 17 stran a 7 hnutí nepředložilo Poslanecké sněmovně žádné finanční zprávy. U těchto stran žádáme vládu ČR, aby ve smyslu §14 a 15 zákona podala návrh Nejvyššímu soudu na pozastavení činnosti strany.

Ze zákona je Poslanecká sněmovna oprávněna pouze k hodnocení úplnosti předložených zpráv, rovněž výplata příspěvku na činnost ministerstvem financí je vázána pouze na zjištění úplnosti zpráv Poslaneckou sněmovnou. Poté co byla Ústavním soudem zrušena povinnost NKÚ přezkoumávat pravdivost všech údajů obsažených ve výročních finančních zprávách, neexistuje žádný kontrolní orgán, (s výjimkou povinné zprávy auditora), který by mohl tuto skutečnost posoudit, ani žádné sankce, které by bylo možné použít proti straně, která, ať už záměrně či omylem, uvede ve finanční zprávě nesprávné údaje. Žádný orgán Sněmovny není nadán vyšetřovací ani soudní pravomocí a ani není v jeho silách kontrolovat všechny položky všech výročních finančních zpráv politických stran a hnutí z hlediska jejich pravdivosti. Rozpočtový výbor ani Sněmovna nemohou být postaveny do role soudců, kteří budou rozhodovat zda případně zjištěné nesrovnalosti jsou omylem, podvodem nebo naopak úmyslem poškodit příslušnou stranu.

Tím více nabývá na důležitosti ustanovení §18 odst. 2 o veřejné kontrole, neboť hospodaření politických stran a hnutí se tak stává součástí celkového obrazu strany a nepochybně ovlivní rozhodování voličů v okamžiku pravdy - v době voleb.

Při hodnocení úplnosti postupoval rozpočtový výbor s rozumnou mírou tolerance. Ze zákona jsou strany povinny předložit:

1. roční účetní výkaz dle zákona č.563/1991 Sb. o účetnictví,

2. zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky,

3. přehled o celkových příjmech v členění podle § 17 odst. 4 zákona č.424/1991 Sb.

4. přehled o výši darů a dárcích,

5. přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím.

Jakožto podmínka nutná, aby výroční finanční zpráva byla uznána za úplnou byla brána existence ročního účetního výkazu dle zákona č.563/1991 Sb., o účetnictví na výkazu SONO Úč 1-01 dle Opatření MF OP 20/1995 ze dne 29.5.1995 a zpráva auditora. Přehled o celkových příjmech v členění podle §17 odst. 4 zákona č. 424/1991 Sb., byl považován za úplný i tehdy nebyl-li předložen na formuláři předepsaném ministerstvem financí (Opatření 283/67 681/1994 o uspořádání účetní závěrky), ale z přehledu jasně vyplývaly požadované údaje. U menších stran byla tolerována absence explicitního přehledu o výši darů a dárcích a o hodnotě majetku získaného dědictvím, pokud z ročního účetního výkazu a z přehledu příjmů vyplynulo, že tyto příjmy byly nulové nebo zanedbatelné. Hlavním důvodem pro který byly zprávy označeny jako neúplné, byla absence zpráv auditora. Častým jevem je rovněž porušení zákona o účetnictví v tom, že některé strany vedou pouze jednoduché účetnictví případně nevedou vůbec žádné účetnictví.

Kontrola výročních finančních zpráv politických stran za rok 1998 znovu ukázala, že zákon č.424/1991 Sb. by zasloužil rychlou novelizaci zejména s ohledem na důsledky rozhodnutí Ústavního soudu o zrušení povinnosti NKÚ kontrolovat pravdivost finačních zpráv a na zjednodušení postupu při pozastavení činnosti, rozpuštění a výmazu politické strany a hnutí a důsledcích, které z těchto kroků vyplývají. Avizovaný zvláštní zákon dle § 16 dosud neexistuje. Není např. jasná otázka jak vymazat stranu ze seznamu jestliže orgány strany zůstanou nečinné, prostě proto, že již neexistují.



Přihlásit/registrovat se do ISP