Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

rozpočtový výbor

 

Zápis

ze 17. schůze výboru,

která se konala dne 23., 24. dubna a 7. května 1997

 

květen 1997

 

Zápis

 

ze 17. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala dne 23., 24. dubna a 7. května 1997

Přítomni: poslanci a hosté dle prezenčních listin

 

středa 23. dubna

 

Jednání výboru zahájil předseda výboru posl. J. Wagner a navrhl pořad jednání s úpravami ve srovnání s pozvánkou - vypuštění původního bodu 8. "Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu" a zařazení bodu "Informace o vyhlašování nucené správy nad bankami" jako bod č. 3a):

 

středa 23. dubna

1. Návrh poslance Machovce na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 134)

2. Zpráva o měnovém vývoji v ČR za rok 1996

3. Roční zpráva o výsledku hospodaření České národní banky za rok 1996

3a. Informace o vyhlašování nucené správy nad bankami

4. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Belgickým královstvím o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaná v Bruselu dne 16. prosince 1996 (tisk 153)

5. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Mongolskem o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaná v Praze dne 27. února 1997 (tisk 177)

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších přepisů, a kterým se mění zákon České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně, ve znění pozdějších předpisů (tisk 152)

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, a zákon České národní rady č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (tisk 121) - pokračování jednání ze 14. schůze

8. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

9. Návrh pořadu a termínu 18. schůze rozpočtového výboru

10. Sdělení předsedy, různé

 

čtvrtek 24. dubna

11. Vládní návrh zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce, představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění zákona č. 138/1996 Sb. (tisk 141) - pokračování z 16. schůze

12. Informace ministra financí o restrikci SR na r. 1997 v důsledku navrhovaných vládních ekonomických opatření

13. Informace ministra financí o stavu dělení majetku bývalé ČSFR mezi ČR a SR

 

Takto navržený program schválili poslanci následovným poměrem hlasů: +12, 0, 0. Jmenovitý záznam o hlasování viz příloha zápisu č. 1.

 

1.

 

Návrh poslance Machovce na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 134)

 

Návrh uvedl poslanec K. Machovec. Novela odstraňuje znevýhodnění jednoho typu vlastníků před ostatními. Vláda s předloženým návrhem vyslovila souhlas. Zpravodaj posl. S. Pěnička souhlasil se zdůvodněním předkladatele a doplnil ho o informaci o očekávaném dopadu na státní rozpočet - asi 20 mil. Kč.

 

V obecné rozpravě připomněl posl. Kolář vůli rozpočtového výboru snižovat sazbu daně dědické. Dal v úvahu daň dědickou úplně zrušit v 1. skupině. Zástupkyně MF JUDr. V. Rohlíčková informovala poslance o záměrech ministerstva v této oblasti. V 1. skupině se dědí 80% majetku. Osvobození je plánováno do 1 mil. Kč. v majetku movitém i nemovitém (celkem 2 mil.). Z toho důvodu není nad tuto mez žádoucí osvobozovat. Dále vystoupil J. Václavek (horizont projednávání velké vládní novely? - do konce května do vlády, nový zákon transferových daní do r. 2000).

 

V podrobné rozpravě nikdo nevystoupil. Na návrh předsedy bylo přijato usnesení č. 152 (výsledek hlasování: +13, 0, 0), kterým výbor návrh doporučil schválit. Jmenovitý seznam hlasujících viz příloha zápisu č. 1.

 

* * *

 

Před dalším jednáním byla nastolena procedurální otázka, zda projednat či neprojednávat bod -Informace guvernéra České národní banky o vyhlašování nucené správy nad bankami. Po sdělení představitele ČNB guvernéra J. Tošovského o tom, že otázky vyhlašování nucené správy bank budou podrobně projednávány na bankovní komisi se hlasovalo, zda tento bod bude zařazen na příští schůzi RV spolu s informací o výsledku jednání z bankovní komise. V rozpravě k tomu vystoupili: J. Václavek, J. Wagner, A. Macháček. Hlasování o této změně programu (vypuštění bodu 3a) - 9 pro, 1 proti, 3 se zdrželi. Bod byl vyřazen. Jmenný seznam hlasujících poslanců viz příloha zápisu č. 1.

 

* * *

 

2.

 

Zpráva o měnovém vývoji v ČR za rok 1996

Zprávu uvedl guvernér ČNB J. Tošovský. V loňském roce jsme zaznamenali vysoký ekonomický růst a stabilitu určitých ukazatelů, zároveň však docházelo i k prohlubování nerovnováhy, a to nerovnováhy obchodní bilance a běžného účtu platební bilance. ČNB identifikovala jako hlavní problém vývoj poptávky a její uspokojování především dovozem. V bližší identifikaci nerovnováhy jde o nerovnováhu vnějších vztahů, tendenci ke schodku státního rozpočtu, nadměrný růst reálných mezd. Proto ČNB zpřísnila měnovou politiku. Ostatní ukazatele: inflace mírně klesla, z 9.1 % na 8.8%, očekávání pro letošní rok je asi 8%. Co se týče stability měny, bylo výrazně rozšířeno kurzové pásmo (+/- 7.5%). ČNB se snaží intervenovat co nejméně, od června 96 nebyly žádné intervence. Vývoj měnového kurzu vedl až do února 97 ke zhodnocení měny až o 5.5% a od této doby postupně klesá až na znehodnocení 1.5%. Česká ekonomika je mimořádně otevřená, z dlouhodobého hlediska je to pozitivní, je však třeba velká disciplína a koordinace měnové politiky centrální banky a hospodářské politiky vlády. Zpravodaj J. Wagner se s ohledem na podrobnost úvodního výkladu vzdal podrobné zprávy.

 

V diskusi vystoupil posl. Václavek s dotazem na vývoj devizových rezerv. V odpovědi guvernér Tošovký uvedl, že devizové rezervy v roce 1995 vzrostly z 6 na 14 mld. Kč, v roce 1996 klesly na 12 mld. Kč. Devizové rezervy v této výši vystačí na čtyřměsíční dovoz, přičemž u podobných zemí jako je ČR se za kritickou hranici považují 3 měsíce. Posl. Páv se zeptal, zda tvrdou restrikcí měnové politiky nebyl kvůli krátkodobému cíli - inflaci obětován cíl dlouhodobý - hospodářský růst. Guvernér Tošovský odpověděl, že centrální banka považuje za primární cíl snížení deficitu platební bilance a podle názoru ČNB restriktivní měnová politika pomůže tento schodek snížit. Posl. Hojdar se zajímal o to, jak byla opatření centrální banky přijata naší politickou scénou. Guvernér Tošovský odpověděl, že nebyla přijata nejlépe, a to zejména proto, že loňský rok byl rokem dvojích voleb a projevil se efekt politického cyklu a dále upozornil na rostoucí disproporci mezi růstem mezd, inflací a růstem produktivity práce. Posl. Recman se tázal na výsledky konsolidace malých bank, zda ČNB očekává v letošním roce vydání nových bankovních licencí, na velikost peněžního agregátu M2 a oběživa a na efekty balíčku opatření přijatého vládou. Odpověď zněla, že u některých bank již konsolidace nebyla možná, proto banka u dalších podnikla preventivní zásahy, v letošním roce z pohledu dosud přijatých žádostí o licence ČNB vydání nových licencí neočekává, peněžní zásoby M2 je asi 1 100 mld. Kč, z toho oběživo činí 130 mld. Kč, zpomalení ekonomického růstu není monokauzální, v balíčku jsou opatření, která působí prorůstově i proti růstu. V diskusi dále vystoupil posl. Gongol: vzhledem k tomu, že deficit platební bilance za zboží a služby činí asi 12% HDP, nemůže toto balíček opatření výrazně změnit. Dále se zeptal, kolik peněz stála záchrana malých bank a jaký měla vliv na hospodaření banky. (Běžně akceptovatelný deficit bilance je 4-5% guvernér přesvědčen, že balíček opatření bude působit, protože působí koordinovaně s měnovou politikou. Záchrana bank zatím neovlivnila hospodaření bank, ČNB pouze převzala úvěry ve výši 22.5 mld., zatím nejní známa jejich dobytelná výtěžnost, banky si vytváří rezervy na krytí možných ztrát z těchto úvěrů, vláda však dala záruku, že v případě, že úvěry nebudou splaceny a ČNB nebude mít prostředky na krytí ztrát z těchto úvěrů, bude se na těchto ztrátách podílet, v preventivním programu konsolidace bank na principu návratnosti má centrální banka asi 13 mld. Kč.). Posl. Macháček (zda a o kolik dovozní depozita přispějí k růstu inflace). Guvernér Tošovský vysvětlil rozdíl mezi dovozní přirážkou a dovozním depozitem, popsal jejich výhody a nevýhody a uvedl, že budou působit pouze na cenu dováženého spotřebního zboží, tedy ne na přímé náklady výrobců, očekávané zvýšení cen u dováženého spotřebního zboží je 1-2%, což by mělo umožnit přesun poptávky na domácí zboží.

 

Na závěr rozpravy doporučil zpravodaj usnesením přijmout zprávu banky na vědomí. Bylo přijato usnesení č. 145 (+16, 0, 0). Jmenný seznam hlasujících poslanců viz příloha zápisu č. 2.

 

3.

 

Roční zpráva o výsledku hospodaření České národní banky za rok 1996

Poslanci se po vzájemné dohodě shodli na tom, že z časových důvodů a s ohledem na podrobnost výše uvedeného bodu, jim postačí úvodní slovo v písemné formě. Svého slova se vzdal i zpravodaj.

 

V diskusi posl. Václavek požádal o odůvodnění ztráty ČNB ve výši 8,6 mld Kč. Na to reagoval guvernér Tošovský: Hlavním cílem centrální banky není zisk, ale stabilita měny. Upozornil na to, že většina aktiv centrální banky je v devizových rezervách a vzhledem k zhodnocování koruny během celého loňského roku se aktiva centrální banky v korunovém vyjádření defacto znehodnocovala, což mělo výrazný vliv na účetní hospodářský výsledek banky. Posl. Gongol upozornil na dopad 22.5 mld. úvěrů bank (v držení ČNB) do hospodářského výsledku banky. Na vzájemný závazek se Slovenskem se dotazoval S. Recman.

 

Poté bylo na návrh posl. Wagnera přijato usnesení č. 146 (13 pro, nikdo pr oti, nikdo se nezdržel). Jmenný seznam hlasujících poslanců viz příloha zápisu č. 2.

 

POZN: Z jednání k bodu 2 a 3. byl dodatečně na žádost poslanců (J. Wagner a V. Tlustý) ze zvukového záznamu pořízen stenografický přepis. Ten je přílohou zápisu č. 9.

 

4.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Belgickým královstvím o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaná v Bruselu dne 16. prosince 1996 (tisk 153)

 

a

 

5.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Mongolskem o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku podepsaná v Praze dne 27. února 1997

(tisk 177)

Úvodní slovo pronesl náměstek ministra financí ing. J. Klak. Jedná se o standardní smlouvy podle vzorů OECD a OSN. Poslední smlouvy o dvojím zdanění s těmito zeměmi jsou ze 70. let a nereflektují současné změny. Proto je vhodné přijmout nové. Zpravodaj posl. T. Květák potvrdil, že jde o standardní smlouvy, které se obnovují.

 

V diskusi nikdo nevystoupil. Na návrh poslance T. Květáka pak byla přijata usnesení č. 147 (+11, -0, 0) k tisku 153 a usnesení č. 148 (+13, 0, 0) k tisku 177. Jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 2 a 3.

 

6.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších přepisů, a kterým se mění zákon České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně, ve znění pozdějších předpisů (tisk 152)

Úvodní slovo, tak jako v minulém případě, přednesl náměstek ministra financí ing. J. Klak. Návrh obsahuje drobné úpravy, například způsob přepočtu devizové měny na Kč a naopak pro účely vybírání poplatků na zastupitelských úřadech, aby odpovídal novému devizovému zákonu, dále zvýšení některých sazeb a sazby pro nové úkony. Zpravodaj Pěnička uvedl: novela zpřesňuje současnou úpravu, sjednocuje platby pro občany ČR a cizince, finanční dopad na státní rozpočet je + 150 mil. Kč.

 

V obecné rozpravě nikdo nevystoupil. V podrobné rozpravě vystoupil posl. Recman, který navrhl změnu účinnosti zákona, což bylo přijato. Poté bylo přijato usnesení č. 149 (hlasování: +9, 0, 5). Jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 3.

 

7.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, a zákon České národní rady č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (tisk 121) - pokračování jednání ze 14. schůze

Tento návrh uvedl náměstek ministra práce a sociálních věcí J. Dostal. Zákon umožňuje přiznání předčasného důchodu pro invalidy, je-li jejich zdravotní stav přehodnocen ve věku blízkém důchodovému. Reflektuje tedy problematickou adaptaci těchto osob na novou situaci. Dále zavádí důchody vdovcům, kteří ovdověli před rokem 1991 a na které se vdovecký důchod až doposud nevztahoval. Pro tento rok je rozpočtově neutrální, protože se počítá s platností od 1. 1. 1998. Zpravodajem byl R. Kolář, který slova nám. Dostála potvrdil.

 

V obecné rozpravě vystoupil posl. Recman (výpočet koeficientů) a posl. Gogol (sociální spravedlnost - nerozlišování náročnosti práce, příklad hornických profesí). Odpověděli zástupci MPSV.

 

V podrobné rozpravě vystoupili posl. M. Kraus, posl. Wagner, posl Recman (pozměňovací návrhy), posl. Kolář, posl. Gongol (návrh na přerušení projednávání bodu do následujícího dne), posl. Wagner (je MPSV schopno v této lhůtě předložit stanovisko - ano), posl. Mašek a Tlustý. S ohledem na to, že pozměňovací návrhy, které zasahovaly do bilance důchodového účtu a státního rozočtu, požádali poslanci o kvantifikaci dopadů. MPSV ji slíbilo zpracovat co nejdříve. Poté bylo projednávání přerušeno do následujícího dne do 10.00 hodin.

 

Jednání pokračovalo následující den po ukončení bodu 12. Pro přehlednost je zápis uveden na tomto místě. Nejprve provedl rekapitulaci předseda výboru J. Wagner. Následovalo hlasování o pozměňovacích návrzích, z nichž nebyl žádný přijat, posl. R. Kolář návrhy stáhl s tím, že je přednese až v druhém čtení. Následovalo hlasování o celém usnesení. V něm zpravodaj doporučoval sněmovně vyslovení souhlasu. Toto usnesení nebylo přijato (+8, -1, 7). Zpráva o neschválení usnesení je pod č. 150.

 

8.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

Informaci podal předseda podvýboru V. Tlustý:

- Podvýbor až těsně před svou schůzí obdržel vládní návrh zákona o zřízení Komise pro CP. Nemohl se zabývat podrobným zněním, řešil otázku, zda by měl vypracovat vlastní iniciativní návrh - je to složité a na hranici zvládnutelnosti. Rozhodne o tom až po projednání návrhu a setkání s ministrem I. Kočárníkem.

- Dále se podvýbor zabýval otázkou pojetí zákona - šíří pravomocí přenesených na nově vznikající orgán. Podvýbor se příště sejde 7. 5. a do té doby si vyžádá stanovisko legislativy a odborníků.

 

9.

 

Návrh pořadu a termínu 18. schůze rozpočtového výboru

Na návrh předsedy výboru J. Wagnera byl přijat tento program 18. schůze RV:

 

Příští řádná schůze rozpočtového výboru se koná ve středu 4. června 1997 s tímto programem:

 

1. Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 1996, kapitola 345 - Český statistický úřad

2. Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 1996, kapitola 381 - Nejvyšší kontrolní úřad

3. Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 1996, kapitola 301 - Kancelář prezidenta republiky

4. Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 1996, kapitola 312 - Ministerstvo financí

5. Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 1996, kapitola 302 - Poslanecká sněmovna Parlamentu

6. Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 1996, kapitola 303 - Senát Parlamentu

7. Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 1996, kapitola 342 - Úřad pro státní informační systém

8. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

9. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

10. Návrh pořadu a termínu 19. schůze rozpočtového výboru

11. Sdělení předsedy, různé.

 

Je však možno, že bude nutno svolat operativní schůzi. Její program upřesní předseda, bude-li k tomu zmocněn. Tento návrh programu byl přijat jako usnesení č. 151 takto: 14 pro, 0 proti, nikdo se nezdržel. Jmenný seznam hlasujících poslanců viz příloha zápisu č. 4.

 

10.

 

Sdělení předsedy, různé

V rámci bodu sdělení předsedy, různé byly projednány následující body:

 

1. Informace o nabídce výboru NR SR pro finance, rozpočet a měnu v termínu od 10. do 12. 6. 1997. RV byl vyzván, aby navrhl místo střetnutí. Následovala rozprava. V ní vystoupil posl. J. Wagner, tajemník P. Jelínek (technická upřesnění). K nabídce bylo přijato usnesení č. 154 (výsledek hlasování: +12, 0, 0, jmenovité hlasování viz příloha zápisu č. 6).

 

2. Předseda RV J. Wagner a poslanec T. Páv znovu připomněli převzetí záštity nad mezinárodní konferencí "Vliv regulace kapitálového trhu na ekonomický růst" (k tomu bylo přijato na 13. schůzi 5. března usn. č. 123); po jejím ukončení pokračuje seminář rozpočtového výboru.

 

3. Informace o možnosti zúčastnit se výjezdního zasedání kulatého stolu o finančních a rozpočtových aspektech rozšíření EU ve dnech 21. a 22. 5. 1997 na půdě Evropského parlamentu v Bruselu. Výbor vyslovil souhlas s účastí poslanců V. Tlustého a J. Hojdara.

 

4. Informace o zasedání pracovní skupiny pro průmyslovou politiku při HV na téma opatření proexportní politiky a příprava zákona proti dumpingu, které se uskuteční dne 7. května. Zájemci mají možnost se zúčastnit.

 

5. Informace předsedy výboru o žádosti přednosty OÚ J. Chalupeckého o finanční dotaci pro nadaci pro zřízení a provozování muzea TGM v Lánech ve výši 20 mil. Kč. Předseda výboru předjednal tuto věc s ministrem financí I. Kočárníkem s tím, že nebudou-li čerpány prostředky přiřknuté v kapitole VPT Masarykovu ústavu, bude je možno použít pro tyto účely, nikoli však ve výši 20 mil., ale odpovídajícím způsobem snížené s ohledem na redukce SR.

 

6. Předseda výboru dotázal poslance, zda jsou spokojeni s odpovědí ministra zdravotnictví na usnesení č. 131 ze 13. 3. 1997 část II (kterou výbor požádal MZdr o zpracování závazných dotačních pravidel resortu). Metodické směrnice byly výboru rozdány po jejich obdržení. Poslanci neměli námitek a vyslovili všeobecný souhlas.

 

7. Informace a návrh usnesení k problematice snížení výdajů a rozpočtového určení "ekologické újmy" pro region Severních Čech, informace byla předložena písemně viz příloha tohoto zápisu č. 7. Poté následovala rozprava, v níž vystoupil posl. J. Wagner. Výbor svým usnesením č. 155 vzal informaci na vědomí (hlasování: + 12, -0, 0). Jmenný seznam hlasujících poslanců viz příloha zápisu č. 4.

 

8. Návrh na zpravodaje do prvního čtení k návrhu poslanců Sládka a dalších na vydání zákona o přiznání k majetku (tisk 159) - posl. P. Vrzáň.

 

9. Požadavek posl. A. Macháčka, aby se výbor zabýval problematikou daňových statistik podle jednotlivých okresů v členění dle jednotlivých druhů daní let 1994, 1995, 1996 a jednotlivých průmyslových odvětvích, bude projednáno později, společně se zástupci ministerstva financí;

 

10. Informace tajemníka RV o došlých materiálech (o došlých nabídkách) - National Geografic Maps, účast na akcích atp.

 

11. Předseda informoval výbor o materiálech k hospodaření Kanceláře Senátu a nakládání prostředky státu, který mu byl doručen. Prozkoumá, zda lze kvalifikovat jako dostatek podkladů na podání návrhu na trestní oznámení. Výsledek výboru sdělí.

 

12. Předseda výboru předložil Guvrnérovi ČNB stížnost akcionářů Agrobany na přístup České národní banky, jejího bankovního dohledu k nucené správě a na postup nuceného správce v Agrobance.

 

Pozn: bod různé pokračoval na jednání prodloužení schůze dne 7. května 1997.

 

čtvrtek 24. dubna

 

11.

 

Vládní návrh zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce, představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění zákona č. 138/1996 Sb. (tisk 141) - pokračování z 16. schůze

Úvodem vystoupil předseda J. Wagner. Zrekapituloval projednávání tohoto bodu, který byl přerušen na 16. schůzi.

 

Následovala rozprava o další proceduře: výbor doporučí vypustit část II (platy ústavních činitelů) a pokračovat bude pouze s částí I (platy státních zástupců). O tomto návrhu bylo hlasováno bez rozpravy: +13, -1, 3. Návrh byl přijat. V další rozpravě vystoupili I. Mašek (RV by měl vyzvat sněmovnu k přijetí usnesení, kterým by se zavázala k omezení svých platů. V průběhu jednání k tomuto bodu předloží písemně takový návrh.).

 

Následovalo hlasování o přijetí části I s pozměňovacími návrhy dle písemné předlohy. Část I vládního návrhu se změnami byla přijata jako usnesení č. 153, hlasování: +12, 1, 4. Jmenovitě viz příloha č. 5

 

V další části jednání pokračovala rozprava, a to k části II (platy ústavních činitelů). Vystoupili: J. Václavek, S. Recman, I. Mašek, J. Wagner: Bylo doporučeno, vytvořit pracovní skupinu k dořešení problematiky. Skupina byla jmenována takto: T. Květák, B. Sobotka, S. Recman, P. Šafařík, P. Vrzáň, I. Mašek, J. Wagner. Dále vystoupili: T. Páv, P. Vrzáň, J. Gongol.

 

Jednání k tomuto bodu bylo v tomto místě přerušeno a pokračovalo následující den před bodem 12. Z důvodů přehlednosti je uvedeno na tomto místě.

 

Rozprava pokračovala vystoupením I. Maška, který jako předseda pracovní skupiny předložil slíbený návrh na doprovodné usnesení v tomto znění:

 

"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR žádá vládu České republiky, aby v souvislosti s doprovodnými opatřeními ke korekci hospodářské politiky zrušila své usnesení ze dne 23.12.1996 a na něj navazující nařízení vlády v části, v níž došlo ke zvýšení nejvyššího platového tarifu stanoveného pro zaměstnance ministerstev a tím i ke zvýšení platů a dalších náležitostí členů vlády, poslanců, senátorů a dalších představitelů státní moci, některých státních orgánů a soudců. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR zároveň doporučuje vládě České republiky, aby v příštím období zmrazila růst nejvyššího platového tarifu zaměstnanců ministerstev tak, aby došlo k reálnému poklesu platů těch představitelů státní moci, některých státních orgánů a soudců, kteří jsou odměňování podle zákona č. 236/1995 Sb.".

 

V rozpravě vystoupil J. Wagner, I. Mašek. Poté byla uzavřena a hlasováno o výše uvedeném návrhu. Výsledek hlasování: +12, 0, 0, jmenovitě viz příloha zápisu č. 6. Usnesení je evidováno pod č. 157.

 

* * *

 

V tomto okamžiku požádal posl. R. Kolář o doplnění pořadu o bod: "Změna usnesení RV č. 142". O tomto bodu se hlasovalo takto: +11, -1, 5. Návrh nebyl přijat (quorum na změnu pořadu dle jednacího řádu činí 3/5 = 12).

 

* * *

 

12.

 

Informace ministra financí o restrikci SR na r. 1997 v důsledku navrhovaných vládních ekonomických opatření

Úvodem vystoupil ministr financí I. Kočárník. Jeho projev je obsažen ve stenozáznamu (příloha zápisu č. 8). Zpravodajem byl J. Wagner. Ten informoval o doporučení vlády, aby i v kapitolách Sněmovna Parlamentu, Senát Parlamentu a NKÚ byly kráceny vázány výdaje. O tom musí rozhodnout Poslanecká sněmovna na návrh výboru. K tomu předseda výboru předložil návrh usnesení.

 

Následovala obecná rozprava. Ministr v ní zejména odpovídal na dotazy poslanců. Posl. J. Václavek - dluh komunální sféry (O: 32 mld., 9 mld. je přírůstek za rok 1996), posl. I. Mašek - škrty v rozpočtu obcí (O: ano, asi o 1.1 mld. Kč), posl. S. Recman - 1. požadavek na podrobný rozklad restrikcí (O: ano), 2. co obsahovalo doporučení MMF ve vztahu k ČR (O: přibrzdění růstu mezd, vytvoření přebytku SR ve výši 3% HDP - to by znamenalo škrty ve výši 100 mld Kč), posl. J. Wagner, posl. V. Tlustý (není na opatření příliš brzy? (O: ne), posl. J. Hojdar - 1. výhrady ČNB? (O: ne) 2. omezení vládní spotřeby - investiční škrty, jaké lze očekávat dopady na podnikovou sféru? (O: snaha omezit zahraniční dovozy než domácí investice), posl. I. Mašek - 1. konstatoval své výhrady k rozpočtu při jeho projednávání na podzim - požadavek na redukce investic, 2. nedoplatky v oblasti pojistného, posl. P. Vrzáň - zda restrikce je konečná (O: MF věří že společně s opatřeními ČNB ano), posl. J. Borák - jak u priorit SR (O: u bydlení se v případě rozhodnutí Sněmovny o rozpočtu Sněmovny, Senátu a NKÚ na bydlení tyto prostředky vrátí takže tam budou škrty téměř 0, jinak se krátí vše). Dále bylo hovořeno o nových odhadech na r. 1997 přírůstek HDP - 2,4 až 2,7 %, míra inflace 7,9 až 8,3%, nezaměstnanost cca 4%, deficit běžného účtu 7 až 8 mld. USD.

 

Následovalo hlasování o usnesení. Procedurální návrhy S. Recmana na odložení (+8, -8, 0) a M. Krause na hlasování po částech (+7, -5, 5) neprošly. Výsledek hlasování o celém návrhu usnesení:+9, -1, 4). To bylo přijato pod č. 156. Výbor vzal na vědomí informaci ministra financí o restrikci SR na r. 1997 v důsledku navrhovaných vládních ekonomických opatření a doporučil, aby rozpočet kapitoly 302 Poslanecká sněmovna byl snížen o 198 mil. Kč. Současně pověřil předsedu výboru, aby projednal návrh na rozpočtové opatření se správci kapitol 303 Senát Parlamentu ČR, a to ve výši 117 mil. Kč a 381 Nejvyšší kontrolní úřad a to ve výši 23,5 mil. Kč.

 

Pozn: Výbor se po projednání předsedy výboru s výše uvedenými orgány k problematice vrátil na své 18a schůzi a následně přijal zpřesňující usnesení č. 158.

 

13.

 

Informace ministra financí o stavu

dělení majetku bývalé ČSFR mezi ČR a SR

Na návrh předsedy výboru byl tento bod pojat jako neveřejný. Výbor současně rozhodl, že z této části se nebude pořizovat zápis. (Hlasování +12, 0, 0).

 

* * *

 

Jednání schůze v tomto okamžiku přerušil předseda J. Wagner 24. dubna 1997 v 16.65 hodin do 7. května.

 

* * *

 

středa 7. května

 

Schůze pokračovala dne 7. 5. 1997. Předseda navrhl program dle pozvánky (viz pozvánka na pokračování 17. schůze). Tento program byl schválen, tj. s jediným bodem pořadu:

 

10a. Sdělení předsedy, různé - pokračování

 

Takto navržené pokračování programu schválili všichni přítomní.

 

10a.

 

Sdělení předsedy, různé - pokračování

Bylo projednáno:

 

- Přečíslování schůzí. S ohledem na to, že seminář výboru k problematice kapitálového trhu byl nakonec koncipován jako 18. schůze výboru, původně navrhovaný pořad 18. schůze zůstává co do termínu a obsahu nezměněn, pouze se mění číslo schůze na 19.

 

- Změna zpravodaje. K sněmovnímu tisku 159 místo posl. P. Vrzáně (na žádost klubu SPR-RSČ) bude zpravodajem pro první čtení posl. T. Květák. Jmenovaní souhlasili. V rozpravě k tomu nikdo nevystoupil.

 

* * *

 

Tím byl vyčerpán program 17. schůze, kterou zakončil předseda výboru J. Wagner 7. května v 9.00 hodin.

 

 

Jan TŘEBICKÝ v.r.

Jozef WAGNER v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. P. Jelínek

V Praze 12. května 1997



Přihlásit/registrovat se do ISP