Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
rozpočtový výbor
1998
2. volební období
Zápis
z 30. schůze výboru,
která se konala ve dnech 14. a 15. ledna 1998
v Tatranské Lomnici
a 21. ledna 1998 v Praze
leden 1998
Zápis
z 30. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala ve dnech 14. a 15. ledna 1998 v zařízení Ministerstva financí Slovenské republiky v Tatranské Lomnici a 21. ledna 1998 v Praze
Přítomni: |
poslanci RV dle prezenční listiny PSP |
|
poslanci VRMF dle prezenční listiny NRSR |
Takto navržený program jednání:
středa, 14. ledna
7.00 hodin odjezd autobusem od budovy PSP
16.00 hodin příjezd Tatranská Lomnice, ubytování
od 18.00 hodin
1. Pracovní večeře společně s výborem NRSR pro finance, rozpočet a měnu
čtvrtek, 15. ledna
od 9.00 hodin
2. Společné jednání nad následujícími okruhy:
2.1. Hlavní cíle a obrysy zákonů o státním rozpočtu na rok 1998 v ČR a SR
2.2. Postavení a úloha centrální banky v měnové politice v ČR a SR a její vztah k fiskální politice (srovnání legislativy)
od 14.00 hodin
3. Společné jednání nad následujícími okruhy:
3.1. Vzájemná výměna informací o hlavních legislativních změnách v oblasti ekonomických zákonů v roce 1997 v ČR a SR a legislativní výhledy na r. 1998
3.2. Vyhodnocení spolupráce ČR a SR v ráci celní unie. Náměty na další možný vývoj
od 18. 00 hodin
4. Zhodnocení a závěr
5. Různé, sdělení předsedy
6. Program příští schůze
byl přítomnými poslanci schválen takto: +10, -0, 0. Jmenný seznam hlasujících poslanců viz příloha zápisu č. 1.
středa, 14. ledna
V 18.00 hodin byli poslanci slavnostně přivítáni. Za slovenskou stranu promluvil posl. M. Baránik, za českou stranu posl. T. Páv. Jednání pokračovalo ve skupinkách.
1.
Pracovní večeře společně s výborem NRSR pro finance, rozpočet a měnu
Jednání výborů zahájil ve 21. 00 hod bývalý předseda výboru NRSR pro finance, rozpočet a měnu, nově jmenovaný ministr financí M. Maxon a předseda rozpočtového výboru PS PČR J. Wagner.
čtvrtek, 15. ledna
2.
Hlavní cíle a obrysy zákonů o státním rozpočtu na rok 1998 v ČR a SR,
postavení a úloha centrální banky v měnové politice v ČR a SR a její vztah k fiskální politice (srovnání legislativy)
Jednání zahájil a řídil posl. R. Filkus, místopředseda Národní rady Slovenské republiky.
Předseda RV J. Wagner předal zástupcům NRSR - R. Filkusovi a prof. Baránikovi po exempláři státního rozpočtu České republiky na rok 1998, které sloužily jako jeden z podkladů pro další jednání.
Úvodem rozpravy vystoupil místopředseda NRSR R. Filkus: podal informaci k sestavování státního rozpočtu Slovenské republiky na rok 1998. Rozpočtovaný deficit činí pouze 5 mld. Sk, obsahuje jinak pojatý vztah mezi rozpočtovými a mimorozpočtovými zdroji. V roce 1998 je státní rozpočet koncipován tak, že splátky jistiny jsou vyňaty z rozpočtu, tzn. že zmiňovaných 5 mld. Sk je průběžný schodek hospodaření. Předpokládá se, že stát v roce 1998 vydá nově obligace ve výši asi 50 mld. Sk, dluhopisy z loňského roku činí 36,9 mld. Sk, což znamená, že na trhu bude velká nabídka státních dluhopisů (asi za 90 mld.). Polovina se vrátí do bankovního sektoru. Zadlužení na 1 obyvatele je asi 1800 USD, celkové zadlužení činí 40 % HDP. Zákonem je stanoveno, že aktiva a pasiva vedená u Národní banky Slovenska jsou úročena sazbou 0 %. Vztah mezi fiskální a bankovní politikou je dán zákonem. V něm je stanovena úroková sazba 12 %, kterou je úročen zůstatek na účtu státního rozpočtu. Dále jsou zákonem předepsány stanovené odvody velkým firmám - monopolům (Transgas, Telecom). Problémem je dovýběr nezaplacených daní.
V rozpravě dále vystoupili:
J. Wagner k transformaci: od počátku má Česká republika vyrovnaný rozpočet. Polemika, zda otevření trhů vede bez jisté ochrany k deficitu. Pokles výkonnosti ekonomik po rozdělení byl způsoben snížením potenciálního produktu. Nelze se vracet zpět, je třeba najít nová východiska - daňové řešení. Nedoplatky nevyřeší trestní zákon, řešení je spíše osvobodit výrobce od přílišného daňového zatížení, tj. snižovat daň z příjmu a zvyšovat nepřímé daně.
Posl. M. Dzurinda: jak se vykazuje výsledek hospodaření státního rozpočtu v ČR - jaký je výsledek čistě státního rozpočtu a jaký je výsledek veřejných rozpočtů? Jak se vyvíjejí příjmy, zejména daně z příjmu? Jaký je podíl financování měst a obcí k celkovému příjmu státního rozpočtu? Odpověděl posl. T. Páv: kromě vlastních příjmů obce přísluší obci daň z nemovitostí na území obce, daň z příjmu fyzických osob, které mají na území obce bydliště (soukromí podnikatelé, celá daň), 10% výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti podle plátcovy pokladny (jiný režim platí pro Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň, kde se jedná dokonce o 70%), 20 % celookresního výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti podle procenta počtu obyvatel obce k počtu obyvatel okresu (neplatí pro Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň), 20% celostátního výnosu daně z příjmů právnických osob procentem počtu obyvatel obce k počtu obyvatel státu. Posl. J. Třebický: ve státním rozpočtu na rok 1998 jsou tyto proporce: příjmy obcí - 79 % příjmy z daní, 21 % dotace, celkem asi 18 mld. Kč.
Posl. T. Páv: poukázal na složitost daňového systému převzatého z federace. Klesající trend ve výběru daní. Připravuje se zjednodušení daňové soustavy. Je to však dlouhodobější otázka.
Posl. L. Lysák: ke státnímu rozpočtu: Jaký je systém sestavování státního rozpočtu? K výběru daní: jaká by měla být změna daňového systému, existují již v ČR nějaké záměry a časové kroky? Vytváření podmínek pro české a zahraniční subjekty? Posl. S. Recman: připravuje se, ale zatím není časový harmonogram. Jsou pravděpodobné jen změny v sazbách, ne v typech daní. J. Wagner: změna soustavy je především politický problém. Dosud se jde cestou snižování sazby daně z příjmu a DPH.
Posl. M. Baránik: legislativní základy v obou státech jsou stejné. Na Slovensku reforma státní správy. Příjmy do státního rozpočtu nenarůstají. Důvody nenaplnění plánované výše daní z příjmů - velké firmy - rozsáhlé investice, banky, opravné položky - snižování základu státního rozpočtu. Dalším faktorem je to, že obce se stále spoléhají na to, že všechny nedostatky přikryje stát.
Posl. J. Hojdar: problém rostoucí zadluženosti obcí a měst v ČR, v roce 1995 nulová zadluženost veřejných rozpočtů, v roce 1996 deficit 3,3 mld. Kč, v roce 1997 27,7 mld. Kč, v roce 1998 se očekává deficit ve výši 17,2 mld. Kč.
Posl. J. Václavek: suma veřejného dluhu obcí v České republice dnes činí asi 30 mld. Kč. Uvažovala Slovenská republika o tom, že by se při schvalování státního rozpočtu předkládala bilance státního majetku? Odpověď Baránik: ne.
Posl. T. Páv: stabilita DPH, v ČR i v SR velký investiční rozmach.
Posl. J. Třebický: ČR - státní dluh 500 USD na hlavu a veřejný dluh 2200 USD na hlavu, co se týká zadluženosti obcí, 2/3 z celkového dluhu jdou na vrub Prahy a Brna.
Posl. M. Baránik: dalším důvodem nevýběru daní jsou úniky přes vratky daně z přidané hodnoty, které jsou na Slovensku velké.
Předseda J. Wagner: problematika dvojí sazby daně. Chápání celkového schodku - je třeba regulovat schodek veřejných rozpočtů.
Posl. J. Třebický: investice do infrastruktury plynou přes kapitoly nebo jinak (např. fondově) ? Odpověděl posl.
M. Dzurinda: z 90 % mimorozpočtové zdroje, půjčky, vypsané obligace, chystá se infrastrukturní úvěr od EBRD.
Posl. R. Filkus: pojetí deficitu státního rozpočtu v České republice i ve Slovenské republice je stejné, existuje snaha o respektování Maastrichtu, snaha o snižování daně z příjmů, sazby daně z příjmu na Slovensku 42%, v České republice 35%, podobné jsou i problémy s neplatiči, vztah fiskální politiky a měnové oblasti. Bude se sazba daně z příjmu v České republice ještě snižovat? K problematice neplacení: jaký je názor na trestní postih neplacení (zakotvení v trestním zákoně)?
Posl. L. Lysák: jaké jsou informace o hospodaření národní banky? Posl. S. Recman: jednou ročně zpráva o hospodaření, dvakrát ročně zpráva o měnovém vývoji, za existence ČNB neproběhl nikdy odvod do státního rozpočtu, peníze použity na sanace bankovního sektoru ve výši 42 mld. Kč. Posl. J. Wagner: hledat mechanismy, jak kontrolovat národní banku, do jaké míry je relevantní zasahovat do samostatnosti národní banky? Posl. R. Filkus: k sanaci bankovního sektoru.
Posl. T. Páv: samostatnost ČNB je až příliš velká. Na druhé straně je správné, že cedulová banka je na vládě nezávislá a že dokonce občas mezi vládou a ČNB existuje určité pnutí. Posl. J. Třebický: je nutno umožnit i kontrolu hospodaření národní banky, to dosud může jen Parlament, což je málo. Minimálně by měl mít možnost banku kontrolovat NKÚ.
Posl. P. Vrzáň: V PSP existuje Sněmovnou ustavená "bankovní komise", která se schází a monitoruje bankovní sektor. Nemá však žádné výkonné pravomoce.
Posl. J. Wagner: poukázal na to, že do hospodaření národní banky a posléze celé ekonomiky se promítnou kurzovní změny. Ty jsou bohužel mnohdy vyvolány politickým prohlášením a z nich plynoucích očekávání. Kvantifikace kurzových vlivů je problém. Česká národní banka s tím měla problémy a statistický úřad to vůbec neumí.
Posl. M. Dzurinda: konstatoval, že v ČR proběhla razantnější deregulace cen a rychleji rostly mzdy. Vyjádřil pochybnost o spolehlivosti statistických výsledků.
Posl. M. Baránik: 3 hlavní faktory rozchodu ekonomik - vyšší růst reálných mezd v ČR, vyšší deficit zahraničního obchodu, rychlejší deregulace.
3.
Vzájemná výměna informací o hlavních legislativních změnách v oblasti ekonomických zákonů v roce 1997 v ČR a SR a legislativní výhledy na r. 1998
Vyhodnocení spolupráce ČR a SR v rámci celní unie. Náměty na další možný vývoj
Po dohodě se poslanci zaměřili na problematiku celní unie, a to s ohledem na nevyjasněnost, zda bude v České republice nové vládě vyslovena důvěra či nikoliv a na to, že do červnových voleb není jasno v legislativních záměrech, co vláda předloží.
Úvodní slovo pronesl generální ředitel Rady celní unie p. Rudolf Besík. Problémy: rozdílnost celních statistik. Od roku 1998 bude platit novela vyhlášky o celních statistikách, nyní bude shodná v ČR i v SR. Další informace viz podkladové materiály (příloha č. 2).
Posl. L. Lysák: rozdělení znamenalo pokles toků zboží o 30 %. Lze učinit nějaká opatření vůči WTO (vůči dohodě z Marákeše)? Odpověď generální ředitel celní unie p. R. Besík: ano, zvýšit absolutní výměr. 20. listopadu na poslední Radě celní unie bylo rozhodnuto položkově prověřit vzájemnou obchodní výměnu zejména tam, kde došlo k poklesu. Společný přístup k negociačním jednáním o vstupu do EU. Rozpočet Rady celní unie schvaluje Rada. Posl. L. Lysák: zdůraznil nutnost koincidence s EU.
K problematice dále vystoupili: posl. J. Václavek, J. Wagner, J. Gongol, A. Macháček, R. Filkus.
4.
Zhodnocení a závěr
Posl. L. Lysák: k přípravě na asociaci s EU. Společný legislativní postup, názory na způsob zkoumání - nedělat průzkumy společné.
Posl. J. Wagner: zhodnotil přínos pravidelných schůzek předsedů výborů a výborů. Srovnání: je určité porozumění, vnímání vzájemné politické vůle na obou stranách, bude snaha pokračovat i po volbách jak v ČR, tak v SR a předat novým výborům dosavadní zkušenosti.
Posl. M. Baránik: Informoval ještě o slovenských opatřeních k rozvoji hospodářství společnosti. Státní rozpočet neřeší vše, byly zřízeny fondy: Fond na rozvoj bytové výstavby, Fond na rozvoj vysokých škol (půjčky vysokoškolákům).
5.
Různé, sdělení předsedy
V tomto bodě nikdo nevystoupil. Schůze byla přerušena do 21. ledna 1998.
* * *
Schůze pokračovala 21. ledna 1998 následujícím bodem.
6.
Program příští schůze
Předseda J. Wagner navrhl tento program:
středa 21, ledna
1. Vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů (tisk 260)
2. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů (tisk 293)
3. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 499/1990 Sb., o přepočtu devizových aktiv a pasiv v oblasti zahraničních pohledávek a závazků organizací v souvislosti s kurzovými opatřeními (tisk 314)
4. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění zákona č. 44/1994 Sb. (tisk 320)
5. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Státu Izrael o vzájemné podpoře a ochraně investic podepsaná v Jeruzalémě dne 23. září 1997 (tisk 303)
6. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Státu Izrael o vzájemné pomoci v celních otázkách, podepsaná v Jeruzalémě dne 2. září 1997 (tisk 324)
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů (tisk 273)
8. Návrh rozpočtu Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami na rok 1998 - opakování projednání
9. Způsob řešení finančních vztahů k rozpočtům obcí v okrese Brno-venkov. Informace ministra financí o způsobu řešení (kontrola usnesení RV č. 260/1997)
10. Změna a doplnění usnesení č. 113/1997 ve znění usnesení č. 142/1997 ke stanovení podrobností provedení zákona č. 236/199 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
11. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů
12. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu
13. Návrh termínu a pořadu další schůze výboru
14. Sdělení předsedy, různé
Poslanci program schválili jako usnesení č. 260A (+10, -0, 0). Jmenný seznam poslanců, kteří hlasovali viz příloha zápisu č. 1, str. 2.
* * *
30. schůzi zakončil předseda J. Wagner 21. ledna v 9.30 hodin.
Zapsal: P. Jelínek, J. Závodská
V Praze dne 23. ledna 1998
Jan Třebický v.r. |
Jozef Wagner v.r. |
ověřovatel |
předseda |