Parlament České republiky 

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

rozpočtový výbor

Zápis

z 34. schůze výboru,

která se konala ve dnech 11., 12. a 18. března 1998

v Praze

 

březen 1998

 

Zápis

34. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala ve dnech 11., 12. a 18. března 1998 v Praze

středa 11. března

Přítomni: poslanci a hosté dle prezenčních listin,

 

Schůzi zahájil předseda výboru J. Wagner. Předložil mu program jednání dle pozvánky:

 

středa 11. března

od 9.00 hodin

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (tisk 331)

 

od 11.00 hodin

2. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Vietnamské socialistické republiky o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 25. listopadu 1997 v Hanoji (tisk 356)

3. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Libanonskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 19. září 1997 v Bejrútu (tisk 339)

 

od 11.15 hodin

4. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu smlouva mezi vládou České republiky a vládou Singapurské republiky o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu podepsaná v Singapuru dne 21. listopadu 1997 (tisk 386)

 

od 11.30 hodin

5. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Rámcová dohoda o finanční spolupráci mezi Českou republikou a Nordic Investment Bank podepsaná dne 30. října 1997 v Praze (tisk 335)

 

od 11.45 hodin

6. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Rámcová dohoda mezi Českou republikou a Evropskou investiční bankou upravující činnost Evropské investiční banky v České republice, která byla podepsána dne 2. prosince 1997 v Praze (tisk 394)

 

od 13.15 hodin

7. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu přístup České republiky k Severoatlantické smlouvě, sjednané ve Washingtonu dne 4. dubna 1949 (tisk 384)

 

od 13.45 hodin

8. Návrh poslankyně Michaely Šojdrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 286)

9. Návrh poslanců Jiřího Hofmana a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 300)

10. Návrh poslankyně Anny Röschové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 302)

11. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

12. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

13. Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

14. Sdělení předsedy, různé

 

čtvrtek 12. března

od 9.30 hodin

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony (tisk 370) - doprojednání 1. část

od 10.30 hod

16. Jednání se zástupci okresu Brno-venkov, starosty a představiteli státní správy k problematice rozpočtu okresu

od 11.30 hodin

17. Návrh poslanců Jana Grůzy a Hany Marvanové na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (tisk 376) - doprojednání

od 13.00 hodin

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony (tisk 370) - doprojednání 2.část

19. Doprojednání eventuálně nedoprojednaných bodů

 

V rozpravě nikdo nevystoupil. Takto doplněný program ve srovnání s pozvánkou byl schválen 10 hlasy pro, jeden se zdržel, nikdo nebyl proti. Záznam o hlasování viz příloha k zápisu č. 1, str. 1.

 

* * *

 

středa 11. března

 

1.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (tisk 331)

 

Na úvod vystoupil nám. ministra financí P. Štěpánek. Je třeba zamezit nekalým praktikám, které poškozují zájmy podílníků a akcionářů fondů z kupónové privatizace a podpořit důvěru v trh cennými papíry, aby se stal zdrojem získávání nového kapitálu pro podniky. Tato nejdůležitější činnost je z důvodů nedostatečné ochrany potlačena. Nesprávné praktiky se uskutečňují např. operacemi s majetkem fondů ve prospěch třetí osoby (nevýhodným nákupem a prodejem, neefektivními řetězci převodů cenných papírů), uplatňováním vysokých smluvních pokut z titulu záměrného nedodržení smluvních podmínek, uzavíráním nevýhodných opčních a termínovaných obchodů, poskytováním skrytých úvěrů cestou neúměrně vysokých záloh na nákup cenných papírů, obchody manažerů fondů a investičních společností na svůj vlastní účet na vrub fondů apod. Návrh tyto skutečnosti omezuje. Požaduje, aby nabytí významného podílu (většího jak 10%) na kapitálu investiční společnosti nebo fondu podléhalo schválení státním dozorem. Stejně tak složení představenstev a dozorčích rad. Zakazuje se nabývat do portfolia akcie těch firem, které mají v investičním fondu nebo společnosti větší podíl jak 10%. Zakazuje se nabývání a zcizování majetku od a ve prospěch osob blízkých fondům a investičním společnostem, zakazuje se poskytování záloh na nákup cenných papírů, posiluje se úloha depozitáře a jeho pravomoc. Druhým hlavním úkolem je umožnit přeměnu investičních fondů uzavřených na otevřené podílové fondy.

 

Zpravodajskou zprávu měl posl. V. Tlustý. Ten zrekapituloval dosavadní jednání k tomuto okruhu problémů v podvýboru pro kapitálový trh a kapitálové výdaje státního rozpočtu, včetně semináře, který za značné účasti široké odborné veřejnosti proběhl v úterý 3. března. Na semináři byl z 90% kladen důraz na: 1) nutnost otevřít fondy při definovaných mezích a 2) rychlost otevírání. Dále informoval o předložených návrzích na změny: sám si osvojí 2 návrhy z usnesení podvýboru č. 9/6. Podvýbor neřešil limity počtů akcií. To lze učinit na jednání výboru. Doporučil, aby návrhy, které byly předloženy písemně a ty, které budou předneseny v rozpravě, byly sumarizovány sekretariátem výboru a poslancům předloženy v písemné podobě tak, aby hlasování bylo přehledné.

 

Následovala rozprava, ve které vystoupili: posl. J. Gongol: kritizoval fondy vzniklé kupónovou privatizací a jejich počínání, J. Wagner a J. Borák: k další proceduře - je třeba dát přítomným poslancům a zástupcům veřejnosti komplexní materiál pozměňovacích návrhů. Doporučují přerušení do doby, než bude zpracován. Dále poslanci dávali pozměňovací materiály, nebo si osvojovali návrhy z usnesení podvýboru (V. Tlustý, T. Páv, B. Sobotka, J. Gongol, A. Macháček). Do doby zpracování podkladů bylo jednání se souhlasem všech přítomných přerušeno.

 

Po dodání podkladů pro hlasování proběhlo hlasování o pozměňovacích návrzích. Na závěr bylo přijato usnesení č. 289 (+11, -2, 0), jmenný seznam hlasování jednotlivých poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 3.

 

* * *

 

Řízení schůze převzal místopředseda výboru posl. P. Šafařík. Na návrh posl. J. Wagnera výbor souhlasil s přeřazením bodů 11 až 14 na čtvrtek ráno. Současně se 1. část bodu "14 - Různé" zařazuje ihned. O tomto návrhu se hlasovalo takto: +14, 0, 0.

 

* * *

 

14. Různé - 1. část

 

Předseda výboru požádal, aby sekretariát výboru urgoval ministerstvo financí, které bylo zavázáno usnesením výboru č. 229 z 1. října 1997 k předložení daňové statistiky.

 

* * *

 

V tomto okamžiku vznesl předsedající návrh, aby se k bodu 2 a 3 vedla společná rozprava. S tím vyslovili souhlas všichni přítomní.

 

* * *

 

2.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Vietnamské socialistické republiky o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 25. listopadu 1997 v Hanoji (tisk 356)

 

3.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi Českou republikou a Libanonskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 19. září 1997 v Bejrútu (tisk 339)

 

Návrh uvedl náměstek ministra financí P. Štěpánek. Zpravodajskou zprávu měl mít posl. T. Květák. V zastoupení za nepřítomného ji přednesl P. Šafařík. Nad rámec úvodní zprávy doplnil údaje o termínech podpisu, dopadu na státní rozpočet a rozdílech proti standardní smlouvě. V rozpravě nikdo nevystoupil.

Zpravodaj navrhl: a) usnesení k tisku 356, které bylo pod č. 282 přijato takto: +8, 0, 0.

b) usnesení k tisku 339, které bylo pod č. 283 přijato takto: +8, 0, 0.

Záznam o hlasování viz příloha zápisu č. 1, str. 1.

 

4.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu smlouva mezi vládou České republiky a vládou Singapurské republiky o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu podepsaná v Singapuru dne 21. listopadu 1997 (tisk 386)

 

I tento návrh uvedl nám. ministra financí P. Štěpánek. Dosud existuje bezesmluvní stav mezi oběma státy. Smlouva řeší kolize daňových zákonů, které platí v jednotlivých státech. Princip zdanění podle sídla organizace nebo bydliště osoby zůstává až na definované výjimky zachován. Zpravodajskou zprávu v zastoupení místo posl. T. Květáka přednesl posl. P. Šafařík. Jde v podstatě o standardní smlouvu s určitými výjimkami. Následovala rozprava. V ní vystoupil posl. S. Recman: proč je závazný anglický originál, proč není originál i v národním jazyku? Toto je pouze překlad. O: Štěpánek. Pakliže země protistrany to výslovně nepožaduje, je jednodušší a Česká republiky to tak praktikuje vždy, mít jeden originál v angličtině. Tím se předchází eventuálním sporům o výklad. Posl. Recman vyjádřil nespokojenost s touto odpovědí.

 

Na závěr bylo přijato usnesení č. 284 (+7, 0, 0), kterým výbor smlouvu doporučil PSP ke schválení. Záznam o hlasování viz příloha č. 1, str. 2.

 

5.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Rámcová dohoda o finanční spolupráci mezi Českou republikou a Nordic Investment Bank podepsaná dne 30. října 1997 v Praze

(tisk 335)

 

Návrh uvedl nám. ministra P. Štěpánek. Dohoda je rámcová, každý úvěr bude řešen zvláštní dohodou. Nevyžaduje změny v právním řádu, ani není v rozporu s právem EÚ. Jde v podstatě o podobnou dohodu, jako s Evropskou investiční bankou (viz bod 6). Zpravodajem byl posl. J. Třebický. Ten doplnil, že smlouva nemá dopad na státní rozpočet. Doporučil smlouvu schválit. Následovala rozprava. V ní vystoupil posl. J. Třebický. Uvedl, že obsah smlouvy je části výboru znám, neboť byl tento bod částí jednání v Dánsku a Švédsku při cestě delegace výboru do parlamentů těchto zemí. Dále v rozpravě nikdo nevystoupil. Na závěr bylo přijato usnesení č. 285 (hlasování 7, -2, 1). Záznam o hlasování viz přílohu č. 1, str. 2.

 

6.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Rámcová dohoda mezi Českou republikou a Evropskou investiční bankou upravující činnost Evropské investiční banky v České republice, která byla podepsána dne 2. prosince 1997 v Praze (tisk 394)

 

Také tento návrh uvedl za vládu náměstek ministra financí P. Štěpánek. Centrála EIB (založena v r. 1958 v Lucemburku) má již s Českou republikou podepsány 3 rámcové smlouvy. Tato smlouva je nadále aktualizuje a rozvíjí (platnost předchozích smluv - 3. roky, platnost nové smlouvy do doby přijetí do EU). Prostředky poskytnutelné z této banky s ohledem na její ratingové ohodnocení jsou velmi levné ve srovnání s domácími úvěry. Rozsah operací, které provádí EIB je srovnatelný s operacemi Světové banky. Dohoda zaručuje pro státy střední Evropy 124 mld. Kč (3,4 mld. ECU). Také tato smlouva nemá dopad na státní rozpočet.

 

V následující rozpravě vystoupil posl. S. Recman: Jak je to se zdaněním úroků z půjčky? Na čí straně se realizují? O. Štěpánek: co se týká zdanění úroků, funguje zde smlouva o zamezení dvojího zdanění mezi ČR a Lucemburskem, protože EIB je rezidentem v Lucemburku. Příjem z úroků bude daněn v Lucembursku. Po ukončení rozpravy navrhl zpravodaj usnesení, kterým smlouvu doporučil. Bylo přijato usnesení č. 286. Výsledek hlasování: +8, -1, 1 (viz příloha č. 1, str. 2) .

 

7.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu přístup České republiky k Severoatlantické smlouvě, sjednané ve Washingtonu dne 4. dubna 1949 (tisk 384)

 

Úvodní slovo pronesl náměstek ministra obrany J. Novotný: předpokládané náklady pro Českou republiku činí 0,9 % celkového rozpočtu NATO, což bude pro rok 1998 činit 540 mil. Kč, náklady na příštích 10 let jsou odhadovány na 1,5 mld. USD. Rozpočet má tři části: velvyslanectví při NATO - 5 civilních zaměstnanců, 14 vojáků ve služebním poměru, národní kontaktní středisko (- 6+2) důstojníci. Dalšími náklady jsou náklady na účast v SFOR (v případě prodloužení mandátu), a na program interoperability (3,1 mld. Kč). Po přijetí lze očekávat získání dotací z fondů NATO. Doporučil ratifikaci smlouvy o přístupu do NATO. Dále vystoupil zástupce MZV ing. Füle.

 

Zpravodaj posl. J. Třebický: ocenil skutečnost, že zástupci MZV a MO podali informaci o nákladech. Dále zdůraznil historii území, geopolitické hledisko, nutnost stability rozvoje. Uvedl, že neutralita je dražší, než příslušnost v paktu. Přímé náklady na občana = cca 60 Kč/rok.

 

Následovala rozprava: V ní vystoupil posl. S. Recman: Názory na členství se liší. KSČM odmítá vstup. Nabízí variantu kolektivní bezpečnosti v Evropě - využít struktur OBSE. Rozhodnutí o členství mají mít sami občané - z toho důvodu žádá, aby k tomuto bylo vypsáno referendum. Předkládá tyto tři návrhy na usnesení:

1. RV doporučuje PSP požádat vládu o zpracování ekonomické analýzy vyplývající z připojení k NATO a předložit ji k projednání v PSP.

2. Doporučuje PSP odročit jednání do doby, než vláda předloží ekonomickou analýzu vyplývající z připojení k NATO.

3. Doporučuje PSP vyslovit nesouhlas.

 

Dále vystoupil posl. J. Gongol. Vyjádřil nesouhlas se zprávou přednesenou zpravodajem. Historie je jiná, než prezentoval zpravodaj. Nevstoupení Rakouska - důvody byly ekonomické. Z NATO vystoupila Francie. To samé platí pro ČR. Vstup ČR do NATO přinese také omezení suverenity a zvýšení vlivu USA. Jako další vystoupil T. Páv: Náklady na bezpečnost pod vlivem SSSR za posledních 40 let v čele s komunistickou stranou. To stálo víc. Dále vystoupil J. Wagner: historie, neutralita, r. 1968, Varšavská smlouva, ochrana hodnot svobodného života. A. Macháček: odhad nákladů na 10 let dopředu? Na otázky odpověděl nám. ministra J. Novotný (O: Rakousko se stalo neutrálním - když v.r. 1955 odmítlo Marshalův plán - nutnost). Jiným příkladem je Francie, která z NATO vystoupila. V oblasti vojenské techniky zaostává a má zájem se do Paktu vrátit. Co se týká OBSE, jde o politický orgán. Nemá výkonné pravomoci a není schopna akce. Dále následovala polemika. S. Recman: řešení silou lze uskutečnit přes Radu bezpečnosti. Trvá na požadavku, aby vláda dala rozbor na 10 let dopředu co se týká nákladů. Jak se vykládá ochranná lhůta 20 let vystoupení z NATO? O: Novotný: ke lhůtě na vystoupení. Šlo o lhůtu od založení, která uplynula v r. 1969. Nedá se tedy vztáhnout na nové členství. Co se týká nákladů na rozšíření, Pentagon na zakázku Kongresu zpracoval aktualizaci původní studie. Původní náklady byly odhadovány na 27 mld. USD. Nově pouze 1,5 mld. USD, protože nejsou zahrnuty náklady na modernizaci přijímaných armád (10 -13 mld. USD), podle deklarace Rady NATO nebude měněna alokace zbraní (úspora 8-10 mld. USD). Zůstávají náklady na přímé rozšíření 5 až 7 zemí. Následovalo hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích posl. Recmana. ad 1: +6, -4, 3 (neprošel); ad 2: +1, -.7, 5 (neprošel); ad 3: +1, -7, 5 (neprošel).

 

Následovalo hlasování o usnesení č. 287, předložené zpravodajem. Výsledek hlasování: +12, -1, 1, kterým bylo usnesení přijato a doporučen souhlas. Hlasování viz tabulka v příloze zápisu č. 1, str. 3.

 

8. - 10.

 

Návrh poslankyně Michaely Šojdrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 286)

Návrh poslanců Jiřího Hofmana a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 300)

Návrh poslankyně Anny Röschové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 302)

 

Zpravodaj V. Tlustý nejprve rekapituloval dosavadní stav projednávání. Na základě doporučení podvýboru se kromě několika schůzek podvýboru pro kapitálový trh konal i seminář k této problematice. Uvedl základní okruhy problémů: rozčlenění zákona na obecnou a specializovanou část, zavedení poplatků z obratu, blackbox ve výherních hracích přístrojích, jistina pro hrací automaty. Navrhl následující proceduru: za předlohu vzít tisk 302 (posl. Röschová).

 

Předseda J. Wagner navrhl, aby se obecná rozprava konala ke všem bodům společně a poté se v rámci podrobné rozpravy podávaly pozměňovací návrhy k tisku 302. Posl. Hofman: doporučil postupovat ve znění konečného výsledku podvýboru, tj. vzít za základ jednání tento komplexní pozměňovací návrh, který si může osvojit kdokoliv. Posl. A. Röschová: vzhledem k tomu, že se neúčastnila jednání v podvýboru a neměla příležitost svůj návrh odůvodnit, v případě přijetí návrhu posl. Hofmana požádá u své předlohy o přerušení, navrhla však vzít za základ tisk 302. Posl. S. Pěnička doporučil nebrat v potaz vládní návrhy. Posl. V. Tlustý: současný stav zákona 202 je katastrofální, je třeba zvážit variantu, zda by po dohodě předkladatelé nevzali své návrhy zpět. Posl. A. Macháček: navrhl vzít za základ návrh poslance Hofmana. Hlasováním bylo rozhodnuto o tom, že za základ k jednání bude přijat tisk 300 (posl. Hofmana).

 

Předseda J. Wagner doporučil stanovit lhůtu pro předložení pozměňovacích návrhů. Posl. B. Sobotka oznámil, že je připraven podat komplexní pozměňovací návrh k tisku posl. Hofmana ve znění výsledné práce podvýboru. Posl. V. Tlustý: Posl. Hofman bude akceptovat komplexní pozměňovací návrh a nestáhne svou předlohu. Ano, potvrzeno.

 

Poté bylo projednávání přerušeno s tím, že se následující den bude pokračovat hlasováním o pozměňovacích návrzích. Pokračování projednávání tohoto bodu je uvedeno pod bodem 19.1. - 3.

 

* * *

 

Na návrh předsedajícího v tuto chvíli proběhlo hlasování o pozměňovacích návrzích k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (tisk 331). Zápis je uveden pod bodem 1.

 

* * *

 

11.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

 

Projednávání tohoto bodu bylo odloženo na čtvrtek 18. března. Je uvedeno pod bodem 19.6.

 

12.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

 

Projednávání tohoto bodu bylo odloženo na čtvrtek 18. března. Je uvedeno pod bodem 19.7.

 

13.

 

Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

 

Předseda výboru navrhl tento pořad 35. schůze výboru:

 

Výjezdní zasedání do Harrachova s cílem seznámit se se záměry vlády o budoucí daňové soustavě.

 

úterý 14. dubna

17.00 hodin odjezd do Harrachova

středa 15. dubna

od 10.00 hodin

1. Seminář - daňová soustava

od 14.00 hodin

2. Seminář - pokračování

čtvrtek 16. dubna

od 10.00 hodin

3. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

4. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

5. Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

6. Sdělení předsedy, různé

13.00 hodin odjezd do Prahy;

 

Jednání výboru se uskuteční za předpokladu, že nebude v tomto termínu svolána mimořádná schůze PSP.

 

S takto navrženým programem vyslovil výbor souhlas. K tomu viz usnesení č. 290 (hlasování o usnesení: +8, 0, 0). Jmenovitý seznam hlasujících viz příloha zápisu č. 1.

 

14.

 

Sdělení předsedy, různé

 

V rámci tohoto bodu bylo projednáno:

Předseda J. Wagner: výbor bude pokračovat ve středu 18. března.

Předseda J. Wagner: na pořad příští týden bude zařazeno i vyjádření RV ke stanovisku MMF, pozvat na jednání i MF, hlasování o tomto návrhu + 10, -0,0.

Předseda J. Wagner: informace o stavu projednávání zákona o dani z příjmu.

Posl. V. Tlustý: pozměňovací návrhy k zákonu o loteriích (tisk 300) budou až příští týden.

Posl. B. Sobotka požádal výbor o přijetí usnesení k rušení malých finančních úřadů. To bylo přijato pod č. 296 (+10, -0, 0). Jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 6.

 

Pokračování projednávání tohoto bodu je uvedeno pod bodem 19.5.

 

15.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony (tisk 370) - doprojednání 1. část

 

Projednávání tohoto zákona v rozpočtovém výboru rekapituloval zpravodaj V. Tlustý. Všichni mají k dispozici tyto materiály - úplné znění, novelu, soubor pozměňovacích návrhů.

 

Byla uzavřena rozprava a hlasovalo se o pozměňovacích návrzích. Na závěr bylo přijato usnesení č. 288 (+15,-0, 0), jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 3.

 

16.

 

Jednání se zástupci okresu Brno-venkov, starosty a představiteli státní správy k problematice rozpočtu okresu

 

Úvodem vystoupil předseda J. Wagner. V rozpravě vystoupili: posl. J. Borák, ing. Kameníčková (MF), přednosta okresního úřadu Brno-venkov p. K. Kučera, posl. J. Václavek, p. Šustr, p. Semenová (předsedající okresního shromáždění), posl. J. Třebický, posl. J. Borák. Bylo konstatováno, že celkový příjem okresu Brno-venkov z výnosu daní a územně vyrovnávací dotace činí v přepočtu na jednoho obyvatele 5 115 Kč, což je částka srovnatelná s ostatními okresy Jihomoravského kraje. Průměrná částka okresů tohoto kraje bez města Brna činí 5 233 Kč (údaje z roku 1996). Proto výbor doporučil přednostovi Okresní úřadu Brno-venkov přepracovat návrh rozpočtu okresu Brno-venkov na rok 1997 tak, aby s ÚVD přednostně pokryl oprávněné potřeby obcí a tím snížil příjem rozpočtu Okresního úřadu.

 

Závěrem bylo v tomto duchu přijato usnesení č. 291 (+15,-0, 0), jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 4.

 

17.

 

Návrh poslanců Jana Grůzy a Hany Marvanové na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (tisk 376) - doprojednání

 

Zástupce zpravodaje posl. J. Třebický rekapituloval stav projednávání a navrhl následující varianty postupu:

a) dnes doprojednat ve znění posl. Marvanové včetně všech pozměňovacích návrhů,

b) odmítnout novelu,

c) celé znění včetně všech rozšiřujících návrhů a odložit na pozdější termín,

d) projednat ve znění "Marvanová" a vyhnutí se rozšíření o návrhy jdoucí nad problematiku bydlení.

 

Navrhovatelka vyslovila souhlas s postupem podle varianty A) a C), Ministerstvo financí vyslovilo souhlas s odložením.

 

Posl. J. Wagner si osvojil zpřesňující návrhy Ministerstva financí. V rámci podrobné rozpravy následovalo hlasování o všech pozměňovacích návrzích. Bylo přijato usnesení č. 292 (+10,-0, 0), jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 7.

 

18.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony (tisk 370) - doprojednání 2. část

 

Projednávání tohoto bodu bylo odloženo na 18. března. Je uvedeno pod bodem 19.4.

 

středa 18. března

 

Pokračování schůze zahájil a řídil předseda výboru J. Wagner.

 

19.

 

Doprojednání nedoprojednaných bodů

 

Schůze pokračovala tímto programem:

 

19.1. Návrh poslankyně Michaely Šojdrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 286) - doprojednání původního bodu 8..

19.2. Návrh poslanců Jiřího Hofmana a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 300) - doprojednání původního bodu 9.

19.3. Návrh poslankyně Anny Röschové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 302) - doprojednání původního bodu 10.

19.4. Zpráva o měnovém vývoji v České republice za 1. pololetí 1997 (tisk 355) -- doprojednání původního bodu 18.

19.5. Různé - daňový případ Kühn, neveřejné zasedání - doprojednání původního bodu 14.

19.6. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů - doprojednání původního bodu 11.

19.7. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu - doprojednání původního bodu 12.

 

19.1. - 3.

 

Návrh poslankyně Michaely Šojdrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 286)

Návrh poslanců Jiřího Hofmana a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 300)

Návrh poslankyně Anny Röschové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (tisk 302)

(doprojednání původních bodů 8.-10.)

 

Projednávání zrekapituloval zpravodaj V. Tlustý. Seznámil poslance se soubory pozměňovacích návrhů. Navrhl proceduru hlasování. Nejprve přijmout komplexní pozměňovací návrh a poté hlasovat o dalších pozměňovacích návrzích.

 

Byla uzavřena rozprava a proběhlo hlasování o pozměňovacích návrzích. Na závěr byla k tiskům přijata usnesení č. 298 (tisk 286, +12, -0, 0), usnesení č. 299 (tisk 300, +12, -0, 0) a usnesení č. 300 (tisk 302, +12, -0, 0), jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1, strany 4 a 5.

 

19.4.

 

Zpráva o měnovém vývoji v České republice za 1. pololetí 1997 (tisk 355)

(doprojednání původního bodu 18.)

 

Rekapitulaci provedl předseda výboru. Byla uzavřena rozprava a na návrh předsedy J. Wagnera bylo přijato usnesení č. 297 (+11, -0, 0), jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1. strana 5.

 

19.5.

 

Různé - daňový případ Khyn, neveřejné zasedání (doprojednání původního bodu 14.)

 

Předseda J. Wagner informoval o následujících skutečnostech: RV dostal důvěrnou stížnost na finanční úřad; lze to řešit jen soudně. Stěžovatel zprostil FÚ mlčenlivosti v této kauze vůči PRV, RV nemá kompetenci. Jiná otázka je, že by právní řád měl tuto oblast lépe upravovat. Předseda seznámí s případem ministra financí. S tím byl vysloven souhlas.

 

19.6.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

(doprojednání původního bodu 11.)

 

Předseda V. Tlustý se vzdal svého slova, protože činnost podvýboru byla již podrobně zmíněna při projednávání zákona o loteriích, zákona o bankách a zákona o investičních fondech a investičních společnostech. Další činnost podvýbor nevyvíjel.

 

19.7.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

(doprojednání původního bodu 12.)

 

Předseda T. Páv informoval o tom, že poslední schůze nebyla usnášeníschopná, přesto poslanci prodiskutovali tyto otázky:

 

1) Stížnost na transformaci státních příspěvkových organizací Povodí Labe, Vltavy, Ohře, Moravy a Odry. Přítomní poslanci doporučili, aby rozpočtový výbor přijal usnesení s dotazem na situaci vládě. K tomu RV přijal usnesení č. 293 (+11, -0, 0). Jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 6.

2) PVK žádá RV, aby požádal Sněmovnu o pověření k projednání výročních finančních zpráv politických stran a hnutí a dále o zmocnění PVK k projednávání tohoto bodu. K tomu RV přijal usnesení č. 294 a 295 (+11, -0, 0). Jmenný seznam hlasování poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 5 a 6.

3) Výklad ustanovení o poskytování bytů členům NKÚ - PVK nemůže vykládat zákon, seznámil představitele NKÚ pouze s úmyslem zákonodárce.

 

Na příští schůzi bude podvýbor projednávat výroční zprávu NKÚ a státní závěrečný účet NKÚ.

 

* * *

 

Tím byla 34. schůze ukončena. Jednání uzavřel předseda výboru J. Wagner 18. března v 11.45 hodin.

 

Zapsal: P. Jelínek

V Praze dne 9. března 1998

 

 

Jan Třebický v.r.

Jozef Wagnr v.r.

ověřovatel

předseda

 



Přihlásit/registrovat se do ISP