Parlament České republiky 

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

rozpočtový výbor

Zápis

z 35. schůze výboru,

která se konala ve dnech 22. a 23. dubna 1998

v Praze

 

duben 1998

 

Zápis

35. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala ve dnech 22. a 23. dubna 1998 v Praze

středa 22. března

 

Přítomni: poslanci a hosté dle prezenčních listin,

 

Schůzi výboru zahájil předseda J. Wagner. Předložil tento program jednání dle pozvánky:

 

středa 22. března

od 13.00 hodin

1. Informace vlády České republiky o přijatých a navrhovaných opatřeních ke snižování veřejného dluhu obcí

od 14.00 hodin

2. Analýza příčin vzniku povodní a fungování systému protipovodňové ochrany s návrhy preventivních opatření k budoucímu snížení rizik a následků průchodu velkých vod včetně návrhu systému financování (tisk 438)

od 14.45 hodin

3. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a federální vládou Svazové republiky Jugoslávie o vzájemné podpoře a ochraně investic, podepsaná dne 13. října 1997 v Bělehradě (tisk 422)

od 15.00 hodin

4. Návrh poslance Roberta Koláře na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992

Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 373)

od 15.30 hodin

5. Sdělení předsedy, různé

- problematika rušení finančních úřadů (situační zpráva ministra financí)

- metodika daňové statistiky

- daňový případ Kühn, neveřejná část zasedání

- rozvoj vztahů ČR - Mongolsko v oblasti investic. Návazné jednání vyplývající

6. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

7. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

8. Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

 

Čtvrtek 23. dubna

od 9.00 hodin

9. Kvantifikovaná představa vlády o zvýšení regulovaných cen a o doprovodných sociálních opatřeních

od 10.00 hodin

10. Harmonogram transformačních kroků privatizace

od 11.00 hodin

11. Zpráva o měnovém vývoji v České republice za rok 1997 (tisk 436)

od 12.00 hodin

12. Roční zpráva o výsledku hospodaření České národní banky

 

V rozpravě nikdo nevystoupil. Takto navržený program byl schválen 11 hlasy pro, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti. Záznam o hlasování viz příloha k zápisu č. 1, str. 1.

 

* * *

 

1.

 

Informace vlády České republiky o přijatých a navrhovaných opatřeních ke snižování veřejného dluhu obcí

 

Na úvod vystoupil nám. ministra financí Svoboda. Zpravodajskou zprávu měl posl. J. Hojdar. Předložený návrh má pouze popisný a informační charakter. Na této problematice je třeba dále pracovat a v tomto smyslu navrhne usnesení.

 

V rozpravě vystoupil posl. J. Václavek. (Jak postupovat v případech nepředložení rozpočtu, resp. opakovaného rozpočtu. Jaké sankce?) O: nám. Svoboda: zatím není zpracována norma, která by sankce řešila. Dále vystoupili: P. Šafařík, J. Hojdar, J. Wagner. Diskutovala se otázka, zda pojmout tuto problematiku z širšího hlediska, tj. komplexně v rámci rozpočtových pravidel, nebo posuzovat tuto otázku pouze v rámci opatření ke snižování zadluženosti obcí, jak je předložilo MF. Jako kompromisní řešení bylo na návrh posl. J. Hojdara přijato usnesení č. 301 (+12, -0, 0), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 1.

 

2.

 

Analýza příčin vzniku povodní a fungování systému protipovodňové ochrany s návrhy preventivních

opatření k budoucímu snížení rizik a následků průchodu velkých vod včetně návrhu systému financování (tisk 438)

 

Úvodem vystoupil náměstek ministra životního prostředí M. Barchánek. Rozdělil opatření na tři skupiny - proti povodňové aktivity, protikrizové aktivity obecně a náprava po katastrofě a informoval o podrobnostech.

 

Zpravodaj P. Šafařík se zaměřil na oblast financování odstraňování následků, připomněl příslušné kroky rozpočtového výboru, který se aktivně zúčastnil jak na místech samých, tak při pozdějším schvalování dotací. Z tohoto hlediska není předložený materiál hodnocením financování.

 

V rozpravě vystoupil posl. J. Černota: jaký je současný stav čerpání prostředků na odstranění následků povodní ? Odpověď Barchánek (MŽP) a Janota (MF): v zásadě stejný jako na konci roku 1997. Z povodňových dluhopisů v úhrnné hodnotě 5 mld. Kč se prodalo 3,8 mld. Kč. Dále zákon o státním rozpočtu na rok 1998 umožňuje převést nespotřebované prostředky z rozpočtu 97 do roku 1998. V důsledku zpřesnění nákladů a aby nedošlo k zastavení prací na odstranění následků bude třeba ještě další cca 4 mld. Kč. Vláda v rámci novely zákona č. 500 o malé privatizaci navrhne sněmovně použití prostředků z malé privatizace na krytí těchto nákladů. Posl. A. Macháček: Jaká částka byla již skutečně použita? O: K 31. 12. 1987 bylo použito 7,847 mld. Kč. Nedočerpáno zbývá zmíněných 1,8 mld. Kč. - převádí se do r. 1998.

 

Na návrh posl. P. Šafaříka bylo poté přijato usnesení č. 302 (+10, -0, 3), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 1.

 

3.

 

Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a federální vládou Svazové republiky Jugoslávie o vzájemné podpoře a ochraně investic, podepsaná dne 13. října 1997 v Bělehradě (tisk 422)

 

Návrh uvedl náměstek ministra financí P. Štěpánek. Zpravodajskou zprávu měl posl. T. Květák. Jedná se o standardní smlouvu bez jakýchkoliv odchylek. V rozpravě nikdo nevystoupil.

 

Zpravodaj navrhl usnesení č. 303 (hlasování: +10, -0, 2). Záznam o hlasování viz příloha zápisu č. 1, str. 2.

 

4.

 

Návrh poslance Roberta Koláře na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 373)

 

Návrh uvedl posl. R. Kolář. Smyslem novely je snížit zdanění v přímé linii (skupina I) na nulu. Dopady na státní rozpočet je velmi obtížné stanovit - není možné zjistit podíl rodičů a dětí na vybrané dani. Výnos z této daně je zanedbatelný (za rok 1996 činil celý výnos 100 mil. Kč), ušetří se nezanedbatelné výdaje na správu této daně. Stanovisko MF: vláda vyslovila souhlas, přesto má tento návrh některá úskalí - všechny země v regionu tuto daň mají, návrh neřeší ostatní poplatky u soudu. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Třebický. Rozpočtový výbor se touto otázkou již dlouho předtím zabýval, byl předložen i návrh na zrušení této daně. Jde o daň z majetku již zdaněného. Návrh v důsledku motivuje ke hromadění majetku, což je z ekonomického hlediska žádoucí.

 

Následovala rozprava. V ní vystoupili posl. P. Šafařík: předloží komplexní pozměňovací návrh, A. Macháček: též avizoval pozměňovací návrh, J. Třebický: pozměňovací návrh.

 

Posl. R. Kolář posléze podal procedurální návrh, aby bylo projednávání tohoto bodu přerušeno, aby do čtvrtka 18.00 hodin byly předloženy všechny pozměňovací návrhy a pokračování projednávání tohoto bodu proběhlo na příští schůzi rozpočtového výboru. S tím byl vysloven všeobecný souhlas.

 

5.

 

Sdělení předsedy, různé

 

V rámci bodu byla projednána následující témata:

 

Rozvoj vztahů ČR - Mongolsko v oblasti investic.

Problém uvedl nám MPO V. Petříček: jedná se o realizaci hydroelektrárny v Mongolsku (odhad čs. podílu na dodávkách nákladů cca 7 mld. Kč). Co se týká legislativy, lze postupovat podle základních dohod o ochraně investic a zamezení 2x zdanění. Problém vidí, jak chce Mongolská strana splácet dodávky. Proto nelze vzít jako čistě vládní investici, pouze jí lze poskytnout všechny výhody (pojištění EGAP, úvěr přes ČEB). Doporučil zařadit tuto investici pod dohled mezirezortní komise. Na návrh posl. J. Wagnera bylo k této věci přijato usnesení č. 304 (+11, -0, 5), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 2.

 

Problematika rušení finančních úřadů (situační zpráva ministra financí).

Úvodem vystoupil zpravodaj posl. B. Sobotka: MF připravuje rušení malých finančních úřadů tam, kde je počet zaměstnanců menší než 20, o této věci by měla proběhnout diskuse. Zástupce MF vrchní ředitel p. Knížek informoval o tom, že v současné chvíli ještě není rozhodnuto, je pouze zpracovávána analýza. V rozpravě vystoupili zástupce starostů p. Pospíšil (Pečky): starostové poslali petice na ministerstvo financí, kritizují zejména neexistenci koncepce FÚ a upozorňují na problém dostupnosti úřadů v souvislosti s dopravní obslužností území, p. Vondrová (odborový svaz zaměstnanců státní správy): nestačí zpracovat analýzu, je třeba vypracovat i koncepci, pracovníky FÚ jsou především ženy, problémy s dojížděním, posl. B. Sobotka: co hodlá MF podniknout ? O: do voleb se nepočítá se změnou zákona, která je v této věci potřeba. Na návrh posl. B. Sobotky bylo k této věci přijato usnesení č. 305 (+9, -2, 1), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 2.

 

Metodika daňové statistiky.

Předseda J. Wagner informoval o reakci MF, kdy žádost rozpočtového výboru o předložení daňové statistiky byla řešena podle jeho názoru nedostatečně. Zástupce MF uvedl, že příručka daňové statistiky neexistuje, je však roční zpráva o činnosti daňových úřadů, bude k dispozici koncem dubna. J. Wagner doporučil tento bod přerušit a pokračovat po doručení roční zprávy o činnosti finančních úřadů. S tím souhlasili všichni přítomní. Současně upozornil, že na zítřejším jednání výboru osloví v této věci přímo ministra financí.

Daňový případ Kyhn a Kousal.

Úvodem vystoupil předseda J. Wagner. Informoval poslance o základních faktech obou případů a předal slovo p. Khynovi a Kousalovi, kteří doplnili detailní informace. J. Wagner upozornil na skutečnost, že MF nerespektuje rozhodnutí soudu. Současně upozornil na to, že možnosti výboru jsou omezené, výbor může požádat pouze ministra nebo vládu a nové posouzení věci. Za MF vystoupil dr. Vácha, ředitel odboru daňové správy. Poukázal na to, že z hlediska MF nedošlo k pochybení. Zákon dle názoru ministerstva umožňuje postup, kdy ministerstvo i přes zrušení rozhodnutí soudem a vrácení k opětovnému projednání, aniž by vyvstaly nové skutečnosti, klidně může vydat nové rozhodutí v původním znění. Tento postup vyvolal u poslanců údiv. Na návrh posl.J. Wagnera bylo k této věci přijato usnesení č. 308 (+10, -0, 1), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 3.

 

Různé.

tajemník P. Jelínek informoval poslance o:

možnosti účastnit se veletrhu FIBEX, vstupenky jsou k dispozici na sekretariátu RV,

konferencích v Londýně a Praze;

 

posl. J. Hojdar otevřel problém dislokace rozpočtového výboru - projedná se zítra za účasti vedoucího Kanceláře PSP.

 

6.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

 

Vzhledem k tomu, že od poslední schůze rozpočtového výboru neproběhla žádná schůze podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů, v rámci tohoto bodu nikdo nevystoupil.

 

7.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

 

Předseda podvýboru T. Páv informoval o projednávání výroční zprávy NKÚ a o státním závěrečném účtu NKÚ a na základě usnesení č. 41 přijatého podvýborem, navrhl rozpočtovému výboru usnesení, které bylo přijato pod číslem 306 (+10, -0, 0), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 3. V tomto usnesení výbor požádal MF, aby informovalo Poslaneckou sněmovnu o výši finančních prostředků vrácených do státního rozpočtu v roce 1997 v návaznosti na kontrolní závěry NKÚ Ministerstvo spravedlnosti, aby informovalo Poslaneckou sněmovnu o vyřízení oznámení podaných Nejvyšším kontrolním úřadem Státnímu zastupitelství, s případnou zprávou o komplexnosti a využitelnosti kontrolních závěrů orgány činnými v trestním řízení.

 

8.

 

Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

 

Předseda výboru navrhl tento pořad 35. schůze výboru:

 

36. schůze rozpočtového výboru se uskuteční v úterý až čtvrtek 28. až 30. dubna 1998 na státním zámku v Lánech s tímto pořadem

 

úterý 28. dubna

17.00 hodin odjezd od Poslanecké sněmovny

 

středa 29. dubna

od 9.30 hodin

1. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

od 10.00 hodin

2. Návrh poslance Roberta Koláře na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 373) - doprojednání z 35. schůze

od 10.30 hodin

3. Seminář - daňová soustava

od 14.00 hodin

4. Seminář - pokračování

 

čtvrtek 30. dubna

od 10.00 hodin

5. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

6. Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

7. Sdělení předsedy, různé

13.00 hodin odjezd do Prahy;

 

S takto navrženým programem vyslovil výbor souhlas. Bylo přijato usnesení č. 309 (hlasování: +10, 0, 0). Jmenovitý seznam hlasujících viz příloha zápisu č. 1, strana 3.

 

čtvrtek 23. dubna

 

9.

 

Kvantifikovaná představa vlády o zvýšení regulovaných cen a o doprovodných sociálních opatřeních

 

Úvodní slovo k tomuto bodu pronesl předseda vlády J. Tošovský. Zvýšení regulovaných cen je součástí dokončování základních regulačních kroků a pokračování transformace. Je v souladu s programovým prohlášením vlády. Spíše než deregulace považuje za vhodný termín postupné dosažení reálné úrovně cen. Tento krok povede k racionálnějšímu investičnímu rozhodování, racionálnější spotřebě energií a přispěje k zamezení plýtvání se zdroji. Vláda rozhodla o 8.5% zvýšení nájmu (ostatní je v rukou obcí), 24% zvýšení cen elektrické energie a 27% zvýšení cen plynu. Tato opatření budou mít vliv na inflaci a strukturu poptávky. Zpravodaj J. Wagner ve své zprávě řekl, že MF neprovedlo odhady zvýšení nájemného v jednotlivých obcích, šetření MPSV o finanční situaci domácností není přesvědčivé, výběr položek do spotřebního koše, do nákladů společností je třeba dát i reálné odpisy, rozpočtový výbor má vůli pokračovat v transformaci, jsou však třeba relevantní podklady.

 

V rozpravě vystoupil posl. J. Václavek: jaká by byla absolutní výše deregulace tak, aby bylo dosaženo reálných cen? Odpověděl J. Tošovský: není vhodné, aby vláda před volbami navrhovala změnu spotřebního koše, I. Pilip: přecenění majetku v souvislosti s odpisy pouze u energetických společností je nevhodné, v případě jednorázového skoku by navýšení činilo asi 60%. Posl. J. Wagner: není třeba přecenit majetek jen u energetických společností, je třeba všude. Posl. J. Hojdar: v severních Čechách je problém vybrat nájemné už teď, po zvýšení nebudou schopni lidé platit.

 

Poté se hlasovalo o usnesení, které navrhl posl. J. Wagner. Toto usnesení nebylo přijato, viz zpráva č. 307 (hlasování: +6, -3, 3). Jmenovitý seznam hlasujících viz příloha zápisu č. 1, strana 4.

 

10.

 

Harmonogram transformačních kroků privatizace

 

Úvodní slovo pronesl ministr financí I. Pilip. Tento dokument obsahuje informace o podílech státu ve "strategických" podnicích a vyčísluje jejich hodnotu. Vláda bude pokračovat v přípravné fázi privatizace, rozhodnutí nechá na vládě příští. Zpravodajem byl posl. J. Hojdar.

 

V rozpravě vystoupili posl. J. Václavek, B. Sobotka, J. Hojdar (distribuční energetické společnosti, bankovní sektor, uhelné společnosti - analýza rizik).

 

Závěrem bylo na návrh posl. T. Páva přijato usnesení č. 310, kterým vzal výbor harmonogram na vědomí (hlasování: +8, -3, 2). Jmenovitý seznam hlasujících viz příloha zápisu č. 1, strana 4.

 

11.

 

Zpráva o měnovém vývoji v České republice za rok 1997 (tisk 436)

 

Úvodní slovo pronesl viceguvernér ČNB, pověřený výkonem funkce guvernéra, P. Kysilka. Rozpočtový výbor projednává tuto zprávu v období, kdy jsou dokončeny analýzy loňských událostí na našich i světových finančních trzích. Příčiny měnového vývoje lze hledat ve dvou rovinách, jednak to jsou chronické problémy v rámci české ekonomiky a dále pak jednorázové vnější vlivy, jako například východoasijská krize, politická nestabilita. ČNB v loňském roce opustila pevný kurz, připravila novou měnovou strategii. Co se týče turbulencí měny, průběh i reakce ČNB jsou dostatečně známy, MMF i Světová banka dávají bezprostřední reakci ČNB za vzor ostatním bankám. Stále však v rámci ekonomiky existují významné nerovnováhy, například u platební bilance, zahraniční zadlužení, růst mezd ve srovnání s růstem produktivity. Za nejrizikovější faktor české ekonomiky je považován vývoj mezd. Zpravodaj J. Wagner se zeptal na to, zda je podle ČNB nyní nejvhodnější doba pro narovnání cen, jak by ČNB hodnotila přecenění základních prostředků na tržní cenu (kvůli odepisování), upozornil na asijskou měnovou krizi a na to, že MMF vnímá některé aspekty transformace rychleji a lépe než vláda.

 

V rozpravě vystoupili posl. Sobotka: jaké stimuly růstu jsou slučitelné s protiinflační politikou ČNB?, posl. Václavek: jaké vlivy byly z hlediska inflace nejvýraznější?, posl. Recman: bylo by vhodné, aby ČNB seznámila celou Sněmovnu s novou měnovou strategií. Odpověděl P. Kysilka: asijské krize ukázaly, že finanční trhy po zjištění nežádoucího vývoje ekonomiky dlouho čekají, než zaútočí, o to více je jejich útok drtivý. Proto snaha udržet makroukazatele na vrub vnitřní stability je cestou k jisté krizi. K cenám: ČNB vede o deregulacích dialog s vládou, nemůže být proti narovnání cen, naopak, tento proces musí být co nejrychlejší. Existují recepty, jak sladit měnovou a fiskální politiku. Je třeba vyřešit chronické mikroekonomické problémy, snížit mandatorní výdaje, nebo alespoň relativně jejich poměr k SR, dosahovat mírného rozpočtového přebytku, povzbudit dlouhodobé přímé zahraniční investice a s tím spojit cílenou snahu v monetární oblasti proti inflaci. Kredibilita měnové strategie souvisí s informovaností o této strategii. Vítá návrh posl. Recmana na vystoupení před Sněmovnou.

 

Závěrem bylo na návrh posl. J. Wagnera přijato usnesení č. 311, kterým výbor doporučil, abys sněmovna vzala zprávu na vědomí (hlasování: +10, -0, 1). Jmenovitý seznam hlasujících viz příloha zápisu č. 1, strana 5.

 

12.

 

Roční zpráva o výsledku hospodaření České národní banky

 

I k tomuto bodu pronesl úvodní slovo viceguvernér ČNB P. Kysilka. Zpráva souvisí s projednávaným bodem 11. Na hospodaření banky mají vliv čtyři faktory - měnový vývoj (vzhledem ke znehodnocení měny zaznamenala v této oblasti ČNB zisk), dopady konsolidace bankovního sektoru, rekonstrukce hlavní budovy ČNB a konečně vlastní hospodaření. Vlastní hospodaření se však na celkovém výsledku hospodaření podílí pouze malou částí. V rámci reorganizace byl snížen počet poboček a zaměstnanců, letos není plánován žádný růst mezd. Na základě doporučení auditora byla vytvořena rezerva na pohledávku vůči Slovensku. Zpravodaj posl. S. Recman připomněl to, že 88% nákladů a 97% příjmů jde na vrub měnového vývoje. Je pokles devizových rezerv z 12,4 mld. USD na 9,8 mld. USD příznivým trendem či nikoli ? Zisk z roku 1997 nebude odveden do státního rozpočtu, ale bude použit na konsolidaci bankovního sektoru.

 

V rámci rozpravy odpověděl P. Kysilka: pokles rezerv v souvislosti s odstraněním pevného kurzu je pochopitelný, při pevném kurzu je třeba mít vyšší rezervu i na případné zásahy na mezibankovním trhu.

 

Na návrh posl. S. Recmana bylo přijato usnesení č. 312 (+11, -0, 1), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 5.

 

5.

 

Sdělení předsedy, různé - pokračování

 

K přerušenému projednání bodu různé - dislokace rozpočtového výboru.

 

Po diskusi bylo na návrh posl. J. Hojdara bylo přijato usnesení č. 313 (+9, -0, 0), jmenný seznam hlasování jednotlivých poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 5.

 

* * *

 

Tím byla 35. schůze ukončena. Jednání uzavřel předseda výboru J. Wagner 23. března v 13.00 hodin.

 

Zapsal: P. Jelínek, B. Kopřivová

V Praze dne 27. dubna 1998

 

 

Jan Třebický v.r.

Jozef Wagner v.r.

ověřovatel

předseda

 



Přihlásit/registrovat se do ISP