Parlament České republiky 

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

rozpočtový výbor

Zápis

z 36. schůze výboru,

která se konala ve dnech 28. až 30. dubna 1998

v Lánech

 

duben 1998

 

Zápis

36. schůze rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala ve dnech 28. až 30. dubna 1998 v Lánech

Přítomni: poslanci a hosté dle prezenčních listin

 

Schůzi zahájil předseda výboru J. Wagner. Předložil mu program jednání dle pozvánky s návrhem, aby časový harmonogram projednávání jednotlivých bodů byl operativně upraven:

 

úterý 28. dubna

odjezd od Poslanecké sněmovny

 

středa 29. dubna

1. Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

2. Návrh poslance Roberta Koláře na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 373) - doprojednání z 35. schůze

3. Seminář - daňová soustava

4. Seminář - pokračování

 

čtvrtek 30. dubna

5. Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

6. Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

7. Sdělení předsedy, různé

 

odjezd do Prahy.

 

Takto navržený program schválili všichni přítomní poslanci (hlasování: +14, 0, 0). Pro přehlednost je zápis o projednávání jednotlivých bodů řazen nikoli chronologicky, ale podle pořadí ve schváleném programu.

 

Současně výbor odsouhlasil, že z tohoto jednání nebude pořizován zvukový záznam.

 

* * *

 

středa 29. dubna

 

Schůzi výboru navštívil vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivan Medek a jeho zástupce Ivo Mathé. Ivan Medek přivítal poslance v Lánech a poděkoval všem poslancům za spolupráci v tomto volebním období. Vyjádřil přání spolupracovat i po volbách s novým rozpočtovým výborem.

 

1.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kontrolu

 

Bod uvedl předseda PVK posl. T. Páv. Podal informaci o hospodaření politických stran a hnutí za rok 1997: ministerstvo vnitra poskytlo rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny seznam, podle nějž bylo k 31.12.1997 registrováno 56 politických stran a 26 politických hnutí, tedy celkem 82 subjektů. Z toho počtu je 7 stran a 2 hnutí již soudem zrušeno, avšak dosud nebyl podán návrh na výmaz ze seznamu. Dvě strany jsou údajně v likvidaci. Dalších 8 stran a 7 hnutí má činnost soudem pozastavenu. Jelikož žádná z těchto stran a hnutí nepředložila výroční finanční zprávu, lze mít za to, že tyto strany a hnutí ke svému zrušení spějí.

 

Celkem 17 stran a 7 hnutí nepředložilo Poslanecké sněmovně žádné finanční zprávy. U těchto stran je žádoucí požadovat po vládě ČR, aby ve smyslu §14 a 15 zákona podala návrh Nejvyššímu soudu na pozastavení činnosti strany.

 

Ze zákona je Poslanecká sněmovna oprávněna pouze k hodnocení úplnosti předložených zpráv, rovněž výplata příspěvku na činnost ministerstvem financí je vázána pouze na zjištění úplnosti zpráv Poslaneckou sněmovnou. Poté, co byla Ústavním soudem zrušena povinnost NKÚ přezkoumávat pravdivost všech údajů obsažených ve výročních finančních zprávách, neexistuje žádný kontrolní orgán (s výjimkou povinné zprávy auditora), který by mohl tuto skutečnost posoudit, ani žádné sankce, které by bylo možné použít proti straně, která, ať už záměrně, či omylem uvede ve finanční zprávě nesprávné údaje. Žádný orgán Sněmovny není nadán vyšetřovací ani soudní pravomocí a ani není v jeho silách kontrolovat všechny položky všech výročních finančních zpráv politických stran a hnutí z hlediska jejich pravdivosti. Rozpočtový výbor ani Sněmovna nemohou být postaveny do role soudců, kteří budou rozhodovat, zda případně zjištěné nesrovnalosti jsou omylem, podvodem nebo naopak úmyslem poškodit příslušnou stranu.

 

Tím více nabývá na důležitosti ustanovení §18 odst. 2 o veřejné kontrole, neboť hospodaření politických stran a hnutí se tak stává součástí celkového obrazu strany a nepochybně ovlivní rozhodování voličů v době voleb.

 

Při hodnocení úplnosti postupoval podvýbor pro kontrolu s rozumnou mírou tolerance. Ze zákona jsou strany povinny předložit:

1. roční účetní výkaz dle zákona č.563/1991 Sb. o účetnictví,

2. zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky,

3. přehled o celkových příjmech v členění podle § 17 odst. 4 zákona č.424/1991 Sb.

4. přehled o výši darů a dárcích,

5. přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím.

 

Jakožto podmínka nutná, aby výroční finanční zpráva byla uznána za úplnou, byla brána existence ročního účetního výkazu dle zákona č.563/1991 Sb., o účetnictví na výkazu SONO Úč 1-01 dle Opatření MF OP 20/1995 ze dne 29.5.1995 a zpráva auditora. Přehled o celkových příjmech v členění podle §17 odst. 4 zákona č. 424/1991 Sb., byl považován za úplný i tehdy, nebyl-li předložen na formuláři předepsaném ministerstvem financí (Opatření 283/67 681/1994 o uspořádání účetní závěrky), ale z přehledu jasně vyplývaly požadované údaje. U menších stran byla tolerována absence explicitního přehledu o výši darů a dárcích a o hodnotě majetku získaného dědictvím, pokud z ročního účetního výkazu a z přehledu příjmů vyplynulo, že tyto příjmy byly nulové nebo zanedbatelné. Hlavním důvodem, pro který byly zprávy označeny jako neúplné, byla absence zpráv auditora. Častým jevem je rovněž porušení zákona o účetnictví v tom, že některé strany vedou pouze jednoduché účetnictví, případně nevedou vůbec žádné účetnictví.

 

Kontrola výročních finančních zpráv politických stran za rok 1998 znovu ukázala, že zákon č. 424/1991 Sb. by zasloužil rychlou novelizaci zejména s ohledem na důsledky rozhodnutí Ústavního soudu o zrušení povinnosti NKÚ kontrolovat pravdivost finančních zpráv a na zjednodušení postupu při pozastavení činnosti, rozpuštění a výmazu politické strany a hnutí a důsledcích, které z těchto kroků vyplývají. Avizovaný zvláštní zákon dle § 16 dosud neexistuje. Není např. jasná otázka, jak vymazat stranu ze seznamu jestliže orgány strany zůstanou nečinné, prostě proto, že již neexistují.

 

V rozpravě vystoupili posl. J. Václavek: požádal, aby se vzhledem ke sponzorům, kteří se ke sponzorským návrhům nehlásí, v návrhu usnesení hlasovalo o ODS zvlášť, T. Páv: zákon ukládá kontrolu úplnosti, nikoli správnosti, V. Tlustý: ODS má darovací listiny, navíc požádala o vyšetření této věci, J. Hojdar: co to znamená, že strana nevede žádné účetnictví?, odpověď T. Páv: strana vykáže proškrtaný výkaz. J. Třebický: je třeba novelizovat zákon, J. Wagner: 2 rozměry tohoto problému, morální (takové věci by být neměly) a formální (formálně je to v pořádku).

 

Protože poslanci získali zprávu až těsně před jednáním, byl tento bod přerušen a hlasování proběhlo až po polední přestávce. Po polední přestávce bylo na návrh posl. T. Páva přijato přijato usnesení č. 315 (+12, -0, 0), jmenný seznam hlasování jednotlivých poslanců viz příloha zápisu č. 1, strana 1.

 

Posl. P. Šafařík v rámci tohoto bodu dále informoval poslance o úmyslu požádat NKÚ o prošetření privatizace podniku KRAS Brno, a. s.. Po diskusi, které se zúčastnil posl. Tlustý (formulační doporučení), bylo dohodnuto, že na pokračování této schůze během zasedání Sněmovny bude předložen konkrétní návrh usnesení s podnětem.

 

2.

 

Návrh poslance Roberta Koláře na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 373) - doprojednání z 35. schůze

 

Bod uvedl předkladatel posl. R. Kolář, který zrekapituloval předchozí jednání. V rozpravě vystoupil posl. I. Mašek s dotazem, zda by byl podpořen návrh na změnu § 12, později by ho formuloval písemně. Orientačním hlasováním tento návrh nebyl nepodpořen. Zpravodaj J. Třebický se vyslovil k jednotlivým pozměňovacím návrhům. Zástupci ministerstva financí se též vyjádřili k pozměňovacím návrhům.

 

Po hlasování o pozměňovacích návrzích bylo na návrh posl. J. Třebického přijato usnesení č. 314 (+12, -2, 0), jmenný seznam hlasování viz příloha zápisu č. 1, strana 1.

 

3. a 4.

 

Seminář - daňová soustava

 

Seminář zahájil náměstek ministra financí M. Frankl. Uvedl, že MF je připraveno reagovat na změny volebního zadání, které vyjdou z voleb. MF v tuto chvíli vzhledem k blízkosti termínu voleb nemá žádný definitivní koncepční materiál. Za nutné změny označil změny spojené s harmonizací s předpisy EU. Daňová reforma od 1.1.1993 je ve svých základech postavena na slučitelnosti s EU. V oblasti DPH tlačí Rakousko na zrušení "duty free" obchodů. U daně z příjmu bude třeba zrychlit odepisování nemovitostí a daňově zvýhodnit spoření na stáří.

 

V diskusi vystoupili posl. J. Hojdar: co je možné udělat pro to, aby pohraničí bylo pro podnikatele atraktivnější?, S. Recman: má ministerstvo financí koncepční materiál, jsou připravovány radikálnější změny daňového systému?, A. Macháček: povolení odepisovat auto jen do určité výše? Odpověděl M. Frankl: není účelné zvýhodňovat jeden region před jiným, cílem je v rámci daňového systému vytvořit jednotné ekonomické prostředí, výjimkou je pouze daň z nemovitostí a místní daně a poplatky, co se týká výnosového určení daní, v nových rozpočtových pravidlech, budou respektovány tři druhy příjmů, ty které souvisejí s místem (místní daně a poplatky), ty které nesouvisejí (DPH, cla) a konečně ty, které nelze zařadit ani do jedné ze dvou předcházejících skupin (daň z příjmu). U výnosového určení daní je i problém velikosti obcí, většina obcí má pod 500 obyvatel, neočekává se zavádění nových daní. U zvýhodnění nových technologií je problémem definovat, co bude považováno za moderní technologii. Očekává se přeřazení nemovitostí do 4. odpisové skupiny a zkrácení doby odepisování u této skupiny.

 

Dále vystoupili posl. A. Macháček: koncepce zdanění silniční dopravy. Odpověď M. Frankl: v této věci je možné použít 4 daňové nástroje: silniční daň, daň z motorových vozidel, mýtné, dálniční poplatky. Je však možné maximálně použít dva z nich, čeká se na politické rozhodnutí. Snižování daně z příjmů právnických osob - není možné jít na 0 či na 10 %, EU by to považovala za daňový dumping (v současnosti se s tímto problémem potýká Irsko). J. Wagner: metodika daňové statistiky, přes opakované žádosti rozpočtového výboru stále není k dispozici, každý stát však tyto informace potřebuje jako podklady pro správné rozhodování. Odpověď Frankl: po vyjasnění na minulé schůzi rozpočtového výboru budou relevantní podklady dodány.

 

čtvrtek 30. dubna

 

5.

 

Informace o činnosti podvýboru pro kapitálový trh a pro kapitálové výdaje veřejných rozpočtů

 

Tento bod uvedl předseda PVKT V. Tlustý. Informoval o osudu dalšího projednávání zákona o loteriích. 2 možnosti: 1. přehlasovat zamítnutí tisku 300 Senátem a urychleně do Senátu poslat novelu odstraňující námitky pod tiskem 302 - návrh posl. Röschové; 2. zamítnout, do tisku 302 promítnout změny požadované Senátem a přijatelné pro Sněmovnu a poslat po schválení Senátu v tomto novém znění.

 

Od minulé schůze rozpočtového výboru neproběhla žádná schůze podvýboru pro kapitálový trh a veřejné výdaje.

 

6.

 

Návrh termínu a pořadu další schůze výboru

 

Předseda výboru J. Wagner informoval o tom, že všechny přikázané tisky výbor již projednal, navrhl tuto schůzi přerušit a v případě potřeby svolat pokračování schůze v průběhu zasedání PSP i s ohledem na žádost posl. P. Šafaříka, viz bod 2. S tím souhlasili všichni přítomní.

 

7.

 

Sdělení předsedy, různé

 

Posl. J. Václavek informoval o tom, že ministr financí ve sdělovacích prostředcích oznámil, že závazky státu jsou vyšší, než bylo uvedeno v návrhu státního rozpočtu na rok 1998 a požádal výbor, aby přijal usnesení k závazkům státu. V rozpravě vystoupili posl. J. Wagner, V Tlustý, P. Šafařík, J. Václavek a A. Macháček, všichni na téma: co se rozumí závazkem, jaký je vztah garance a závazku a soulad s předpisy EU.

 

Na návrh posl. J. Václavka bylo přijato usnesení č. 316 (+11, -0, 2), jmenný seznam hlasování jednotlivých poslanců viz příloha zápisu č. 1, str. 2.

 

* * *

 

36. schůze rozpočtového výboru byla přerušena ve čtvrtek 30. dubna ve 12.00 hodin. Pokračování avizoval předseda výboru J. Wagner na týden od 11. nebo 18. května 1998.

 

Zapsali: B. Kopřivová, P. Jelínek

V Praze dne 1.5. 1998

 

 

Jan Třebický v.r.

Jozef WAGNER v.r.

ověřovatel

předseda

 



Přihlásit/registrovat se do ISP