Zápis

z 17. schůze ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu,

která se konala 30. dubna 1997

Přítomni: posl. Marek BENDA, prof. JUDr. Zdeněk JIČÍNSKÝ, DrSc., Petr KOHÁČEK, JUDr. Jitka KUPČOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Libor NOVÁK, Marie NOVESKÁ, Mgr. Jaroslav OREL, ing. Luděk POLÁŠEK, ing. Vladimír PROCHÁZKA, Mgr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Zuzka RUJBROVÁ, František ŠPANBAUER, Tomáš TEPLÍK, Mgr. Zdeněk ZAJÍČEK

Nepřítomni: posl. RNDr. Libor KUDLÁČEK - v zahraničí

posl. Petr PLEVA - nemoc

posl. Zdeněk KRAMPERA, MUDr. Jaroslav NOVÁK

Hosté:

- JUDr. Vlasta PARKANOVÁ - ministryně spravedlnosti

- JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ, CSc. - náměstek ministryně spravedlnosti

a další hosté dle prezenčních listin.

Schůzi výboru v 10.00 hod. zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru JUDr. Libor NOVÁK. V průběhu jednání schůzi výboru řídili i místopředsedové výboru prof. JUDr. Zdeněk JIČÍNSKÝ, DrSc., a Mgr. Jaroslav OREL.

Schválený pořad schůze:

1. Sdělení předsedy výboru

2. Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru

3. Návrh posl. Z. Jičínského a dalších na vydání zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 238/92 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zákona (zákon o střetu zájmů) (tisk 101)

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (tisk 90)

5. Spolupráce s Ministerstvem spravedlnosti České republiky

K bodu 1: Sdělení předsedy výboru

1. Na dnešní schůzi se omlouvá posl. Pleva pro nemoc a posl. Kudláček, který je v zahraničí.

2. Ministr obrany dr. Výborný zaslal ÚPV pozvánku na seminář k aktuálním otázkám problematiky integrace Armády České republiky do struktur Severoatlantické aliance, který se koná právě dnes 30. dubna. Na programu tohoto semináře je mj. i informace o přípravě nové legislativy v resortu Ministerstva obrany, pokud se jedná o NATO. Požádal jsem, aby tato přednáška byla uskutečněna pro poslance ústavně právního výboru, a to zřejmě dne 11. či 12. června. Ministerstvo obrany tuto naši iniciativu velmi přivítalo. Dotázat se poslanců na jejich názor.

Poslanci návrh uskutečnit seminář pro ústavně právní výbor podpořili a navrhli jeho zařazení na program červnové schůze výboru.

3. Parlamentní institut mne informoval, že v rámci programu PHARE by se uskutečnil týdenní seminář organizovaný Evropským institutem pro veřejnou správu - pobočkou pro soudce a právníky v Lucemburku na téma "Evropské právo, instituce a praxe". Tento seminář by se měl uskutečnit v Lucemburku cca od 4. do 12.10.1997 pro cca 5-7 poslanců - zejména právníků. Je třeba rozhodnout, zda se tohoto semináře mají účastnit pouze poslanci ústavně právního výboru či přizvat po jednom poslanci z výboru zahraničního, hospodářského či zemědělského a dále se dohodnout na účasti poslanců.

(Návrh programu je možno rozdat zástupcům jednotlivých politických klubů.)

V diskusi posl. Rujbrová, Jičínský a Kupčová se zajímali o tlumočení tohoto semináře.

Předseda výboru uvedl, že tato otázka není ještě vyřešena. Doporučil, aby si poslanci uvážili, zda a kdo by z ústavně právního výboru o seminář měl zájem, či zda 2 - 3 místa postoupíme jiným věcným výborům. Výbor by se k této problematice měl sejít na začátku prvního týdne plenárního zasedání. (Poslanci s tím vyslovili souhlas.)

4. Na sekretariátu rozpočtového výboru jsou k nahlédnutí:

- schválený kontrolní závěr z kontroly "Státní záruka na úvěr na výstavbu nového odbavovacího areálu mezinárodního letiště Praha-Ruzyně a hospodaření s prostředky státního rozpočtu poskytnutými na tuto stavbu

- kontrolní závěr z kontroly hospodaření se státními prostředky poskytnutými na zřízení a činnost Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu

- kontrolní závěr z kontroly hospodaření s prostředky státního rozpočtu kapitoly "Úřad pro legislativu a veřejnou správu ČR" a hospodaření se státním majetkem

- kontrolní závěr z kontroly "Užití finančních prostředků Státního fondu tržní regulace v zemědělství"

- kontrolní závěr z kontroly "Stanovení základu a výpočet daně z příjmů právnických osob v roce 1995"

- závěr z kontroly "Financování učňovských zařízení zřízených Ministerstvem hospodářství"

5. Na sekretariátu ústavně právního výboru jsou k nahlédnutí materiály Institutu pro kriminologii a sociální prevenci

- trestní zákon SRN - obecná část

- referenční příručka k zákonu o trestním soudnictví Velké Británie

- právní úprava trestního soudnictví nad mládeží v Československu z roku 1931

- informace o systému trestní justice v Anglii a Walesu

- výzkum institutu podmíněného zastavení trestního stíhání

6. Poslanci byli seznámeni s usnesením Ústavního soudu ČR (Pl. ÚS 34/96) v právní věci Karla Doláše o návrhu na zrušení ustanovení § 7 odst. 2 a § 55 odst. 2 písm. c) zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích.

7. Poslanci byli seznámeni s informací o stavu a složení vězňů k 31.březnu 1997 (čj. 90/97-ÚPV).

8. Poslanci byli seznámeni s Ročenkou Vězeňské služby ČR za rok 1996 (čj. 94/97-ÚPV).

9. Poslanci byli seznámeni s Výroční zprávou o činnosti za rok 1996 Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových.

10. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Oldřicha Pekláka z Turnova, který se týká novely zákona o rodině (čj. 78/97-ÚPV).

11. Poslanci byli seznámeni s dopisem studentů Justiční školy v Kroměříži, který se týká této školy (čj. 93/97-ÚPV).

12. Poslanci byli seznámeni s dopisem Rady sekce Soudcovské unie ČR Krajského soudu v Plzni, který se týká soudnictví (čj. 83/97-ÚPV).

13. Poslanci byli seznámeni s dopisem pana Ivana Roubala, t.č. ve výkonu vazby (čj. 86/97-ÚPV)

14. Poslanci byli seznámeni s dopisem starostky města Česká Kamenice paní Hany Lukáčové, který se týká výherních hracích automatů (čj. 80/97-ÚPV).

15. Poslanci byli seznámeni s dopisem paní Daniely Hroudové z Prahy 8, který se týká návrhu zákona o sociální pomoci postiženým (čj. 72/97-ÚPV).

K bodu 2: Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru

Předseda výboru dr. Libor Novák předložil návrh programu 18. schůze výboru, která by se měla konat 11.6.1997. Výbor schválil tento program 18. schůze výboru:

středa 11. června 1997 od 10.00 hod.

10.00. hod.

1. Sdělení předsedy výboru

10.15 hod.

2. Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru

10.30 hod.

3. Státní závěrečný účet za rok 1996 - kapitola Ústavní soud

11.00 hod.

4. Státní závěrečný účet za rok 1996 - kapitola Ministerstvo spravedlnosti - část správní a souhrn kapitoly

5. Státní závěrečný účet za rok 1996 - kapitola Úřad pro legislativu a veřejnou správu

11.30 hod.

6. Návrh posl. K. Machovce na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk 134)

13.30 hod.

7. Návrh posl. Z. Rujbrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění zákona č. 132/1982 Sb. a zákona č. 237/1992 Sb. a některé další zákony (tisk 128)

16.00 hod.

8. Dokončení projednání jednotlivých neskončených bodů pořadu schůze výboru ve schváleném pořadí

Ze 12 přítomných poslanců

- 12 hlasovalo pro - Zajíček, Koháček, Benda, Novák Libor, Orel, Jičínský, Španbauer, Kupčová, Noveská, Teplík, Polášek, Rujbrová.

Posl. Benda navrhl, aby seminář o přípravě nové legislativy v resortu Ministerstva obrany týkající se NATO se uskutečnil ve čtvrtek 12.6.1997. Předseda výboru vzal tuto informaci na vědomí s tím, že takto bude jednáno s Ministerstvem obrany.

K bodu 3: Návrh posl. Z. Jičínského a dalších na vydání zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 238/92 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zákona (zákon o střetu zájmů) (tisk 101)

Tuto část schůze výboru řídil místopředseda výboru Mgr. Jaroslav OREL.

Zpravodaj posl. JUDr. Libor Novák informoval, že výbor své jednání 16.4.1997 po obecně rozpravě k tomuto bodu přerušil a dále vycházel z toho, že poslanci předložili navrhovateli nové návrhy na úpravu.

Navrhovatel posl. Jičínský uvedl, že žádné další připomínky k tomuto návrhu zákona mu nebyly doručeny.

Posl. Libor Novák uvedl, že návrh v předložené podobě je nepřijatelný, stejně ani připomínky k němu tento návrh nezhojí a navrhl, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně zamítnout tento návrh.

V diskusi dále vystoupili posl. Zajíček, Noveská, Kupčová, Libor Novák, a to i opakovaně.

Na připomínky reagoval navrhovatel posl. Jičínský.

Návrh zpravodaje Libora Nováka, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby návrh zamítla výbor nepřijal (z 15 přítomných 7 hlasovalo pro a 5 proti).

Návrh posl. Bendy, aby výbor doporučil Poslanecké sněmovně návrh zákona neschválit byl přijat. Z 15 přítomných poslanců

- 9 hlasovalo pro - Procházka, Zajíček, Röschová, Koháček, Benda, Novák Libor, Marvanová, Orel, Teplík

- 4 proti - Jičínský, Španbauer, Kupčová, Polášek

- 2 nehlasovali - Noveská, Rujbrová.

V další rozpravě vystoupili posl. Koháček, Benda, Röschová, Orel, Libor Novák a Jičínský.

Dále poslanci doporučili, aby zpravodaj posl. Libor Novák informoval Poslaneckou sněmovnu o tomto usnesení (z 15 přítomných 9 hlasovalo pro a nikdo proti).

 

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

41

USNESENÍ

ústavně právního výboru

z 17. schůze dne 30. dubna 1997

k návrhu posl. Z. Jičínského a dalších na vydání zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 238/92 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zákona (zákon o střetu zájmů) (tisk 101)

Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců prof. JUDr. Zdeňka Jičínského, DrSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Libora Nováka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh posl. Z. Jičínského a dalších na vydání zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 238/92 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zákona (zákon o střetu zájmů) (tisk 101) neschválila,

II. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu,

III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona ve schůzi ústavně právního výboru.

 

Marek BENDA v.r.

ověřovatel výboru

 

JUDr. Libor NOVÁK v.r.

předseda a zpravodaj výboru

K bodu 4: Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (tisk 90)

Tuto část schůze výboru řídil místopředseda výboru prof. JUDr. Zdeněk JIČÍNSKÝ, DrSc.

Za účasti náměstka ministryně spravedlnosti JUDr. Pavla Zářeckého, CSc., zástupkyně Ministerstva spravedlnosti dr. Kohoutkové výbor pokračoval ve svém jednání k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (tisk 90), které přerušil 16. 4. 1997.

Po diskusi, v níž vystoupili posl. Benda, Rujbrová a Libor Novák výbor na návrh zpravodaje posl. Libora Nováka se usnesl, že nedoporučují Poslanecké sněmovně přijetí pozměňovacího návrhu poslance JUDr. Jiřího Nováka k § 8 odst. 2, který vznesl na schůzi Poslanecké sněmovny (ze 13 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro a 2 proti).

Dále výbor posuzoval připomínky poslance MUDr. Ivana Langra, které vznesl na schůzi Poslanecké sněmovny, a to k § 87b. Posl. Langer v krátkosti své připomínky uvedl.

Náměstek ministryně spravedlnosti dr. Zářecký k tomu mj. tlumočil písemné stanovisko Ministerstva vnitra v tom smyslu, že tuto novou úpravu trestního řízení nepovažuje v současné době za nezbytnou. Posl. Langer s tímto souhlasil.

Zpravodaj posl. Libor Novák v závěru doporučil, aby výbor nedoporučil Poslanecké sněmovně, aby přijala pozměňovací návrh poslance MUDr. Ivana Langra vložit nový § 87b a rozšířit nadpis oddílu pátého hlavy čtvrté (z 12 přítomných poslanců 8 hlasovalo pro a nikdo proti).

Zpravodaj posl. Libor Novák informoval, že zástupci "Nadace Tolerance" požádali, aby výbor mohli informovat o svém, stanovisku k připomínkám poslanců. Výbor vyslovil souhlas s jejich vystoupením (z 12 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro).

Zástupkyně Nadace Tolerance p. Struhárová seznámila členy s důvody, pro které tato nadace nesouhlasí s připomínkami, které výbor doporučil Poslanecké sněmovně ke schválení k problematice výkonu trestu vyhoštění (nové § 350b až 350f trestního zákona).

V rozpravě vystoupili posl. Libor Novák, Rujbrová, Benda, Jičínský a náměstek ministryně spravedlnosti dr. Zářecký.

Zástupci Nadace Tolerance předali poslancům materiál "Od vyřazení k vyhoštění - noví cizinci - v České republice".

 

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

42

USNESENÍ

ústavně právního výboru

z 17. schůze dne 30. dubna 1997

k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (tisk 90)

Po úvodním slově zpravodaje posl. JUDr. Libora Nováka, vyjádření náměstka ministryně spravedlnosti JUDr. Pavla Zářeckého, CSc., a po rozpravě

ústavně právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh schválila,

II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto vládnímu návrhu zákona tyto další změny a doplňky:

za § 350a vložit nové § 350b až 350f těchto znění:

"Výkon trestu vyhoštění

§350b

(1) Jakmile nabyde právní moci rozsudek, kterým byl uložen trest vyhoštění, předseda senátu zašle nařízení výkonu trestu Policii České republiky a vyzve zároveň odsouzeného, aby z České republiky neprodleně vycestoval.

(2) Nehrozí-li obava, že odsouzený, který je na svobodě, se bude skrývat nebo jinak mařit výkon trestu vyhoštění, může mu předseda senátu poskytnout přiměřenou lhůtu k obstarání jeho záležitostí. Tato lhůta nesmí být delší než jeden měsíc ode dne, kdy rozsudek nabyl právní moci.

(3) Lhůtu uvedenou v odstavci 2 může předseda senátu na žádost odsouzeného i opakovaně prodloužit, nejdéle však na 180 dnů ode dne, kdy rozsudek nabyl právní moci, jestliže odsouzený prokáže, že učinil všechny úkony potřebné k obstarání cestovních dokladů a dalších náležitostí potřebných k vycestování, avšak dosud nemůže z České republiky vycestovat.

350c

Vyhošťovací vazba

(1) Hrozí-li obava, že odsouzený se bude skrývat nebo jinak mařit výkon trestu vyhoštění, může předseda senátu rozhodnout o vzetí odsouzeného do vyhošťovací vazby, nerozhodne-li o jejím nahrazení zárukou, slibem nebo peněžitou zárukou.

(2) Nevyplývá-li z odstavce 1 jinak, na nařízení o vyhošťovací vazbě a jejím nahrazení zárukou, slibem nebo peněžitou zárukou se užijí ustanovení hlavy čtvrté oddílu prvního.

(3) Byl-li odsouzený vzat podle odstavce 1 do vyhošťovací vazby, požádá předseda senátu, pokud je to třeba, o zajištění cestovních dokladů potřebných k výkonu trestu vyhoštění Policií České republiky.

350d

Jestliže se na odsouzeném, kterému byl pravomocně uložen trest vyhoštění, vykonává trest odnětí svobody, vyrozumí předseda senátu o nařízení výkonu trestu vyhoštění též příslušnou věznici. Policii České republiky v nařízení výkonu trestu podle § 350b odst. 1 zároveň požádá, pokud je to třeba, o zajištění cestovních dokladů potřebných k výkonu trestu vyhoštění tak, aby tento trest bezprostředně navazoval na výkon trestu odnětí svobody.

350e

Jestliže soud rozhodne o upuštění od výkonu trestu odnětí svobody nebo jeho zbytku, o podmíněném propuštění z výkonu trestu odnětí svobody nebo o účasti na amnestii, jíž se promíjí zbytek trestu odnětí svobody u odsouzeného, kterému byl uložen trest vyhoštění, vyrozumí ihned bez ohledu na právní moc takového rozhodnutí soud příslušný k výkonu trestu vyhoštění a Policii České republiky; stejně postupuje Ministerstvo spravedlnosti v případě, že o upuštění od výkonu trestu odnětí svobody nebo jeho zbytku rozhodl ministr spravedlnosti.

350f

Jestliže v době, kdy soud přistoupí k nařízení výkonu trestu vyhoštění, se odsouzený již na území České republiky nenachází, předseda senátu zašle nařízení výkonu trestu Policii České republiky a další úkony neprovádí.",

III. revokoval své usnesení č. 23 z 22. ledna 1997, že účinnost zákona bude stanovena od 1. července 1997 a navrhl účinnost stanovit od 1. října 1997,

IV. nedoporučuje přijetí návrhu poslance JUDr. Jiřího Nováka k § 8 odst. 2,

V. nedoporučuje přijetí návrhu poslance MUDr. Ivana Langra vložit nový § 87b a rozšířit nadpis oddílu pátého hlavy čtvrté,

VI. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu,

VII. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona ve schůzi ústavně právního výboru.

Marek BENDA v.r.

ověřovatel výboru

 

JUDr. Libor NOVÁK v.r.

předseda a zpravodaj výboru

 

K bodu 5: Spolupráce s Ministerstvem spravedlnosti České republiky

Předseda výboru dr. Libor Novák uvedl, že výbor požádal ministryni spravedlnosti JUDr. Vlastu Parkanovou, aby seznámila výbor s aktuálními i dlouhodobými úkoly Ministerstva spravedlnosti.

Ministryně spravedlnosti JUDr. Vlasta Parkanová ve svém úvodním slově tuto možno přivítala. Úvodem informovala výbor o úkolech, které vyplývají z "Korekce hospodářské politiky a dalších transformačních opatření", které přijala vláda ČR dne 16.4.1997. Mj. řekla, že byl ustaven meziresortní tým pro potírání závažné hospodářské a finanční kriminality, informovala o jeho složení a hlavních úkolech jeho činnosti.

Ministerstvo spravedlnosti do jednoho měsíce má vydat k zintenzivnění dohledové činnosti soudů instrukci o výkonu dohledu nad činností soudů.

Dále má být vládě předložena novela právní úpravy o kárné odpovědnosti soudců, v tom smyslu, že kárné senáty by měly být "povýšeny" na úroveň vrchních soudů a Nejvyššího soudu a mělo by být prováděno větší hodnocení soudců.

Vládě má také Ministerstvo spravedlnosti předložit návrh novely zákona o státním zastupitelství, která zejména upřesní vztahy mezi jednotlivými články Státního zastupitelství a Ministerstvem spravedlnosti a vymezí povinnosti vedoucích státních zastupitelství v rámci výkonu správy uskutečňovaném Ministerstvem spravedlnosti.

Přijatá opatření dále předpokládají, aby u Vrchního státního zastupitelství v Praze a Olomouci byly vytvořeny zvláštní týmy pro odhalování a stíhání kriminality v bankovním sektoru a u soudů vyšší instance mají být vytvořeny specializované senáty, kterým budou přímo předávány složité případy finanční a hospodářské kriminality.

Byly též zahájeny práce na zprávě o důvodnosti zastavení řízení či dlouhodobé nečinnosti příslušných orgánů v případech hospodářské kriminality spáchané zejména v souvislosti s finanční činností.

Závěrem první části svého vystoupení ministryně spravedlnosti dr. Parkanová informovala, že v nejbližší době má předložit vládě návrh novely trestního zákona, která bude obsahovat nové skutkové podstaty trestných činů, jako např. zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění, porušení povinnosti v řízení o konkursu a vyrovnání, ohrožení devizového hospodářství, pojistných a úvěrových podvodů, či podvodů při konkursním a vyrovnávacím řízení, platební neschopnosti z nedbalosti a dalších.

V diskusi vystoupili posl. Libor Novák, Röschová, Zajíček, Marvanová, Koháček a Jičínský. Poukázali zejména, že jak v civilním, tak trestním řízení přetrvává množství napadnutých nevyřešených případů, stoupá počet prodlužovaných případů, velmi svízelná situace je zvláště u "obchodního" soudnictví, nedostatečně funguje rozhodčí řízení; zda tyto nedostatky Ministerstvo spravedlnosti analyzuje a jak je hodlá řešit.

Dotazovali se na návrh zákona o mimosoudních exekucích, který sice byl předložen Poslanecké sněmovně koncem minulého volebního období, ale poslanci jej nestačili projednat a dále na "přínos" zákona o vyšších soudních úřednících.

Byly vzneseny i dotazy ohledně rekodifikace trestního zákona a trestního práva procesního, občanského zákoníku, apod., který orgán na úseku soudnictví se zabývá sjednocováním judikatury, negativně je podmiňována i absence správního soudnictví.

Zajímali se o personální a materiální zabezpečení soudců a soudů a zda se uvažuje o možnosti "přesunu" soudců v určitých případech.

Upozorňovali, že soudci při souzení obdobných případů vyčkávají na vynesení rozsudku vč. rozsudku odvolacího soudu. Dotazovali se na případy kárného řízení soudců.

Ministryně spravedlnosti na dotazy a připomínky poslanců mj. uvedla, že příslušná norma k výkonu rozhodnutí soukromým exekutorem bude vládě předložena.

Novela rodinného práva bude řešena cestou novely zákona o rodině přímo, nikoliv novelou občanského zákoníku - vládě má být předložena v červnu 1997. Návrh právní úpravy správního soudnictví má být vládě předložen ve IV. čtvrtletí 1997- zde je nutná spolupráce s Ministerstvem vnitra. K rekodifikaci občanského zákoníku a trestního práva uvedla, že v r. 1998 by měly být předloženy věcné záměry a v r. 2000 paragrafované znění.

Ministryně spravedlnosti přizvala poslance k účasti na legislativních pracech v odborných komisích a přislíbila zaslání určitých materiálů pro vyšší informovanost poslanců.

Závěrem poslanci vzali informaci ministryně spravedlnosti JUDr. Vlasty Parkanové na vědomí s tím, že opět v září přizvou paní ministryně k další informaci, která by se měla zejména týkat rozpracování "balíčku opatření přijatých vládou 16.4.1997" a dále postupem prací na úseku kompatibility právního řádu České republiky s právním řádem Evropských společenství.

/Schůze výboru byla ukončena ve 20.10 hod./

 

Marek BENDA

ověřovatel výboru

 

JUDr. Libor NOVÁK

předseda výboru



Přihlásit/registrovat se do ISP