Zápis

z 11. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví

konané ve dnech 22. a 23. ledna 1997

 

Přítomni: viz prezenční listina

Schůzi výboru zahájil v 9.15 hod předseda výboru Vladimír Špidla.

 

V úvodu omluvil z účasti na středečním jednání ministra Stráského, který se omluvil dopisem, a na body, které předkládá Ministerstvo zdravotnictví delegoval své náměstky. Dále se omluvili poslankyně Pešková, Navrátil, Šojdrová.

K bodu jedna. Vládní návrh zákona o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (tisk 53) odůvodnil za Ministerstvo zemědělství náměstek Burda, s ředitelem Urfusem a ředitelkou Pivoňkovou. Jednalo se o pokračování v přerušeném bodu, kde proběhlo odůvodnění na říjnové schůzi, proto náměstek Burda doporučil, aby pokračovala přerušená obecná rozprava. Zpravodajem k tomuto bodu byl určen poslanec Čermák, který doporučil sledovat především zdravotnické a hygienické aspekty zákona.

V další obecné rozpravě vystoupili Emmerová, Čevela, Čermák, Burda. Jednalo se především o vymezení kompetencí mezi hygieniky, ČOI a ČZI. V další rozpravě uvedl zpravodaj Čermák určitý kontroverzní bod, kdy Česká zemědělská a potravinářská inspekce a hygiena mají v podstatě stejné kontrolní pravomoci a mohou dospět k různým závěrům.

V další rozpravě vystoupila Emmerová, Gavlasová, Čermák, Vytlačil. Jednalo se o geneticky manipulované potraviny. V podrobné rozpravě vystoupila poslankyně Emmerová s návrhem v zákoně upravit a definovat geneticky manipulované potraviny. Po doporučení navrhovatele náměstka Burdy bylo, že se poslankyně Emmerová přiklonila k návrhu upravit předmětnou záležitost § 11 v odstavci 2.

Další návrh poslankyně Emmerové vložit k § 2 nové písmeno h), které by definovalo látky kontaminující potraviny. Byl přijat, 15 poslanců pro.

Návrh poslance Čevely k § 2 v písmenu n) směřující k zajištění shodných podmínek při výrobě potravin nebyl přijat (1 pro, 8 proti).

Návrh poslankyně Emmerové k § 2 písmeno i) specifikovat technickou záležitost, že skladování a přeprava § 2 písmeno i) je míněna pro potřeby prodeje. Návrh byl přijat -13 poslanců pro.

Návrh poslance Čermáka k § 3 odstavec 2 vypustit byl přijat - 10 poslanců pro, 2 proti, 1 se zdržel.

V další podrobné rozpravě se poslanci zabývali problematikou kritických bodů. K tomuto bodu vystoupil Špidla, Vytlačil, Čevela.

Dále poslanec Čevela k § 3 odstavec 1 písmeno g) vznesl návrh, který upravoval vymezení kritických bodů. Tento návrh poslanec po rozpravě stáhl.

K § 3 odstavec 1 písmeno a) navrhl poslanec Čevela doplnit vymezení biologické hodnoty u potravin. Tento návrh po rozpravě stáhl.

Návrh poslankyně Emmerové k označování potravin stažen po rozpravě.

Dále přednesla poslankyně Emmerová návrh k § 6 odstavec 1 písmeno n), kde se doporučuje vložit nové písmeno o), které zajistí, že u potravin bude informace o užití geneticky manipulovaných surovin. Tento návrh byl přijat - 10 poslanců pro, 2 proti.

Další návrh poslankyně Emmerová k § 16, k § 17 byl po rozpravě stažen.

Návrh poslance Čermáka v § 24 vypustit odstavec 1 byl přijat - 12 poslanců pro.

Dále ve výboru po hlasování a po souhlasu výboru (10 poslanců pro) vystoupila zástupkyně odborné komise ČSSD paní Tereza Vondroušová s informací o geneticky manipulovaných materiálech.

Další návrh přednesl poslanec Čermák k § 26, kde navrhl účinnost zákona od 1. července 1997. Tento návrh byl přijat. 16 poslanců pro.

Další podrobná rozprava se zabývala geneticky manipulovanými materiály. V této rozpravě vystoupili Vondroušová, Štrait, Pivoňková, Čermák, Kolářová, Vytlačil, Špidla. Z diskuse vyplynulo, že ač tyto materiály se zatím jeví jako neškodné, lze těžko odhadnout jejich vliv po roce 2000 v dalších generacích, které byly vystaveny používání genetických potravin.

Na závěr ještě přednesla poslankyně Emmerová návrh definice genetického materiálu do § 2 písmeno d), kde se geneticky manipulované potraviny označí potraviny, jejichž součástí je geneticky modifikovaný produkt, nebo surovina vyrobená z geneticky modifikovaných organizmů. Tento návrh byl přijat (9 poslanců pro).

Před hlasováním o závěrečném usnesení přednesla poslankyně Gavlasová návrh obecné části usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, ve kterém výbor žádá ministra, aby poskytl poslancům výboru informaci o vlivu geneticky modifikovaných potravin na zdraví a o množství geneticky modifikovaných potravin na našem trhu s termínem do 31. ledna 1997.

Při hlasování o celku zákona se vyslovilo 14 poslanců pro.

Na závěr projednávání přednesl poslanec Čermák návrh usnesení č. 28/1997, které bylo přijato (14 poslanců pro, 2 se zdrželi). O usnesení hlasovali poslanci Fišerová, Janeček, Bureš, Štrait, Jirousová, Čevela, Emmerová, Gavlasová, Zvěřina, Plechatá, Nejezchleb, Kolářová, Krása, Čermák, Špidla, Škromach.

Bod 2 byl zahájen s určitým časovým zpožděním ve 12 hodin. Jednalo se o zdravotně pojistný plán všeobecné zdravotní pojišťovny na rok 1997. K tomuto bodu předseda výboru přivítal zástupce Ministerstva zdravotnictví náměstka Josefa Suchopára a ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiřího Němce. Náměstek Suchopár doporučil schválení v souladu se stanoviskem vlády, ředitel Němec stručně seznámil s plánovanými příjmy a výdaji, s odhadem rozdělení fondů pro ambulantní a terénní péči atd. Zpravodajem k tomuto bodu byl poslanec Bureš, který doporučil po rozpravě pojistný plán schválit.

V rozpravě vystoupili poslankyně Jirousová, Němec, Nejezchleb, Špidla. Diskutovala se otázka uzavírání smluv mezi všeobecnou zdravotní pojišťovnou a lůžkovými zařízeními. Charakter tripartitních jednání v rámci okresu, které mají zprůhlednit uzavírání smluvních vztahů, lepší přístup pojišťovny coby exekutora a optimalizace sítě zdravotnických zařízení.

V další rozpravě vystoupili Špidla, Janeček, Čevela. V další diskusi uvedl předseda výboru Špidla, že tripartitní jednání v rámci okresu pokládá za nevhodné, především proto, že nemají žádné legitimní vymezení.

Další rozprava, ve které vystoupili Fišerová, Čevela, Němec se týkala problematiky investic. Zpravodaj výboru Eduard Bureš doporučil navrátit se k tématu, kterým je pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Na závěr projednávání tohoto bodu přednesl poslanec Bureš návrh k usnesení č. 29/1997, které bylo přijato - 12 poslanců pro, 2 se zdrželi. O usnesení hlasovali poslanci Fišerová, Štrait, Jirousová, Čevela, Škromach, Zvěřina, Kolářová, Nejezchleb, Krása, Bureš, Janeček, Špidla, Gavlasová, Emmerová.

K bodu 3 k návrhu zákona o všeobecném zdravotním pojištění. Návrh za Ministerstvo zdravotnictví zdůvodnil náměstek ministra Aleš Dvouletý. Upozornil, že základní střet zákona je souběh přístupu abstraktního a kazuistického. Zákona nepřináší zásadní změny do systému financování zdravotní péče. Doporučuje v rámci zákona se především orientovat na přístup k vyhláškám a na práva pojištěnců. Svojí odůvodňovací zprávu zakončil zástupce navrhovatele žádostí, aby orgány sněmovny i sněmovna projednala návrh zákona tak, aby mohl vyjít ve Sbírce zákonů do 1. dubna 1997. Zpravodajem k tomuto bodu byl poslanec Vladimír Špidla, který upozornil, že právě časový tlak je velmi nepříznivý pro projednávání tohoto zákona. V žádném případě norma tak, jak je předložena, nemůže být pokládána za normu trvalou a je nutno definovat omezenou účinnost.

V další rozpravě vystoupili Škromach, Jirousová, Fišerová. Poslankyně Fišerová vázala projednávání tohoto zákona jen na nepředloženou koncepci zdravotnictví, která by měla odpovědět na některé zásadní otázky k systému zdravotní péče. Novela návrhu zákona bude mít tendenci prosazovat veřejný charakter pojištění.

V další rozpravě vystoupili poslankyně Kolářová, Krása, Dvouletý. Z rozpravy vyplynulo, že omezená platnost je všeobecný konsensus, který předpokládá i navrhovatel. Poslanec Krása doporučil věnovat se podrobné rozpravě, neboť témata obecné rozpravy již byly projednány v semináři. K podrobné rozpravě použít materiál, který byl rozdán poslancům s malými úpravami, které jsou dopsány tužkou. Podrobná rozprava probíhala s dvěma přerušeními pro vypracování materiálů pro poslance. Všem poslancům byl materiál s předloženými pozměňovacími návrhy poskytnut.

Schůze pokračovala ve čtvrtek 23. ledna od 17.00 hodin s hlasováním o každém návrhu, který nebyl stažen.

k názvu zákona: (Fischerová)

původní název nahradit novým zněním:

"Zákon o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých zákonů."

Tento návrh byl přijat v poměru 11 poslanců pro, 4 proti, 4 se zdrželi.

k § 1: (Fischerová)

§ 1 nahradit novým zněním:

"Zákon upravuje veřejné zdravotní pojištění (dále jen "zdravotní pojištění") a rozsah a podmínky, za nichž je na základě tohoto zákona a zdravotní péče poskytována."

pokračování textu (hlasovat zvlášť):

"Úkolem solidárního zdravotního pojištění je zachování a obnovení zdraví pojištěnců."

Tento návrh nebyl přijat. (9 poslanců pro, 10 poslanců proti.)

k § 7 odst. 1: (Fischerová)

v § 7 odst. 1 uvozující větu nahradit novým zněním:

"Stát je plátcem pojistného prostřednictvím státního rozpočtu na zvláštní účet veřejného zdravotního pojištění, založeného na principu solidarity za tyto pojištěnce."

Tento návrh byl přijat v poměru 9 poslanců pro, 8 proti, 2 se zdrželi.

alternativní návrh: (Fischerová)

"Stát je plátcem pojistného prostřednictvím státního rozpočtu do fondu veřejného zdravotního pojištění, založeného na principu solidarity za tyto pojištěnce."

Tento návrh byl stažen.

k § 8 odst. 5: (Emmerová)

v § 8 odst. 5 na konec textu připojit slova:

" (5) Neuspokojené pohledávky zdravotních pojišťoven na platbách pojistného nemohou být důvodem pro omezování či oddalování plateb, k nimž jsou zdravotní pojišťovny povinny dle tohoto zákona."

Tento návrh nebyl přijat. (9 poslanců pro, 8 proti, 2 se zdrželi.)

k § 11 písm. b): (Špidla)

v § 11 písm. b) za větu "kteří jsou ve smluvním vztahu k příslušné zdravotní pojišťovně," vložit větu "pokud zákon ve vyjímečných případech nestanoví jinak".

Tento návrh byl přijat v poměru 10 poslanců pro, 1 proti, 8 se zdrželo.

v § 11 (Špidla) za slovo "vyhovět" doplnit text "bez průtahů"

Tento návrh byl přijat v poměru 11 poslanců pro, 7 se zdrželo.

v § 11 odst 1 (Špidla) za text "Pojištěnec má právo" doplnit "si zvolit příslušnou zdravotní pojišťovnu";

Tento návrh byl stažen.

k § 11 odst. 1 písm. b): (Emmerová)

v § 11 odst. 1 písm. b) vypustit slova:

"kteří jsou ve smluvním vztahu k příslušné zdravotní pojišťovně;"

Tento návrh byl stažen.

k § 13: (Čevela)

v § 13 doplnit nový odstavec 3, který zní:

" (3) Plně hrazená, finančně nejméně náročná z možných způsobů, zdravotní péče, která je indikována ze zdravotních důvodů, splňující zásady postupu, daná současným stupněm poznání a dosahující účinku, srovnatelného s ostatními způsoby."

Tento návrh byl stažen.

k § 13 odst. 1: (Jirousová)

v § 13 odst. 1 nahradit novým zněním:

" (1) Ze zdravotního pojištění se hradí veškerá zdravotní péče, nutná pro udržení dobrého nebo napravení špatného zdravotního stavu."

Tento návrh nebyl přijat. (2 poslanci pro, 7 proti, 9 se zdrželo.)

k § 15 odst. 1: (Jirousová)

v § 15 odst. 1 nahradit novým zněním:

" (1) Ze zdravotního pojištění se nehradí takové výkony, léky a zdrav. pomůcky, které nejsou pojištěnci poskytovány s cílem zachovat nebo zlepšit zdraví s výjimkou výkonů, léků a PZT vyjmenovaných v přílohách č. x, y, z"

Tento návrh byl stažen.

k § 15 odst. 2: (Jirousová)

v § 15 odst. 2 nahradit novým zněním:

" (2) Ze zdravotního pojištění se nehradí péče poskytovaná v dětských domovech a jeslích, tato péče se hradí z rozpočtu zřizovatele 3. viz. původ.odst. 9."

Tento návrh byl stažen.

k § 15 odst. 2: (Špidla)

v § 15 odst. 2 vypustit větu:

" (2) ze zdravotního pojištění se nehradí výkony akupunktury."

Tento návrh byl stažen.

k § 15 odst. 4: (Čevela)

v § 15 vypustit odst. 4.

Tento návrh byl stažen.

k § 15 odst. 6: (Špidla)

v § 15 odst. 6 vypustit odst. 6, včetně písmen a), b) a nahradit textem:

" (6) Ze zdravotního pojištění se plně hradí v závislosti na míře a závažnosti zdravotního postižení prostředky zdravotnické techniky v základním provedení splňující podmínku funkčnosti."

Tento návrh byl stažen.

k § 15 odst. 7: (Čevela)

v § 15 odst. 7 původní znění nahradit novým zněním:

" (7) Ze zdravotního pojištění se hradí v ceně sjednané se zdravotnickým zařízením plně stomatologické výrobky takto označené v příloze č. 4 tohoto zákona."

Tento návrh nebyl přijat. (8 poslanců pro, 9 poslanců proti.)

k § 15 odst. 9: (Čevela)

v § 15 odst. 9 nahradit novým zněním:

" (9) Ze zdravotního pojištění se nehradí vyšetření, prohlídky a jiné výkony, provedené v osobním zájmu fyzických osob nebo v zájmu a na žádost právnických osob, které nesledují léčebný účel."

Tento návrh byl stažen.

k § 15 odst. 10: (Krása)

v § 15 odst. 10 nahradit novým zněním včetně pozn. pod čarou:

" (10) Ze zdravotního pojištění se hradí péče poskytovaná v léčebnách pro dlouhodobě nemocné. Zdravotní péče poskytovaná v kojeneckých ústavech, dětských domovech a jeslích se hradí z rozpočtu zřizovatele. Z rozpočtu zřizovatele se hradí též zdravotnická záchranná služba a pohotovostní služby 27) s výjimkou zdravotních výkonů podle § 28.

___________________

27) Vyhláška Ministerstva zdravotnictví České republiky č. 434/1992 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 51/1995 Sb. a vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 175/1995 Sb."

Tento návrh byl přijat v poměru 17 poslanců pro, 2 se zdrželi.

k § 15 odst. 10: (Gavlasová)

v § 15 odst. 10 nahradit novým zněním:

" (10) Ze zdravotního pojištění se hradí péče poskytována v léčebnách pro dlouhodobě nemocné. Ze zdravotního pojištění se nehradí péče v kojeneckých ústavech, dětských domovech a jeslích; tato péče se hradí z rozpočtu zřizovatele. Z rozpočtu zřizovatele se hradí též zdravotnická záchranná služba (33) a pohotovostní služby s výjimkou zdravotních výkonů podle § 28."

Tento návrh byl stažen.

k § 16 odst. 1: (Špidla)

v § 16 odst. 1 na konci za slovo "jedinou" vypustit text "možnosti zdravotní péče" a nahradit textem "jedinou účinnou terapií";

Tento návrh byl stažen.

k § 17 odst. 1: (Špidla)

v § 17 odst. 1

" (1) Smlouvy uzavírá na základě obchodní veřejné soutěže, kterou k tomu účelu vyhlašuje" vyškrtnout; vložit nový odstavec 1 a potom ostatní odstavce přečíslovat;

Text: "Zdravotní pojišťovny nese odpovědnost za zajištění dostatečné dostupnosti zdravotní péče."

Tento návrh byl stažen.

k § 17 odst. 1: (Špidla)

v § 17 odst. 1 nahradit novým zněním:

" (1) Za účelem zajištění věcného plnění uzavírají pojišťovny smlouvy s poskytovateli podle rámcové smlouvy, jejíž obsah je výsledkem dohodovacího řízení mezi zástupci pojišťoven a zástupci příslušných skupin zdravotnických zařízení zastupovaných svými zájmovými združeními. Rámcová smlouva je předložena ministerstvu, které ji posoudí z hlediska souladu s veřejným zájmem a vydá ve formě vyhlášky. Jestliže před ukončením platnosti smlouvy nedojde k uzavření smlouvy nové, bude platnost staré smlouvy prodloužena do doby, než bude uzavřena smlouva nová.

Rámcová smlouva obsahuje:

- ustanovení týkající se kvality zdravotní péče,

- podmínky úhrady,

- dobu platnosti,

- druh a rozsah vzájemných práv a povinností, pokud nejsou stanoveny zákonem,

- podmínky plnění smlouvy nezbytné pro její plnění,

- kontrolní mechanismus kvality péče a správnosti účtovaných částek, jakož i povinnost vzájemného sdělování údajů, které umožňuje kontrolu,

- podmínky ukončení smlouvy,

- zřízení smírčí komise, která bude zprostředkovávat řešení sporů při plnění této smlouvy.

Smlouvu lze uzavřít jen na ty druhy hrazené péče, které je zdravotnické zařízení

oprávněno poskytovat. Smlouva se nevyžaduje při poskytnutí nutné a neodkladné zdravotní péči pojištěnci a při výdeji léčivých přípravků a prostředků zdravotnické techniky."

Tento návrh nebyl přijat. (8 poslanců pro, 8 proti, 2 poslanci se zdrželi.)

k § 17 odst. 1: (Špidla)

v § 17 odst. 1 vypustit původní znění bodu 2 a nahradit textem:

" (2) Výši úhrady zdravotních výkonů sjedná příslušná zdravotní pojišťovna se zdravotnickým zařízením buď na základě bodového ohodnocení zdravotních výkonů, nebo na základě paušálů za poskytnuté služby. Paušály se rozumí platby za registrovaného pojištěnce agregovaná platba za lůžko/den v nemocnici či platba za diagnozu. Rozhodnutí o způsobu úhrady je ponecháno na dohodě příslušného zdravotnického zařízení se zdravotní pojišťovnou."

Tento návrh byl přijat všemi hlasy - 18 poslanců pro.

k § 17 odst. 1: (Fischerová)

v § 17 odst. 1 vypustit a nahradit novým zněním:

" (1) Není-li dále stanoveno jinak, příslušná zdravotní pojišťovna hradí hrazenou péči na základě smluv uzavřených se zdravotnickými zařízeními. Smlouvy lze uzavřít jen na ty druhy péče, které je zdravotnické zařízení oprávněno poskytovat. Smlouva se nevyžaduje při poskytnutí nutné a neodkladné zdravotní péče pojištěnci a při výdeji léčivých přípravků a prostředků zdravotnické techniky."

Tento návrh byl přijat v poměru 17 poslanců pro, 1 se zdržel.

k § 17 odst. 2: (Kolářová)

v § 17 odst. 2 nahradit novým zněním:

"(2) Výši úhrady zdravotních výkonů sjedná příslušná zdravotní pojišťovna se zdravotnickými zařízeními nebo profesními organizacemi ze zákona nebo sdruženími, které jsou k tomu zdravotnickými zařízeními zmocněny na základě bodového ohodnocení zdravotních výkonů a Seznamu výkonů s bodovými hodnotami. Seznam výkonů s bodovými hodnotami stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou. Ministerstvo financí po sjednání s Ministerstvem zdravotnictví na návrh zdravotních pojišťoven rozhodne o regulaci ceny bodu"

Tento návrh byl stažen.

k § 17 odst. 2: (Jirousová)

v § 17 odst. 2 doplnit o možnost uzavírání smluv s praktickými lékaři na základě kapitačních plateb a u odborných lékařů u lůžkových zařízení za diagnozu.

odst. 3 vypustit z druhé věty slova "ve výši stanovené vyhláškou Ministerstva zdravotnictví."

odst. 5 vypustit

Tento návrh nebyl přijat. (3 poslanci pro, 3 poslanci proti.)

k § 17 odst. 4: (Špidla)

v § 17 odst. 4 doplnit nový text:

" (4) vždy, je-li péče indikovaná, účelná a ekonomická."

Tento návrh byl stažen.

k § 17 odst. 5 písm. a): (Fischerová)

v § 17 odst. 5 písm. a) vložit za slova "jednoho ošetřeného pojištěnce," slova "se zohledněním věkových skupin"

Tento návrh byl přijat - 17 poslanců pro.

k § 18: (Jirousová)

v § 18 odst. 3 písm. b) doplnit za slovo "specializovanou" slovo "dispenzární"

Tento návrh byl stažen.

k § 20 odst. 1: (Špidla)

v § 20 odst. 1 doplnit původní větu a to tak, že:

" (1) primární zdravotní péče poskytuje pojištěncům jejich registrující lékař" doplňuje se čárka, popř. "ošetřující lékař"."

Tento návrh byl přijat.

k § 20 odst. 1: (Špidla)

v § 20 odst. 1 další formulace:

" (1) Lékař poskytující primární zdravotní péči je pro účely tohoto zákona registrujícím lékařem."

Tento návrh byl stažen.

k § 21 odst. 1: (Špidla)

v § 21 odst. 1 vyškrtnout text:

" (1) Specializovaná ambulantní zdravotní péče poskytnutá bez předchjozího doporučení registrujícím lékařem se ze zdravotního pojištění nehradí, není-li dále stanoveno jinak."

Tento návrh byl přijat - 14 poslanců pro.

k § 21 odst. 1: (Bureš)

Vypustit poslední větu.

O tomto návrhu bylo již hlasováno.

k § 21 odst. 1: (Fischerová)

v § 21 odst. 1 vložit za slovo "registrující" slova "popřípadě ošetřující"

Tento návrh nebyl přijat.

k § 21 odst. 4: (Fischerová)

v § 21 odst. 4 vložit za slovo "registrujícím" vkládají slova "popřípadě ošetřujícím"

Tento návrh nebyl přijat.

k § 21 odst. 4: (Bureš)

v § 21 vypustit odst. 4.

Tento návrh byl přijat - 14 poslanců pro.

k § 21 odst. 4: (Špidla)

v § 21 odst. 4 vypustit celý bez náhrady

Tento návrh byl stažen.

k § 22: (Jirousová)

v první větě nahradit slova "Hrazenou péčí je i zvláštní ambulantní péče" slovy "Zvláštní ambulantní péče je péče poskytovaná"

Tento návrh byl stažen.

k § 24 odst. 1: (Jirousová)

v § 24 odst. 1 doplnit za slova "registrujícího lékaře" slova "a lékaře LSPP a Záchranné služby"

Tento návrh byl stažen.

k § 24 odst. 1: (Fischerová)

v § 24 odst. 1 nahradit slovo "registrujícího" slovem "ošetřujícího" a slovo "Registrující" slovem "Ošetřující"

třetí větu v odst. 1 nahradit novým zněním: "Do odborných léčebných ústavů jsou pojištěnci přijímáni na základě návrhu ošetřujícího lékaře; tato podmínka nemusí být splněna při přijetí do psychiatrické léčebny."

Tento návrh byl přijat - 18 poslanců pro.

k § 24 odst. 3: (Fischerová)

v § 24 odst. 3 nahradit slovo "registrujícího" slovem "ošetřujícího"

Tento návrh byl přijat - 18 poslanců pro.

k § 26 odst. 2: (Špidla)

v § 26 odst. 2 vypustit bez náhrady

Tento návrh byl stažen.

k § 28 odst. 1: (Jirousová)

v § 28 odst. 1 slova "Hrazená péče" nahradit slovy "LSPP a RZP je hrazená vždy"

Tento návrh byl stažen.

k § 29 odst. 1: (Jirousová)

v § 29 odst. 1 za slovy "preventivní prohlídky" doplnit slova "a vyšetření"

Tento návrh byl stažen.

k § 30 odst. 1: (Jirousová)

v § 30 odst. 1 doplnit v sedmém řádku za slova "ústavu sociální péče" slova "nebo léčebny dlouhodobě nemocných"

Tento návrh nebyl přijat. (1 poslanec pro, 3 proti.)

k § 30 odst. 1: (Špidla)

v § 30 odst. 1 vypustit text:

" (1) Prohlídky pojištěnců, vykonávajících činnosti epidemiologicky závažné".

Tento návrh byl přijat - 17 poslanců pro.

k § 31 odst. 2: (Bureš)

v § 31 odst. 2 nahradit slovo "registrující" slovem "ošetřující."

Tento návrh byl přijat - 17 poslanců pro.

k § 31 odst. 2: (Bureš)

v § 31 odst. 2 na konci vložit větu, která zní:

" (2) Ošetřující lékař, který rozhodl o zařazení pojištěnce do dispenzární péče informuje o svém rozhodnutí a jeho důvodech registrujícího lékaře pojištěnce."

Tento návrh byl přijat - 18 poslanců pro.

k § 31 odst. 2: (Špidla)

v § 31 odst. 2 vypustit jako celek a nahradit textem:

" (2) Pojištěnce do dispenzární péče zařazuje podle odborných kritérií jeho ošetřující lékař. Tuto skutečnost sdělí registrujícímu lékaři."

Tento návrh byl stažen.

k § 35: (Fischerová)

v § 35 za písm. d) doplnit nové písm. e), které zní:

" e) vstupní prohlídky"

Tento návrh nebyl přijat. (8 poslanců pro, 9 poslanců proti.)

k § 40: (Špidla)

v § 40 vypustit odst. 1 a nahradit novým zněním:

" (1) Veřejné zdravotní pojištění provádějí pouze právnické osoby, které jsou veřejnoprávními korporacemi, nebo mají neziskový charakter a mají povolení Ministerstva zdravotnictví (§ 3 zákona 280/1992 Sb. v platném znění)."

Tento návrh byl stažen.

k § 40 odst. 2: (Jirousová)

v § 40 odst. 2 doplnit větu: "V případě prodlení s úhradou faktury je zdravotní pojišťovna povinna zaplatit zdravotnickému zařízení penále ve výši 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení"

Tento návrh byl přijat - 14 poslanců pro.

k § 40: (Zvěřina)

vložit nový paragraf o informačním centru pojišťovny;

Tento návrh nebyl přijat. (7 poslanců pro, 6 proti, 4 poslanci se zdrželi.)

k § 40 odst. 3: (Špidla)

v § 40 se vkládá nový odst. 3 (ostatní se přečíslují):

" (3) Pokud se pojišťovna dostane do situace, že není schopná dostát svým povinnostem úhrady zdravotní péče zdravotnickým zařízením a dalším věřitelům, je za úhradu odpovědný stát."

Tento návrh nebyl přijat. (7 poslanců pro, 8 proti.)

k § 43 odst. 1, 2 a 3: (Jirousová)

odst. 1, 2 a 3 vypustit, odst. 4 a 5 přečíslovat

Tento návrh byl stažen.

k § 44 odst. 1: (Škromach)

změnit z 5 % na 15 %;

Tento návrh nebyl přijat. (7 poslanců pro, 10 poslanců proti.)

k § 44: (Jirousová)

odst. 1 vypustit, protože ZP bude tuto sankci uplatňovat vždy (ekonomický zájem) na u zaměstnavatele v případě dvou pracovních úrazů, byť na nich nemá žádný podíl ani vonu, vznikne neoprávněně povinnost zaplatit sankci. U velkých podniků, kde je stovky zaměstnanců, může dojít ke dvou či třem úrazům za rok a už jde o opakovaný výskyt prac. úrazů. Sankce může přijít až po vyjádření sankčního orgánu (ÚBP a pod.).

O tomto návrhu nešlo hlasovat.

k § 45: (Jirousová)

v § 45 odst. 1 zrušit poslední větu a nahradit větou "O odvolání proti rozhodnutí ZP rozhoduje nezávislý rozhodčí orgán, složený ze zástupců ZP, MZ, MPSV. stát, orgánu dozoru nad bezp. práce, referátu zdrav. OÚ, kde ZP je zastoupena jedním hlasem.

Jde o opatření, kdy ZP se nesmí stát hlavním členem odvolacího orgánu.. V poslední instanci musí být zachováno právo odvolání k soudu."

Odst. 2 vypustit

Odst. 3 poslední větu vypustit a přečíslovat na odst. 2

Ostatní odstavce vypustit

Tento návrh nebyl přijat. (Nikdo nebyl pro, 3 poslanci proti.)

k § 46 (smluvní pojištění): (Fischerová)

(1) Na podkladě pojistné smlouvy poskytne zdravotní pojišťovna v rozsahu stanoveném pojistnou smlouvou úhradu za zdravotní péči osobám, které nejsou pojištěny ve smyslu tohoto zákona. 48 Toto smluvní pojištění musí být účetně a fondově rozděleno od veřejného zdravotního pojištění

(2) zdravotní pojišťovna je vedle provádění zdravotního pojištění podle tohotozákona oprávněna provádět rovněž smluvní cestovní zdravotní pojištění pro pobyty občanů ČR v cizině

48 § 788 a násl. Zákona č. 40/1964 Sb. občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

Tento návrh byl stažen.

k § 46: (Špidla)

§ 46 vypustit bez náhrady

k § 49: (Fischerová) Jde o komplexní návrh, který musí být přijat nebo odmítnut jako celek

stávající text § 49 se označuje jako bod č. 1 a vkládají se nové body 2 a 3, které zní:

"2. Zrušuje se vyhláška Ministerstva financí č. 268/1993 Sb., kterou se stanoví způsob tvorby a použití fondů resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťoven.

3. Zrušuje se vyhláška Ministerstva financí č. 269/1993 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky tvorby a užití rezervního fondu Všeobecné zdravotní pojišťovny."

za § 49 se vkládá nová ČÁST DESÁTÁ, která včetně nadpisu zní:

 

"ČÁST DESÁTÁ

Změna a doplnění souvisejících zákonů

§ 50

Zákon České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 592/1992 Sb., zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb. a zákona č. 149/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 7 odst. 1 písm. a) se na konci čárka nahrazuje středníkem a připojují se slova" "ze základního fondu se dále hradí náklady na činnost Pojišťovny podle § 5 písm. d)"

2. V § 7 odst. 1 písm. c) se na konci tečka nahrazuje středníkem a připojují se slova: "účelové fondy nelze vytvářet z prostředků základního nebo rezervního fondu.

§ 51

Zákon České národní rady č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona České národní rady č. 15/1993 Sb., zákona č. 60/1996 Sb., zákona č. 149/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. v § 16, odst. 2 se na konci připojuje věta, která zní: "Účelové fondy nelze vytvářet z prostředků základního nebo rezervního fondu."

2. v § 16 se vypouští odstavec 4

3. v § 17 odstavec 1 zní:

"(1) Základní fond zdravotního pojištění slouží k úhradě zdravotní péče hrazené ze všeobecného zdravotního pojištění a je tvořen platbami pojistného. Ze základního fondu se dále hradí náklady na činnost zaměstnanecké pojišťovny podle § 13 odst. 1 písm. d)

4. § 50 se označuje jako § 52

Tento návrh nebyl přijat. (7 poslanců proti, 2 se zdrželi.)

k § 50: (Špidla)

za slova "1. dubna 1997" doplnit slova "a pozbývá účinnosti dnem 31. dubna 1998."

Tento návrh byl stažen.

k § 50: (Plechatá)

za slova "1. dubna 1997" doplnit slova "a pozbývá účinnosti dnem 31. prosince 1998."

Tento návrh byl stažen.

k § 50: (Krása)

§ 50 nahradit novým zněním:

" Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1997 s výjimkou § 15 odst. 10, který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1998."

Tento návrh byl přijat v poměru 17 poslanců pro, 2 se zdrželi.

k § 50: (Škromach)

za slova "1. dubna 1997" doplnit slova "a pozbývá účinnosti dnem 30. června 1998".

Tento návrh byl přijat - 18 poslanců pro.

k § 50: (Štrait)

za slova "1. dubna 1997" doplnit slova "a pozbývá účinnosti dnem 31. prosince 1997".

Tento návrh byl stažen.

K příloze Č. 1 (Špidla)

V položce č. 22 slova "epidemiologické situace" nahradit slovy "podmínek ochrany zdraví".

Tento návrh nebyl přijat. (7 poslanců pro, 10 se zdrželo.)

V položce č. 25 slovo "žáků" nahradit slovem "osob".

Tento návrh byl přijat.

V položce č. 27 za předložku "pro" doplnit slova "hrozící, suspektní nebo nastalé"

V položce č. 35 za slovem "edukovaného" doplnit slova "nebo jeho zákonného zástupce".

V položkách č. 36 - 40 slovo "praktického" nahradit slovem "ošetřujícího".

V položkách č. 39 a 40 na konci doplnit slova "výkon nemůže indikovat majitel, zaměstnanec nebo smluvní partner zdravotnického zařízení, které tuto položku vykazuje."

K příloze č. 1 (Zvěřina)

V příloze č. 1 vypustit položku 29 (umělá inseminace vaginální)

V položce 102 změnit název na "vasektomie (vasoligatura)"

K příloze č.1 (Čevela)

K číslu odbornosti (číslo ODB) v kódu 015 nahradit původní znění novým označením "ORTODONCIE",

v kódu 013 nahradit původní znění novým označením "ÚSTNÍ, ČELISTNÍ A OBLIČEJOVÁ CHIRURGIE"

v kódu 014 nahradit slova "PRAKTICKÝ LÉKAŘ" slovy "PRAKTICKÝ ZUBNÍ LÉKAŘ"

K příloze č. 2 (Zvěřina)

Doplnit odbornost sexuologie (SEX) v položkách č. 207, 208, 209, 211 - 215, 217 - 220, 224, 315 - 318, 322, 422, 430 - 434

Na závěr projednávání byl přijat návrh hlasovat nejprve o celku zákona a podle výsledku formulovat usnesení, přesto, že zpravodaj navrhoval jako první hlasovat o variantě usnesení nevyslovit souhlas s předkládaným návrhem zákona. Pro přijetí zákona se vyslovilo 10 poslanců, 7 poslanců proti.

Zpravodaj Vladimír Špidla přednesl návrh usnesení č. 30/1997, které bylo přijato - 10 poslanců pro, 7 poslanců proti. O usnesení hlasovali poslanci Fišerová, Bureš, Navrátil, Emmerová, Škromach, Gavlasová, Šojdrová, Čermák, Novák, Kolářová, Plechatá, Nejezchleb, Zvěřina, Krása, Špidla, Janeček, Štrait.

V bodě různé vystoupila poslankyně Plechatá s informací výboru, že deset poslanců vytvořilo menšinovou zprávu, se kterou seznámila poslance výboru, k sociálnímu příspěvku k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie (tisk 79). Zpráva menšiny výboru doporučuje přijmout předkládaný návrh zákona, doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s ním vyslovila souhlas. Menšina výboru zároveň pověřila poslankyni Plechatou, aby se stanoviskem menšiny seznámila schůzi Poslanecké sněmovny.

Sdělení předsedy nebyla žádná.

Schůze výboru skončila ve 21.10 hodin.

 

Zaznamenal: A. Papoušek

Napsala: Petra Barvířová

V Praze dne 3. 2. 1997

 

Jaroslav Zvěřina, v.r.
ověřovatel výboru

Vladimír Špidla, v.r.
předseda výboru



Přihlásit/registrovat se do ISP