Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

 

USNESENÍ č. 88

výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí

z 24. schůze

v pátek dne 23. ledna 1998

 

k poslaneckému návrhu zákona o právu na informace o životním prostředí

(sněmovní tisk 243)

 

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí projednal na své 24. schůzi vládní návrh zákona, sněmovní tisk 243 a přijal následující usnesení:

 

VSRŽP doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit poslanecký návrh sněmovní tisk 243 ve znění předloženého komplexního pozměňovacího návrhu:

 

Zákon 

O PRÁVU NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

§ 1

Účel zákona

 

Zákon upravuje podmínky výkonu práva na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů [článek 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod publikované pod č. 2/1993 Sb."], jimiž disponují úřady veřejné správy a jim podřízené právnické osoby. Upravuje přístup veřejnosti k informacím, jež mají tyto úřady nebo právnické osoby k dispozici a stanoví základní podmínky, za nichž jsou takové informace zpřístupňovány. Zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a statistických informací se řídí zvláštním zákonem [zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě].

 

§ 2

Vymezení pojmů

 

Pro účely tohoto zákona se vymezují některé pojmy takto:

 

a) informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů (dále jen informace) jsou informace v písemné, obrazové nebo zvukové formě, na nosičích výpočetní techniky, nebo v jiné technicky proveditelné formě, jež vypovídají zejména o

1. stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu,

2. připravovaných činnostech, které by mohly vést ke změně stavu životního prostředí a informace o opatřeních, jež podnikají úřady odpovědné za ochranu životního prostředí nebo jiné osoby při předcházení nebo nápravě poškození životního prostředí,

3. stavu vody, ovzduší, půdy, živých organismů a ekosystémů, dále informace o vlivech činností na životní prostředí, o látkách, hluku a záření do životního prostředí emitovaných a o důsledcích těchto emisí,

4. využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí a rovněž údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin a důsledků tohoto využívání a jeho vlivů na živé organismy a společnost,

5. správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení a rovněž informace obsažené v písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí přírody a dalších součástí životního prostředí chráněných podle zvláštních předpisů,

6. ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování ve věcech životního prostředí, pokud byly pořízeny z veřejných prostředků,

7. mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a programech, akčních plánech apod., jichž se Česká republika účastní, a zpráv o jejich plnění,

8. mezinárodních závazcích týkajících se životního prostředí a o plnění závazků, vyplývajích z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána

9. zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů.

 

b) úřady veřejné správy a jim podřízené právnické osoby jsou pro potřeby tohoto zákona

1. úřady veřejné správy, jež vykonávají úkoly v ochraně životního prostředí, zejména v ochraně ovzduší, vodohospodářské orgány, orgány v ochraně přírody, orgány státní správy v odpadovém hospodářství, orgány ochrany lesa a orgány ochrany zemědělského půdního fondu [Ministerstvo životního prostředí, správy chráněných krajinných oblastí a národních parků, Česká inspekce životního prostředí, okresní úřady, obce],

2. rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele úřady veřejné správy uvedené v bodě 1 [Např. Výzkumný ústav vodohospodářský TGM, Český geologický ústav, Český ekologický ústav, Agentura ochrany přírody] a jiné právnické osoby, které jsou zřízené, řízené či pověřené těmito úřady a které sbírají, třídí nebo uchovávají informace o životním prostředí.

3. další úřady veřejné správy, rozpočtové a příspěvkové organizace nebo jiné právnické osoby, a to za předpokladu, že mají uloženy úkoly na úseku ochrany životního prostředí nebo pokud v rámci své činnosti shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí.

 

c) zpřístupňováním informací se rozumí jejich poskytování tj. předávání ústní, telefonickou, telegrafickou, písemnou či jinou technicky proveditelnou formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly (dále jen "žadatelům") a rovněž vyhledávání informací těmito osobami nahlížením do písemností či jiných souborů informací, pořizováním výpisů, opisů, případně kopií na místě, t.j. zpravidla v sídle nebo v jiných prostorách úřadů veřejné správy nebo jim podřízených právnických osob. Informace o životním prostředí jsou zpřístupňovány rovněž prostřednictvím vlastní ediční a publikační činnosti úřadů veřejné správy a jim podřízených právnických osob.

 

§ 3

Žádost o poskytnutí informace

 

(1) Žadatel může za účelem získání informace o životním prostředí požádat úřad veřejné správy nebo jemu podřízenou právnickou osobu o zpřístupnění informace o životním prostředí. Svou žádost nemusí nijak odůvodňovat. Žádost lze učinit ústně, telefonicky, telegraficky, písemně, faxem nebo jinou technicky proveditelnou formou. Z žádosti musí být zřejmé, čeho se má týkat informace, jež má být poskytnuta. Součástí žádosti musí být vždy označení žadatele.

(2) V případě nesrozumitelné nebo příliš obecně formulované žádosti je žadateli do 15 dnů od obdržení žádosti zaslána výzva k jejímu upřesnění. Ve výzvě musí být určeno, v jakém směru je třeba žádost upřesnit. Žadatel je povinen tuto žádost bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů, v požadovaném rozsahu upřesnit.

 

§ 4

Žádost podaná nepříslušnému úřadu

 

V případě, že je žádost podána u úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osoby, jež nemá dotyčnou informaci k dispozici, je jejich povinností sdělit žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, že požadovanou informaci nemohou z tohoto důvodu poskytnout. Pokud je to možné, poučí zároveň žadatele o tom, kde je třeba žádost správně podat.

 

§ 5

Zveřejněná informace

 

Pokud žádost směřuje k poskytnutí informace, o níž je úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osobě známo, že byla zveřejněna a je veřejně přístupná, stačí žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, sdělit tuto skutečnost a zároveň uvést údaje, umožňující vyhledání zveřejněné informace.

 

§ 6

Způsob a forma zpřístupnění informace

 

(1) Žadatel má právo v žádosti určit formu, případně způsob, jichž má být použito při zpřístupnění informace.

(2) Pokud žadatel formu či způsob podle odstavce 1 neurčí, případně pokud takové formy nebo způsobu nelze ze závažných důvodů využít, zvolí se způsob a forma zpřístupnění informace s ohledem na splnění účelu žádosti o zpřístupnění informace a její optimální využití žadatelem. V pochybnostech se využije především formy a způsobu, jež byly žadatelem využity k podání žádosti.

 

§ 7

Lhůta pro zpřístupnění informace

 

(1) Informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od obdržení žádosti, leda by si zvláštní okolnosti výjimečně vynucovaly prodloužení této lhůty, nejvýše však na dvojnásobek. O takových okolnostech a o prodloužení lhůty musí být žadatel před uplynutím 30ti denní lhůty vyrozuměn.

(2) V případě uvedeném v § 3 odst. 2 tohoto zákona počíná lhůta pro zpřístupnění informace běžet dnem doručení upřesněné žádosti.

 

§ 8

Omezení přístupu k informacím

 

(1) Odepřeno bude zpřístupnění informace, pokud je vylučují předpisy

a) o skutečnostech utajovaných ve státním zájmu [zákon č. 102/1971 Sb. o ochraně státního tajemství ve znění zák.č. 383/1990 Sb. a zák.č. 558/1991 Sb.],

b) o ochraně osobních [zákon č. 256/1992 Sb. o ochraně osobních údajů v informačních systémech,] nebo individuálních údajů [zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě] a o ochraně osobnosti [zákon č. 40/1964 Sb, občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,].

c) o ochraně duševního vlastnictví [zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších předpisů,].

d) o ochraně obchodního tajemství [§ 17 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů].

(2) Porušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené za obchodní tajemství, pokud

a) se požadovaná informace týká působení provozní činnosti podnikatele na životní prostředí,

b) hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a životního prostředí,

c) požadovaná informace byla získána za prostředky z veřejných rozpočtů.

(3) Porušením práva na ochranu osobnosti není poskytnutí informace o původci činnosti znečišťující či jinak ohrožující nebo poškozující životní prostředí, obsažené v pravomocném rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu.

(4) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud

a) byla úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osobě předána osobou, jež k tomu nebyla podle zákona povinna a jež nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace,

b) by zpřístupnění informace ještě zvýšilo pravděpodobnost poškození či ohrožení životního prostředí či jeho součásti nebo lidského zdraví,

c) by si toto zpřístupnění vyžadovalo zvláštní šetření, výpočty nebo zpracování, provedením kterých by se omezilo plnění jiných úkolů dotyčného orgánu státní správy nebo jemu podřízené právnické osoby,

d) žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného řízení (vyšetřování) v trestních věcech [§§ 160 - 178 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestního řádu), ve znění pozdějších předpisů], nebo se týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech,

e) se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,

f) žádost formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji ve smyslu § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní žádost,

g) žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně a žadatel již má požadovanou informaci k dispozici.

(5) Pokud je to možné, zpřístupní se požadovaná informace po vyloučení utajovaných skutečností. O takovém zásahu a jeho důvodu musí být žadatel vždy při zpřístupnění informace uvědoměn.

(6) Právo odepřít zpřístupnění informace trvá pouze po dobu, po kterou je dán důvod odepření.

 

§ 9

Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace

 

(1) Pokud je zpřístupnění informace odepřeno, vydá úřad veřejné správy rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace. Toto rozhodnutí vydává úřad, který odepřel zpřístupnit informaci nebo úřad, který je nadřízen právnické osobě, jež odepřela zpřístupnění informace. Toto rozhodnutí je vydáno do 30 dnů od doručení žádosti. V případech ústních, telegrafických, telefonických či faxovaných žádostí nebo žádostí zaslaných jinou elektronickou formou si úřad veřejné správy vyžádá jejich písemné nebo ústní doplnění do protokolu. Pro doplnění žádosti může úřad veřejné správy stanovit přiměřenou lhůtu a na dobu do doplnění žádosti přerušit řízení.

(2) Rozhodnutí se nevydává v případě anonymní žádosti, nebo pokud žadatel ve smyslu § 3 odst. 2 nedoplnil svou žádost, ač byl k tomu řádně a včas vyzván. Rozhodnutí se nevydává ani v případě, že ve smyslu § 10 odst. 3 tohoto zákona nedošlo k dohodě o ceně.

(3) Pokud lhůta pro zpřístupnění informace vzhledem k nečinnosti úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osoby marně uplynula, má žadatel právo, aby na jeho podnět bylo vydáno rozhodnutí podle odstavce 1.

(4) Obdobně jako v odst. 3 se postupuje v případě, kdy žadatel nesouhlasí s vyloučení utajovaných skutečností před zpřístupněním informace.

 

§ 10

Bližší podmínky zpřístupňování informací

 

(1) Informace se zpřístupňují zásadně v pracovní době příslušných úřadů veřejné správy a jim podřízených právnických osob, případně ve zvlášť stanovených úředních hodinách.

(2) Každý má právo nahlížet do listin a pořizovat si z nich výpisy nebo opisy. Každý má rovněž právo - je-li to provozně možné - na pořízení kopií listin.

(3) Informace se zpřístupňují zpravidla bezplatně. Úřady veřejné správy nebo jim podřízené právnické osoby mohou však žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií a odesláním informací.

(4) Informace, k jejichž pořízení je zapotřebí zvláštního šetření, výpočtů nebo zpracování se poskytují za ceny sjednané dohodou podle zvláštního předpisu [526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů]. O skutečnosti, že půjde o úplatné zpřístupnění informace, je třeba žadatele bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, uvědomit. Podmínkou pro zpřístupnění informace je pak dohoda o ceně. Pokud k dohodě nedojde, informace se nezpřístupní.

 

§ 11

Povinnost jiných osob zpřístupňovat informace

 

Zvláštní zákon může stanovit případy, kdy je jiná osoba povinna zpřístupňovat informace [např. § 7 odst. 1 písm. h) a k) zákona č. 309/1991 Sb. o ochraně ovzduší před znečisťujícími látkami (zákona o ovzduší) ve znění pozdějších předpisů]. Zvláštní zákon může rovněž určit odchylné způsoby a podmínky zpřístupňování informací [např. zákon č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí]. Právo na informace o životním prostředí podle tohoto zákona však nelze zúžit nebo vyloučit.

 

§ 12

Zpráva o stavu životního prostředí

 

(1) Vláda České republiky projednává a schvaluje nejméně jednou za dva roky zprávu o stavu životního prostředí České republiky.

(2) Po projednání a schválení předloží vláda České republiky zprávu o stavu životního prostředí k projednání Parlamentu ČR.

(3) Nejpozději do 6 měsíců od svého schválení musí být tato zpráva zveřejněna.

 

§ 13

Osvěta, vzdělávání a výchova veřejnosti v oblasti životního prostředí

 

(1) Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a dalšími ústředními správními úřady je povinno podporovat osvětu, výchovu a vzdělávání široké veřejnosti v oblasti ochrany životního prostředí se zvláštním zaměřením na výchovu dětí a mládeže.

(2) Ministerstvo životního prostředí vytváří zejména podmínky k tomu, aby

a) byla vytvořena odpovídající síť vzdělávacích institucí státních i nestátních, jejichž osnovy zajistí osvojení si základních poznatků o životním prostředí a jeho ochraně, vycházející z principů udržitelného rozvoje, metod a technik získávání přístupu k informacím o životním prostředí a možnosti účasti veřejnosti v rozhodování ve věcech životního prostředí podle zvláštních předpisů,

b) úřady veřejné správy jmenovaly odpovědné úředníky, kteří budou mít odpovídající vzdělání a prostředky k tomu, aby mohli být veřejnosti účinně nápomocni při zajišťování přístupu k informacím o životním prostředí a při jejich účasti v rozhodování ve věcech životního prostředí,

c) byly vytvořeny podmínky pro rozvoj osvěty, výchovy a vzdělávání v oblasti životního prostředí v mezích působnosti úřadů veřejné správy.

 

§ 14

Použití předpisů o správním řízení a soudní ochrana

 

(1) Předpisy o správním řízení [zákon č. 71/1967 Sb. o správním řízení (správní řád)] se použijí při řízení podle § 9 odst. 1, 3 a 4 tohoto zákona.

(2) Rozhodnutí o odepření poskytnutí informace nebo o utajení její oddělitelné části lze po vyčerpání řádných opravných prostředků napadnout žalobou u soudu [§ 247 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů].

 

§ 15

Vztah k jiným právním předpisům

 

Zákon o právu na informace o životním prostředí je zvláštním předpisem ve vztahu k předpisům o ochraně přírody a krajiny,o ochraně ovzduší [s výjimkou případů uvedených v poznámce 12) k ustanovení § 11 tohoto zákona], o ochraně vod, o odpadech, o geologických pracích, o ochraně a využívání nerostných surovin, o územním plánování a stavebním řádu, o lesích, o ochraně zemědělského půdního fondu, o ochraně veřejného zdraví a o mírovém využívání jaderné energie [zejména zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečisťujícími látkami (zákon o ovzduší) ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečisťování ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 138/1973 Sb. o vodách ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 238/1991 Sb., o odpadech ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 311/1991 Sb., o státní správě v odpadovém hospodářství ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích ve znění pozdějších předpisů, zákon č. č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 20/1966 Sb., o zdraví lidu ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 17/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a předpisy vydané k jejich provedení.].

 

§ 16

Zrušovací ustanovení

 

Zrušují se:

1. § 14 zákona Federálního shromáždění č. 17/1992 Sb. o životním

prostředí,

2. § 72 odst. 2 zákona České národní rady č. 114/1992 Sb.

o ochraně přírody a krajiny ve znění zákonného opatření č.

347/1992 Sb. a zákona č. 289/1995 Sb., včetně zrušení

číslování odst. 1.

 

§ 17

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dne 1. července 1998.

Ing. arch. Josef Ullmann v.r.

František Chobot v.r.

zpravodaj

ověřovatel

 

 

PhDr. Václav Grulich v.r.

předseda výboru



Přihlásit/registrovat se do ISP