Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

II. volební období

výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí

 

ZÁPIS

 

ze 15.schůze výboru

která se konala

ve středu 30. dubna 1997

v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Sněmovní 4, místnost B 211

středa 30. dubna 1997:

 

přítomni: dle prezenční listiny

schůzi řídil:posl. Grulich

 

09,00 Hlasování o organizačních věcech výboru:

 

Usnesení č. 50 - 16 - 0 přijato

Usnesení č. 51 - 16 - 0 přijato

Usnesení č. 52 - 16 - 0 přijato.

 

Delegace na Slovensko: Grulich, Chobot, Snítilý, Horníková, Bařinka

Náhradníci: Bartošková, Kopecký, Tomíček.

 

09,20 Diskuse nad materiálem ČSSD k tématu decentralizace státní správy a reforma veřejné správy.

 

Grulich - úvodní slovo, uvedení do problematiky

 

Návrh posl. Grulicha - předložený materiál může být předložen Poslanecké sněmovně jako návrh průřezem všech politických stran. Vláda neoficiálně sdělila, že předloží vládní návrh, ale neřekla, jestli ho předloží do vlády či do Parlamentu.

Čáp - náměstek ministra vnitra ČR - MV vychází z podstaty 9 územních celků, Praha a Středomoravský kraj.

Vojíř - nyní se bavíme už velmi konkrétně, ale myslím, že bychom si nejdříve měli vyjasnit kam vlastně chceme dojít, kolik to bude stát a které kompetence bude celek mít. Souhlasím s postupem - ústavní zákon a k němu bude muset být přijato několik zákonů, aby mohl mít ústavní zákon svůj význam.

Ambrozek - obávám se, že někam chceme jet, ale ještě nevíme kam a za kolik. Myslím, že součástí návrhu musí být minimálně záměr reformy daňové, jinak nevidím celou záležitost dobře a reforma podle mého se mine účinkem.

Myslím, že hrát v této chvíli o měsíce je nemoudré, vždyť v evropských zemích takováto reforma trvá roky.

Hofhanzl - myslím, že vyřešení tohoto problému je vzpomínka na minulost. Je zapotřebí se rozpomenout na to co bylo ajak to fungovalo. Takovéto změny se měli dělat při začátcích a narušenosti celého systému. Divím se tomu, že teď, v okamžiku kdy se ukazuje, že základní kameny reorganizace nebyly dobře položeny, chceme rešit takovéto problémy. Máme štěstí, že kolem nás je již Evropa a ne mocný diktátor, myslím, že bychom si neměli celou situaci ztěžovat. Není možné, abychom dali na výběr jednotlivým zastupitelstvům jak se budou jmenovat, to všechno zavádí systém, který nepůsobí jednotně a myslím, že v této záležitosti je to nutností.

Bartošková - není mi známo, že by byl odsouhlasen program dnešní schůze, dále si myslím, že by materiál se neměl jmenovat materiál pro ÚV ČSSD.

- myslím, že návrh, který je předložen obsahuje v sobě mnoho zmatků a legislativních nepřesností, které se musí dotáhnout do konce.

Neubauer - senátor - vznik VUSC je neodkladný, ale pro konkrétní diskuzi mi chybí analýza současného stavu a stav cílový. Vznik těchto celků musí být vysloveně záležitostí odbornou a finanční. V souvislosti s tímto problémem se musíme zabývat i otázkou obcí, jde především o malé obce, kde je problém už jenom se zvolením starostů a velmi se mi líbí systém bavorský nebo dolnorakouský, není únosné, aby tyto malé obce se spravovaly sami, neboť to většinou nemá potřebnou úroveň.

Henych - reakce na vystoupení poslanců. Vznikly dva mylné předpoklady, které tady vznikly. Jednak je to otázka voleb v oce 1998 - předem upozorňuji, že je to neproveditelné, druhá věc, že by rok 1998 nebyl reálný, ale jednalo by se až o rok 2000, je to chápáno tak, že v roce 2000 budou volby a ne že bude teprve projednáván ústavní zákon. Je zapotřebí si ujasnit, co si představujeme pod výrazem cílový stav. Min. spravedlnosti a MV ČR dostalo od vlády úkol, a splní ho. Je zapotřebí se dohodnou a vědět budou OKÚ nebo ne atd., to znamená, že je zapotřebí znát hlavní koncepční věci, bez toho není možné tento metriál připravit natož zákon. Pokud se podaří tuto vizi uskutečnit, pak se všechno podaří.

Melichar - přece nemůžeme hlasovat pro ústavní zákon aniž bychom věděli, co bude vlastně náplní všech ostatních zákonů, které by měly být prováděcími předpisy pro tento zákon, já pro něj tedy ruku nezvednu.

Hofhanzl - nechcete slyšet pane kolego, neboť to všechno bylo již nespočetněkrát řečeno.

Vojíř - je vidět, že vláda již začíná reálně uvažovat o naplnění Ústavy a jsem přesvědčen o tom, že jedna z prvních materií bude ústavní zákon a na něj se nabalí další zákony. Je důležité, že zde zaznívá, že Ústava bude naplněna.

Momentálně mi je jedno jestli to bude návrh vládní nebo poslanecký.

Šulc - SESO - starosta města Most. K předloženému materiálu mám několik výhrad - chybí v něm cílový stav. VÚSC - je možno je spojovat, ale ne rozdělovat, což je nevyvážené, kompetence může na VÚSC přenést pouze Parlament ne vláda.

- za SESO mohu prohásit, že se krystalizují názory na VÚSC a dospěli jsme k názoru, že je zapotřebí položit základní kámen k řešení tohoto problému a ubezpečuji vás, že většina obcí je přesvědčena, že článek VÚSC tu chybí - územní plán, zdravotnictví, koordinace ve školství, dopravě, spolupráce s okolními zeměmi...

- jsme jednoznačně pro třístupňový systém veřejné správy, tato záležitost musí být doprovázena integrací obcí.

Grulich - musím položit otázku, zda zástupci jednotlivých poslaneckých klubů se budou podílet na poslanecké iniciativě nebo ne.

Vojíř - za sebe říkám, že vyčkám na vládní návrh.

Frank - KSČM - chtěl bych požádat o čas na projednání v klubu, ale mohu říci, že klub se poslanecké iniciativy zúčastní.

Bartošková - vyhrazuji si rozhodnutí až po projednání v klubu.

Grulich - ukončení projednávání bodu.

 

12,00 Vládní návrh o odpadech - ve znění usnesení Senátu 31/5.

Bláha - odůvodnění.

Usnesení č. 53 - hlasování - 14 - 0.

Grulich - švédský ministr vnitra - Ambrozek, Frank

 

 

Zapsal: Wolf

 

 

PhDr. Václav Grulich

předseda výboru



Přihlásit/registrovat se do ISP