Parlament České republiky 

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1 9 9 8

II. volební období

výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí

 

ZÁPIS

 

ze 24.schůze výboru

která se konala

ve čtvrtek 22. ledna a v pátek 23. ledna 1998

v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Sněmovní 4, místnost B 211

Čtvrtek 22. ledna 1998:

 

přítomni: dle prezenční listiny

schůzi řídil:posl. Grulich

 

09,00 Projednávání vládního návrhu novely zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 261.

 

Předkladatel: Ing. Jan Černý, ministr, MMR ČR

Zpravodaj: Ing. arch. Josef Ullmann, poslanec PSP ČR

 

Hlasování o předloženém programu schůze: 13 - 0, přijato.

 

Všeobecná rozprava:

 

Vystoupení pana ministra - úvodní slovo.

Přednesení zpravodajské zprávy - posl. Ullmann.

 

Všeobecná rozprava: posl. Ullmann, Bláha, Grulich, Sehoř, Frank, Ambrozek,

 

§ 3 odst.2) písm. b) za slova "složek osídlení" doplnit slova "a krajiny".

 

Hlasování: 14 - 0, přijato.

 

§ 8 upravit následovně:

 

"Územně plánovací dokumentaci tvoří:

a) plán územního celku

b) územní plán

c) regulační plán."

 

Hlasování: 10 - 3, přijato

 

§ 9 odst. 1) za slovo "uspořádání" vložit slova "a limity"...

 

Hlasování: 8 - 0, přijato.

 

§ 14 odst.1 písm. b) upravit text přesunutím slov " na žádost obce"

 

text bude znít: b) zajišťuje na žádot obce pořízení územního plánu obce a regulačního plánu.

 

§ 20 odst.2 před poslední větu vložit text:

 

"Všichni účastníci, jejichž práva jsou dotčena, mohou své podněty uplatnit do 45 dnů."

Hlasování: 0 - 14 nebylo přijato

 

§ 21 odst.2 druhá věta vypustit slova "obecně srozumitelný"

Hlasování: 10 - 0, přijato.

 

§ 2 odst.2, čtvrtá věta začínající slovy "Dotčené orgány..." doplnit za slovo " vyrozumí" slovo "pořizovatel"

Hlasování: 10 - 0 přijato.

 

§ 30 na závěr textu doplnit větu:

"Do té doby nelze rozhodovat podle těch částí navazující územně plánovací dokumentace, které jsou v rozporu s náledovně schválenou územně plánovací dokumentací."

 

Hlasování: 10 - 0, přijato

 

§ 32 doplnit nový odst. 4 tohoto znění:

 

4) K návrhu na vydání rozohdnutí o umístění stavby podle odst. 3) stavební úřad navrhovateli sdělí, že slučuje územní a stavební řízení a požadavky na obsah návrhu. Řízení přeruší do doby doplnění návrhu."

 

Hlasování:

 

§ 32 Úvodní větu použít jako nadpis paragrafu.

Hlasování: 10 - 0, přijato

 

§ 32 odst.3 vložit za slova "přístavby či nástavby" slova " a staveb rozvodů veřejných inženýrských sítí"

 

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 35 odst. 3 za slova "v přiměřené lhůtě" se doplňují slova "maximálně však 12 měsíců a na konec odst. se doplňují slova: "Lhůtu o přerušení územního řízení nelze prodloužit dalším rozhodnutím".

Hlasování: 14 - 0, přijato.

 

§ 38 vypustit tečku a připojit slova "nebo má-li se navrhovatel stát vlastníkem pozemku podle zvláštního předpisu."

Hlasování: 13 - 0 přijato.

 

§ 27 odst.1 vypustit slova "ekonomicky odůvodněné"

Hlasování:12 - 0 přijato

 

§ 55 odst. 2 písm.b) vypouštějí se slova " a neohrožují se zájmy společnosti"

Hlasování: 13 - 0 přijato

 

§ 56 písm.b) vypustit slovo "jednotné"

Hlasování: 12 -0 přijato

 

§ 57 odst.1 na místo § 139 odst. 3 uvedeného v závorce je třeba uvést správný text

§ 139 pís.d).

Hlasování: 15 - 0 přijato

 

§ 57 odst.3 vypustit slova "nebo bylo odevzdáno k poštovní přepravě"

Hlasování: 8 - 3 přijato

 

§ 57 odst. 4 text doplnit větou: "Totéž se týká objektů na územních vyhlášených ochranných pásem a chráněných území, podle příslušného zákona."(odkaz 3a).

_______________________

Zák. č. 20/1987 o památkové péči v platném znění.

 

Hlasování: 11 - 0 přijato

 

§ 61 odst.5) ve druhé větě slovo tyto nahradit slovem dotčené

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 71 odst. 5) v poslední větě vypustit slova "pokud toto označení není zároveň reklamou."a odkaz pod čarou.

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 71 odst. 3) odst. 3 nahradit novým zněním viz bod 44

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 83 - odkaz 9) na §288 hospodářského zákoníku nahradit novým textem § 83:

 

§ 83

 

Stavební úřad může na žádost stavebníka vydat časově omezené povolení k předčasnému užívání stavby i před jejím úplným dokončením, pokud to nemá podstatný vliv na uživatelnost stavby a předčasné užívání neohrožuje bezpečnost a zdraví osob. Stavebník musí k žádosti připojit dohodu se zhotovitelem stavby obsahující sjednané podmínky předčasného užívání. Nejpozději do 15 dnů po dokončení stavby je stavebník nebo budoucí uživatel povinnen podat stavebnímu úřadu návrh na kolaudaci stavby."

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 88 doplnit odst. (1) o nové písmeno e) Zjistíli správní orgán v průběhu stavebního řízení, že stavba nebo terénní úpravy byly zahájeny bez vydaného povolení, stavební řízení zastaví a bude postupovat v souladu s ustanovením § 88 odstavec (1) písmeno b)."

 

§ 88 odst.1 písm.b) navrhované znění nahradit textem:

"b) stavby postavené bez stavebního povolení či ohlášení nebo v rozporu s ním. Odstranění stavby se nenařídí pokud stavebník prokáže, že stavba je v souladu s veřejným zájmem, zejména s územně plánovací dokumentací a cíli územní dokumentace, obecnými technickými požadavky na výstavbu, technickými požadavky na stavby a zájmy chráněnými zvláštními předpisy a jestliže stavbeník v řízení o odstranění stavby podá žádost o její dodatečné povolení a předloží podklady a doklady vyžádané stavebním úřadem v jím stanovené lhůtě a v rozsahu jako k žádosti o stavební povolení."

 

Hlasování: 10 - 1 přijato

 

§ 106 odst.1 odst.1 doplnit nové písmeno f):

"f) provádí projektovou činnost bez oprávnění, pokud pro její provádění zákon takové oprávnění požaduje."

 

Hlasování: 11 - 1 přijato

 

§ 117 odst.1 písm. d) text doplnit takto: "... nebo byla jejich působnost k tomuto datu schválena."

Hlasování: 8 - 0 přijato

 

§ 126 doplnit text o nový odtavec 5) v tomto znění:

"(5) Stavební úřad uplatní podmínky ze stanoviska dotčeného orgánu státní správy ve svém rozhodnutí, poku se týkají územně či stavebně technického řešení stavby a pokud stanovisko není vydáno rozhodnutím. Stanovisko dotčeného orgánu státní správy musí obsahovat konkrétní ustanovení zvláštního předpisu, které stanoví příslušnost tohoto orgánu, a podle kterého se věc posuzuje."

Hlasování: 9 - 0 přijato

 

§ 126 odst.4) se navrhuje upravit takto:

"(4) K návrhům na vydání územního rozhodnutí podle tohoto zákona se nemusí předkládat vyjádření, souhlasy a stanoviska, předepsaná zláštními předpisy 12c), jestliže zájmy sledované těmito předpisy byly již předmětem hodnocení vlivů na životní prostředí podle zákona č.17/1992 Sb., o životním prostředí a zákna ČNR č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, a příslušný správní orgán od jejich vydání upustil ve svém vyjádření podle § 7 odst.4 zákona ČNR č. 244/1992 Sb."

Hlasování: 9 - 0 přijato

 

§ 136 úprava první věty odst.2 takto:

"(2) Nepodaří-li se vzniklý rozpor odstranit do 60 dnů dohodou orgánů podle odstavce 1, rozhodne Ministerstvo pro místní rozvoj po projednání s příslušnými ústředními orgány státní správy do 60 dnů od postoupení tohoto rozporu k rozhodnutí. ..."

Hlasování: 11 - 0 přijato

 

§ 139b odst. 5) písm.c) za slova "nepřesahuje 300m2 doplnit slova "rozpětí u nosných konstrukcí nepřesahuje 9 metrů" a dále pokračovat v původním textu.

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

Čl. III doplnit takto:

 

V příloze č.2 Skupina 213: Stavebnictví nově zařadit:

1) ve sloupci č.1 zařadit text: "Projektování jednoduchých a drobných staveb, jejich změn a odstraňování.

2) ve sloupci č.2 zařadit text: "a) středoškolské vzdělání stavebního směru a 5 let praxe v projektování staveb."

b) vysokoškolské vzdělání stavebního nebo architektonického směru a 3 roky praxe v projektování staveb."

3) ve sloupci č.3 zařadit text: "§46a a 139b zákona č.50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řízení (stavební zákon) ve znění pozdějších předpisů."

 

a dále doplnit takto:

 

4) ve sloupci č.1 zařadit text: "Provádění jednoduchých a drobných staveb, jejich změn a odstraňování."

5) ve sloupci č.2 zařadit text: " a) středoškolské vzdělání stavebního směru

a 5 let praxe v provádění staveb."

b) vysokoškolské vzdělání stavebního nebo architektonického směru a 3 roky praxe v provádění staveb."

6) ve sloupci č. 3 zařadit text: "§ 44 a 139b zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řízení (stavební zákon) ve znění pzdějších předpisů."

 

Hlasování: 12 - 0 přijato

 

Nepřímá novela zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné enrgie a ionizující záření (atomový zákon) a o změně doplnění některých zákonů:

 

Čl. VI

 

Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů se mění a doplňuje takto:

 

1. V § 6 odst.2 zní:

 

"(2) Opatření vedoucí ke snížení přírodního ozáření, kromě radonu, se nemusí provádět tehdy, nelze-li toto ozáření působením osob snížit v rozsahu zdůvodněném přínosem převyšujícím náklady na opatření."

 

2. V § 6 se za odst.2 vkládá nový odst.3, který zní:

 

"(3) Opatření vedoucí ke sníženípřírodního ozáření v důsledku výskytu radonu a produktů jeho přeměny ve vnitřním ovzduší staveb se musí provádět, pokud se stavby umisťuje na stavebním pozemku mimo území s nízkým radonovým rizikem. Podmínky stanoví stavební úřad v rozhodnutí o umístění stavby nabo ve stavebním povolení.

Při užívání stavby s pobytovým prostorem, u něhož jsou překročeny směrné hodnoty stanovené prováděcím předpisem, může stavební úřad nařídit provedení nezbytných úprav na stavbě z důvodů hygienických - ohrožení zdraví uživatelů stavby - a je-li to ve veřejném zájmu."

 

3. V § 6 odst.4 zní:

 

"(4) Prováděcí předpis stanoví kritéria pro stanovení nízkého radonového rizika stavebního pozemku a kritéria pro hodnocení přínosů opatření ke snížení přírodního ozáření a směrné hodnoty pro rozhodování o těchto opatřeních, včetně směrných hodnot ozáření osob v důsledku výskytu radonu a produktů jeho přeměny ve vnitřním ovzduší staveb.".

 

4. V § 6 se dosavadní odstavec 3 označuje jako odstavec 5.

 

Zněna účinnosti novely zákona na 1. července 1998.

 

Hlasování o usnesení č. 85 ke sněmovnímu tisku 261:

 

12 - 0 přijato

 

Pátek 23. ledna 1998:

 

09,00 Projednávání vládního návrhu zákona o vypouštění dpadních vod do vod povrchových sněmovní tisk 290.

 

Předkladatel: Ing. Barchánek, náměstek ministra, MŽP ČR

Zpravodaj: RNDr. Libor Ambrozek, poslanec PSP ČR

 

Pokračování v přerušeném jednání:

 

Barchánek - úvodní slovo

 

Ambrozek - vysvětlení postupu projednávání předložených pozměňovacích návrhů.

 

Grulich - návrh na pokračování všeobecné rozpravy.

Nikdo se nepřihlásil, zahájena podrobná rozprava.

 

§ 7 Chobot - v odst. 2 změnit datum 30. června na 31. května

Hlasování: 9 - 0 přijato

 

Ambrozek - v odst. 2 změnit lhůtu 8 dnů na 15 dnů

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 13 Ambrozek - slova " za roky 1998 a 1999 se nahrazují slovy za rok 1999.

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 14 Ambrozek - číslovku 1997 nahradit 1998

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 15 Ambrozek - vypustit, ostatní paragrafy přečíslovat.

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

§ 18 Ambrozek - nový text

§ 18 - Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1998, s vyjímkou paragrafů 1,2,3,7,8,9,10,12,13,14 a nově očíslovaných 15 a 16, které nabývají účinnosti dnem 1.1. 1999.

 

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

Příloha 2:

 

Odst.1) písm.c) CHSK pro odpadní vody čištěné z výroby buničiny a ze zušlechťování bavlnářských a lnářských textilií.

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

Odst.2) RAS koncentrační limit 100 zvýšit na 1200

Hlasování: 6 - 0 přijato

Hlasování o usnesení č. 87: 10 - 0 přijato.

 

10,35 Projednávání poslaneckého návrhu záona o právu na informace o životním prostředí, sněmovní tisk 243.

 

Předkladatel: Jaroslav Bašta, poslanec PSP ČR

Zpravodaj: RNDr. Libor Ambrozek, poslanec PSP ČR

 

Všeobecná rozprava: Ambrozek, Frank, Lukáš, Grulich

 

Grulich - návrh na hlasování o postupu výboru dle komplexního pozměňovacího návrhu, který sdružuje návrhy jak předkladatele tak ministerstva.

 

Hlasování: 10 - 0 přijato

 

Materiál označený jako komplexní pozměňovací návrh byl projednán podvýborem pro životní prostředí. Výbor akceptoval doporučení předsedy podvýboru poslance Ambrozka a hlasoval o materiálu k němuž přijal usnesení č.88.

 

Hlasování: 10 - 0, přijato

 

Zákon

O PRÁVU NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

§ 1

Účel zákona

 

Zákon upravuje podmínky výkonu práva na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů [článek 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod publikované pod č. 2/1993 Sb."], jimiž disponují úřady veřejné správy a jim podřízené právnické osoby. Upravuje přístup veřejnosti k informacím, jež mají tyto úřady nebo právnické osoby k dispozici a stanoví základní podmínky, za nichž jsou takové informace zpřístupňovány. Zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a statistických informací se řídí zvláštním zákonem [zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě].

 

§ 2

Vymezení pojmů

 

Pro účely tohoto zákona se vymezují některé pojmy takto:

 

a) informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů (dále jen informace) jsou informace v písemné, obrazové nebo zvukové formě, na nosičích výpočetní techniky, nebo v jiné technicky proveditelné formě, jež vypovídají zejména o

1. stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu,

2. připravovaných činnostech, které by mohly vést ke změně stavu životního prostředí a informace o opatřeních, jež podnikají úřady odpovědné za ochranu životního prostředí nebo jiné osoby při předcházení nebo nápravě poškození životního prostředí,

3. stavu vody, ovzduší, půdy, živých organismů a ekosystémů, dále informace o vlivech činností na životní prostředí, o látkách, hluku a záření do životního prostředí emitovaných a o důsledcích těchto emisí,

4. využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí a rovněž údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin a důsledků tohoto využívání a jeho vlivů na živé organismy a společnost,

5. správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení a rovněž informace obsažené v písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí přírody a dalších součástí životního prostředí chráněných podle zvláštních předpisů,

6. ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování ve věcech životního prostředí, pokud byly pořízeny z veřejných prostředků,

7. mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a programech, akčních plánech apod., jichž se Česká republika účastní, a zpráv o jejich plnění,

8. mezinárodních závazcích týkajících se životního prostředí

a o plnění závazků, vyplývajích z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána

9. zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů.

 

b) úřady veřejné správy a jim podřízené právnické osoby jsou pro potřeby tohoto zákona

1. úřady veřejné správy, jež vykonávají úkoly v ochraně životního prostředí, zejména v ochraně ovzduší, vodohospodářské orgány, orgány v ochraně přírody, orgány státní správy v odpadovém hospodářství, orgány ochrany lesa a orgány ochrany zemědělského půdního fondu [Ministerstvo životního prostředí, správy chráněných krajinných oblastí a národních parků, Česká inspekce životního prostředí, okresní úřady, obce],

2. rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele úřady veřejné správy uvedené v bodě 1 [Např. Výzkumný ústav vodohospodářský TGM, Český geologický ústav, Český ekologický ústav, Agentura ochrany přírody] a jiné právnické osoby, které jsou zřízené, řízené či pověřené těmito úřady a které sbírají, třídí nebo uchovávají informace o životním prostředí.

3. další úřady veřejné správy, rozpočtové a příspěvkové organizace nebo jiné právnické osoby, a to za předpokladu, že mají uloženy úkoly na úseku ochrany životního prostředí nebo pokud v rámci své činnosti shromažďují, zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí.

 

c) zpřístupňováním informací se rozumí jejich poskytování tj. předávání ústní, telefonickou, telegrafickou, písemnou či jinou technicky proveditelnou formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly (dále jen "žadatelům") a rovněž vyhledávání informací těmito osobami nahlížením do písemností či jiných souborů informací, pořizováním výpisů, opisů, případně kopií na místě, t.j. zpravidla v sídle nebo v jiných prostorách úřadů veřejné správy nebo jim podřízených právnických osob. Informace o životním prostředí jsou zpřístupňovány rovněž prostřednictvím vlastní ediční a publikační činnosti úřadů veřejné správy a jim podřízených právnických osob.

 

§ 3

Žádost o poskytnutí informace

 

(1) Žadatel může za účelem získání informace o životním prostředí požádat úřad veřejné správy nebo jemu podřízenou právnickou osobu o zpřístupnění informace o životním prostředí. Svou žádost nemusí nijak odůvodňovat. Žádost lze učinit ústně, telefonicky, telegraficky, písemně, faxem nebo jinou technicky proveditelnou formou. Z žádosti musí být zřejmé, čeho se má týkat informace, jež má být poskytnuta. Součástí žádosti musí být vždy označení žadatele.

(2) V případě nesrozumitelné nebo příliš obecně formulované žádosti je žadateli do 15 dnů od obdržení žádosti zaslána výzva k jejímu upřesnění. Ve výzvě musí být určeno, v jakém směru je třeba žádost upřesnit. Žadatel je povinen tuto žádost bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů, v požadovaném rozsahu upřesnit.

 

§ 4

Žádost podaná nepříslušnému úřadu

 

V případě, že je žádost podána u úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osoby, jež nemá dotyčnou informaci k dispozici, je jejich povinností sdělit žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, že požadovanou informaci nemohou z tohoto důvodu poskytnout. Pokud je to možné, poučí zároveň žadatele o tom, kde je třeba žádost správně podat.

 

§ 5

Zveřejněná informace

 

Pokud žádost směřuje k poskytnutí informace, o níž je úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osobě známo, že byla zveřejněna a je veřejně přístupná, stačí žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, sdělit tuto skutečnost a zároveň uvést údaje, umožňující vyhledání zveřejněné informace.

 

§ 6

Způsob a forma zpřístupnění informace

 

(1) Žadatel má právo v žádosti určit formu, případně způsob, jichž má být použito při zpřístupnění informace.

(2) Pokud žadatel formu či způsob podle odstavce 1 neurčí, případně pokud takové formy nebo způsobu nelze ze závažných důvodů využít, zvolí se způsob a forma zpřístupnění informace s ohledem na splnění účelu žádosti o zpřístupnění informace a její optimální využití žadatelem. V pochybnostech se využije především formy a způsobu, jež byly žadatelem využity k podání žádosti.

 

§ 7

Lhůta pro zpřístupnění informace

 

(1) Informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od obdržení žádosti, leda by si zvláštní okolnosti výjimečně vynucovaly prodloužení této lhůty, nejvýše však na dvojnásobek. O takových okolnostech a o prodloužení lhůty musí být žadatel před uplynutím 30ti denní lhůty vyrozuměn.

(2) V případě uvedeném v § 3 odst. 2 tohoto zákona počíná lhůta pro zpřístupnění informace běžet dnem doručení upřesněné žádosti.

 

§ 8

Omezení přístupu k informacím

 

(1) Odepřeno bude zpřístupnění informace, pokud je vylučují předpisy

a) o skutečnostech utajovaných ve státním zájmu [zákon č. 102/1971 Sb. o ochraně státního tajemství ve znění zák.č. 383/1990 Sb. a zák.č. 558/1991 Sb.],

b) o ochraně osobních [zákon č. 256/1992 Sb. o ochraně osobních údajů v informačních systémech,] nebo individuálních údajů [Např. Výzkumný ústav vodohospodářský TGM, Český geologický ústav, Český ekologický ústav, Agentura ochrany přírody] a o ochraně osobnosti [zákon č. 40/1964 Sb, občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,].

c) o ochraně duševního vlastnictví [zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších předpisů,].

d) o ochraně obchodního tajemství [§ 17 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů].

(2) Porušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené za obchodní tajemství, pokud

a) se požadovaná informace týká působení provozní činnosti podnikatele na životní prostředí,

b) hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a životního prostředí,

c) požadovaná informace byla získána za prostředky z veřejných rozpočtů.

(3) Porušením práva na ochranu osobnosti není poskytnutí informace o původci činnosti znečišťující či jinak ohrožující nebo poškozující životní prostředí, obsažené v pravomocném rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu.

(4) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud

a) byla úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osobě předána osobou, jež k tomu nebyla podle zákona povinna a jež nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace,

b) by zpřístupnění informace ještě zvýšilo pravděpodobnost poškození či ohrožení životního prostředí či jeho součásti nebo lidského zdraví,

c) by si toto zpřístupnění vyžadovalo zvláštní šetření, výpočty nebo zpracování, provedením kterých by se omezilo plnění jiných úkolů dotyčného orgánu státní správy nebo jemu podřízené právnické osoby,

d) žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného řízení (vyšetřování) v trestních věcech [§§ 160 - 178 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestního řádu), ve znění pozdějších předpisů], nebo se týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech,

e) se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,

f) žádost formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji ve smyslu § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní žádost,

g) žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně a žadatel již má požadovanou informaci k dispozici.

(5) Pokud je to možné, zpřístupní se požadovaná informace po vyloučení utajovaných skutečností. O takovém zásahu a jeho důvodu musí být žadatel vždy při zpřístupnění informace uvědoměn.

(6) Právo odepřít zpřístupnění informace trvá pouze po dobu, po kterou je dán důvod odepření.

 

§ 9

Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace

 

(1) Pokud je zpřístupnění informace odepřeno, vydá úřad veřejné správy rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace. Toto rozhodnutí vydává úřad, který odepřel zpřístupnit informaci nebo úřad, který je nadřízen právnické osobě, jež odepřela zpřístupnění informace. Toto rozhodnutí je vydáno do 30 dnů od doručení žádosti. V případech ústních, telegrafických, telefonických či faxovaných žádostí nebo žádostí zaslaných jinou elektronickou formou si úřad veřejné správy vyžádá jejich písemné nebo ústní doplnění do protokolu. Pro doplnění žádosti může úřad veřejné správy stanovit přiměřenou lhůtu a na dobu do doplnění žádosti přerušit řízení.

(2) Rozhodnutí se nevydává v případě anonymní žádosti, nebo pokud žadatel ve smyslu § 3 odst. 2 nedoplnil svou žádost, ač byl k tomu řádně a včas vyzván. Rozhodnutí se nevydává ani v případě, že ve smyslu § 10 odst. 3 tohoto zákona nedošlo k dohodě o ceně.

(3) Pokud lhůta pro zpřístupnění informace vzhledem k nečinnosti úřadu veřejné správy nebo jemu podřízené právnické osoby marně uplynula, má žadatel právo, aby na jeho podnět bylo vydáno rozhodnutí podle odstavce 1.

(4) Obdobně jako v odst. 3 se postupuje v případě, kdy žadatel nesouhlasí s vyloučení utajovaných skutečností před zpřístupněním informace.

 

§ 10

Bližší podmínky zpřístupňování informací

 

(1) Informace se zpřístupňují zásadně v pracovní době příslušných úřadů veřejné sptávy a jim podřízených právnických osob, případně ve zvlášť stanovených úředních hodinách.

(2) Každý má právo nahlížet do listin a pořizovat si z nich výpisy nebo opisy. Každý má rovněž právo - je-li to provozně možné - na pořízení kopií listin.

(3) Informace se zpřístupňují zpravidla bezplatně. Úřady veřejné správy nebo jim podřízené právnické osoby mohou však žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií a odesláním informací.

(4) Informace, k jejichž pořízení je zapotřebí zvláštního šetření, výpočtů nebo zpracování se poskytují za ceny sjednané dohodou podle zvláštního předpisu [526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů]. O skutečnosti, že půjde o úplatné zpřístupnění informace, je třeba žadatele bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti, uvědomit. Podmínkou pro zpřístupnění informace je pak dohoda o ceně. Pokud k dohodě nedojde, informace se nezpřístupní.

 

§ 11

Povinnost jiných osob zpřístupňovat informace

 

Zvláštní zákon může stanovit případy, kdy je jiná osoba povinna zpřístupňovat informace [např. § 7 odst. 1 písm. h) a k) zákona č. 309/1991 Sb. o ochraně ovzduší před znečisťujícími látkami (zákona o ovzduší) ve znění pozdějších předpisů]. Zvláštní zákon může rovněž určit odchylné způsoby a podmínky zpřístupňování informací [např. zákon č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí]. Právo na informace o životním prostředí podle tohoto zákona však nelze zúžit nebo vyloučit.

 

§ 12

Zpráva o stavu životního prostředí

 

(1) Vláda České republiky projednává a schvaluje nejméně jednou za dva roky zprávu o stavu životního prostředí České republiky.

(2) Po projednání a schválení předloží vláda České republiky zprávu o stavu životního prostředí k projednání Parlamentu ČR.

(3) Nejpozději do 6 měsíců od svého schválení musí být tato zpráva zveřejněna.

 

§ 13

Osvěta, vzdělávání a výchova veřejnosti v oblasti životního prostředí

 

(1) Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a dalšími ústředními správními úřady je povinno podporovat osvětu, výchovu a vzdělávání široké veřejnosti v oblasti ochrany životního prostředí se zvláštním zaměřením na výchovu dětí a mládeže.

(2) Ministerstvo životního prostředí vytváří zejména podmínky k tomu, aby

a) byla vytvořena odpovídající síť vzdělávacích institucí státních i nestátních, jejichž osnovy zajistí osvojení si základních poznatků o životním prostředí a jeho ochraně, vycházející z principů udržitelného rozvoje, metod a technik získávání přístupu k informacím o životním prostředí a možnosti účasti veřejnosti v rozhodování ve věcech životního prostředí podle zvláštních předpisů,

b) úřady veřejné správy jmenovaly odpovědné úředníky, kteří budou mít odpovídající vzdělání a prostředky k tomu, aby mohli být veřejnosti účinně nápomocni při zajišťování přístupu k

informacím o životním prostředí a při jejich účasti v rozhodování ve věcech životního prostředí,

c) byly vytvořeny podmínky pro rozvoj osvěty, výchovy a vzdělávání v oblasti životního prostředí v mezích působnosti úřadů veřejné správy.

 

§ 14

Použití předpisů o správním řízení a soudní ochrana

 

(1) Předpisy o správním řízení [zákon č. 71/1967 Sb. o správním řízení (správní řád)] se použijí při řízení podle § 9 odst. 1, 3 a 4 tohoto zákona.

(2) Rozhodnutí o odepření poskytnutí informace nebo o utajení její oddělitelné části lze po vyčerpání řádných opravných prostředků napadnout žalobou u soudu [§ 247 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů].

 

§ 15

Vztah k jiným právním předpisům

 

Zákon o právu na informace o životním prostředí je zvláštním

předpisem ve vztahu k předpisům o ochraně přírody a krajiny,

o ochraně ovzduší[s výjimkou případů uvedených v poznámce [např. § 7 odst. 1 písm. h) a k) zákona č. 309/1991 Sb. o ochraně ovzduší před znečisťujícími látkami (zákona o ovzduší) ve znění pozdějších předpisů] k ustanovení § 11 tohoto zákona], o ochraně vod, o odpadech, o geologických pracích, o ochraně a využívání nerostných surovin, o územním plánování a stavebním řádu, o lesích, o ochraně zemědělského půdního fondu, o ochraně veřejného zdraví a o mírovém využívání jaderné energie [zejména zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečisťujícími látkami (zákon o ovzduší) ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečisťování ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 138/1973 Sb. o vodách ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 238/1991 Sb., o odpadech ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 311/1991 Sb., o státní správě v odpadovém hospodářství ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích ve znění pozdějších předpisů, zákon č. č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 20/1966 Sb., o zdraví lidu ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 17/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a předpisy vydané k jejich provedení.].

 

§ 16

Zrušovací ustanovení

 

Zrušují se:

1. § 14 zákona Federálního shromáždění č. 17/1992 Sb. o životním

prostředí,

2. § 72 odst. 2 zákona České národní rady č. 114/1992 Sb.

o ochraně přírody a krajiny ve znění zákonného opatření č.

347/1992 Sb. a zákona č. 289/1995 Sb., včetně zrušení

číslování odst. 1.

 

§ 17

Účinnost

 

Tento zákon nabývá účinnosti dne 1. července 1998.

 

12,30 Různé

 

1) Hlasování o proplacení překladu zákonů získaných na služební cestě v Maďarsku.

Překlad zajistila Mgr. Martina Vostrá, Kmochova 183/61, 674 01 Třebíč, IČO 670 68 553,

místo podnikání Znojemská 1027, 674 01 Třebíč

Hlasování: 10 - 0 přijato

2) Grulich - jmenování obcí městem, naplánované cesty poslanců do jednotlivých obcí by se měly uskutečnit do konce měsíce února.

 

 

Zapsal: Miroslav Wolf

 

 

PhDr. Václav Grulich

předseda výboru



Přihlásit/registrovat se do ISP