Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1996
2. volební období
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Zápis
8a. schůze
výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu,
konané dne 11. prosince 1996
v místnosti č. 22/přízemí v budově Poslanecké sněmovny Parlamentu, Sněmovní 4, Praha 1
Prosinec
11. 12. 1996
Přítomni dle prezenční listiny
z jednání 8a. schůze výboru jsou omluveni tito poslanci:
posl. Krejsa - jednání MIV
posl. Karas - jednání mimo budovu sněmovny
Schůzi řídil předs. Prokop
Hlasování neprobíhá hlasovacím zařízením
k bodu 1. - Návrh nařízení vlády, kterým se stanoví podmínky a výše poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením
Bod uvedl ministr Pilip, který uvedl návrh nařízení.
Návrh vládního nařízení projednal dnes v polední přestávce jednání Poslanecké sněmovny podvýbor pro školství, proto předseda výboru po úvodním slovu min. Pilipa vyzval jeho místopředsedu posl. Přibáně, aby výbor o tomto jednání informoval.
posl. Přibán - krátce seznámil výbor s průběhem projednávání v podvýboru a upozornil na ustanovení, která se podvýboru zdála být problematická:
- § 1 odst. 2 - poskytnutí dotace školnímu zařízení - formulace není nejšťastnější i když je převzata ze škol. zákona,
- § 5 - výše dotace je stanovena % z normativu, proč není vypočítána z neinvestičních nákladů, takto je částka výrazně nižší,
- § 6 - "Alternativní další podmínky, které MŠMT nedoporučuje" - proč jsou v návrhu uvedeny
- § 6 ods. 3 - zvýší se dotace automaticky po splnění podmínek
- vztah mezi soukromým školstvím a MŠMT - jaký pohled má stát
- stát kontroluje soukr.školství a schvaluje studijní program - jediný problém je finanční přístup
- zmínil se i obou krajních směrech - britský systém (soukr.školy jsou zcela na státu nezávislé instituce) a nizozemský systém (soukr.školy jsou plně financovány státem, ale platí pro ně pravidla jako pro státní školy, např. nevybírají školné na žáky mladší 16 let, mají regulované platy).
rozprava:
posl. Prokop - v § 6 odst. 2 se příspěvek odvozuje od neinv. nákladů na žáka, ale výše dotace je stanovena procentem z normativu, což je částka podstatně nižší - např. výpočet 60 % z normativu je cca 40 % z neivestičních nákladů.
posl. Koucký - podpořil MŠMT, všechny školy požadují finance předem, proto musí MŠMT vycházet z normativů, protože skutečnou výši neinest. nákladů v té době nezná. Výše dotace by měla být odvozena ze skutečných nákladů, ale není to proveditelné.
posl. Kučera - výpočet by měl být prováděn podle skutečnosti předchozího roku s tím, že bude provedeno dorovnání
posl. Zeman - dotaz na zástupce koaličních stran - odepisuje koalice systém normativního financování jako princip
min. Pilip - vysvětlil metodiku sestavování normativů a zároveň uvedl, že nelze počítat obdržené peníze děleno počet žáků, státní školy mají i jiné provozy, které se financují (školní jídelny, školní statky, internáty apod.). Normativ činní asi tak 85%.
posl. Klanica - soukromé školy jsou luxusem, který si stát nemůže dovolit, myšlenka soukromých škol je od základu špatná, není zaručena kvalita
posl. Koucký - soukromé školy jsou levnější než školy státní, podporuje diferencovanou podporu navrhovanou ministerstvem, doporučuje požádat ministra o rozbor tohoto diferencovaného přístupu - po nějakém časovém úseku
posl. Přibáň - upozornil na rozdíl mezi podporou soukromých a státních škol (§ 5)
posl. Uhde - podporuje diferencovaný přístup k soukromým školám a navrhuje tento způsob i u státních škol
min. Pilip - toto rozlišování i u státních škol potřebuje razantní zásahy
předs. Prokop - se ujistil, že "alternativní další podmínky" byly do materiálu zařazeny na zásah vlády a ujistil ministra podporou výboru v této věci, rovněž navrhl přijmout usnesení vyplývající z příspěvku posl. Kouckého:
návrh usnesení:
výbor
I. je přesvědčen, že celková míra státní podpory soukromému školství by měla být i nadále zachována v dosavadní výši
II. doporučuje, aby v souladu s předloženým návrhem bylo přidělování finančních prostředků soukromým školám diferencované podle kvality a zájmu o jednotlivé školy
III. žádá ministra, aby do konce listopadu 1997 předložil výboru rozbor dosavadního působení soukromého sektoru v českém školství, míry jeho státní podpory a vyhodnocení diferencované podpory v uplynulém školním roce - 9,1,6 - přijato
k bodu - Různé
- přijato usnesení č. 62 k heraldice - 17 všichni pro
Radim Turek v.r. |
Michal Prokop v.r. |
ověřovatel |
předseda |
výboru pro vědu, vzdělání, |
výboru pro vědu, vzdělání, |
kulturu, mládež a tělovýchovu |
kulturu, mládež a tělovýchovu |