Neautorizováno !
(10.00 hodin)
(pokračuje Emmerová)
Za druhé - zvýšení efektivity stávajícího rozsahu výkonu státní správy v oblasti veřejného zdravotního pojištění a dalších rozhodovacích procesů, jako je příprava zdravotně pojistných plánů, úhrady léčiv, přístrojová technika, stavební investice. Za třetí - stabilizace hospodaření v systému veřejného zdravotního pojištění. Za čtvrté - zlepšení nástrojů kontroly hospodaření v oblasti nemocniční péče. Za páté - naplnění práv pacientů s důrazem na stížnostní agendu. Za šesté - rozvoj demokratizace rozhodovacích procesů na ústřední, regionální a komunitní úrovni, participace občanů na samosprávných aktivitách, větší veřejná dostupnost informací a poznatků, posílení role nezávislého výzkumu.
Nyní bych vás seznámila stručně s legislativní prací a jejím průběhem, tak jak se tímto zabývá legislativní odbor Ministerstva zdravotnictví pod vedením náměstka Radovana Suchánka. Programovým prohlášením vlády a dále plánem legislativních prací vlády schváleným usnesením ze dne 24. listopadu 2004 č. 1157, o plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 2004 a na rok 2005, bylo Ministerstvu zdravotnictví uloženo předložit tyto návrhy zákonů: 1. návrh zákona o zdravotní péči, 2. návrh zákona o zdravotnických zařízeních, 3. návrh zákona o financování zdravotnictví, 4. návrh zákona o léčivech.
Nejprve tedy k zákonu o zdravotní péči. Obsahem předlohy bude zejména problematika ochrany práv pacienta, práv a povinností osob v souvislosti s poskytováním zdravotní péče, druhy a formy zdravotní péče a výzkum a vývoj související s poskytováním zdravotní péče. Návrh nového zákona o zdravotní péči prošel již vnitřním připomínkovým řízením, tj. byl zaslán k připomínkám komorám, občanským sdružením i odborným společnostem. Předloha je v současné době v závěrečné fázi úprav před předložením do meziresortního připomínkového řízení.
V souvislosti s projednáváním tohoto návrhu předlohy jsem požádala předsedu výboru pro sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny kolegu Krákoru, aby mi umožnil na půdě Poslanecké sněmovny veřejné projednání této předlohy za účasti poslanců, senátorů, zástupců pacientských svazů, komor, odborných společností i zdravotních pojišťoven ještě ve fázi před předložením návrhu vládě k rozhodnutí. Je ostatně povinností státu výslovně zakotvenou ve zmíněné úmluvě zajistit, aby řešení základních otázek, které vyvstávají s rozvojem biologie a medicíny, proběhlo po řádné veřejné diskusi, zejména co se týče jejich lékařských, společenských, ekonomických, etických a právních důsledků, a aby jejich případná aplikace byla předmětem odpovídající odborné diskuse.
Za druhé - k návrhu zákona o zdravotnických zařízeních. Obsahem této připravované předlohy je zejména definovat zdravotnické zařízení, stanovit druhy a typy zdravotnických zařízení podle forem, druhů a rozsahu poskytované zdravotní péče a upravit v právním řádu novou formu právnické osoby - veřejnou zdravotnickou organizaci jako veřejnoprávní instituci. Podrobnosti vám již sdělovat nebudu, myslím, že časový prostor už pro to není, a pokud by byly otázky v diskusi na toto téma, tak se o tom zmíním. Hospodaření nové právnické osoby by mělo být založeno na principu neziskovosti, to znamená, že veškerý zisk musí být spotřebován uvnitř veřejné zdravotnické organizace pro zvýšení kvality a dostupnosti zdravotní péče.
V souvislosti s touto předlohou bych chtěla jenom zmínit dvě věci. Tento návrh neřeší problematiku spádových území. Dále tento zákon neupravuje žádné likvidační ustanovení vůči ambulantní sféře. Již v současné době mohou územní samosprávné celky zřizovat v samostatné působnosti ambulantní ordinace ve formě příspěvkové organizace, akciové společnosti, společnosti s ručením omezeným nebo jako svoji organizační složku. Stát tuto problematiku delegoval a není jediný rozumný důvod, proč by se měl chovat nyní opačně.
Předloha je ve formě věcného záměru předložena vládě a v současné době probíhá jeho projednání v komisích Legislativní rady vlády. Návrh byl rovněž projednán tzv. tripartitou, kde ho podpořili, včetně úpravy nové formy právnické osoby, jak zástupci zaměstnanců, tak i zaměstnavatelů. Mohu tedy v tuto chvíli konstatovat jistý společenský konsensus s navrženými řešeními, byť některé dílčí rozpory zůstaly. Ministerstvo zdravotnictví je samozřejmě připraveno o nich jednat.
Za třetí - k návrhu zákona o financování zdravotnictví. Úkol k předložení tohoto návrhu jsem po zralé úvaze především z časových důvodů navrhla vládě zrušit, což vláda schválila. V případě, že vláda odsouhlasí krátkodobá stabilizační opatření, která mají být předložena jako druhá část návrhu koncepce, bude předložen legislativní návrh, který bude obsahovat novelu zákona č. 48/1998 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, popř. dalších zákonů, které upravují problematiku financování zdravotnictví.
K návrhu zákona o léčivech. Návrh zákona v zásadě reaguje na nové podmínky po vstupu ČR do EU. Vytváří podmínky k tomu, aby ČR byla plnohodnotným účastníkem regulačního systému EU v oblasti léčiv a aktivně přispívala k celkové funkci a efektivitě tohoto systému, a to jak u regulačních postupů centralizovaných v rámci EU, tak i u činnosti v decentralizovaném systému, např. hodnocení registrací, poregistrační hodnocení bezpečnosti, problémové otázky arbitráže a přehodnocování závěrů, dozor i mimo území ČR atd., a tedy aby činnost regulačních institucí ČR probíhala v úzké návaznosti na regulační systém EU. Návrh zákona je v meziresortním připomínkovém řízení, v současné době probíhá vypořádání. Po projednání ve výboru pro evropské záležitosti bude předložen vládě k rozhodnutí a dalšímu projednání v parlamentu.
Kromě těchto zásadních předloh hodlá Ministerstvo zdravotnictví opětovně předložit návrh zákona o hluku. (V sále je velký hluk.) Ten je právě dnes aktuální - dnes je den proti hluku, pane místopředsedo. Já se omlouvám - budeme znovu předkládat zákon o hluku a říkám, že je právě aktuální, protože dnes je světový den proti hluku. - Tedy zákon o hluku, tak aby ČR nebyla postižena sankcí za neprovedení implementace příslušných směrnic EU. Evropská komise v této souvislosti již zahájila jednání. Proto jsem navrhla projednání a schválení této předlohy již v prvním čtení podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny.
Ministerstvo zdravotnictví v současnosti rozeslalo k připomínkám návrh krátkodobých stabilizačních opatření k dosažení finanční rovnováhy systému veřejného zdravotního pojištění. Materiál obsahuje kromě návrhu Ministerstva zdravotnictví návrhy změn právních předpisů, které byly předloženy i dalšími subjekty. V současnosti probíhá zapracování připomínek, které vyústí do návrhů konkrétních změn jednotlivých právních předpisů, tak aby mohly být předloženy vládě v termínu do 30. června 2005. V připravovaném materiálu je uveden i záměr Ministerstva zdravotnictví zakotvit v právním předpisu valorizaci úhrad za pojištěnce, za které je plátcem pojistného stát. Zákon by navyšoval vyměřovací základ ve stejném tempu, jaké představuje meziroční nárůst výběru pojistného od ekonomicky aktivních pojištěnců.
***