Neautorizováno !


 

(16.30 hodin)

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, páni ministři, dámy a pánové, myslím, že letectví a letecká doprava v České republice je jedním z významných odvětví. Samozřejmě jsem si vědom i toho, že velmi dobře Česká republika a její zástupci vystupují také v oblasti sportovního létání. Myslím, že všichni vítáme, že letiště Ruzyně představuje přibližně 15 tisíc pracovních míst a do budoucna je možné počítat ještě s jejich rozšířením, a také je možné přivítat, že se stáváme významným evropským leteckým centrem, když pravděpodobně v letošním roce dosáhne počet cestujících, kteří využijí ruzyňského letiště, poprvé 10 milionů, a pravděpodobně to bude možná ještě o jeden milion více.

Nicméně i pozitivní věci mají často své problémy. Ty se týkají především obyvatel v okolí ruzyňského letiště, kteří se na mě obrátili, aby byly vyjasněny některé problémy, které oni s rozšiřováním ruzyňského letiště vidí. Obrátil jsem se na ministra dopravy s celou řadou otázek a uvědomuji si, že moje otázky pokrývaly velmi širokou oblast. Pan ministr mi také poměrně podrobně a rozsáhle odpověděl. Přesto musím konstatovat, že některé věci zůstaly nevyjasněny, a já nyní uvedu určitou inventuru toho, co bylo a co nebylo zodpovězeno, a myslím si, že dám šanci panu ministrovi, aby ještě na některé věci v této rozpravě odpověděl.

Za prvé jsem se ptal na to, jaké záruky je možné dát občanům městských částí Prahy dotčených provozem letiště Ruzyně, a musím konstatovat, že v odpovědi jsem takové záruky ani vyjádření k nim nenašel. Pan ministr mě informuje o snaze, aby nebyly porušeny hygienické a jiné normy v souvislosti s provozem letiště, ale o zárukách pro obyvatele se nezmiňuje.

Podobně také v první otázce se ptám, s jakými maximálními hodnotami pohybu zboží a v jakém časovém horizontu se počítá na letišti Praha - Ruzyně. Ve svém dotazu jsem uvedl údaj z tisku o tom, že perspektivně by mělo být na ruzyňském letišti přepravováno, resp. překládáno, nakládáno a vykládáno, kolem 100 tisíc tun zboží ročně, ale také na tuto otázku pan ministr nedal žádnou odpověď, podobně jako na to, jaký bude podíl tranzitní přepravy s určitým výhledem, a na to, zda právě je rozšíření karga v takovém obrovském rozsahu nutné v blízkosti husté zástavby a koneckonců také rekreačního zázemí Prahy.

Pokud jde o snahy a otázky dodržování jednotlivých limitů, informoval pan ministr, že je zpracován záměr budoucího dráhového systému včetně jeho ochranných pásem a že s touto situací byli také seznámeni všichni obyvatelé v okolí, zejména stavebníci. Musím ale konstatovat, že názor, který mám od občanů dotčených obcí, konstatuje poněkud jiný stav. Mluví o tom, že záměr budoucího dráhového systému nebyl promítnut zatím do územního plánu hl. m. Prahy, a to na základě následujících údajů. Nová vzletová dráha RWY 06R/24L byla do územního plánu hl. m. Prahy, který byl schválen 9. září 1999, zanesena do výhledu po návrhovém období územního plánu, tedy po roce 2010, a to pouze do směrné části, nikoliv do části závazné. S ohledem na to bylo také provedeno projednání a vyznačena, případně nevyznačena hluková pásma. Do územního plánu bylo pro novou dráhu vyznačeno pouze ochranné pásmo s výškovým omezením do výšky vodorovné roviny, a to ve smyslu zákona číslo 13/1997 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Ochranná hluková pásma byla vyznačena jen pro návrh do roku 2010, tedy pro stávající stav. Není tedy pravda, že každý měl dostupné informace. Ještě nyní při projednání změny územního plánu hl. m. Prahy, která by měla umožnit výstavbu dráhy před rokem 2010, nebyla ochranná pásma vyznačena.

S tím souvisí i to, že v územním plánu byla schválena rozvojová území, tedy funkční využití ploch pro výstavbu, zpravidla jako čistě obytné plochy, která budou nepochybně hlukovým pásmem nové dráhy zasažena. Pro tyto plochy jsou vydávána odborem územního rozhodování Magistrátu hl. m. Prahy a posléze také odbory výstavby městských částí územní rozhodnutí.

Je otázka, zda je správné, aby změna územního plánu hl. m. Prahy, a to fixování v závazné části územního plánu a vyhlášení veřejně prospěšné stavby, byla provedena dříve, než proběhne zákonem stanovený postup posouzení vlivu na životní prostředí. Předpokládal bych opačný postup. Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj jako nadřízeným orgánem územního plánování by mělo požadovat, aby změna územního plánu pod číslem Z0939/05 byla projednána až s ohledem na výsledky posuzování vlivu na životní prostředí.

Podobně v otázce druhé jsem se ptal, zda jsou zpracovány záměry, pokud jde o vývoj zátěže jednotlivých letišť, včetně Ruzyně, v čase. Také na tuto otázku mi pan ministr bohužel neodpověděl. Odpověděl mi, že představa možnosti regulovat odklony části výkonnosti ruzyňského letiště na letiště regionální působením Ministerstva dopravy je nemožná. Já jsem samozřejmě nic takového nežádal, ale domnívám se, že Ministerstvo dopravy má ve své náplni koncepční práci a že tady by mělo být i koneckonců pro podnikatelský sektor výhodné, pokud by určité představy dalších výkonů, případně rozdělení výkonů na jednotlivá letiště byly zpracovány. Protože se mluví v odpovědi pana ministra zároveň o tom, že konečný výběr destinací pro mezinárodní leteckou civilní dopravu určují komerční zájmy jednotlivých leteckých dopravců a jejich cestujících a není v kompetenci Ministerstva dopravy rozhodovat o osudu bývalých armádních letišť na území České republiky atd., jsem tedy toho názoru, že Ministerstvo dopravy by ovšem mělo o celé situaci vědět, a zdá se mi, jako by vědět nechtělo. Přece jen pro leteckou dopravu je odpovědným ministerstvem za koncepci a dlouhodobý vývoj Ministerstvo dopravy.

Pokud jde o třetí otázku, ptal jsem se, jaký je výhled na další využití, případně dobudování sítě civilních letišť, včetně malých a středních, tak aby bylo také zajištěno přiblížení dopravy k zákazníkům a rozložení požadavků na navazující dopravu. O síti bohužel není v odpovědi ani slovo kromě toho, že se potýká s restitučními nároky. O jejím výhledu, rozvoji nebo dalším použití se tady nic nedočítám a zdá se, že ministerstvo nemá představu a nedává odpověď na otázku přiblížení dopravy zákazníkům a rozložení požadavků na navazující dopravu.

Ve čtvrté otázce jsem se ptal na to, jak to vypadá s tím, že není uspokojivě dořešena doprava mezi letištěm a městem, myslím letištěm Ruzyně, a případně návaznost na další dopravu. Je to samozřejmě velmi aktuální věc, to připouští i pan ministr. Za rok je nárůst počtu cestujících o 22 % a v podstatě nejsilněji zatížená Evropská ulice v Praze 6 je často citována i jako ulice smrti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP