Neautorizováno !


 

(Jednání pokračovalo v 14.45 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych zahájila odpolední část našeho dnešního jednání. Přivolávám pozvolna naše kolegy, a než se dostaví do jednacího sálu, tak bych vás ráda seznámila s další omluvou z dnešního jednání a to je omluva pana poslance Vlastimila Tlustého, který se nebude moci účastnit našeho dnešního jednání od 14 do 15 hodin. Tímto sděluji jeho omluvu.

Také bych vás ráda upozornila, že první bod, kterému se budeme věnovat, je bod číslo 52, návrh zastupitelstva Moravskoslezského kraje, sněmovní tisk 910. A poté budeme pokračovat přerušeným zákonem, bodem číslo 24, tedy bodem, který jsme přerušili před polední pauzou. Pak budeme dále pokračovat v řádně zařazených bodech 25, 26 atd.

 

Já se domnívám, že mohu v tuto chvíli zahájit projednávání bodu číslo

 

52.
Návrh zastupitelstva Moravskoslezského kraje na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně
a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 910/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 910/1. Z pověření hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského předložený návrh odůvodní náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Jiří Veverka, kterého prosím, aby se ujal slova. Zároveň vás mezi námi, pane náměstku, velmi srdečně vítám. Prosím, máte slovo.

 

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jiří Veverka: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážení přítomní, zastupitelstvo Moravskoslezského kraje na svém zasedání dne 17. 2. tohoto roku rozhodlo v souladu s § 35 odst. 2 písm. a) zákona číslo 129/2000 Sb., o krajích, o předložení návrhu na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Dovolte mi nyní pár slov ke zdůvodnění tohoto návrhu.

K tomuto návrhu jsme přistoupili v souvislosti s potřebou věcných i procesních změn, které se objevily při aplikaci zákona v praxi. V rámci reformy veřejné správy přešel k datu 1. 1. 2003 z důvodu zániku okresních úřadů na krajské úřady mimo jiné také výkon státní správy na úseku zdravotnictví podle zákona číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Podle uvedeného zákona krajské úřady místně příslušné podle místa provozování zdravotnického zařízení vyhlašují a realizují výběrová řízení na poskytování zdravotní péče. Samotné vyhlašování a následná realizace výběrových řízení je procesem poměrně administrativně, časově i finančně náročným. Výsledek výběrového řízení má přitom pro zdravotní pojišťovny při uzavírání smluv o poskytování zdravotní péče pouze doporučující charakter. Podle dosud platného zákona zdravotní pojišťovna při uzavírání smluv o poskytování a úhradě zdravotní péče pouze přihlíží k výsledkům výběrového řízení a ke stanoviskům vyhlašovatele. Takto zákonem upravený výkon státní správy je v konečném důsledku neefektivní, znevažuje odbornost výběrové komise, snižuje významnost výběrového procesu a vyvolává nedůvěru a pochybnosti o výkonu státní správy na krajské úrovni. Na úrovni krajského úřadu sice probíhá složitý proces výběrového řízení, ale jeho faktický dopad je minimální, neboť zdravotní pojišťovna se stanoviskem vyhlašovatele nemusí řídit a je pouze na jejím rozhodnutí, zda smlouvu s konkrétním zdravotnickým zařízením uzavře.

Dalším negativním důsledkem zákona je i ta skutečnost, že tvorba sítě zdravotnických zařízení je plně v kompetenci zdravotních pojišťoven, z čehož vyplývá, že kraje jako územně samosprávné celky nemají faktickou možnost přímým způsobem zabezpečit dostupnost zdravotní péče pro své občany, a to i přesto, že v souladu s ustanovením zákona číslo 129/2000 Sb., o krajích, má kraj pečovat o potřeby svých občanů, přičemž dostupnost zdravotní péče mezi tyto potřeby spadá.

Navrhovaná novela zákona je tedy zaměřena převážně na odstranění problémů spojených s formálností výsledků výběrových řízení. V této souvislosti navrhujeme přenést odpovědnost za vyhlašování a realizaci výběrových řízení na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu České republiky. Krajské úřady by nebyly přímým vyhlašovatelem a realizátorem výběrových řízení, tím by se stala Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky, a zástupce krajského úřadu by byl ze zákona povinným členem komise při výběrovém řízení. V podrobnostech odkazuji na znění návrhu novelizace včetně další důvodové zprávy.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za pozornost a žádám o propuštění tohoto návrhu do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane náměstku, a prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Krákora. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Návrh zákona Moravskoslezského kraje, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona představuje poněkud nesystémový krok do zdravotního pojištění. Krajské úřady by se tím sice zbavily agendy související s vyhlašováním výběrových řízení, ale také by částečně ztratily přehled o situaci zdravotnických zařízení a jednotlivých poskytovatelích zdravotní péče a potřebě zdravotní péče v kraji.

Náklady související s touto činností byly zohledněny v rámci rozpočtového určení výnosů daní. Nelze převádět veškerou zodpovědnost a náklady jen na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu a zcela tak vyjmout krajské úřady z této činnosti. Tento návrh zákona má i mírně diskriminační charakter vůči ostatním zdravotním pojišťovnám.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP