Neautorizováno !
(16.00 hodin)
Poslanec Tomáš Kvapil: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, chtěl bych navrhnout krátký pozměňovací návrh týkající se účinnosti tohoto zákona. Článek 3 Účinnost: Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem třetího měsíce následujícího po jeho vyhlášení.
Krátké zdůvodnění. Uplatnění novely zákona do praxe znamená mimo jiné nutné softwarové změny v systémech stavebních spořitelen. Tento proces se nedá zvládnout v řádu dní. Za určitých okolností, kdyby například tato novela byla zveřejněna ve Sbírce dejme tomu 27. v daném měsíci, tak nabývá účinnosti prvního dne následujícího kalendářního měsíce, což jsou tři nebo čtyři dny. Stavební spořitelny budou nuceny připravit, vytisknout a distribuovat nové formuláře smluv, což tedy má časové nároky. Předkládaný pozměňovací návrh, který jsem přednesl, zajistí časový prostor pro uplatnění zákona nejméně v délce dvou měsíců, maximálně však v délce tří měsíců, což je doba, která by měla pro nutné procesy postačovat.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Tomáši Kvapilovi. Ptám se, zda má někdo připraven další pozměňovací návrh neb jsme v podrobné rozpravě. Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu.
Zeptám se na případná závěrečná slova pana navrhovatele, pana zpravodaje. Není potřeba, proto končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji jak panu poslanci Tlustému, tak panu poslanci Petru Rafajovi. Končím projednávání bodu č. 29.
Můžeme přistoupit k dalšímu bodu, kterým je
30.
Návrh poslanců Anny Čurdové, Miroslava Opálky, Jarmily Boháčkové,
Ladislava Býčka a dalších na vydání zákona o prodejní době v maloobchodě
/sněmovní tisk 800/ - druhé čtení
Prosím, aby návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec Miroslav Opálka. Prosím, máte slovo, pane kolego.
Poslanec Miroslav Opálka: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dovolte mi pár slov úvodem v rámci druhého čtení. Tento návrh zákona ještě nebyl napsán, a už vyvolal bouřlivou diskusi. Od té doby se popsalo mnoho papíru a událo také hodně problémů. V médiích se v poslední době diskutuje nejen o prodejní době, ale také o chování obchodních řetězců, jejich přístupu k představitelům vlády, k domácím výrobcům, k vlastním zaměstnancům a podobně. Zveřejňují se závěry kontrolních orgánů a tak dále, a tak dále.
Cílem naší předlohy, která byla projednána po prvním čtení v podvýboru pro obchod, ochranu trhu a ochranu spotřebitele, dále v hospodářském výboru a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, však bylo pouze stanovit jednotné podmínky pro české i zahraniční obchodní řetězce a velké obchody, upravit provozní dobu v noci a o svátcích, což je 11 dnů, otevřít prostor pro menší podnikatele a oživit centra měst a přispět i k omezování podmínek pro kriminální činnost.
Toť úvodem vše.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Usnesení těchto výborů nám byla rozdána jako sněmovní tisky 800/2 a 3. Prosím, aby se slova nejprve ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Antonín Sýkora a poté požádám o slovo zpravodajku výboru pro sociální politiku a zdravotnictví paní poslankyni Alenu Páralovou.
Nejprve tedy prosím pana poslance Antonína Sýkoru. Pokud není přítomen, požádám někoho z hospodářského výboru, zda by nebyl tak velmi laskav a pouze po formální stránce nám nesdělil průběh projednávání tohoto výboru a neuvedl příslušné usnesení. Poprosím nejprve paní poslankyni Alenu Páralovou coby zpravodajku výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a uvidíme, jak se věc vyvine dále. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením č. 234 z 35. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, konané dne 13. dubna 2005.
Po odůvodnění zástupce skupiny předkladatelů poslance Miroslava Opálky, zpravodajské zprávě poslankyně Aleny Páralové a po rozpravě výbor pro sociální politiku a zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně, aby zamítla návrh poslanců Anny Čurdové, Miroslava Opálky, Jarmily Boháčkové, Ladislava Býčka a dalších na vydání zákona o prodejní době v maloobchodě, sněmovní tisk 800.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Pan poslanec Sýkora má slovo.
Poslanec Antonín Sýkora: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, členové vlády, nejprve mi dovolte, abych stručně shrnul dosavadní historii projednávání tohoto tisku.
Sněmovní tisk č. 800 byl předložen Poslanecké sněmovně skupinou poslanců na podzim loňského roku. Vláda vyjádřila s tímto tiskem ze zcela racionálních důvodů nesouhlas. První čtení proběhlo na únorové schůzi Poslanecké sněmovny a při projednávání vystoupilo celkem 15 poslanců, v jejichž vystoupeních padlo 5 návrhů na zamítnutí. Návrh na zamítnutí při hlasování těsně neprošel a tisk byl přikázán k projednání hospodářskému výboru a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Oba výbory po podrobné diskusi a zvážení všech věcných argumentů doporučily zamítnutí tohoto návrhu poslaneckého zákona.
Nyní zmíním argumenty, které v dosavadním průběhu projednávání vedly k vyjádření nesouhlasu, respektive k návrhu k zamítnutí navrhovaného zákona.
Za prvé. Regulace otvírací doby v rámci jednoho odvětví hospodářství je přímou diskriminací a omezováním principu svobodného podnikání. Nepřetržitý provoz je uplatňován v mnoha oborech lidské činnosti a důvod k jeho užití je buď ekonomický v případě provozů neumožňujících odstávku, anebo společenský, jako například u policie, u hasičského sboru, ve zdravotnictví a podobně. V neregulované otevírací době se tyto dva motivy slévají, když ekonomický zájem je na straně provozovatelů a společenský zájem na straně zákazníků, kteří tento provoz svým zájmem vyžadují a ekonomicky odůvodňují.
Za druhé. Omezení prodejní doby povede ke zvýšení nezaměstnanosti a tím i k následnému zhoršení postavení zaměstnanců, kterým se navrhovatelé zaštiťují. Jen v obchodním řetězci Tesco budou v případě přijetí tohoto zákona nuceni propustit 300 až 400 lidí. Navíc zaměstnanci mají o práci ve svátek a prodloužených pracovních dobách zájem, který pramení z možnosti variabilního stanovení si pracovního týdne a příplatků.
Za třetí. Stávající stav poskytuje konkurenční výhodu provozovnám podnikajícím v hospodářsky slabších příhraničních oblastech, zejména u hranic s Německem a Rakouskem.
***