Neautorizováno !


 

(18.00 hodin)
(pokračuje Říman)

A iluze číslo čtyři, ta mi připadá jako úplně nejkouzelnější. Já nevím, jestli to pan ministr myslel úplně vážně, ale řekl to na mikrofon. Jestli si vzpomenete, on řekl, že zrušíme-li investiční pobídky, uvrhneme Českou republiku z prosperující země do bídy. Tak to je kouzelná interpretace této iluze, kterou on v sobě nosí. Já bych nemohl zakončit než větou: "To si opravdu všichni myslíme, že tato ekonomika, ve které podnikají desetitisíce právnických osob, desetitisíce firem a statisíce fyzických osob, že prosperita a neprosperita, bída a nebída deseti milionů Čechů stojí a padá na těch několika desítkách firem, kterým jsme dali to privilegium, že neplatí daně?" Opravdu si to, vážená vládo, myslíte? Já pevně věřím, že ne. Děkuji. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan poslanec Říman. Nyní vystoupí pan místopředseda vlády Škromach, potom pan místopředseda vlády Sobotka, potom pan ministr Urban.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, já bych chtěl jenom uvést některé údaje, protože teď jsem si ještě ověřil, jak je to v Číně. Průměrný výdělek v Pekingu je 250 dolarů, je to o něco více, než bylo původně, v Šanghaji je to 100 dolarů, technici berou až 400 dolarů, ale na venkově to bývá řádově polovina až čtvrtina těchto částek, čili kolem 25 až 50 dolarů. Takže víme, co nás čeká v podání ODS.

Možná kdyby pan poslanec Říman tady méně řval a více přemýšlel, pak by asi došel k tomu, že kdyby tehdejší vláda ODS, a pokud mě neplete paměť, a bylo správně upozorněno, že nebyli sami, že u toho byli někteří další odborníci z ODA, KDU - dnes jste koaliční - (smích v sále) - ono se dobře mluví - já bych jen chtěl upřesnit otázku zaměstnanosti. Každý, kdo se trochu zaměstnaností zabývá a kdo o tom něco ví - předpokládám, že pan poslanec Říman ví, ale záměrně klame - si určitě uvědomuje, že opatření, která v tom volebním období vláda přijme, se projeví v období dalším. Profitujeme samozřejmě z toho, co udělala předchozí Zemanova vláda. Částečně se začínají některé kroky projevovat z činnosti této vlády, ale profitovat z kroků této vlády bude až vláda příští. Možná že to bude zase vláda naše, ale možná to bude vláda někoho jiného. (Potlesk, výkřiky.) Takže až se budete jednou chlubit cizím peřím, tak si vzpomeňte na ty, kdo to připravili. (Hluk a smích z pravé strany sálu.)

To je samozřejmě významné, protože tady se dá celkem snadno dokumentovat, že růst, který tady kritizujete, 4 %, asi by o tom mohl více říci ministr financí a ministr průmyslu, je třeba brát tak, z jaké základny se vychází. V přepočtu na hlavu jsme myslím druzí za Slovinskem. Je otázka, kolik to přináší do státní pokladny a do celkového hospodaření. Tady jsme druzí v pořadí. Vždy musíme hledět na to, z jaké základny počítáme.

Když se podíváme na nezaměstnanost, díky předchozím dvěma vládám, Miloše Zemana a těm dalším, které následovaly v tomto volebním období, je nezaměstnanost pouze poloviční než ve srovnatelných zemích, v Polsku, na Slovensku nebo v bývalých východoněmeckých zemích. To je prostě realita v Česku. I přestože jsme přebírali tuto zemi jako spálenou a jako v naprostém rozkladu (výkřiky zprava) - pan poslanec Říman tady jasně uvedl argumenty, že v té době, kdy předávali tuto zemi, byla produktivita práce tak nízká, že ani za těch sedm let prosperity nedokázala stoupnout na takovou úroveň, jak bychom si třeba představovali.

Vážení, je vždy potřeba vycházet z toho, co tady bylo a co je. Určitě úspěšná privatizace, která bohužel v mnoha případech vedla ke koncům, o kterých už jsem hovořil, například v případě POLDI Kladno, ale i v mnoha dalších, které si lidé pamatují, ale díky tomu, že přišla naše vláda, dokázali jsme ty firmy zachránit.

Když už se hovoří o investorech, je samozřejmé, že Česká republika a její ekonomika nestojí pouze na investicích, ale i ty mnohé malé a střední firmy a drobní živnostníci stojí na těchto firmách, protože od těchto firem dostávají zakázky. Z těchto firem, z těchto zakázek pak podnikají a platí daně, platí pojištění. To je pochopitelné. Proto si myslím, že je velmi jednoduché říci "zrušíme něco, co ostatní používají". Z tohoto hlediska si myslím, že pan poslanec Říman tady někdy hodně z tohoto místa hřímá, ale někdy by asi bylo dobré věci brát v realitách, jaké jsou.

V době, kdy v této zemi v letech 1996 a 1997 by nebylo možné hovořit o žádném růstu hrubého domácího produktu, naopak, ten byl v minusech, v dobách, kdy se dotoval státní rozpočet z toho, co se vybralo na důchody - to přece není možné srovnávat, ale je dobré si to připomínat. Je dobré si připomínat, že jsme ze spálené země dokázali udělat kvetoucí zemi růží i těch našich dalších koaličních partnerů, kteří tady dnes jsou. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Nyní bude hovořit místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka, potom pan ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. ¨

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, já bych chtěl připomenout, že jsem zde zmínil konkrétní nesrovnalosti v řádech desítek miliard korun, které vyplývají z reálných čísel a z toho, co je uvedeno v důvodové zprávě tohoto návrhu zákona. To nejsou čísla nová, část z nich je uvedena i ve stanovisku vlády, které bylo zaujato. Čili předpokládám, že předkladatelé měli možnost se na tento rozbor připravit.

Já bych skutečně prostřednictvím pana předsedajícího je chtěl požádat, aby Poslaneckou sněmovnu informovali o tom, jak to je, jestli tedy mají pravdu oni a proč se domnívají, že to tak je, nebo jestli má pravdu vláda, a jak budou řešit ten rozpor v argumentaci a v číslech, která jsou tam uvedena. Podle mého názoru není možné, aby tato Poslanecká sněmovna rozhodovala na základě mylných údajů, které uvádějí předkladatelé jako argumenty pro to, že jejich návrh je v zásadě fiskálně vyrovnaný. On se tak tváří, ale fiskálně vyrovnaný není. Ten návrh zvyšuje deficit veřejných rozpočtů cca o 30 mld. Kč ročně. Zajímalo by mě tedy, jak to chtějí předkladatelé řešit, kde chtějí těch 30 miliard ušetřit, jaké výdaje chtějí seškrtat, aby mohli své návrhy realizovat. A pokud tomu tak není, tak ať prosím položí na stůl argumenty a vysvětlí Poslanecké sněmovně, proč to tak není.

Druhá poznámka. Pan poslanec Říman zde opakovaně argumentoval Slovenskem. Já jsem tedy, upřímně řečeno, úplně nepochopil ten jeho první příklad, ve kterém hovořil o tom, že Slováci získali čtvrtinu investic z toho co Česká republika a že mají investiční pobídky. Z toho vyvodil, že to, že jsou investiční pobídky na Slovensku, není jediný důvod, proč přicházejí zahraniční investice. To je argumentace, které úplně nerozumím.

Já bych chtěl požádat zejména kolegy z ODS, aby neustále neargumentovali slovenským příkladem. Já bych se skutečně nerad dočkal toho, abychom na tom byli v České republice jako na Slovensku. Já bych se rád dočkal toho, abychom na tom byli jako v Holandsku, nebo ve Švédsku, nebo ve Finsku, nebo ve Velké Británii, ale snažit se dostat na slovenskou úroveň a na slovenské poměry, to je myslím něco, co bych občanům České republiky nepřál. Myslím si, že pokud nás ODS chce zavést na Slovensko, tak by to byla cesta zpátky a cesta k horší životní úrovni a k horší ekonomické situaci.

Pokud se podíváme na nezaměstnanost, a už tady o tom hovořil můj předřečník kolega Škromach - na Slovensku je trvale v posledních letech nezaměstnanost vyšší, a to dvojnásobně, než nezaměstnanost v České republice. A rovná daň s tím nic neudělala, prostě Slováci mají dvakrát tak vysokou nezaměstnanost než Česká republika. Na Slovensku je permanentně zhruba dvojnásobná inflace než v České republice, to znamená, že na Slovensku se v posledních letech zdražuje dvakrát tak rychle než v Čechách, a v minulých letech to bylo ještě horší. Inflace v předchozích letech byla dokonce trojnásobně větší než v České republice. Pokud se podíváme na HDP na hlavu na Slovensku, i ten je přirozeně nižší, pokud jej vyjádříme v eurech, než v České republice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP