Neautorizováno !


 

(18.30 hodin)

Poslanec Michal Kraus: Dámy a pánové, je vidět, že téma investičních pobídek je téma, ke kterému je určitě vhodné diskutovat. Možná tady ještě uslyšíme některé pozoruhodné myšlenky. Ostatně celou řadu pozoruhodných myšlenek už jsme tady slyšeli.

Pan kolega Tlustý tady hovořil o tom, že pravděpodobně začala volební kampaň. Já si nemyslím, že začala volební kampaň, ale myslím si, že skutečně je čas začít upozorňovat na modré nebezpečí, na nepravdy, které ODS říká. Jestliže pan kolega Tlustý hovořil o tom, že sociální demokracie neprivatizovala Škodu Mladá Boleslav, to je sice pravda, ale Škodu Mladá Boleslav neprivatizovala naštěstí ani ODS, protože v roce 1991 Škodu Mladá Boleslav privatizovala česká vláda, která ji privatizovala podle zcela jiného modelu, než privatizovala ODS - naštěstí pro tuto firmu. Možná si to už nepamatujete, ale privatizace, která začala od roku 1992, ať už to byla tzv. kuponová privatizace nebo velká privatizace, to nebyla privatizace, podle které byla privatizována Škoda Mladá Boleslav. Škoda Mladá Boleslav byla privatizována podle modelu tzv. malé privatizace, to znamená, že veškerá pasiva z této firmy byla převedena na stát a privatizovala se pouze aktiva. Díky tomu mohla tato firma rozvíjet svůj závod, své investice. A to byl přesně model, který mimo jiné podporovala v rámci privatizace i sociální demokracie. Bohužel, po roce 1992 přišla kuponová privatizace, velká privatizace, a vlastně od té doby se už žádný jiný podnik nepodařilo zprivatizovat.

Co se týká investičních pobídek, samozřejmě že investiční pobídky čerpají ti, kteří jsou bohatí, kteří mají dostatek investičních prostředků, dostatek kapitálu, a čerpají je proto, aby dali možnost vydělat těm chudým. A v tom jsou příspěvky těm chudým, protože pokud chudí dostanou práci, mají možnost si vydělat, vytvářejí spotřebu a tím pádem vytvářejí i další růst hrubého domácího produktu a díky tomu produkují prostředky, díky kterým je možné investiční prostředky investovat.

Jestliže tady bylo dáno jako příklad Slovensko, já si myslím, že je potřeba se zabývat tím, proč je na Slovensku 18 % nezaměstnaných a jestli skutečně reforma, která tam probíhá, je reformou, kterou bychom chtěli mít tady u nás. Budeme-li hovořit o příkladu lodí, o kterých tady hovořil pan kolega Tlustý, myslím, že není potřeba brát ani složité počty ze střední školy, myslím, že si vystačíme s počty ze šesté třídy. Jak se ukazuje, ty bohužel pan kolega Tlustý neovládá. Protože pokud například loď - a zjednodušme to, ať se to dobře počítá - pluje rychlostí 100 km v hodině a svou rychlost zvýší o 4 %, tak zvýší rychlost o 4 km v hodině. Jestliže loď, která jede poloviční rychlostí, to znamená 50 km v hodině, zvýší svoji rychlost o dvojnásobek, tedy o 8 %, zvýší rychlost zase jenom o 4 km. A v tom je to kouzlo a to jsou ta čísla. Jestliže země, které mají poloviční rychlost, budou zvyšovat dvojnásobným tempem, budou tu rychlost zvyšovat stejně jako my, ovšem my z úplně jiného základu.

Co se týká zpackané privatizace. Ano, privatizace byla opravdu zpackaná. Jestliže sociální demokracie privatizovala ty zbytky bank, pak privatizovala už jen banky, které byly zdecimované onou zpackanou privatizací. Banky, které vlastně zaplatily daň za transformaci reformy v podobě ODS, která veškeré transformační náklady kumulovala v bankách na úkor tzv. vyrovnaného rozpočtu, a teprve tyto banky, které byly touto privatizací zdecimovány, byly potom zprivatizovány skutečně za hubičku, protože, mezi námi - ony za víc nestály.

Takže přátelé, pokud budeme hovořit o faktech, hovořme o faktech. Mimo jiné jestliže tady pan kolega Tlustý hovořil o tom, že je potřeba vytvářet trend nízkého zdanění, a jako příklad tady opět uváděl Slovensko, které má v tuto chvíli 19 %, jako příklad nízkého zdanění, pak je potřeba si uvědomit jednu věc. Od roku 2006 české firmy podle reformy veřejných financí, kterou dělala tato vláda, budou platit 24 %. V momentu, kdy od tohoto čísla odečteme odečitatelné položky, dostaneme se na úplně stejnou úroveň. Dámy a pánové, daňové zatížení firem v roce 2006 bude v České republice úplně stejné jako na Slovensku při úplně jiných podmínkách a při vytváření úplně jiných předpokladů pro hospodářský růst.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Michalu Krausovi. Nyní vystoupí pan poslanec Josef Janeček, připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážené dámy, vážení pánové, je mi trochu líto, že tak vážné téma, jako je vytváření pracovních míst, se stalo něčím, co je skutečně daleko bližší ideologii než velmi vážnému řešení té otázky. Jenom onu Škodu Mladá Boleslav, která tady byla v těch souvislostech citována, si snaží přisvojit tu ODS, tu sociální demokracie. Abych řekl pravdu, Škodu Mladou Boleslav zprivatizovala Pithartova vláda a já tímto Petru Pithartovi za tento státnický čin jako poslanec v Mladé Boleslavi děkuji. Myslím si, že by bylo dobře, kdyby se mu podařilo zprivatizovat těch podniků více; bohužel, osud tomu nepřál.

Co se týká rozhodování, zda investor přijde, nebo nepřijde. Přiznejme si, že to, o čem se bavíme, zdaleka není ten stoprocentní a jediný důvod. Investor se rozhoduje podle spousty a spousty dalších podmínek. Rozhoduje se podle toho, jak je vzdělaná pracovní síla, rozhoduje se podle toho, jaká je tam dopravní obslužnost, rozhoduje se podle toho, jaké jsou náklady na zřízení jednoho pracovního místa, ale rozhoduje se také o tom - a to slovíčko také bych pro vás podtrhl - zda jsou či nejsou nějaké investiční pobídky, a rozhoduje také to, jaké je či není ono daňové zatížení. Čili kdyby ti jedni neříkali, že jediným správným řešením jsou investiční podmínky, a druzí kdyby netvrdili, že jediným správným řešením je nízká daň, tak bychom se zbavili ideologie a zvítězil by rozum. Totiž jediná správa kombinace tohoto mixu přivede investory do našich podmínek. A protože patřím mezi ty poslance, kteří se snaží trávit co nejvíce času v terénu mezi našimi občany, tak bych vám jen předvedl, co se také může stát, jak osud je různý a vůbec neodpovídá těm teoriím, které tady tak hromovým hlasem přednášíme.

Řeknu Poldovku. Ano, privatizace Poldovky se nepovedla. Můžeme říci, že to byla katastrofa. Na druhou stranu je potřeba říci, že nezaměstnanost v Kladně je nižší než např. nezaměstnanost v Kutné Hoře či Kolíně, a to prostě proto, že Kladno má blízko k Praze a lidé mohou dojíždět. Vznikly tam také podmínky pro to, aby tito nezaměstnaní našli alternativu. Rozdíl je např. na Kolínsku a Kutnohorsku, a to přesto, že je tam vybudována a otevírá se nová automobilka. A je to zajímavé, protože tam chybí něco dalšího, chybí tam správný profil pracovní síly. Proto také dochází k tomu, že automobilka přiváží své zaměstnance tu ze severních Čech, tu z jižních Čech, tu ze severní Moravy, město tam musí stavět byty a pracovní síla je kupodivu dosti drahá. Takže najednou vidíme, že on ten problém je daleko daleko složitější a v podstatě vůbec nesouvisí s oněmi ideologiemi, které zde slyšíme. A možná že kdybychom se víc zabývali tím, co trápí naše občany v těch místech, ušetřili bychom mnoho času, neztráceli bychom čas oněmi ideologickými problémy a řekli bychom: podívejme se do Kutné Hory, a jak můžeme pomoci tomu, abychom nemuseli vozit zaměstnance ze severní Moravy, a jak můžeme pomoci tomu, aby to zaměstnání dostali Kutnohorští, aby to zaměstnání dostali Kolínští. Vždyť je to přece absurdní, když musíme vozit zaměstnance přes půl republiky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP