Neautorizováno !


 

(17.20 hodin)
(pokračuje M. Beneš)

Jestliže si položím otázku, jak ji pan poslanec Pospíšil položil paní ministryni, na ni mám dvě možné odpovědi. Odpověď číslo jedna: tato vládní koalice se přesvědčila, že jí nalajnovaná reforma veřejné správy v oblasti zdravotnictví je špatně. To je první možná odpověď na otázku pana poslance Pospíšila. Druhá možná odpověď je, že se Ministerstvo zdravotnictví bojí konkurence krajské nemocnice, která by byla v okolí nemocnice státní. Já si myslím, že b) je správně.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad ODS.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Benešovi. Slovo má pan poslanec Votava. Jinou přihlášku zatím nemám. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nevedu zde žádné propagační řeči, jak mě nařkl pan kolega Pospíšil. Mluvím zde pouze ze zkušenosti a ze zoufalství občana Tachovska, který si prožívá tyto štrapáce s neexistencí nemocnice. V Plzni se dopravíte do nemocnice tramvají nebo trolejbusem, na Tachovsku najezdíte stovky kilometrů, než se do nemocnice dostanete. Je tam dnes řada případů, že došlo k úmrtí právě kvůli tomu, že kdyby tam nemocnice byla, tak k tomu nemuselo dojít.

Na adresu kolegy Bílého - poslanci sociální demokracie nehlasovali pro převod na kraj. Není to pravda.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Václavu Votavovi. O slovo se do rozpravy přihlásil pan ministr Karel Kühnl. Prosím, pane ministře.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Děkuji, vážený pane předsedající. Jakkoli to vypadá, že řešíme problémy krajského zastupitelstva v Plzni, tak se hlásím o slovo do diskuse v Poslanecké sněmovně, a to s následujícími poznámkami. (Velký hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás přeruším. Požádám sněmovnu o klid.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Za prvé. Velmi doufám, že oddělení ORL čili ušní, nosní a krční ve Vojenské nemocnici v Plzni je plně funkční. Pan kolega Pospíšil ho může potřebovat, protože si nedovedu představit jiný důvod pro jeho opakovaný výrok, že žádný z ministrů se nezmínil o historii tohoto případu, než právě nedostatečnost sluchového aparátu. Já jsem to ve svém úvodním vystoupení zmínil velmi důkladně. Jsem připraven to kdykoliv zopakovat.

Pan kolega Bílý má naprostou pravdu, když říká, že jednání mezi krajem a Ministerstvem obrany bylo velmi obsáhlé a vedlo k vzájemné shodě. To je pravda, to je mimo jakoukoli pochybnost. Výsledkem jednání také byl návrh zákona předložený Ministerstvem obrany do vlády, zákona o převodu Vojenské nemocnice na Plzeňský kraj. Opakuji to i pro kolegu Pospíšila. Říkal jsem to už na začátku.

Vláda se rozhodla jinak. Vláda rozhoduje ve sboru. Ve vládě nerozhoduje jeden ministr. Vláda sborovým rozhodnutím rozhodla jinak. Z pozice Ministerstva obrany existuje jeden jediný zájem - využít peníze, které máme v rozpočtu určeny na rozvoj obranných schopností, na rozvoj operačních schopností armády, právě na rozvoj těchto schopností. A ne na činnosti, které jsou dnes pro armádu přebytečné. To znamená na financování provozu vojenské nemocnice. Mimochodem to Ministerstvo stojí zhruba sto milionů korun ročně. Dovedete si jistě představit, kolik práce se dá udělat pro rozvoj operačních schopností armády za sto milionů korun. Jediným zájmem Ministerstva obrany je tedy co nejrychlejší převod této nemocnice na jiný subjekt za podmínky zachování plné funkčnosti tohoto zdravotnického zařízení. Žádný jiný zájem Ministerstvo obrany nikdy nemělo a mít nebude.

Zákon číslo 174 použitelný není, protože ten umožňuje pouze převod majetku státu, s nímž právo hospodařit má Ministerstvo obrany, na obce. Nikoliv převod funkčních celků, nikoliv převod státních příspěvkových organizací. Jinými slovy - kdybychom převedli pouze majetek například na kraj nebo na město Plzeň, nastala by diskontinuita fungování tohoto zdravotnického zařízení. To prostě možné nebylo v žádném případě.

Myslím si, že návrh na zamítnutí tohoto zákona by měli jeho předkladatelé zvážit. Teoreticky si dovedu představit, bude-li většinová vůle této Sněmovny, pakliže ti, kteří stále trvají na tom, že se nemocnice má převést na Plzeňský kraj, že v rámci druhého čtení, případně projednávání ve výboru je možné přednést komplexní pozměňovací návrh. Pokud by ale došlo k zamítnutí tohoto návrhu zákona, musí se předložit zákon nový. To by znamenalo velké zdržení. Armáda by musela spoluprovozovat tuto nemocnici i nadále a vkládat do ní oněch sto milionů korun ročně. Proto se domnívám, že to není návrh, který vede k cíli, ale samozřejmě pokud by došlo k neustálému protahování tohoto procesu, tak by Ministerstvu obrany nakonec nezbylo nic jiného než nemocnici prostě zrušit. Neměli bychom žádnou jinou možnost. A to by bylo přesně to nejhorší řešení.

Proto vás prosím, abyste propustili tento zákon do druhého čtení, případně aby ten, kdo dává návrh na jeho zamítnutí, zároveň dal návrh na usnesení, kterým by vládě bylo doporučeno, jak má postupovat, aby bylo zjevné, že většina Sněmovny potom bude takový postup podporovat. Není možné tento proces protahovat. Věřte mi, že máme v armádě opravdu jiné starosti než protahovat procesy předání Vojenské nemocnice v Plzni.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní se o slovo hlásí paní ministryně Emmerová.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová: Děkuji. Mohu jedině slova pana ministra potvrdit. Pokud by šlo o nějakou historii této záležitosti, samozřejmě mohu ji poskytnout, až bude zákon ve druhém čtení, protože historie vojenské nemocnice a jejího soužití s ostatními lůžkovými zařízeními v Plzni je dlouhá.

Chci jenom podotknout, že v této nemocnici i přesto, že sloužila vojenským účelům, bylo hospitalizováno v posledních letech 80 % civilního obyvatelstva, takže tato kapacita je naprosto nenahraditelná jak pro město Plzeň, tak pro celý kraj. Právě proto, že nemocnice v Plané je zavřená, že na okrese Plzeň-sever není žádná nemocnice, de facto tito občané směřují na Plzeň. Je proto potřebné, aby tam péče byla na patřičné úrovni a v patřičném rozsahu oborů zajištěna.

Kdyby mělo jít o rozdíl mezi nemocnicí bývalého okresního typu, pokud bych ji měla k tomu přirovnat, a nemocnicí fakultní, je asi každému jasné, že ve fakultní nemocnici se poskytuje péče na nejvyšší úrovni, specializovaná, superspecializovaná. Je tam velmi erudovaný personál. Pro stávající personál vojenské nemocnice, který samozřejmě bude také převzat, to bude představovat především výhody.

Když zde pan poslanec Pospíšil zmínil onen plzeňský seminář, nutí mě nyní vyslovit to, co jsem se tam dověděla jako novinku. Že totiž nejlepším byznysem dneška jsou drogy, zbraně, obchod s lidmi a zdravotnictví. Mě tedy polila hrůza, v jakém pytli se zdravotnictví ocitlo. Ptám se ale, zda náhodou tam nebude takovýto zájem.

Dále je jistě panu poslanci Pospíšilovi jako zastupiteli kraje a Plzeňákovi jasné, že bývalým spolumajitelem a možná i současným privátní nemocnice Privamed je pan hejtman Zimmermann. Že nemocnice nemá všechny obory, že nemá především lůžka chirurgická. Takže možná by bylo i potřebné se dostat k vojenské nemocnici a doplnit tam sortiment oborů, který chybí nemocnici Privamed. Mohu se tak domnívat.

Pan poslanec Beneš zde jaksi nevyslovil nahlas to, co víme: že krajská nemocnice v Českých Budějovicích byla právě s vojenskou nemocnicí spojena. Šlo to poměrně hladce, pokud vím. Tato záležitost se do určité míry vyplatila.

Jen bych chtěla znovu podotknout - jde zde o veřejný zájem, pokud bude tato nemocnice převedena nebo sloučena s nemocnicí fakultní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP