Neautorizováno !


 

(17.10 hodin)

Poslankyně Soňa Marková: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, máme před sebou návrh zákona o sloučení Vojenské nemocnice Plzeň s Fakultní nemocnicí Plzeň. V důvodové zprávě jsou vysvětleny důvody, které vedou vládu k tomuto kroku. Jde především o to, že Ministerstvo obrany snižuje početní stav Armády České republiky, a tím i počet míst dislokace vojenských útvarů a zařízení. Z tohoto důvodu se stává Vojenská nemocnice Plzeň "nepotřebným" majetkem státu. Ministerstvo obrany má zájem převést vojenskou nemocnici jako funkční celek, tak aby mohla nerušeně poskytovat zdravotnické služby obyvatelům nejen Plzeňského kraje, ale i širšího regionu. Ministerstvo zdravotnictví projevilo o přičlenění vojenské nemocnice k současné fakultní nemocnici zájem a tento záměr podpořila i vláda svým usnesením.

Z důvodové zprávy lze vyčíst i základní údaje o hmotném a nehmotném majetku, o běžných aktivech, krátkodobých i dlouhodobých závazcích vojenské nemocnice, které v případě přijetí tohoto návrhu zákona přejdou na fakultní nemocnici. Dále zpráva konstatuje, kolik ušetří Ministerstvo obrany a také že zůstanou zachovány pracovněprávní vztahy současných zaměstnanců vojenské nemocnice.

Přes všechny tyto informace by bylo podle mého názoru třeba doplnit některé údaje, především jakou finanční zátěž bude toto sloučení představovat pro resort Ministerstva zdravotnictví, a také chybějí podrobnější informace o rozvoji a další činnosti sloučené vojenské a fakultní nemocnice s konkrétními dopady.

Poslanecký klub KSČM chápe snahu o zajištění potřebné zdravotní péče pro obyvatele určitého regionu a jsme přesvědčeni i o nutnosti vybudování základní sítě zdravotnických zařízení s garancí státu. Z tohoto důvodu podpoříme tento návrh zákona v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Markové. Slova se ujme pan poslanec Jiří Pospíšil, připraví se pan poslanec Miroslav Beneš.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já jsem neměl původně v úmyslu hovořit, ale poté, co jsem si poslechl propagační projev pana kolegy z ČSSD, nedá mi to, abych neřekl několik faktů, a to z toho titulu, že jsem byl zastupitelem Plzeňského kraje, a tudíž tuto problematiku relativně dobře znám.

Nechci zde hovořit o číslech a faktech, o tom, kolik stálo Plzeňský kraj oddlužit státní příspěvkové organizace, které Plzeňský kraj získal od této vlády. Chci hovořit o jednom jediném - a to je o politické slušnosti nebo korektnosti.

Dámy a pánové, zřídili jsme si kraje jako partnery státní moci. Zřídili jsme si někoho, kdo není poddaným státu, kdo není jeho složkou, a podle toho bychom se též k němu měli chovat. Vůbec jsem neslyšel v projevu pánů ministrů historii celého případu a ta historie zní, že se po dlouhou dobu, téměř po dobu dvou let, diskutovalo a jednalo s vedením Plzeňského kraje o převodu vojenské nemocnice na tento samostatný subjekt územní samosprávy.

Dámy a pánové, tady je štos dopisů, který si vyměnili reprezentanti Plzeňského kraje a zástupci Ministerstva obrany. Já zde nebudu citovat ze všech těchto dopisů, pouze z jednoho z 1. října 2004, kdy náměstek ministra obrany pan Zvoník v dopise napsal - cituji: "Vrcholový management Ministerstva obrany rozhodl pokračovat v jednání o převodu nemocnice jako funkčního celku z působnosti resortu obrany na Plzeňský kraj." Dále cituji: "Předpokládám, že k převodu dojde cestou speciálního zákona, jehož návrh zpracuje resort obrany. Jeho projednání vládou a zákonodárnými sbory je reálné uskutečnit tak, aby zákon mohl být podepsán prezidentem republiky a nabýt právní moci nejpozději k 1. červenci roku 2005."

Pomíjím právní názor pana náměstka, že zákon nabývá právní moci, to nechám stranou, pouze konstatuji, že zástupci Plzeňského kraje, mezi něž jsem patřil, vyvinuli nemalé úsilí o to, získat tuto příspěvkovou organizaci, vyhradili speciální odbornou skupinu, která měla převzít tuto organizaci, připravili k tomu podklady, konzultovali již napsaný zákon o převodu nemocnice na kraj a dále jednali s ministerstvem. Zastupitelstvo Plzeňského kraje dokonce dvakrát vyjádřilo vůli, že chce převzít tuto organizaci, a to proto, že pan ministr Kühnl řekl, že pokud proběhly krajské volby, je vhodné, aby nová krajská reprezentace opět vyjádřila názor, že chce nemocnici, a my jsme opětovně napříč politickým spektrem vyjádřili, že tuto nemocnici chceme.

Dámy a pánové, já zde nechci polemizovat, jestli kraj je lepší, nebo horší správce nemocnic. Já chci říci, že podle mého názoru je neslušné a nemravné, pokud se stát ke krajům chová tak, že s nimi zahájí seriózní rozhovory, něco jasně přislíbí, a pak bez uvedení důvodů od této dohody odstoupí, přičemž našim krajským reprezentantům dodnes nebylo sděleno, proč milostivě stát od dohody odstoupil. A ke všemu zde pan ministr a paní ministryně ani neřekli ve svých úvodních zprávách, že víceméně toto jednání proběhlo.

Dámy a pánové, já se v tuto chvíli ptám zástupců vlády coby bývalý zastupitel Plzeňského kraje, proč stát změnil svůj názor, proč nechce Plzeňskému kraji převést tuto nemocnici a zda vůbec bude ochoten nějak dokončit jednání s představiteli Plzeňského kraje a určitým způsobem věc kulantně ukončit, protože podle mého názoru toto jednání je velmi neseriózní.

Chci k tomu ještě dodat - a to je postřeh laika, nikoli specialisty na zdravotnictví - že Plzeňský kraj věnuje zdravotní péči mimořádnou pozornost. Zdravotní politika kraje je jedno ze stěžejních témat krajské reprezentace. Všichni víte, že Plzeňský kraj byl jedním z prvních krajů, který transformoval krajské nemocnice s obrovským úspěchem. Ekonomické výsledky zcela jasně ukazují, že zadlužení krajských nemocnic v Plzeňském kraji je ve zcela opačných číslech, že záporná čísla zcela zmizela. Mimo jiné se v posledních dnech připravují další návrhy transformace zbylých příspěvkových organizací a mimo jiné Plzeňský kraj např. pořádal velmi zásadní konferenci o reformě zdravotnictví, kde byla též přítomna paní ministryně zdravotnictví, byli tam přítomni zástupci všech krajských samospráv, a z toho podle mě jasně vyplývá, že Plzeňský kraj má nejen chuť, ale i jasnou vizi, jak postupovat v transformaci krajské zdravotnické péče a jak dále rozvíjet své krajské nemocnice.

Dámy a pánové, tolik můj vstup coby krajského zastupitele a prosím, aby nám, nejen nám coby poslancům, ale celé krajské samosprávě, bylo ze strany příslušných resortů sděleno, proč se náhle změnily priority a proč kraj nestojí ministrům za to, aby nám tato změna priorit byla řečena. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jiřímu Pospíšilovi. Slova se ujme pan poslanec Miroslav Beneš. Konstatuji, že je to poslední… Ano, ještě pan kolega Votava.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, paní ministryně, pane ministře, položil jsem si úplně stejnou otázku, jakou si položil pan poslanec Pospíšil: co vedlo tuto vládu ke změně jejího stanoviska, co vedlo tuto vládní koalici ke změně stanoviska? Protože tato vládní koalice v minulém volebním období stála za přípravou reformy veřejné správy. Ona stála za návrhem převodu krajských nefakultních nemocnic na kraje. Já sám jsem v roce 1996 tehdy s vládou Václava Klause sváděl souboj o zrušení bývalé Vojenské nemocnice v Českých Budějovicích a vím, jak je to komplikovaný proces. Skončilo to nakonec nějakým výsledkem, přičemž náklady na tu transformaci byly přes 100 mil. Kč z veřejných rozpočtů, a je jedno, jestli z kapitoly Ministerstva obrany nebo jestli z kapitoly Ministerstva zdravotnictví. Já se obávám, že zde stojíme před úplně stejným problémem, který bude do budoucna.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP