Neautorizováno !
(17.10 hodin)
(pokračuje Škromach)
Nově je navrhováno, že jen za výslovně v zákoně uvedené porušení povinnosti bude moci být uložen postih a za jiné ne. A to je velmi důležité, protože to dává větší právní jistotu právě zaměstnavatelům. Protože hmotněprávní povinnosti na úseku pracovních vztahů představují, jak už jsem uvedl, obecný zájem, protože především na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se jedná o harmonizovaná ustanovení s právem Evropských společenství, podléhají kontrole vykonávané orgány inspekce práce, ale také možnosti uložit v případě porušení povinnosti příslušnou sankci na základě a v mezích zákona.
Chci ještě znovu zdůraznit, že tento zákon v podstatě chrání ty, kteří ctí a dodržují zákony a předpisy, a naopak pro ně vytváří dostatečně transparentní prostředí tak, aby to bylo výhodné pro ty, kdo se řídí předpisy a zákony.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se chtějí ke stanovisku prezidenta vyjádřit zpravodaj výboru pro sociální politiku a zdravotnictví pan poslanec Miroslav Krajíček - není tomu tak - a zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pan poslanec Miloš Kužvart. Není tomu tak.
Otevírám rozpravu, do které nemám zatím žádnou přihlášku, ale vidím připravenou paní poslankyni Alenu Páralovou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Alena Páralová: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, dnes v poledne jsem zaznamenala novinářskou kachnu. V poledních zprávách redaktorka České televize informovala občany, že Poslanecká sněmovna dnes bude jednat o zákonu o inspekci práce, který zjednoduší agendu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Bohužel, opak je pravdou. Zákon znamená naopak vršení legislativy a neznamená její zjednodušení. Proto je tento zákon v rozporu s Národním akčním plánem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který si ministerstvo samo napsalo. Zákon znamená jen a jen větší nepřehlednost a větší chaos. Škoda, že paní redaktorka nesdělila občanům i důvody, které Senát i prezident republiky pokládali za natolik vážné, že se rozhodli návrh vrátit Poslanecké sněmovně, aby ještě jednou zvážila, zda zákon přijme.
Důvodová zpráva k zákonu tvrdí, že se jedná o moderní evropskou koncepci inspekce práce. Bohužel, opět opak je pravdou. Koncepce pomíjí velmi důležitou součást, totiž prevenci.
Žádná převratná legislativní úprava by se neměla realizovat ze dne na den a zákon o inspekci práce převratným řešením v oblasti kontroly dodržování povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů je. Je polovina června a zákon má vstoupit v účinnosti 1. července 2005, tedy za 14 dnů. Proces delimitace pracovníků a předávání agendy Ministerstvo práce a sociálních věcí absolutně nezvládá a v celé agendě vládne nepředstavitelný chaos. Nikdo přesně neví, co se bude dít. Kontroly na inspektorátech jsou zastaveny, protože z právního hlediska uložené pokuty by neměl kdo projednávat, když Český úřad bezpečnosti práce nebude od 1. 7. existovat. Totéž se děje i na některých úřadech práce a nevyřízené záležitosti se nezadržitelně vrší.
Ze zákona mohou oblastní inspektoráty poskytovat poradenství pouze zaměstnavatelům a zaměstnancům. Vypadly osoby samostatně výdělečně činné. Na ně se zřejmě předpisy pro bezpečnost práce nevztahují.
V zákoně jsou i nadále uváděna zařízení se zvýšenou mírou rizika a nikdo neví, o jaká zařízení se jedná. Zato sankce a pokuty v zákoně jsou a dá se říci, že tento zákon je trestní pracovní právo.
Prezident republiky zdůvodňuje vrácení zákona o inspekci práce a zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o inspekci práce, takto. Cituji: "Tyto zákony představují masivní krok, který z pracovněprávního vztahu činí veřejnou instituci, což je samo o sobě chybné a navíc to nemá odporu ani ve směrnicích Evropské unie, na které se zákony odkazují. Zákony zavádějí dlouhý seznam přestupků, za který bude nově zřizovaný státní orgán inspekce práce udělovat statisícové až milionové pokuty. Přitom jde o přestupky také politické povahy: rovné zacházení, předpisy o dovolené, zajištění zákazu používat na pracovišti alkoholické nápoje atd. Považuje-li stát některé věci za veřejný zájem, měl by ho naplňovat obecně závaznými předpisy a kontrolovat svými orgány. Tyto zákony však různé úkoly a povinnosti, které přísluší výlučně státu, přenášejí na soukromé firmy, na zaměstnavatele. Zákony se tak v podstatě nedívají na soukromou firmu jako na samostatnou právnickou osobu, ale jako na jeden ze státních úřadů.
I v tomto případě jsem se ztotožnil s postojem Senátu, který tuto normu odmítl."
Tolik vyjádření pana prezidenta. Chtěla bych se nyní vyjádřit ke konstatování pana ministra práce a sociálních věcí Škromacha, že se nerozšiřují povinnosti zaměstnavatele. Naše pracovní právo pochází ještě z doby, kdy stát byl jediným vlastníkem výrobních prostředků a jediným zaměstnavatelem, takže v podstatě zaměstnavatel a stát jedno byl, a proto bylo jedno, zda povinnosti, které stát chtěl vymáhat, vymáhal zaměstnavatel, nebo stát. Ale bohužel, tyto totalitní prvky zůstaly v našem pracovním právu dodnes a na to právě pan prezident reaguje. Neříká, že se rozšiřují povinnosti, ale že tam jsou. Bylo by nutné, již když se dělá takto zásadní nová norma, tyto totalitní prvky z našeho pracovního práva vyřadit. Bohužel tato norma koná opačně a spíše povinnosti zaměstnavatelů prohlubuje.
Na závěr sděluji, že poslanci Občanské demokratické strany budou hlasovat proti tomuto zákonu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: O slovo se přihlásil místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan Zdeněk Škromach.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, jenom bych chtěl krátce reagovat a důrazně odmítnout tvrzení paní poslankyně Páralové o tom, že snad panuje nějaký chaos a nesrovnalosti. Naopak, ministerstvo a jeho útvary se intenzivně připravují na realizaci tohoto zákona tak, abychom byli schopni i vzhledem k neustálému odkládání schválení tohoto zákona realizovat kroky ve chvíli, kdy tento zákon vyjde ve Sbírce, tak abychom dodrželi vše, co tento zákon stanoví. Není ani pravdou to, co tady bylo uvedeno, že by byly orgány nečinné a že by neprováděly kontrolu. Do doby, než bude tento zákon účinný, tak samozřejmě tito lidé se podílejí a jasně vědí, kteří budou přecházet a kteří ne.
Čili delimitace je připravována naprosto organizovaně a bez problémů. To, co chybí, je zákon. Samozřejmě pokud by nebyl tento zákon několikrát vracen Senátem, případně panem prezidentem, tak jsme měli tento čas poměrně delší. Ale i tak si dovolím tvrdit, že celou záležitosti zvládneme.
Jenom poznámka. Docela mě překvapuje - a myslím, že paní poslankyně to tady zdůraznila, nechtěl jsem se k tomu vyjadřovat - ve stanovisku pana prezidenta, kdy hovoří o tom, že za přestupky politické povahy považuje například otázky rovného zacházení.
***