Neautorizováno !


 

(18.30 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Novela zákona o spotřebních daních umožňuje prodej lihovin a tabákových výrobků v širší podobě, avšak za vyšší sankce při porušení zákazu oproti tisku 265. Přestože zde platí interpretační zásada o přednosti speciální úpravy před úpravou obecnou, ve vztahu k tisku 265, který by v tomto případě byl tedy tím lex specialis, resp. komplexnímu pozměňovacímu návrhu - ten má bezpochyby největší šanci na úspěch - k zákonu o spotřebních daních, v praxi by mohl nastat problém především při postupu kontrolních orgánů ukládajících rozdílné sankce za porušení zákazu prodeje. Obdobné problémy známe v případě reklamy, použití obecné úpravy v zákoně o regulaci reklamy, nebo úpravy speciální v zákoně o provozování rozhlasového a televizního vysílání, v praxi je znám i nejednotný postup soudů.

Takže, vážené dámy, vážení pánové, bohužel musím z pozice zpravodaje konstatovat, že si nejsem zcela jista, jestli opravdu bylo vyhověno naší podmínce a našemu požadavku a naší žádosti směrem k předkladateli sněmovního tisku 265, a to dání do souladu této předlohy s platným zákonem o spotřebních daních. Takže si dovoluji zeptat paní ministryně, resp. ji vyzvat k tomu, aby nás eventuálně ujistila, že moje obavy, tak jak jsem vám je zde vylíčila - a omluvte mě za tu podrobnost a detailnost, ale to srovnání jsem zde učinit musela, je to moje povinnost zpravodaje - takže prosím paní ministryni, jestli by nám mohla toto zdůvodnit.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já děkuji paní zpravodajce. Pokud paní ministryně chce paní zpravodajce vyhovět, rád jí k tomu dám samozřejmě příležitost.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová: Vážený pane místopředsedo, vážení přítomní, já jsem informována od legislativního odboru Ministerstva zdravotnictví, že tam nenastane žádný rozpor a že i to minulé pozdržení, resp. vrácení zákona do druhého čtení, představovalo zbytečné zdržení. Domnívám se, že i zohledňování těchto připomínek - připomínám, ve vztahu k tomu, co mi bylo řečeno právníky - nebudeme brát myslím v úvahu a já doporučuji, aby se pokračovalo ve druhém čtení tohoto zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, paní ministryně. Otevírám v tuto chvíli obecnou rozpravu. Jako první je přihlášen pan poslanec Josef Janeček, potom vystoupí pan poslanec Jaroslav Gongol.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážené kolegyně, vážení kolegové, jen možná také krátce. Trochu bych navázal na problematiku, kterou tady rozvedla paní zpravodajka, protože ta situace složitá je. Já bych jen upozornil na to, že to byl jeden z důvodů pro řešení, navržení poslanecké alternativy, která se týká pouze tabáku. Jenom bych tady chtěl upozornit na to, že článek Listiny 31 říká, že každý občan má právo na ochranu svého zdraví, čemuž dikce, tak jak jsme ji naposledy přijali ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, neodpovídá. Stejně tak neodpovídá článku 8 rámcové úmluvy. Čili s těmi věcmi jsem seznámen.

Samozřejmě jsem schopen podpořit tento návrh zákona, pokud se podaří nějakým způsobem zlepšit ochranu naší mládeže a našich obyvatel před škodlivými látkami, které jsou karcinogeny typu A, čili ty nejzávažnější karcinogeny. Jen bych chtěl ještě upozornit, že mě trochu mrzí, že vlastně díky tomuto zákonu bude prolomen současně platný zákaz podávání alkoholických nápojů na sportovištích. Chtěl bych tedy v rámci podrobné rozpravy i k tomuto podat pozměňovací návrh. Zatím děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Josefu Janečkovi. Nyní vystoupí pan poslanec Jaroslav Gongol.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, úvodem musím ohlásit svůj střet zájmů. Jsem totiž zapřisáhlý nekuřák, který musí bohužel snášet kouř kuřáků. Vůbec nemám problém s absolutním zákazem kouření ve veřejně přístupných místnostech, který již přijaly některé státy. Přesto mám tak trochu pochybnost o části páté pozměňovacího návrhu, který se týká zákona č. 353/2003 Sb. a který do odstavce 5 vkládá větu: "Jednotkové balení cigaret musí obsahovat nejméně 20 kusů cigaret." Podle poslance Janečka je to prý ochrana dětí proti kouření. Vždyť přece existuje zákon, který prodej cigaret osobám mladším 18 let zakazuje, takže zakazuje i prodej balených kusovek, které navíc mají označení o škodlivosti kouření, jak ukládá zákon. Zákazem menšího balení se stane jen to, že se dohodne větší skupina dětí a budou si kupovat celou krabičku, kterou společně vykouří, neboť prodejci to stejně prodávat budou po kusech a budou mít ještě větší zisky, protože je to zakázané, a tudíž to bude dražší.

Já osobně očekávám, že v rámci boje proti alkoholismu mládeže pan poslanec navrhne, že alkohol může být podáván v litrovém balení, aby byl mládeži hůře dostupný, nebo dokonce že mešní víno bude jen v hektolitrovém balení, aby k němu ministranti neměli přístup. Stejně si líznou, zvláště když pan farář nad tím přivře oči.

Tím chci říci, že kouření mládeže můžeme vyřešit jen tím, že dospělí nebudou nad tímto zavírat oči. Máme společnou zodpovědnost za tento neblahý jev.

Je zde ještě jeden vážný dopad tohoto nařízení. Ten asi pana poslance Janečka moc zajímat nebude, ale zajímá mě, protože v mém regionu existuje firma, která v dobré víře investovala do balicí linky na kusovky a zaměstnává v současné době 35 lidí. My ji připravíme o práci, aniž bychom jim poskytli možnost přechodu na jiný výrobní program a dali možnost doprodeje zásob tím, že oddálíme účinnost tohoto zákona. Tyto lidi totiž neochrání zákon o ochraně investic jako v případě CME.

Tímto se hlásím do podrobné rozpravy a chci předložit dva krátké pozměňovací návrhy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.Chce ještě někdo vystoupit v rámci obecné rozpravy? Pokud ne, obecnou rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou. Jsou přihlášeni pánové Janeček, Gongol, Skopal, Benda a Vymětal. Potom paní poslankyně Talmanová, takže v tomto pořadí.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové a kolegyně, já musím poděkovat panu poslanci Gongolovi, bylo to docela vtipné, ale musím říci, že otázka kusovek nevychází z mého nápadu. Jsou to zkušenosti obrovských prací, které se návykových látek a kouření týkají. Není to to, co já bych si vymyslel, je to doporučení světových specialistů, kteří hledají opatření, jak snížit dostupnost takto nebezpečných návykových látek pro mládež.

Co se týká těch návrhů, o kterých jsem hovořil, ten jeden návrh se týká § 8 písm. c) -

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, omlouvám se, musím vám vstoupit do vystoupení, protože paní zpravodajka signalizuje, že by uvítala, kdybychom nyní rozhodli o tom, že se za základ našeho jednání vezme komplexní pozměňovací návrh, o čemž je potřeba rozhodnout.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Já se velice omlouvám, vážený pane místopředsedo, a vám děkuji, dámy a pánové. Nestihla jsem, neboť jsem nevěděla, že je přihlášených tolik kolegů písemně, což pro mě od stolku zpravodajů v tu chvíli bylo nemožné, se přihlásit včas do této rozpravy a požádat vás, abychom stejně, jako tomu bylo v minulosti, vzali za základ komplexní pozměňovací návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, jak ho máte před sebou jako sněmovní tisk 265/8, a pro zjednodušení následné procedury, která i tak bude poměrně komplikovaná, se pokusili podávat pozměňovací návrhy k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu.

Omlouvám se panu kolegovi Janečkovi. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP