Neautorizováno !


 

(9.40 hodin)
(pokračuje Mikuta)

Rovněž nelze převádět zřizovatelské funkce. Protože Ministerstvo obrany, jak bylo řečeno v důvodové zprávě, má zájem převést Vojenskou nemocnici jako jeden funkční celek, tak aby následujícím dnem po změně provozovatele mohla nerušeně poskytovat zdravotnické služby obyvatelům Plzeňského kraje, a to by ostatně dle mého názoru mělo být zájmem i všech ostatních dotčených subjektů, je jediným možným řešením právě zákonná úprava.

Na podporu vládou navrhovaného sloučení lze dále uvést, že by jím došlo k optimalizaci sítě zdravotnických zařízení v Plzeňském kraji a rovněž ke zlepšení zdravotní péče pro oblast Tachovska, kde ukončila provoz nemocnice Planá.

Uvědomit je si třeba i fakt, že na okrese Plzeň-sever není v podstatě žádná nemocnice a tamní občané směřují na Plzeň, kde je nezbytné, aby tam byla zdravotní péče na vysoké úrovni, a to nejlépe specializovaná a superspecializovaná, kterou může poskytovat právě nemocnice fakultní a v dostatečném rozsahu oborů. Realizací navrhovaného řešení by byly rovněž ukončeny duplicitní provozy v některých oborech, například oddělení nukleární medicíny s provozováním CT přístroje. Propojily by se odborné týmy obou slučovaných nemocnic, a tím by se také zvýšila kvalita poskytované péče. Došlo by k redukci nadbytečných lůžek a následně k optimalizaci celého lůžkového fondu, mohl by být řešen i nedostatečný počet lůžek následné péče, nyní v Plzeňském kraji poddimenzovaných.

Ze všech důvodů, které jsem ve svém příspěvku uvedl, doporučuji vám, vážené kolegyně a vážení kolegové, podpořit přijetí tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Slovo má pan poslanec Jiří Pospíšil, po něm bude hovořit pan kolega Janeček.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já jsem svůj názor na tento návrh zákona již vyjádřil v prvním čtení. Nechtěl jsem dnes vystupovat, ale slova mého kolegy poslance Votavy mě nutí, abych vystoupil a napravil to, co on řekl a co je podle mého názoru zjevná nepravda čili lež.

On zde prohlásil, že Plzeňský kraj chce privatizovat tuto nemocnici. Já coby bývalý krajský zastupitel Plzeňského kraje chci říci, že Plzeňský kraj neprivatizoval nikdy žádnou nemocnici, že Plzeňský kraj pouze měnil právní formu, resp. transformoval tyto nemocnice, přičemž po přechodu těchto nemocnic na obchodní společnosti je vlastníkem majetku dále Plzeňský kraj a držitelem akcií též Plzeňský kraj. To znamená, zůstává vlastníkem i držitelem veřejnoprávní korporace zřízená zákonem, nikoliv privátní subjekt.

Upozorňuji, že jde podle mého názoru o zjevnou nepravdu, a upozorňuji, že nás historie rozsoudí, zda původní právní forma nebo tato jiná právní forma je pro správu tohoto sektoru výhodnější a účelnější.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Prosím nyní pana poslance Josefa Janečka.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové, vážené kolegyně, já jsem na jednu stranu rád, že tady existuje takovýto typický příklad toho, jak by zdravotnictví fungovat nemělo. Totiž představa, že máme vedle sebe dvě konkurující si nemocnice, je něco, co je z hlediska funkčnosti celého systému vlastně to nejhorší. Vzpomeňme si, jak jsme založili spoustu zdravotních pojišťoven v naději, že si budou konkurovat. Výsledek byl ten, že se zbavovaly pacientů, kteří byli chudí a kteří byli nemocní, a přitahovaly pacienty, kteří byli pokud možno zdraví a bohatí. To je výsledek konkurenčního tlaku.

V medicíně platí taková zásada, že každé lůžko si svého pacienta najde. A každý, kdo se na tu nemocnici dívá pouze z hlediska manažera, dokáže mít nemocnici v kladných číslech. Stačí k tomu jenom velmi optimálně strukturovat způsob a strukturu poskytované péče, protože všichni víme, že jsou oblasti, které jsou z veřejného zdravotního pojištění velmi dobře placeny, a také víme, že jsou obory a oblasti, které jsou placeny méně až mizerně. Jestliže tedy postavíme vedle sebe dvě konkurující si nemocnice, potom samozřejmě manažeři, pokud budou chtít uspět, musí v podstatě udělat jedno - podpořit ty obory, které přinášejí největší zisky, a potlačit ty obory, které přinášejí jenom malé zisky. Bude se zdvojovat přístrojová technika, týmy těch nemocnic se budou pomlouvat, zaměstnanci budou šířit mezi lidmi v podstatě poplašné zprávy, 90 % z toho nebude pravda, nicméně všem se bude tvrdit, že právě ta jejich nemocnice je pro blaho pacienta. Není to pravda. Ta nemocnice pouze bude pomlouvat tu druhou, aby získala profit pro sebe.

Pokud chceme získat pravdivou informaci pro pacienta, proveďme akreditaci, proveďme testy na spokojenost pacienta. Možná zjistíme něco úplně jiného.

Musím říci, že už to, že se tady vede souboj, jestli akciovka, nebo jestli státní, ukazuje, že o pacienta vůbec nejde. Tady jde vlastně o to, která skupina se té věci zmocní a která skupina si urve pravomoc rozhodovat o osudu toho zařízení. Kdyby nám šlo o pacienta, tak bychom samozřejmě řekli, že je hloupost, aby tady existovala dvoje zařízení, dvoje oddělení se stejným vybavením atd., protože nejenže ten tým má poloviční frekvenci pacientů, nejenže se zbytečně zdvojuje přístrojové vybavení, ale ještě poskytuje vlastně horší službu, protože má menší zkušenosti.

Kdyby došlo k dohodě, že obě ty nemocnice bude mít kraj, klidně, ať je má kraj. Jestliže dojde k dohodě, že je bude mít ministerstvo, ať je má ministerstvo. Ale že je postavíme do konkurenčního postavení, je naprostá hloupost a tvrdit, že pacient pozná, kde se mu lépe věnují a kde ho lépe léčí, je naprostá absurdita. Nevím, jestli někdo z vás věří tomu, že pacient, který prospí na operačním sále dvě, tři nebo čtyři hodiny, dokáže posoudit, co se mu v dutině břišní či hrudní dělo. Je to iluze, která slouží k určité demagogii.

Znovu opakuji: odpovědný přístup je ta zařízení sloučit. Říkám, že je mi úplně jedno, jestli je to kraj nebo ministerstvo, ale musí se sloučit, odstranit všechny duplicity a začít kontrolovat kvalitu, začít kontrolovat spokojenost pacientů. Kolikrát také zjišťujeme, že pacienti jsou léčeni sice až nadbytečně, ale že jim chybí čaj, pravidelný kontakt s ošetřujícím personálem a teplá strava. I toto je otázka našeho zdravotnictví.

Já bych prosil, přestaňme si tady hrát na ochránce zájmů těch, vůči kterým to je zřízeno, neboť právě tento postoj ukazuje, že o to nejde, a veďme diskusi skutečně o tom, jak prospět našemu pacientovi a daňovému poplatníkovi. Znovu opakuji: tím způsobem, který nám prospěje, je sloučení bez ohledu na to, jestli to bude zařízení krajské nebo státní.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Beneš, poté pan poslanec Jiří Bílý.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji. Dovolte mi, paní místopředsedkyně, páni ministři, abych zareagoval na slova pana poslance Janečka, protože on použil slova hloupost a demagogie.

V roce 1996 jsem jako primátor krajského města, okresního města, bojoval s tehdejším Ministerstvem obrany a navrhoval jsem zrušení vojenské nemocnice. Tehdejší lidovecký ministr obrany prosazoval převod na okres. Tento převod byl zrealizován. Následně došlo ke sloučení, ale já si nemyslím, že to byla hloupost, já si nemyslím, že to byla demagogie. Prostě byl to jiný pohled na věc.

Pane poslanče Janečku, prostřednictvím paní předsedající, má-li někdo jiný názor na věc, nenazývejte to hloupostí, nenazývejte to demagogií - stáváte se pak demagogem.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Jiří Bílý, poté pan poslanec Petr Tluchoř.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP