Neautorizováno !
(12.50 hodin)
(pokračuje Křeček)
Za prvé. Návrh zákona zní: "Zákon, kterým se mění zákon č. 61/1996, o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářských řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 284/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů".
Druhá změna. V části první čl. I bod 8 se v navrhovaném znění § 14 doplňuje odstavec 6, který včetně poznámky pod čarou č. 26 zní: "(6) Advokátem se pro účely tohoto zákona rozumí též i evropský advokát". Poznámka číslo 26. "Část třetí zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů."
Konečně za třetí. Za část druhou se vkládá nová část třetí, která zní: "Část třetí. Změna zákona č. 284/2004 Sb. Čl. III. V části první čl. II zákona č. 284/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, se bod 3 včetně poznámky pod čarou č. 22 zrušuje."
Dosavadní část třetí čl. III se označuje jako část IV. čl. IV.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu navrhovateli za jeho pozměňovací návrhy. Nyní paní poslankyně Eva Dundáčková s pozměňovacím návrhem v podrobné rozpravě a poté pan poslanec Koudelka. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Dundáčková: Děkuji vám, pane předsedající. Já bych ráda přednesla pozměňovací návrh. Nebudu jej celý předčítat, protože jsem jej nechala namnožit a všichni byste jej měli mít v tuto chvíli na svých poslaneckých lavicích. Odkazuji tedy na tento pozměňovací návrh k tisku číslo 896 a jen krátce jej odůvodním.
Jedná se o návrh, který se nevztahuje bezprostředně k této novele zákona, nicméně vzhledem k tomu, že je otevřen i notářský řád touto novelou, předkládám návrh, který jsem již předložila na ústavněprávním výboru, ale vzhledem k tomu, že nebyly dostatečné předpoklady pro to, abychom o této věci mohli vést rozpravu, ten návrh jsem na ústavněprávním výboru stáhla a předkládám jej teď znovu a doufám, že bude možné si ujasnit důsledky takto podaného, případně přijatého návrhu mezi druhým a třetím čtením.
Jedná se o návrh, který ujasňuje či precizuje odpovědnost notářů za výkon jejich činnosti, a to s ohledem na to, že když bylo k 31. 12. 1993 zrušeno bývalé státní notářství a s účinností od 1. 1. 1993 obnoveno notářství jako svobodné povolání, bylo ustanovením paragrafu 57 notářského řádu stanoveno, že notář odpovídá za škodu způsobenou v souvislosti se svou činností, tedy s činností notáře. Při tvorbě tohoto ustanovení předpokládám, že nebylo a ani principálně nemohlo být úmyslem stanovit objektivní odpovědnost notáře. Přesto je to tak v několika případech v poslední době posuzováno soudem při rozhodování soudů nižšího stupně. Přestože další profese obdobné, například exekutoři, jejichž řád je podobně postaven, jako je tomu u notářů, a byl také řekneme téměř dokonalým přepisem notářského řádu, umožňuje samozřejmě, kromě té obecně stanovené odpovědnosti, se také vyvinit, a to v případě, že prokážou, že nemohlo být škodě zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na nich požadovat.
Notář je stejně tak jako exekutor fyzická osoba vykonávající svou činnost jako každý jiný podnikatelský subjekt, sice s určitými omezeními, ale svým jménem, kromě úkonů v řízení o dědictví, kdy se úkony notáře považují za úkony soudu, a odpovídá tedy primárně za ně stát s plným regresem vůči notáři. Obdoba je tedy u exekuční činnosti soudního exekutora, který také vykonává v podstatě činnost státu, a to vždy na vlastní účet. Navrhuje se tedy, aby bylo použito stejné znění, které je požito v zákoně o exekutorech, ale také například o advokacii v posledním platném znění tohoto návrhu zákona a aby tak byly všechny tyto profese srovnány co do odpovědnosti za výkon činnosti do jedné roviny.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Dundáčkové. Slova se ujme pan poslanec Zdeněk Koudelka, zatím poslední přihlášený do podrobné rozpravy.
Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážená Sněmovno, i já dávám návrh na změnu článku II notářského řádu, který v případě, že bude přijat pozměňovací návrh paní kolegyně Dundáčkové, může být zapracován současně.
Článek II zní: Zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád) ve znění zákona č. 82/1998 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 370/2000 Sb., zákona č. 120/2001 Sb., zákona č. 352/2001 Sb., zákona č. 317/2001 Sb., zákona č. 501/2001 Sb., zákona č. 6/2002 Sb., nálezu Ústavního soudu č. 349/2002 Sb., zákona č. 476/2002 Sb., zákona č. 88/2003 Sb., zákona č. 18/2004 Sb., zákona č. 237/2004 Sb., zákona č. 284/2004 Sb., zákona č. 554/2004 Sb., a zákona č. 628/2004 Sb., se mění takto:
1. V § 7 odst. 2 druhé větě se slova "ministr spravedlnosti České republiky (dále jen ministr) na návrh Notářské komory (dále jen Komora) může do" nahrazují slovem "do", slovo "započítat" se nahrazuje slovy "se započte" a za slova "Nejvyššího soudu a" se vkládají slova "Nejvyššího správního soudu, asistenta veřejného ochránce práv".
2. V § 7 odst. 3 věta druhá se slova "ministr může na návrh Komory uznat" nahrazují slovy "Za osobu, která složila notářskou zkoušku, se považuje i ten, kdo složil".
3. V § 8 odst. 1 se slovo "Komory" nahrazuje slovy "Notářské komory České republiky (dále jen Komora)".
4. V § 56 odst. 6 se slova "vůči příslušné organizační složce Ministerstva financí" zrušují.
Krátké odůvodnění. Všechny právnické profese mají ze zákona uznanou právní praxi i příslušnou odbornou zkoušku. Toto uznání je přímo ze zákona, o kterém již nerozhoduje žádný zvláštní státní orgán. Výjimkou je pouze profese notáře, kdy Notářská komora a následně ministr spravedlnosti může uznat ostatní zkoušky, například soudce, státního zástupce, a příslušné praxe, například soudce nebo státního zástupce anebo advokáta či dříve komerčního právníka, a příslušné praxe a zkoušky podle notářského zákona. Je tedy zde správní uvážení ministra spravedlnosti. Domnívám se, že stejná praxe uznávání přímo ze zákona by měla být i v tomto případě, protože notářské zkoušky a notářská praxe jsou ze zákona uznávány jak v případě zákona o soudech a soudcích v případě, že by notář chtěl vstoupit do justice, tak zákona o státním zastupitelství, tak i zákona o advokacii, tedy aby zde platila přímá reciprocita.
Navíc podotýkám, že na funkci notáře není právní nárok a i při uznání odborné zkoušky a praxe zůstane vždy na ministru spravedlnosti a předtím na Notářské komoře uvážení, zda příslušného kandidáta jmenuje ministr spravedlnosti, resp. Notářská komora doporučí ke jmenování do notářského úřadu.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zdeňku Koudelkovi. Konstatuji, že nemám žádnou jinou přihlášku do podrobné rozpravy. Ptám se, jestli má ještě někdo zájem vystoupit v podrobné rozpravě. Není tomu tak. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Ani zpravodajka, ani navrhovatel. Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu navrhovateli, děkuji zpravodajce a končím také dnešní dopolední jednání bodem číslo 35.
Vyhlašuji polední přestávku do 14.00 hodin, kdy budeme pokračovat stále ještě pevně zařazeným bodem, bodem sedm dnešního jednání, a to je návrhem poslanců Františka Beneše, Jaroslava Gongola, Miroslava Opálky a Svatomíra Recmana na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb. Dalším bodem jednání bude bod číslo 31 a pak už další v pořadí podle schváleného pořadu schůze. Přeji dobrou chuť a ve 14 hodin se těším na shledanou.
(Jednání přerušeno ve 13.00 hodin.)
***