Neautorizováno !


 

(Jednání pokračovalo ve 14.34 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat po polední přestávce v našem přerušeném jednání, a to pevně zařazenými body, které jsou dva na dnešní odpoledne, a poté se dále budeme zabývat v pořadí jednotlivými zákony v prvém čtení s tím, že prvním z nich bude včera přerušený bod č. 46.

 

Začínáme tedy bodem číslo

 

58.
Návrh zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 944/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 944/1.

Vítám mezi námi pana náměstka primátora hlavního města Prahy pana Rudolfa Blažka, který je stálým účastníkem našich jednání, který z pověření zastupitelstva předložený návrh zákona uvede. Pan kolega Miroslav Svoboda, který je zpravodajem pro prvé čtení, už zaujal místo u stolu zpravodajů, a proto bych požádal pana náměstka primátora, aby tento návrh zastupitelstva hlavního města Prahy uvedl. Prosím, pane náměstku, máte slovo.

 

Náměstek primátora hl. m. Prahy Rudolf Blažek: Děkuji, vážený pane předsedající. Dámy a pánové, předkládám jménem hlavního města Prahy návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Návrh tohoto zákona odsouhlasilo zastupitelstvo hl. města Prahy již v únoru tohoto roku.

Ačkoliv vlastní návrh je krátký a jednoduchý, jeho význam pro obce a pro občany je dle našeho názoru naprosto zásadní. Podstatou je snížení daně z přidané hodnoty při nakládání s odpady z 19% daně na 5% sazbu, tak jak tomu bylo do 30. dubna loňského roku.

Zařazením položky nakládání s odpady do skupiny s 19% sazbou daně vzrostly náklady obcí na úseku nakládání s odpady o 14 % a již tyto zvýšené náklady nebyly kryty jakýmkoliv jiným způsobem. Obec je ze zákona považována za tvůrce komunálního odpadu a má za povinnost zajistit pro své obyvatele systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Tím vznikají obci náklady, které může a částečně i přenáší na občany.

Zákonná úprava umožňuje dva způsoby participace občanů na těchto nákladech. Buď zavedením místního poplatku podle místa trvalého pobytu občana, nebo uplatněním poplatku za komunální odpad podle § 17a zákona, který je aplikován v Praze. Tento poplatek podle § 17a je pro fyzické osoby kalkulován z nákladů na sběr, svoz, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu. Veškeré další nakládání s odpady, jako například třídění papíru, skla, plastů, provozování sběrných dvorů, úklid černých skládek, atd., je ale nutno zajistit a je zajišťováno z rozpočtů obcí. Tím se ekonomicky motivují obyvatelé k třídění odpadu, neboť čím více odpadu třídí, tím nižší poplatek za komunální odpad hradí. Proto současná 19% sazba daně představuje zbytečnou finanční zátěž pro obce a občany a rozhodně demotivuje snahu občanů třídit komunální odpad a bránit tím životní prostředí.

Jsme si vědomi, že tento návrh představuje pro státní rozpočet snížení příjmu z daně z přidané hodnoty. Na druhé straně však znamená také snížení finanční zátěže pro rozpočty obcí. Z přehledu nákladů na systém nakládání s komunálním odpadem vyplývá, že při přeřazení navrhované položky do snížené sazby DPH jen v hlavním městě Praze by bylo možno uspořit částku 112 milionů korun ročně, kterou by mohlo město účelně věnovat na rozvoj dalšího třídění a využívání komunálního odpadu. Obdobně by nepochybně postupovaly i další obce.

Vzhledem k tomu, že tento problém se týká všech obcí na území České republiky, požádali jsme o vyjádření ostatní kraje, dále Svaz měst a obcí a také Asociaci krajů. Do dnešního dne se vyjádřilo sedm krajů, z nichž šest souhlasně. Stejně tak souhlasně se vyjádřil Svaz měst a obcí a Asociace krajů. Proto mohu říci s plnou odpovědností, že tento návrh má podporu všech krajů a obcí.

Návrh zákona je v souladu s mezinárodními smlouvami a také s právními předpisy Evropské unie a Evropského společenství.

Jelikož od schválení návrhu zákona zastupitelstvem hl. města Prahy do jeho zařazení do prvního čtení Poslanecké sněmovny uplynula již delší doba, než jsme předpokládali, rovnou v úvodu navrhnu, aby bylo změněno ustanovení o účinnosti zákona, a to - pochopitelně pokud se tím Poslanecká sněmovna bude zabývat dále, schválí náš návrh a tím legislativní proces zakončí - na 1. leden 2006.

Děkuji za pozornost a za případnou podporu našeho návrhu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, vážený pane náměstku.

Než dám slovo zpravodaji, požádám klub ČSSD nebo jiné kluby vládních stran, aby zabezpečily alespoň jednoho z místopředsedů vlády, protože podle jednacího řádu Poslanecké sněmovny není možné jednat bez účasti zástupců vlády. Já vím, že pan místopředseda Škromach tady byl, dožadoval se toho, že bude jeho bod prvním bodem po polední přestávce, ale tato změna neprošla hlasováním, takže zůstává vše při starém.

Myslím tedy, že vyčkáme chvilku, protože pan místopředseda Škromach tady byl, jen odběhl, já jsem ho viděl, dohadoval jsem se s ním o tom, zda on je první bod po obědě, nebo jiné body, vysvětlil jsem mu, že hlasování Poslanecké sněmovny dopadlo jasně, tzn. že první bod je tento, druhý bod je č. 51, a pak první bod po pevně zařazených bodech je bod pana místopředsedy Škromacha. (Místopředseda vlády Zdeněk Škromach přichází do sálu.)

Dobře, nyní tedy prosím pana zpravodaje, aby se ujal slova a uvedl svou zpravodajskou zprávu pro prvé čtení.

 

Poslanec Miroslav Svoboda: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane místopředsedo vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl zpravodajskou zprávu a přiznal se, že budu velmi stručný.

Tato jednoduchá novela, která je v zásadě technického rázu, chce změnit parametry vůči komunálnímu odpadu a chce je dostat na původní míru. Je pochopitelné, že obce mají tento svůj zájem. Z pohledu státu musíme dodat, že to je zájem subjektivní, protože je pochopitelné, že by to navýšilo rozpočty obcí, ale pochopitelně v kontextu reformy veřejných financí, tak jak byla schválena a realizována zdejší Poslaneckou sněmovnou v předcházejícím období, by to bylo porušení základních kamenů této reformy. Proto se domnívám, že vládní koalice bude proti tomuto záměru.

Nicméně považuji za standardní a v rámci pravidel, aby tato novela byla řádně projednána, a proto samozřejmě zpravodaj se kloní k tomu, aby byla propuštěna do dalšího čtení. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP